24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe kunnen we de arbeidskrapte opvangen? Hoe kunnen we het zelfde werk doen met minder medewerkers?

Hiervoor zijn verschillende opties, welke de juiste is laat ik aan jou, als lezer, over, want wat voor het ene bedrijf een goede oplossing is, is voor het andere bedrijf een drama. De opties kunnen zijn:
1. De schoonmaakmedewerkers meer uren geven
2. De schoonmaak overdag uitvoeren
3. De schoonmaak met een lagere frequentie uitvoeren
4. Het werkprogramma en de werkvolgorde aanpassen
5. Noviteiten inzetten
6. Robotica introduceren

1. De schoonmaakmedewerkers meer uren geven
Het uitbreiden van de contracten van de schoonmaakmedewerkers is de makkelijkste optie om de arbeidskrapte op te vangen. Maar daar zit een grens aan. Als al je medewerkers al een uitbreiding hebben op hun oude uren dan is daar de rek uit. Ook kan dit bij medewerkers extra werkdruk kan geven, waardoor ze kunnen uitvallen. Dan heeft je oplossing het probleem groter gemaakt.

2. De schoonmaakoverdag uitvoeren

Dit is een optie waaraan al jaren wordt gewerkt. Begin van deze eeuw werkte ik bij Dolmans en toen werd deze optie als een goed alternatie geïntroduceerd. Medewerkers die niet in ochtend- of avonduren willen werken kunnen nu overdag werken. Ik zelf denk dat dit los van de arbeidskrapte een goede zaak is. Op deze manier krijgt de schoonmaakmedewerker een gezicht en kunnen de gebouwgebruikers niet meer onpersoonlijk over de schoonmaak praten. Het nadeel is wel dat de schoonmaker zich bewust moet zijn dat hij/zij dienstverlenend is, verzorgd en representatief. De medewerkers die niet communicatief of verlegen zijn, zullen nu sneller buiten de boot vallen.

3. De schoonmaak met een lagere frequentie uitvoeren
Het verlagen van de frequentie kan en mag alleen in overleg met de opdrachtgever. Het voordeel is dat je minder tijd voor de schoonmaak hoeft in te zetten bij de klant. Het grote nadeel is dat de kans aanwezig is dat er een structurele achterstand komt op de kwaliteit van de schoonmaak. Bij slechte communicatie naar de gebouwgebruikers ook (onnodig) veel klachten.

4. Het werkprogramma en de werkvolgorde aanpassen
Het aanpassen van het werkprogramma en de werkvolgorde is misschien de eerste optie die bekeken kan worden. Waar zit onnodig verloop van tijd door inefficiënt uitvoeren van de schoonmaakwerkzaamheden. Bij grote projecten kan veel tijd worden gewonnen. Bij een kleiner project wat minder. Hierbij heeft de leiding een belangrijk toezichthoudende en coachende rol.

5. Noviteiten inzetten
Bij nieuwe technieken kan er efficiënt worden gewerkt. Denk terug aan de invoering van microvezeldoeken, vlakmoppen, interieurmoppen, spinragmoppen enzovoorts. Deze noviteiten zorgen voor een efficiënte wijze van werken, maar ook voor ergonomische wijze van werken. De ontwikkeling binnen de schoonmaak gaat steeds verder. Noviteiten zijn nooit alleen de oplossing, maar dragen bij aan de efficiency van het werk.

6. Robotica introduceren

Al vele jaren wordt gewerkt aan robots die stofzuigen, schrobben en moppen. Elk jaar worden deze technieken beter en kunnen een goede aanvulling zijn op het efficiënter inzetten van de schoonmaakmedewerker.

De arbeidskrapte zorgt voor slimmer en efficiënter werken door de schoonmaakbranche. Niet één optie is de oplossing, het zal vaak een combinatie zijn van opties die toepasbaar zijn bij opdrachtgevers. Het zijn uitdagende tijden voor de schoonmaakbranche, maar het zal leiden tot nieuwe inzichten en oplossingen waarbij de opdrachtgevers, schoonmaakmedewerkers en schoonmaakbedrijven zich goed in kunnen gaan vinden.

Als je het nu direct aan mij vraagt of ik de oplossing zie dan moet ik je het antwoord schuldig blijven. Maar de uitdaging is er en zal zeker worden opgepakt. Wees eerlijk en transparant naar de schoonmaakmedewerkers en de opdrachtgevers. Dan neem je ze mee in de route naar de oplossing.

Edgar van Engelen
Clear4Clean/Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 april 2022

TRU finalist Cleaning & Hygiene Awards

European Cleaning & Hygiene Awards is een grensoverschrijdende competitie voor professionals uit de schoonmaakindustrie. Verspreid over een aantal categorieën worden de allerbeste schoonmaak- en reinigingsbedrijven, alsook de producenten van...

30 januari 2025

Ondernemers vrezen mogelijke btw-verhoging

De mogelijke verhoging van het btw-tarief naar 21,4 procent baart ondernemers in Nederland grote zorgen. Dit blijkt uit navraag van kennisplatform Onderneming.nl bij branchevereniging Ondernemend Nederland (ONL). Het kabinet...

20 augustus 2023

#FAVORITES Verrassing, blijdschap en emoties bij de 10 finalisten van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing

Bekijk hier hoe de 10 finalisten van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar verrast werden met het nieuws van hun nominatie. Petra de Bruin en Esther van...

22 april 2025

GEZIEN IN DE MEDIA: ‘Glazenwasser Rik bespaart met zijn uitvinding miljoenen liters drinkwater’

Glazenwasser Rik van der Woerd uit Barneveld bespaart jaarlijks honderdduizenden liters kraanwater door ramen te wassen met gefilterd regenwater. Samen met technisch collega Coen Kleinleugenmors ontwikkelde hij een innovatief...

14 juni 2019

4e Dag van de Schoonmaker schenkt 96.000 schoonmakers vreugde  

Schoonmaak is van alle tijden. Maar De Dag van de Schoonmaker niet: de landelijke vakdag vieren we vandaag – 14 juni – voor de vierde keer. En met heel...

06 oktober 2023

‘Ook de schoonmaker kan een praatje maken……’

….. dat helpt de tekorten in de zorg. Zo klinkt de titel van een onlangs in Trouw verschenen artikel waarin de redactie beschrijft hoe de schoonmaker, de receptionist en...

24 februari 2022

Toiletrevolutie met slim urinoir

Binnen enkele seconden inzicht in hydratatieniveau tijdens toiletbezoek. ONE HUNDRED restrooms, de Nederlandse scale-up, is een samenwerking aangegaan met de Spaanse tech start-up Kamleon om mensen bewust te maken...

11 april 2019

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

“Als ik mensen kan laten voelen dat zij er als persoon toe doen, dat hun werk van toegevoegde waarde is, word ik zelf gelukkiger en zie ik bij hen...

22 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes gaat de werkdruk omlaag”

“Het is een belangrijk thema in onze branche: werkdruk. We hebben te maken met vergrijzing, ziekteverzuim en nieuw personeel is niet altijd even makkelijk te vinden. Vaak moet het...

06 augustus 2023

Winactie BRAUZZ duurzame schoonmaakmiddelen

BRAUZZ stelt 3 pakketten met duurzame schoonmaakmiddelen ter waarde van €150,- per stuk beschikbaar voor de bezoekers van Schoonmaakjournaal. Het  bedrijf doet dit vanwege haar entree op de Nederlandse...