17 september 2024

Slechts helft werkend Nederland kent schoonmaker bij naam

Bijna acht op de tien werkende Nederlanders beschouwt schoonmakers als waardevolle collega’s. Toch kent slechts 53 procent de schoonmaker van zijn werkplek bij naam. Ook overweegt ruim de helft van werkend Nederland een andere baan te zoeken als de werkomgeving vies en niet opgeruimd is. Dat blijkt onderzoek van schoonmaakbedrijf Vebego Cleaning Services in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect onder 1.008 werkenden in Nederland.

Uit het onderzoek van een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland komt naar voren dat schoonmakers van wezenlijk belang zijn voor werkenden. 95 procent van de respondenten beschouwt schoonmaak als belangrijk of zeer belangrijk voor hun werkplezier. Werknemers geven aan dat een schone werkomgeving hun productiviteit positief beïnvloedt.

Cruciale schakels
Een vieze en niet opgeruimde omgeving zou meer dan de helft (51 procent) van de werkende Nederlanders aanzetten om naar een andere baan te zoeken. Veruit het grootste deel van de respondenten (92 procent) zegt de werkplek ook nog zelf schoon te houden en meer dan driekwart (77 procent) stoort zich aan troep die collega’s achterlaten. Wel propt iets meer dan een derde van tijd tot tijd afval in de prullenbak als die eigenlijk al vol is.

De gegevens uit het onderzoek sluiten aan op de lijn die Vebego Cleaning Services kiest in haar nieuwe campagne. Aan de hand van de verhalen van collega’s van het bedrijf wordt duidelijk dat schoonmakers cruciale schakels zijn in de maatschappij. “Schoonmakers doen zeer belangrijk werk, dat lang niet altijd zichtbaar is”, zegt Mark Keur, algemeen directeur van Vebego Cleaning Services. “Dankzij het grote vertrouwen in onze 8000 schoonmaakcollega’s, voelen ze zich medeverantwoordelijk voor het welzijn van vele anderen. Ze zorgen ervoor dat het echt schoon is. En dat doet iets positiefs met ons allemaal.” Het oudste schoonmaakbedrijf van Nederland is verheugd dat uit het onderzoek blijkt wat ze al dachten. Keur: “Mensen hechten aan een schone werkplek en schoonmaakwerk is essentieel voor onze samenleving.”

Zelf betalen voor betere schoonmaak
Opvallend is dat 14 procent van de respondenten bereid is maandelijks een geldbedrag te geven om de werkvloer nog schoner en opgeruimder te krijgen. Het gemiddelde bedrag dat zij bereid zijn af te staan voor betere schoonmaak is € 35,95.
Verder verschilt de waardering voor schoonmaak verschilt per regio. In de regio Noord-Nederland bijvoorbeeld, wordt het belang van een schone werkplek extra benadrukt en vindt 56 procent dat zeer belangrijk. Terwijl andere delen van het land schoonmaak als iets minder essentieel ervaren, variërend van 47 tot 49 procent.

Toiletten belangrijker dan bureau
Toch is er nog een wereld te winnen. Ruim de helft (53 procent) van de werkenden geeft wel aan dat de schoonmaakwerkzaamheden het liefst buiten werktijd moeten gebeuren. Daarnaast geeft 47 procent aan dat ze naam van de schoonmaker niet kennen. Keur: ‘Des te meer reden voor ons om onze schoonmakers op de voorgrond te zetten en een gezicht te geven’.
Op de vraag welke plek op het werk het meest belangrijk is om schoon en opgeruimd te hebben, antwoordt 72 procent dat dit de toiletten zijn. De eigen werkplek was voor slechts 15 procent van de respondenten het belangrijkste, gevolgd door de keuken en kantine met 9 procent.
Respondenten werd ook gevraagd wat het meest vieze was dat ze ooit aantroffen op hun werkplek. Smerige wc’s en al dan niet beschimmelde etensresten worden vaak genoemd. Een respondent vond dat schoenafdrukken op de muur de kroon spanden, terwijl een ander het voorbeeld gaf van een nest met honderden kleine spinnetjes die uit een geretourneerd apparaat kwamen gekropen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 november 2024

Wat verandert er in 2025 voor de bijtelling op zakelijke auto’s?

Per 1 januari 2025 veranderen de regels rondom de bijtelling van zakelijke auto’s. Mobiliteitsexpert Roland Tameling schetst in een artikel op De Ondernemer  de situatie zoals het was, is...

17 april 2024

Schoonmaakbedrijf CSU versnelt datagedreven schoonmaak met Hi Five

Schoonmaakbedrijf CSU biedt een innovatieve dienstverlening aan, waarbij zij gebruik maakt van het digitale platform Hi Five. Met Hi Five zijn de CSU schoonmaakmedewerkers in staat de optimalisatie- en...

16 oktober 2024

Het Tork PeakServe® Handdoeksysteem zorgt voor efficiency én gastvrijheid

Beeld je een drukbezochte sanitaire ruimte in. De dispenser met papieren handdoeken is leeg. Je loopt met natte handen naar buiten. Geen optimale situatie. Met het Tork PeakServe® Continu™...

22 oktober 2024

Tork Focus4 Sustainability vergroot transparantie in duurzaamheid

Tork kondigt haar nieuwe initiatief aan om de transparantie aangaande duurzaamheid voor bedrijven in Europa te verbeteren. Met het programma, Tork Focus4 Sustainability, biedt het bedrijf een uitgebreide samenvatting...

28 mei 2025

Klimaatdoelen CSU, Tzorg en Zizo als eerste in de branche goedgekeurd als ‘Parijs-proof’ door SBTi

Total Care, moederorganisatie van CSU, Tzorg en Zizo, is de eerste schoonmaak- en thuiszorgorganisatie in Nederland waarvan de net zero-doelen officieel zijn goedgekeurd door het Science Based Targets initiative...

31 juli 2024

Zomer-sport-serie (1): Tips voor topsporters én schoonmakers

Schoonmaken is topsport. Met schoonmaken verbrand je ongeveer 150 tot 300 Kcal per uur. Dit is vergelijkbaar met in een normaal tempo lopen (5 km. per uur). Bedenk wel...

10 november 2024

#FAVORITES: Boek Estelle Cruijff: ‘Poetsen maakt gelukkig’

Estelle Cruijff heeft een verrassende nieuwe kant onthuld met haar huishoudboek ‘Poetsen maakt gelukkig’. Bij Estelle zit schoonmaken in het bloed. Ze vindt het zelfs rustgevend. In dit boek...

21 oktober 2023

Schoonmaker Kissi in documentaire ‘Onzichtbaar’

‘Toen schoonmaker Kissi door zijn ex-vrouw zijn verblijfsvergunning kwijtraakte, schoten zijn collega’s te hulp.’ Met deze titel begint Rijnmond het artikel over één van de schoonmakers die centraal staat...

15 september 2024

Van het ene naar het andere familiebedrijf. Spectro neemt Eenzet over

In juli 2024 publiceerden we al de overname door Spectro van Militex per 5 juli 2024. Enkele dagen eerder, op 1 juli 2024, blijkt er al een andere overname...

18 oktober 2024

De waarde van datagestuurd schoonmaken

Wil je de schoonmaakkwaliteit verbeteren, efficiënter werken, voldoen aan nieuwere hygiëne-vereisten én de klanttevredenheid verhogen? Dat kan met Tork Vision Schoonmaken.  Tork Vision Schoonmaken* maakt gebruik van de...