24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe kunnen we de arbeidskrapte opvangen? Hoe kunnen we het zelfde werk doen met minder medewerkers?

Hiervoor zijn verschillende opties, welke de juiste is laat ik aan jou, als lezer, over, want wat voor het ene bedrijf een goede oplossing is, is voor het andere bedrijf een drama. De opties kunnen zijn:
1. De schoonmaakmedewerkers meer uren geven
2. De schoonmaak overdag uitvoeren
3. De schoonmaak met een lagere frequentie uitvoeren
4. Het werkprogramma en de werkvolgorde aanpassen
5. Noviteiten inzetten
6. Robotica introduceren

1. De schoonmaakmedewerkers meer uren geven
Het uitbreiden van de contracten van de schoonmaakmedewerkers is de makkelijkste optie om de arbeidskrapte op te vangen. Maar daar zit een grens aan. Als al je medewerkers al een uitbreiding hebben op hun oude uren dan is daar de rek uit. Ook kan dit bij medewerkers extra werkdruk kan geven, waardoor ze kunnen uitvallen. Dan heeft je oplossing het probleem groter gemaakt.

2. De schoonmaakoverdag uitvoeren

Dit is een optie waaraan al jaren wordt gewerkt. Begin van deze eeuw werkte ik bij Dolmans en toen werd deze optie als een goed alternatie geïntroduceerd. Medewerkers die niet in ochtend- of avonduren willen werken kunnen nu overdag werken. Ik zelf denk dat dit los van de arbeidskrapte een goede zaak is. Op deze manier krijgt de schoonmaakmedewerker een gezicht en kunnen de gebouwgebruikers niet meer onpersoonlijk over de schoonmaak praten. Het nadeel is wel dat de schoonmaker zich bewust moet zijn dat hij/zij dienstverlenend is, verzorgd en representatief. De medewerkers die niet communicatief of verlegen zijn, zullen nu sneller buiten de boot vallen.

3. De schoonmaak met een lagere frequentie uitvoeren
Het verlagen van de frequentie kan en mag alleen in overleg met de opdrachtgever. Het voordeel is dat je minder tijd voor de schoonmaak hoeft in te zetten bij de klant. Het grote nadeel is dat de kans aanwezig is dat er een structurele achterstand komt op de kwaliteit van de schoonmaak. Bij slechte communicatie naar de gebouwgebruikers ook (onnodig) veel klachten.

4. Het werkprogramma en de werkvolgorde aanpassen
Het aanpassen van het werkprogramma en de werkvolgorde is misschien de eerste optie die bekeken kan worden. Waar zit onnodig verloop van tijd door inefficiënt uitvoeren van de schoonmaakwerkzaamheden. Bij grote projecten kan veel tijd worden gewonnen. Bij een kleiner project wat minder. Hierbij heeft de leiding een belangrijk toezichthoudende en coachende rol.

5. Noviteiten inzetten
Bij nieuwe technieken kan er efficiënt worden gewerkt. Denk terug aan de invoering van microvezeldoeken, vlakmoppen, interieurmoppen, spinragmoppen enzovoorts. Deze noviteiten zorgen voor een efficiënte wijze van werken, maar ook voor ergonomische wijze van werken. De ontwikkeling binnen de schoonmaak gaat steeds verder. Noviteiten zijn nooit alleen de oplossing, maar dragen bij aan de efficiency van het werk.

6. Robotica introduceren

Al vele jaren wordt gewerkt aan robots die stofzuigen, schrobben en moppen. Elk jaar worden deze technieken beter en kunnen een goede aanvulling zijn op het efficiënter inzetten van de schoonmaakmedewerker.

De arbeidskrapte zorgt voor slimmer en efficiënter werken door de schoonmaakbranche. Niet één optie is de oplossing, het zal vaak een combinatie zijn van opties die toepasbaar zijn bij opdrachtgevers. Het zijn uitdagende tijden voor de schoonmaakbranche, maar het zal leiden tot nieuwe inzichten en oplossingen waarbij de opdrachtgevers, schoonmaakmedewerkers en schoonmaakbedrijven zich goed in kunnen gaan vinden.

Als je het nu direct aan mij vraagt of ik de oplossing zie dan moet ik je het antwoord schuldig blijven. Maar de uitdaging is er en zal zeker worden opgepakt. Wees eerlijk en transparant naar de schoonmaakmedewerkers en de opdrachtgevers. Dan neem je ze mee in de route naar de oplossing.

Edgar van Engelen
Clear4Clean/Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 maart 2022

Dubbel feest voor Dennis Koekenbier

Voor operationeel directeur Militex, Dennis Koekenbier, is 2022 een dubbel feestjaar. Hij viert niet alleen zijn 30-jarig werkjubileum bij de producent van reinigingsmiddelen in IJmuiden. Het is dit jaar...

27 december 2024

Multiclean viert 45 jaar!

“In 1979, 45 jaar geleden, begon onze vader, Peter Zwinkels, met een droom en een flinke dosis lef aan zijn avontuur als ondernemer. Wat ooit startte als een eenmanszaak...

11 oktober 2021

Join FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen

Ben jij werkzaam in de schoonmaakbranche en jonger dan 40 jaar? Sluit je dan aan bij FMNEXTGEN, een netwerkclub waar je gelijkgestemden en leeftijdgenoten ontmoet. Om kennis te delen,...

17 mei 2022

Actief Werkt! wint aanbesteding Rijksoverheid

Actief Werkt!, ’s Nederlands grootste uitzender in het schoonmaaksegment, heeft de Europese aanbesteding voor uitzendkrachten door de Rijksschoonmaakorganisatie (IFA RSO) gewonnen. Het betreft een landelijke uitzendovereenkomst voor facilitaire dienstverlening...

09 april 2024

Tamara van Ark: “De zorg voor medewerkers zit in de genen van de schoonmaaksector”

Ze is nog geen jaar voorzitter van Schoonmakend Nederland, toch kwam Tamara van Ark als voormalig staatssecretaris van Sociale Zaken al via de politiek in aanraking met de branche....

24 september 2019

Chief Happiness Officer Paul Raaijmakers (St. Anna Zorggroep): “Human capital is een groot goed”

Hoe krijg je je personeelsbestand op orde? Hoe krijg je de patiëntbeleving op torenhoog niveau? “Investeren in human capital wordt steeds belangrijker. Human capital is een groot goed, voor...

19 april 2019

Film: 125 jaar CNV: als er geen vakbeweging was geweest dan…

In 2019 bestaat CNV Vakmensen 125 jaar. Dat viert de vakbond een jaar lang met interessante bijeenkomsten, leuke activiteiten en feestelijke aanbiedingen. CNV maakte ook een film, waarin ze...

18 januari 2022

Doe mee met trendsessie Instagram

Wil jij (gratis) tips & trucs voor succes op Instagram? Ben je benieuwd naar de nieuwste trends op dit social kanaal? En wil je weten hoe goed in te...

26 juni 2019

Boom voor overstap van papieren naar elektronische dienstencheque

Het dienstenchequebedrijf onder Groep Ubuntu x 8K plant een boom voor elke klant die overschakelt van papieren naar elektronische dienstencheques. Knack.be kondigt dit groene en duurzame nieuws aan op...

22 september 2019

Week van de Zomergasten

De meteorologische of astronomische zomer van 2019 zit erop. De zomer die de geschiedenis in gaat als de op twee na warmste sinds 1901 met een gemiddelde temperatuur van...