20 februari 2025

Fraude in schoonmaaksector: keiharde concurrentie leidt tot misstanden

Op 13 februari 2025 publiceerde Het Parool een artikel over Fraude in de schoonmaaksector. Een uitgebreid verhaal waarin wordt beschreven hoe gerenommeerde hotels en restaurants in Amsterdam structureel frauderende schoonmaakbedrijven inhuren om tegen bodemprijzen te werken. We vroegen Paul Fok, voorzitter branchevereniging SIEV, naar een reactie op dit artikel.

Het artikel in Het Parool vertelt dat uit onderzoek van justitie, de Belastingdienst en de Arbeidsinspectie blijkt dat ondernemers in de schoonmaakbranche zich genoodzaakt voelen om belastingfraude te plegen door werknemers onder te betalen en loonheffingen te ontduiken. Eigenaren van twee frauderende schoonmaakbedrijven zijn afgelopen week veroordeeld. Zij maakten zich schuldig aan zwart uitbetalen, valse facturen en stromannen die moeilijk te traceren waren. Justitie benadrukt dat het probleem specifiek speelt in de horeca, waar extreme prijsconcurrentie leidt tot deze misstanden.

Klik hier om het volledige artikel te lezen.

De schoonmaaksector wordt met de misstanden die in het artikel worden genoemd in een verkeerd daglicht gezet. Een branche waar juist eerlijk en goed wordt samengewerkt. Denk alleen al aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag waar ook veel hotels zich bij hebben aangesloten.

Reactie Paul Fok van branchevereniging SIEV
In het artikel staat vermeld dat de frauderende schoonmaakbedrijven niet zijn aangesloten bij één van de brancheverenigingen die de schoonmaaksector kent. Reden voor onze redactie om juist hen om een reactie te vragen.

Paul Fok, voorzitter mkb-branchevereniging SIEV reageert: “De schoonmaakbranche is bij uitstek een sector waar de overheidsorganen het makkelijk vinden om verregaande uitspraken te doen en worden weer alle schoonmaakbedrijven over een kam geschoren. Terwijl in onderhavige gevallen het juist de opdrachtgevers in de horeca- en hotelsector zijn die de misstanden hebben veroorzaakt.
Schoonmaakbedrijven hebben juist op dit moment een groot voordeel door de arbeidsschaarste en hoeven op geen enkele wijze meer de goedkoopste te zijn. Wel moet je dan keuzes durven maken om ‘nee’ tegen die opdrachtgevers te zeggen die niet een correct bedrag wensen te betalen. En deze bedrijven ook direct aan te melden bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.

Als branchevereniging motiveren wij bedrijven op dagelijkse basis om hun verantwoordelijkheid op te pakken. Door te investeren in de juiste software, daar waar mogelijk het juiste keurmerk in te zetten, de Code te ondertekenen. Maar bovenal om een bedrijfsvoering aan te gaan, welke voor de langere termijn de toekomst van de onderneming kan waarborgen. Door deel te nemen aan onze vereniging verwachten we ook dit van de ondernemer!

Het stelt ons teleur dat er weer ophef is door malafide bedrijven. Die zich onterecht schoonmaakbedrijf willen noemen. Die zich voor geld zich laten verleiden door net zo malafide opdrachtgevers. Die niet bij naam genoemd worden maar wel gewoon verantwoordelijkheid dragen. We schamen ons plaatsvervangend voor al dit gedrag. Maar vinden het evengoed niet een branchebreed verhaal. Daar mag dan de Arbeidsinspectie en Justitie zich weer voor schamen. Alvast in de overlegstructuur heeft men dit ook niet zo aangeduid. Tijd voor een goed gesprek daar lijkt ons.”

Wil jij reageren op het artikel? Ben jij het eens/oneens met Paul Fok? Laat het ons weten via [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 april 2020

Ondernemersvereniging OSB ontwikkelt schoonmaakprotocol anderhalvemetereconomie

Met man en macht heeft de OSB gewerkt aan een schoonmaakprotocol in de anderhalvemetereconomie. OSB stelt deze kosteloos en voor iedereen beschikbaar en kondigt op haar website aan: “De...

15 juni 2020

Alpheios-klantencase Webego en Goeree-Overflakkee: veilig schoon na lockdown

Na weken van thuisscholing was het op 11 mei zo ver, de basisscholen mochten als eerste weer van start gaan. Niet alleen voor de leerkrachten en leerlingen een uitdaging,...

14 januari 2025

Doe mee aan de Workshop Interculturele communicatie

Op 23 januari organiseert Schoonmakend Nederland samen met Paradigma de workshop Interculturele Communicatie. Omdat diversiteit belangrijk is en ieder ook zichzelf mag zijn. Maar hoe organiseer je een prettige...

27 december 2024

Blog Esther van der Lelie: 2024 was het jaar van vernieuwing, samenwerking én aandacht voor de mens

De kerstdagen zijn voorbij, we maken ons klaar voor het nieuwe jaar. Met een terugblik. 2024 vat ik samen als het jaar van vernieuwing, samenwerking én veel  aandacht voor...

02 november 2022

Nocore maakt zich hard voor betere online veiligheid

Softwareleverancier Nocore zet zich in voor een betere cybersecurity zodat klanten op een duurzame manier online beveiligd zijn. Zo is het bedrijf onder meer verzekerd tegen cybersecurity en is...

22 november 2023

FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen: de innovatiekracht van techniek

Op de Schoonmaak Vakdagen zijn er ieder jaar weer innovaties bij de stands van exposanten te ontdekken. Ook bij het event van FMNextGen, de jongerencommunity tot veertig jaar van...

21 oktober 2022

1nerGiek duimt voor de bekroning van Michael Campell

Michael Campell is door zijn team van 1nerGiek aangedragen voor Glazenwasser van het Jaar: “Volstrekt logisch. Michael is goed in zijn vak, geniet van de vele contacten met zijn...

16 oktober 2023

Meclean: “De Schoonmaak Vakdagen zijn de enige relevante nationale vakbeurs”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen voor de vijfde keer plaats. Een jubileumeditie. Exposanten vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren.  Dit keer...

22 november 2019

Themaserie Toekomst schoonmaak: visie van 5 jaar geleden, nu en 5 jaar later

Vijf jaar geleden, in maart 2015, ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...