24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe kunnen we de arbeidskrapte opvangen? Hoe kunnen we het zelfde werk doen met minder medewerkers?

Hiervoor zijn verschillende opties, welke de juiste is laat ik aan jou, als lezer, over, want wat voor het ene bedrijf een goede oplossing is, is voor het andere bedrijf een drama. De opties kunnen zijn:
1. De schoonmaakmedewerkers meer uren geven
2. De schoonmaak overdag uitvoeren
3. De schoonmaak met een lagere frequentie uitvoeren
4. Het werkprogramma en de werkvolgorde aanpassen
5. Noviteiten inzetten
6. Robotica introduceren

1. De schoonmaakmedewerkers meer uren geven
Het uitbreiden van de contracten van de schoonmaakmedewerkers is de makkelijkste optie om de arbeidskrapte op te vangen. Maar daar zit een grens aan. Als al je medewerkers al een uitbreiding hebben op hun oude uren dan is daar de rek uit. Ook kan dit bij medewerkers extra werkdruk kan geven, waardoor ze kunnen uitvallen. Dan heeft je oplossing het probleem groter gemaakt.

2. De schoonmaakoverdag uitvoeren

Dit is een optie waaraan al jaren wordt gewerkt. Begin van deze eeuw werkte ik bij Dolmans en toen werd deze optie als een goed alternatie geïntroduceerd. Medewerkers die niet in ochtend- of avonduren willen werken kunnen nu overdag werken. Ik zelf denk dat dit los van de arbeidskrapte een goede zaak is. Op deze manier krijgt de schoonmaakmedewerker een gezicht en kunnen de gebouwgebruikers niet meer onpersoonlijk over de schoonmaak praten. Het nadeel is wel dat de schoonmaker zich bewust moet zijn dat hij/zij dienstverlenend is, verzorgd en representatief. De medewerkers die niet communicatief of verlegen zijn, zullen nu sneller buiten de boot vallen.

3. De schoonmaak met een lagere frequentie uitvoeren
Het verlagen van de frequentie kan en mag alleen in overleg met de opdrachtgever. Het voordeel is dat je minder tijd voor de schoonmaak hoeft in te zetten bij de klant. Het grote nadeel is dat de kans aanwezig is dat er een structurele achterstand komt op de kwaliteit van de schoonmaak. Bij slechte communicatie naar de gebouwgebruikers ook (onnodig) veel klachten.

4. Het werkprogramma en de werkvolgorde aanpassen
Het aanpassen van het werkprogramma en de werkvolgorde is misschien de eerste optie die bekeken kan worden. Waar zit onnodig verloop van tijd door inefficiënt uitvoeren van de schoonmaakwerkzaamheden. Bij grote projecten kan veel tijd worden gewonnen. Bij een kleiner project wat minder. Hierbij heeft de leiding een belangrijk toezichthoudende en coachende rol.

5. Noviteiten inzetten
Bij nieuwe technieken kan er efficiënt worden gewerkt. Denk terug aan de invoering van microvezeldoeken, vlakmoppen, interieurmoppen, spinragmoppen enzovoorts. Deze noviteiten zorgen voor een efficiënte wijze van werken, maar ook voor ergonomische wijze van werken. De ontwikkeling binnen de schoonmaak gaat steeds verder. Noviteiten zijn nooit alleen de oplossing, maar dragen bij aan de efficiency van het werk.

6. Robotica introduceren

Al vele jaren wordt gewerkt aan robots die stofzuigen, schrobben en moppen. Elk jaar worden deze technieken beter en kunnen een goede aanvulling zijn op het efficiënter inzetten van de schoonmaakmedewerker.

De arbeidskrapte zorgt voor slimmer en efficiënter werken door de schoonmaakbranche. Niet één optie is de oplossing, het zal vaak een combinatie zijn van opties die toepasbaar zijn bij opdrachtgevers. Het zijn uitdagende tijden voor de schoonmaakbranche, maar het zal leiden tot nieuwe inzichten en oplossingen waarbij de opdrachtgevers, schoonmaakmedewerkers en schoonmaakbedrijven zich goed in kunnen gaan vinden.

Als je het nu direct aan mij vraagt of ik de oplossing zie dan moet ik je het antwoord schuldig blijven. Maar de uitdaging is er en zal zeker worden opgepakt. Wees eerlijk en transparant naar de schoonmaakmedewerkers en de opdrachtgevers. Dan neem je ze mee in de route naar de oplossing.

Edgar van Engelen
Clear4Clean/Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 november 2024

Universiteit Maastricht & Asito vormen partnerschap voor een schone en innovatieve campus

Asito is enorm trots om de komende jaren schoonmaakpartner te zijn van de Universiteit Maastricht. Samen met Universiteit Maastricht Facility Services zet het bedrijf zich in voor een schone,...

29 november 2021

BOMA opent eerste woonzorgcentrum

Op maandag 6 december 2021 opent BOMA haar eerste woonzorgcentrum. Waarom? Omdat de totaalleverancier geen enkele schoonmaakuitdaging uit de weg wil gaan. “De stap naar een woonzorgcentrum waarin alle...

29 mei 2022

Zero Waste Wandeltours

Hoe doe je boodschappen met minder plastic? Bij welke winkels kun je terecht met je eigen bakjes en zakjes? Wil je gelijkgestemden ontmoeten die ook graag minder plastic gebruiken?...

16 mei 2024

Rita Brouwer (VSR): “Het is de MENS die het verschil maakt”

Vereniging Schoonmaak Research (VSR) is partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Zij dragen graag bij aan het initiatief waarbij de schoonmaker centraal staat. Rita Brouwer...

02 april 2025

Zussen Petra en Connie (Beercoo) al 40 jaar met plezier in de schoonmaak

Al meer dan veertig jaar staan de zussen Barendrecht zij aan zij in de schoonmaakwereld. Bij Beercoo Schoonmaakgroep. Petra was pas 22 toen ze samen met haar zus Connie...

01 mei 2024

Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV behaalt MVO-keurmerk Social Impact Label

MKB Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV heeft met succes het MVO-keurmerk behaald voor hun inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het familiebedrijf met meer dan een...

20 mei 2019

Kennisdagen vloeronderhoud Taski: “Een vloer is het visitekaartje, ga er goed mee om”

Kennis delen en zelf ervaren hoe je goed vloeronderhoud kunt uitvoeren. Deze thema’s staan centraal tijdens de Diversey/Taski Kennisdag. Op 16 mei vond de eerste bij Schwartzmans in Waalwijk plaats. Er...

24 november 2023

#FILMFRIDAY: Gom vindt robots van toegevoegde waarde

Robotisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Gom weet dit en past dit toe. Een gloednieuwe video laat zien wat de visie van Gom op het...

28 april 2022

Schoonmaakcontract voor 10 jaar!

Op donderdag 14 april 2022 tekenden OPONOA-bestuursvoorzitter Henri Soepenberg en directeuren Frank en Karin Kuhlkamp van Carea facilitaire dienstverlening in Warnsveld het nieuwe samenwerkingscontract voor de schoonmaak voor de...

13 februari 2024

Breedweer geregistreerd voor Code Sociale Ondernemingen

Breedweer Facilitaire Diensten is trots dat het bedrijf is opgenomen in het Register Sociale Ondernemingen. De Code Sociale Ondernemingen is gebaseerd op dé grondslag van sociaal ondernemen, namelijk impact...