25 september 2025

Jubilarissen in schoonmaakland: Ronald Dros (DROS Schoonmaakdiensten): “40 jaar geleden begon ik bescheiden, maar het was de start van alles”

2025 is een bijzonder jubileumjaar voor de schoonmaakbranche. Opvallend veel bedrijven vieren een mijlpaal en op Schoonmaakjournaal geven we hen een podium. Om terug te blikken en vooruit te kijken. Want achter ieder schoonmaakbedrijf schuilt een uniek verhaal: van de eerste klus, tot de mensen die het verschil maken en de unieke visie die een organisatie draagt. We starten de reeks met DROS Schoonmaakdiensten uit Apeldoorn, die dit jaar haar 40-jarig jubileum viert. Oprichter en directeur Ronald Dros neemt ons mee van de allereerste ramen die hij bewassen heeft, tot de waarden die DROS vandaag de dag kenmerken en de blik op de toekomst.

Kunnen jullie je de allereerste schoonmaakklus nog herinneren?
“Jazeker. In de vakanties en op zaterdagen werkte ik bij schoonmaakbedrijf Wegerif. Toen zij vernamen dat ik een eigen bedrijf ging starten, heb ik van hen allerlei werk in onderaanneming gekregen. Mijn allereerste opdracht was het bewassen van de ramen van de Prof. Kohnstamm MAVO in Apeldoorn. Een bescheiden begin, maar wel de start van alles.”

De eerste locatie van DROS in Hoenderloo

Mensen maken DROS. Jullie zeggen ook dat ‘de mensen’ deze mijlpaal mogelijk hebben gemaakt. Wat is de mooiste anekdote uit de afgelopen 40 jaar om dit te illustreren?
“Dat klopt. Ik ben enorm trots op onze mensen die elke dag weer bji onze opdrachtgevers hun werkzaamheden met veel passie en toewijding uitvoeren en begeleiden. Onze mensen zijn het hart van de organisatie.

Veel medewerkers zijn langdurig bij ons in dienst en hebben zich doorontwikkeld naar (leidinggevende) functies. Een van mijn favoriete herinneringen is een gesprek met Patrick, een collega van de specialistische reiniging. Tijdens een functioneringsgesprek vroeg ik hem wat hij het leukste vond aan zijn werk. Hij dacht even na, kreeg een grote glimlach op zijn gezicht en zei toen: “Ik denk de vakanties.” Daar hebben we nog lang om gelachen.”

DROS is méér dan alleen schoonmaak. Zo bieden jullie ook groenprojecten en investeren jullie actief in medewerkers. Welke filosofie is in al die jaren hetzelfde gebleven?
“Rond het jaar 2000 hebben we besloten dat we onze opdrachtgevers bij alle voorkomende facilitaire diensten wilden ontzorgen. We hebben destijds de samenwerking opgezocht met diverse andere facilitaire bedrijven en zijn zelf een uitzendbureau opgestart. Later hebben we ook nog een hoveniersbedrijf gekocht. Na de bankencrises zijn we teruggegaan naar onze roots en hebben we afscheid genomen van het uitzendbureau en het hoveniersbedrijf. We hebben ons daarna succesvol gericht op het verder uitbouwen van ons schoonmaakbedrijf en de groothandel.

Wat altijd gebleven is: aandacht voor mensen. We investeren in opleidingen, van basisopleidingen schoonmaak tot specialistische vakopleidingen en kaderopleidingen voor leidinggevenden. Onze medewerkers specialistische reiniging hebben bijvoorbeeld allemaal een VCA-diploma, aangevuld met vakopleidingen zoals vloeronderhoud, gevelreiniging, glazenwasser en zijn opgeleid voor het werken op hoogte.

Daarnaast geven we mensen met een (voormalige) afstand tot de arbeidsmarkt een kans om mee te doen op de arbeidsmarkt en een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Heel belangrijk vind ik dat medewerkers hun competenties bij ons kunnen inzetten en doorgroeien. Zo bewaken we de cultuur die ons al 40 jaar draagt.”

