23 september 2025

Interview Janna Steinbusch (Gom): “Met echte aandacht maak je het verschil”

Per 15 september 2025 is Janna Steinbusch officieel gestart als algemeen directeur van Gom Schoonhouden. Ze volgt daarmee Olivier Laméris op, die de overstap maakt naar Facilicom Solutions. Met een achtergrond als gezondheidspsychologe, een loopbaan bij de politie en jarenlange ervaring binnen Facilicom, brengt ze een bijzondere combinatie van mensgericht leiderschap en ervaring met maatschappelijke dienstverlening mee. Tijd om kennis te maken en te horen wat Janna’s ambitie is.

Van politie en psychologie naar Facilicom
Janna Steinbusch stelt zichzelf voor: “Ik ben 45 jaar, woon in Den Haag samen met mijn man en ons zoontje van twaalf. Eerder studeerde ik gezondheidspsychologie en volgde ik de Politieacademie. Ik heb lang bij de politie gewerkt, in Amsterdam en later landelijk, en daarnaast mijn studie afgerond. Acht jaar geleden maakte ik de overstap naar Facilicom, waar ik begon bij Incluzio als directeur van de Thuisdiensten. Daar lag de focus op een schoon en leefbaar huis voor mensen die dat zelf tijdelijk niet meer konden. Daarmee heb ik al een link met aandacht voor ‘schoon’ vanuit het sociaal domein.

Alhoewel Janna het goed naar haar zin had bij de politie, merkte ze bij de overstap naar Facilicom dat ze zich meteen thuis voelde. “De combinatie van een commercieel bedrijf en tegelijkertijd een warm familiebedrijf zijn dat impact wil maken, sprak me vanaf het begin aan. Het is een organisatie waar hard gewerkt wordt, maar waar je ook gezien wordt. Die combinatie van warmte en ambitie maakt dat ik hier mijn plek heb gevonden. Nu als algemeen directeur van de schoonmaaktak.”

Aandacht als sleutel
Tijdens haar oriëntatieperiode sprak Janna met leden van de ondernemingsraad bij Gom. Ze ontdekte hoe sterk de binding is. “Ik sprak medewerkers die al 10, 18 of zelfs 22 jaar bij Gom werken. Hun antwoord op de vraag waarom? ‘Omdat jullie zo goed voor ons zorgen’. Dat raakte me. Zaken die wij vanzelfsprekend vinden, zoals dat het salaris op tijd komt, maken voor velen een groot verschil. Oprechte aandacht gaat natuurlijk verder. Dat wil ik verder versterken. Daar kun je je als werkgever echt mee onderscheiden.”

Denk bijvoorbeeld ook aan het tekort aan mensen, in de schoonmaak, in de zorg en het onderwijs. De mensen zijn er gewoon niet. Dan kunnen we heel boos op elkaar worden, in contracten duiken en elkaar ‘afrekenen’ op het niet nakomen van afspraken. Maar we kunnen ook samen kijken, wat is nodig, wat is de realiteit, hoe gaan we het samen oplossen. Dat is voor mij ook aandacht hebben voor elkaar.”

Drie pijlers als richting
Gom streeft ‘echte aandacht’ na. Een herpositionering die is gestoeld op drie pijlers: kwaliteit van werk, open samenwerking en brede waarden. Janna licht de drie pijlers toe en deelt haar visie:

Kwaliteit van werk: “Het draait om het verschil tussen iemand die met hart en ziel schoonmaakt of iemand die de kantjes eraf loopt. Motivatie voor kwaliteit ontstaat wanneer mensen zich gezien en gewaardeerd voelen. Dat ze graag en prettig bij ons werken. Waardering kun je niet voorschrijven, maar je kunt er als organisatie, hoe gelaagd deze ook is, wel bewust ruimte voor maken. En daar profiteren onze opdrachtgevers ook weer van.”

Open samenwerking: “In tenders (aanbestedingen) en contracten draait het vaak om harde afspraken. De opdrachtgever vraagt, als schoonmaakbedrijf doen we beloftes. En vervolgens gaan we naar elkaar aantonen dat deze afspraken en beloftes worden nagekomen. Dit moet anders. We zien al wel dat opdrachtgevers een andere manier van samenwerking voorstaan. Maar dat mag nog meer, want het werkt voor beiden. Hoe we dit omturnen? Daar heb ik nog niet direct antwoord op. Maar eigenlijk gaat echte samenwerking over eerlijk kijken naar wat haalbaar is, en samen zoeken naar oplossingen. Transparantie, communicatie en realisme maken het verschil.”

