28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook een enorme logistieke uitdaging. Want met 50.000 bezoekers per dag is een schoon en fris park geen vanzelfsprekendheid. Sinds 2017 leidt Asito dit in goede banen. Lees hoe Bart Klemann, klantmanager recreatie, dit samen met het schoonmaakteam aanpakt.

“Keukenhof is topsport,” zegt Bart Klemann, klantmanager recreatie bij Asito. “De druk is hoog, het park is zeven dagen per week open en elke bezoeker verwacht een perfect onderhouden omgeving. Samen met Keukenhof en cateraar Albron zorgen we ervoor dat het park er elke dag piekfijn uitziet.”

Elke dag een frisse start
“Elke ochtend om 08.30 uur begint de dagstart”, legt Bart uit. ” Hier komen alle betrokken partijen – van Keukenhof-medewerkers tot cateraars en schoonmakers – bij elkaar om de dag door te spreken. Wat ging er gisteren goed? Waar liggen de aandachtspunten? Dat helpt om scherp te blijven en snel te schakelen als dat nodig is. Onze medewerkers weten exact wat er van hen verwacht wordt en wat de prioriteiten zijn. We werken met een hecht team van ruim 55 medewerkers. Zij zijn verantwoordelijk voor de schoonmaak van de toiletten, het legen van 300 vuilnisbakken en het reinigen van de restaurants. Overdag zijn we volop aanwezig en ’s avonds, als het park leegstroomt, zorgen we ervoor dat alles weer schoon is voor de volgende dag. “

En dat harde werk loont: in 2024 behaalde Asito een 100% score op de mystery guest-controles. “Een geweldige prestatie! Dat laat zien hoe goed onze teams op elkaar zijn ingespeeld.”

Medewerker Amir Chidriss die elk jaar ervoor zorgt dat Keukenhof straalt.
Medewerker Amir Chidriss die elk jaar ervoor zorgt dat Keukenhof straalt.

Slimmere werkwijze, betere resultaten
Bij Keukenhof draait alles om de beste bezoekerservaring. Van de eerste tot de laatste dag van het seizoen moet het park er perfect uitzien. Dit jaar werkt Asito met een nieuwe aanpak: medewerkers worden verantwoordelijk voor een vaste zone. Dit zorgt voor meer overzicht en betere schoonmaakresultaten. “Door te werken in zones hebben medewerkers meer controle over hun eigen werkgebied. Dat zorgt niet alleen voor een hogere kwaliteit, maar ook voor meer rust en structuur in het team.” Ook duurzaamheid speelt een grote rol. “We werken met milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen en huren elk jaar de nieuwste schrobmachines in. Zo zorgen we ervoor dat we efficiënt werken met minimale impact op het milieu,” legt Bart uit.

Flexibel inspelen op drukte
Op piekdagen, zoals tijdens Pasen of het bloemencorso, passen we de bezetting aan. “Soms lopen er wel 50.000 bezoekers door het park. Dan verdubbelen we de schoonmaak-bezetting bij de grootste toiletgroepen en zorgen we voor extra controle op het terrein. We weten per dag hoeveel bezoekers er worden verwacht, dus we kunnen hierop inspelen,” zegt Bart.

Die flexibiliteit geldt ook voor het team. Veel medewerkers komen elk jaar terug om bij Keukenhof te werken. “Er is een harde kern van mensen die dit werk fantastisch vinden. Zij kennen de locatie door en door, en dat is een groot voordeel. Daarnaast werken we met een flexibele schil van uitzendkrachten die we goed begeleiden.”

keukenhof en asito

Samen werken aan de toekomst
In 2024 is het contract tussen Asito en Keukenhof opnieuw verlengd. Door de jarenlange samenwerking met Keukenhof heeft Asito een aanpak ontwikkeld die perfect aansluit bij de dynamiek van het park. “Het draait om teamwork. Samen met Keukenhof en Albron zorgen we ervoor dat het park elke dag weer op z’n best is. Dat betekent dat we blijven innoveren en aanpassen waar nodig. Dit gaat verder dan schoonmaken alleen: we dragen bij aan een onvergetelijke bezoekerservaring,” zegt Bart. “Dankzij de sterke samenwerking met Keukenhof en de inzet van ons team zorgen we er elk jaar weer voor dat de grootste lentetuin van de wereld straalt. En daar zijn we trots op!”

Bron: Asito

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 februari 2024

Nederland viert op vrijdag 14 juni 2024 De Dag van de Schoonmaker

De 9e Dag van de Schoonmaker staat in teken van Waardering. Bedankt, jij maakt het verschil! Deze erkenning verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks, maar zeker op vrijdag 14...

06 december 2019

Nilfisk Liberty SC50: baanbrekende robotica

De afgelopen jaren was veel te doen rondom autonome reiniging, waarbij grote spelers belangrijke voordelen verwachten. Velen keken uit naar het moment van consistente reiniging en een hogere productiviteit...

10 april 2025

Terugblik diner FMNextGen: ‘Genieten van Italiaanse gerechten en levendige tafelgesprekken’

Op 2 april vond het FMNextGen-tafeldiner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een bijzondere avond voor jongeren in de schoonmaakbranche. Aan tafel zaten zo’n dertig deelnemers, afkomstig van schoonmaakbedrijven, toeleveranciers...

30 juli 2025

Sientje neemt na 30 jaar afscheid

“Na meer dan 30 jaar trouwe dienst nemen we afscheid van Sientje.” Dat vertelt Tim Kool, schoolleider Groen van Prinstererschool PCPO Capelle-Krimpen. “Dankjewel voor al die jaren van betrokkenheid...

29 december 2019

CNV onderzoek naar rouw op het werk: meer dan 50% werkgevers heeft (bijna) geen begrip

Werknemers die te maken krijgen met een ingrijpend verlies, hebben vaak veel moeite om weer op een goede manier terug aan het werk te komen. De houding van de...

13 mei 2025

Ontdek de schoonmaak



05 september 2025

Code Schoonmaak lanceert video serie voor schoonmakers: ‘Bert on Tour’

Naast een nieuwe podcastserie lanceert Code Schoonmaak ook een gloednieuwe videoserie ‘Bert on Tour’. Voorzitter Bert van Boggelen springt op de fiets en reist het hele land door om...

03 januari 2024

Op 1 januari 2024 is nieuwe loontabel schoonmaak ingegaan

De RAS brengt aan het begin van het nieuwe jaar in herinnering dat er tussentijds nieuwe afspraken zijn gemaakt over de cao-lonen. De eerste wijziging is vanaf 1 november...

11 maart 2025

Ictoria en Xtoria sluiten aan bij DeFaCo

Net zoals Jaro sluiten per 1 februari 2025 ook Ictoria en Xtoria zich aan bij DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. Met deze stap versterkt...

27 juni 2017

Asito als eerste volledig gecertificeerd op hoogste PSO-Trede

Asito wil een inclusieve onderneming zijn en dat uitstralen naar de buitenwereld. Dat het bedrijf inmiddels volledig is gecertificeerd op de hoogste PSO-Trede (Trede 3) is daarin dan ook de...