Een schone blik naar de toekomst: hoe ziet DROS er over 10 jaar uit?
“In deze snel veranderende wereld vind ik 10 jaar verder kijken erg lastig. Ik denk echter wel dat we met dezelfde energie en passie het bedrijf blijven aansturen. Verder gaan we door met het geven van kansen aan mensen die mee willen doen in de maatschappij.

Daarnaast volgen we ontwikkelingen op het gebied van robotisering, digitalisering, ergonomie en duurzaamheid nauwlettend. Waar mogelijk passen we die ook toe. Maar het allerbelangrijkste blijft aandacht: voor medewerkers, opdrachtgevers en leveranciers.”

De huidige kantoorlocaties van DROS

 

 

 

 

 

 

 

 


Met dit jubileuminterview trapt DROS Schoonmaakdiensten de jubilarissen-serie af. In de komende weken volgen meer verhalen van schoonmaakbedrijven die een mijlpaal vieren. Ieder met hun eigen eerste klus, hun eigen anekdotes, en hun eigen blik op de toekomst. Volgende week is dat SVP Schoonmaak.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 2): Aansprakelijkheid zzp’ers bij inhuur

In mijn eerste blog belichtte ik de risico’s voor opdrachtgevers bij inhuur van zzp’ers. Het is ook goed om de andere kant, die van de ingehuurde zzp’ers te belichten....

27 juni 2024

Doe jij mee aan het VSR-webinar: ‘De schoonmaakbranche, breed uitgemeten’?

VSR nodigt je uit om deel te nemen aan haar webinar over de impact van meetmethoden in de schoonmaaksector op de schoonmaker, eindgebruiker en opdrachtgever, met als titel ‘De...

06 februari 2023

Gom op Trede 3 PSO-Prestatieladder

Schoonmaakbedrijf Gom heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing door Dekra blijkt dat Gom op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan...

16 september 2024

Schoonmaak Vakdagen maakt kennisprogramma bekend

Over zeven weken openen de deuren van de Schoonmaak Vakdagen zich. Dit jaar presenteert de organisatie op 5 en 6 november 2024 een interessant programma. Voor iedere schoonmaakprofessional...

26 juli 2024

#FOTOFRIDAY Sharda viert 25 jarig jubileum

Na Sila is ook Sharda 25 jaar in dienst bij Balans Schoonmaak- en bedrijfsdiensten. Van harte gefeliciteerd!

26 oktober 2021

Schoonmakers in de watten op Thank Your Cleaner Day

Elke dag zijn wereldwijd miljoenen schoonmakers in de weer om ervoor te zorgen dat onze woon- en werkomgeving schoon, veilig en prettig is voor de volgende dag. Daarom houden...

30 mei 2025

#PODCAST: Sustainable Hero Talks over uitdagingen en oplossingen rondom basisvaardigheden

Niels van Geenhuizen (CSU) gaat in gesprek met HR-Experts Elke Wirtz en Matthijs Boer uitdagingen en oplossingen rondom basisvaardigheden van medewerkers. Wat betekent het als iemand moeite heeft met...

30 augustus 2025

Ibrahim (Effektief Facility Services) geeft blik achter de schermen bij MASCOT Circuit Zandvoort

🏎 Medewerkers regelen, materialen en middelen bestellen, het inplannen van de opleverschoonmaak en je houden aan de planning. Wat gebeurt er allemaal tijdens de voorbereiding van Mascot Circuit Zandvoort?...

18 augustus 2019

Themaweek: Week van het Familiebedrijf

Strategische continuïteit, werkgelegenheid, stabiele financiering, een bestuur met vertrouwen, betrokkenheid en korte communicatielijnen, verrassend innovatief, snelle besluitvorming; het zijn enkele van de vele voordelen van familiebedrijven. Maar er zijn...

28 oktober 2022

#FotoFriday: Een heerlijke wasdag

Het team van Qleaning en vaste partner Clean Up Facilities hadden afgelopen week een heerlijk wasdag bij het Stadhuis van Deventer. Deze mooie foto getuigt van het teamwerk. Eigenaar...