Brede waarde: “Klopt, Gom levert schoonmaakdiensten. Maar we willen daarmee bewust een bredere waarde bieden: we kunnen mensen kansen bieden, zich helpen ontwikkelen. Dat gaat over inclusie, duurzaamheid en de middelen die we gebruiken, maar ook over de inzetbaarheid van mensen. Er is meer vraag naar schoonmaak dan aanbod. Dat vraagt om innovatie en om een bredere blik op maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hoe gaan we dat samen, als schoonmaakbedrijf, met onze medewerkers én opdrachtgevers, oplossen? Voor mij is dat óók duurzaamheid.”

Vooruitblik als algemeen directeur
De komende maanden staan voor Janna vooral in het teken van kennismaken en verdiepen. “Ik wil meelopen met medewerkers, klanten leren kennen en de organisatie door en door begrijpen. Op basis daarvan kunnen we onze strategie verder vormgeven, de herpositionering laten landen en focus aanbrengen. Om deze samen, met een helder verhaal en duidelijke koers, verder uit te bouwen. Ik heb er veel zin in!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2022

Overname Maburein Hygiëne & Veiligheid door Hazet

Op 1 oktober 2022 heeft Hazet de bedrijfsvoering van Maburein Hygiëne & Veiligheid overgenomen. Op 14 april 2022 is Ron Bults van Maburein Hygiëne & Veiligheid op 62-jarige leeftijd...

20 februari 2023

SER: arbeidskrapte vraagt om ferme keuzes kabinet

De problemen op de arbeidsmarkt zijn groter dan ooit. Door de arbeidsmarktkrapte komt de uitvoering van publieke taken zoals zorg, onderwijs, kinderopvang en veiligheid in de knel, constateert de...

22 april 2025

GEZIEN IN DE MEDIA: ‘Glazenwasser Rik bespaart met zijn uitvinding miljoenen liters drinkwater’

Glazenwasser Rik van der Woerd uit Barneveld bespaart jaarlijks honderdduizenden liters kraanwater door ramen te wassen met gefilterd regenwater. Samen met technisch collega Coen Kleinleugenmors ontwikkelde hij een innovatief...

14 januari 2025

Goed leiderschap vraagt om écht te luisteren

MT/Sprout publiceerde een artikel met 4 experts over wat er in 2025 op de werkvloer van 'leiders’ wordt verwacht. De trends benadrukken vaardigheden die goed aansluiten bij de sterktes...

16 september 2025

50 Jaar partnerschap tusen ASKO en Plan International

Een vijftig jaar durende samenwerking. Dat is bijzonder. Met name in de schoonmaakwerkeld, waar contracten vaak van korte duur zijn en organisaties zich razendsnel vernieuwen. Toch vieren ASKO en...

12 juli 2024

BOMA verwelkomt IK Partners

De BOMA Groep is verheugd aan te kondigen dat het in zee gaat met een externe partner om samen zijn Europese groeiplannen waar te maken. Via het IK X...

16 april 2024

Paul Fok: “SIEV hoort aan tafel bij Cao-onderhandelingen”

De Cao-onderhandelingen in de schoonmaakbranche zijn in volle gang. Begin mei worden de besprekingen hervat. SIEV is niet uitgenodigd om aan de besprekingen aan tafel deel te nemen. “Bijna...

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....

27 augustus 2024

Zomer-sport-serie (5): Sportieve bedrijfsfeestjes zijn goed, vitaliteit door het jaar heen nog beter

Hoe leuk is het om met het team een actief uitje te beleven. Het is goed voor ontspanning, teambuilding én de vitaliteit. Steeds meer schoonmaakbedrijven en toeleveranciers organiseren daarom...

21 augustus 2025

Nieuwe wet ‘van school naar duurzaam werk’ helpt jongeren naar de arbeidsmarkt

De 'Wet van school naar duurzaam werk' is aangenomen door de Eerste en Tweede Kamer. Deze wet moet honderdduizenden jongeren helpen die moeite hebben om de arbeidsmarkt te betreden....