Gezien in de media: Staatssecretaris Aartsen maakt einde aan verplichte kilometerregistratie
Eén van de meest gehate administratieve lastenverzwarende maatregelen voor het midden- en kleinbedrijf zal op korte termijn verdwijnen. Staatssecretaris Thierry Aartsen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) maakt ongeveer per direct een einde aan de CO2-kilometerregistratie voor bedrijven met meer dan 100 medewerkers. Het schrappen zal hij op of rond Prinsjesdag bekendmaken, vertellen ingewijden de politieke redactie van RTL Nieuws. Volgens hen vindt Aartsen dat deze rapportage over zakelijk en woon-werkverkeer voor administratieve lasten zorgt. En die wil hij juist voorkomen.
Werkgevers zijn sinds 1 juli 2024 verplicht om alle kilometers die hun medewerkers maken voor zakelijke doeleinden en woon-werkverkeer te registreren en in te dienen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in een ‘CO2-registratie’.
Papieren last
Aartsen wil de rapportage pas verplichten voor bedrijven met meer dan 250 werknemers. Hij gaat meteen aan de slag om dit formeel te regelen. Tegelijk zal hij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de omgevingsdiensten vragen om te stoppen met het handhaven van de kilometerregistratie bij organisaties tot 250 werknemers.
Met de auto of trein? Grote bedrijven moeten uitstoot personeel checken
Volgens Haagse bronnen is die verplichte rittenregistratie een doorn in het oog van veel ondernemers. “Voor vooral het MKB voelt het als een grote papieren last”, zeggen zij. Aartsen zou deze mening delen en daarom nu ingrijpen.
Betuttelend
Voorzitter Erik Ziengs van ondernemersorganisatie ONL voor het midden- en kleinbedrijf is blij met het afschaffen van de kilometerregistratie: “Het is heel verstandig van Aartsen dat hij hiermee kapt. De registratie levert alleen maar rompslomp op en leidt echt niet tot minder CO2-uitstoot.”
Het idee achter de registratie was dat werkgevers erdoor inzicht zouden krijgen in hoeveel uitstoot van CO2 het zakelijk en woon-werkverkeer van hun medewerker zou veroorzaken. “Dit zou dan een stimulans moeten zijn om naar duurzamere oplossingen te kijken zoals vaker thuiswerken of medewerkers vaker op de fiets te laten komen”, vertelt Ziengs.
“Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Het was gewoon een betuttelende verplichting die echt niet zal bijdragen aan CO2-reductie. Het was niet meer dan werkgevers bedelven onder papierwerk. Mooi dat er nu snel een einde aan komt”, aldus de ONL voorzitter.
Bron: RTL Nieuws