10 september 2024

Gaby Westelaken (GWS dé Schoonmaker): “Zonder onze mensen geen bedrijf, dus we doen er alles aan om te zorgen dat ze blijven”

In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit medewerkers aan je bedrijf te binden. Een vacature is immers niet zomaar weer ingevuld. Zet in op een werkvloer waar iedereen zichzelf kan zijn en zich gehoord, gerespecteerd en veilig voelt. Je wil dat mensen het gevoel hebben dat ze erbij horen en zichzelf kunnen zijn, anders is de kans groot dat ze gaan. Hoe pak je dat nou aan? Het NBBU publiceerde op 5 september 2024 een artikel over de aanpak van GWS dé Schoonmaker.

Het artikel vermeldt dat bij GWS dé Schoonmaker veel medewerkers van allerlei afkomsten en culturen werken. Gaby Westelaken, commercieel directeur bij GWS: “Iedereen is hier gelijk, maar tegelijkertijd heeft iedereen ook andere wensen en behoeftes. Medewerkers zijn ons belangrijkste werkkapitaal. We vinden het belangrijk dat ze met plezier werken en zich thuis voelen. Daarom gaan we regelmatig in gesprek. Wat heb je nodig om je werk (beter) te doen? Wat kunnen wij daarin betekenen? We zien dat collega’s die zich gehoord voelen, beter in hun vel zitten en daardoor gemotiveerder zijn.”

Ga in informele setting in gesprek met elkaar

Een voorbeeld dat in het artikel wordt toegelicht is die van Alirezar Rawarpour die 20 jaar geleden via het uitzendbureau bij GWS begon en al snel in vaste dienst kwam. Hij bevestigt wat Gaby zegt en vertelt: “Ik zie iedereen hier als familie en de werkvloer voelt als mijn tweede thuis. Hoe dat komt? Je krijgt waardering en er is veel oog voor je privé-situatie. Is er iets? Dan kun je altijd terecht bij onze directie. Je wordt gehoord en ze denken met je mee als dat nodig is.” Gaby: “Een tip aan ondernemers is om dit soort gesprekken juist niet alleen op formele momenten te houden, zoals tijdens een functioneringsgesprek. Juist in een informele setting hoor je soms andere, eerlijkere dingen terug.”

Zorg voor rolmodellen
Ook het bieden van ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden zijn manieren om medewerkers te binden. In bedrijven met veel mensen met verschillende achtergronden is het belangrijk te laten zien dat doorgroeimogelijkheden er zijn voor iedereen. Gaby: “Iedereen die dat wil, mag zich bij ons ontwikkelen. Het is aan de persoon zelf die mogelijkheid wel of niet aan te grijpen.” Alirezar: “Ik had tot voorkort een leidinggevende functie, maar heb recent zelf gekozen een stapje terug te doen. Het paste toch niet helemaal bij mij. Maar het is fijn te ervaren dat het tot de mogelijkheden behoort.”

Het bieden van ontwikkelkansen en doorgroeimogelijkheden voor iedereen wordt onderstreept in een . Uit het onderzoek van PwC blijkt dat slechts 4 procent van de leidinggevenden een niet-westerse achtergrond heeft. Mensen met een andere etnische achtergrond missen vaak rolmodellen en dat zorgt ervoor dat ze hun ambities bijstellen. Op deze manier blijft veel potentieel onbenut en dat is een gemiste kans in veel bedrijven. Dus geef het goede voorbeeld en zorg voor rolmodellen in je bedrijf.

Deel interne vacatures en toets objectief of iemand geschikt is

Uit het succesverhaal van GWS blijkt dat het belangrijk is dat iedereen in je bedrijf een eerlijke kans heeft om door te groeien. Dat doe je bijvoorbeeld door interne vacatures openbaar te maken en te laten weten dat iedereen kan solliciteren. Overweeg daarnaast een extern bedrijf een assessment/case/toets te laten doen om objectief te bepalen of een medewerker geschikt is.

Spreek je actief uit en stel een externe vertrouwenspersoon aan

Veel ondernemers doen er veel aan om een veilige werkvloer te creëren. Spreek je als ondernemer ook actief uit dat je het belangrijk vindt dat iedereen zich thuis voelt en leg uit waarom je dat belangrijk vindt. Dat noemen ze ook wel ‘commitment aan de top’. Besef je tegelijkertijd dat het voor heel veel medewerkers een grote stap om naar buiten te treden als er sprake is van ongewenste situaties op de werkvloer. Gaby: “Wij hebben daarom bewust gekozen voor een externe vertrouwenspersoon. In de praktijk lopen de meeste collega’s gewoon bij mij binnen als er iets is, maar de mogelijkheid om naar een externe persoon te gaan moet er zijn.”

Gaby’s tip aan andere ondernemers:
“Behandel je medewerkers als persoon en niet als nummer. Sta open voor iedereen, bouw een relatie op en zorg ervoor dat mensen met plezier naar hun werk komen.”

Bron en foto: NBBU

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 november 2024

Financial Times erkent Essity opnieuw als diversiteitsleider

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity is voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot diversiteitsleider door de Britse zakelijke krant Financial Times. Deze erkenning is tot stand gekomen dankzij een...

09 oktober 2024

Kijk mee met de schoonmakers van Asito op locatie VUmc

Patiënten in een ziekenhuis zijn kwetsbaar. Een infectie door slechte hygiëne kan grote gevolgen hebben. Een schone omgeving is dan ook van groot belang. Bij Amsterdam UMC, locatie VUmc,...

24 september 2024

ATALIAN zet zich in voor basisvaardigheden online gebruik

In onze moderne wereld hebben veel mensen moeite met lezen, schrijven en rekenen en digitale vaardigheden, waardoor ze belangrijke kansen missen. Dit noem je ook wel een gebrek aan...

06 december 2024

Schoonmaakcontracten Welbions met 3 jaar verlengd

De Ster Bedrijfsdiensten deelt het nieuws dat de schoonmaakcontracten van woningcorporatie Welbions met drie jaar zijn verlengd. De schoonmaakwerkzaamheden worden uitgevoerd door vier samenwerkende partijen: De Ster Bedrijfsdiensten, Reerink...

15 november 2023

Gaby Westelaken is nieuwe voorzitter platform AWOG

Na zeven jaar voorzitterschap draagt Peter Rietbroek de voorzittershamer van het platform AWOG over aan Gaby Westelaken van GWS dé schoonmaker. De leden en Schoonmakend Nederland danken Peter voor...

04 mei 2020

Top 3 meest gelezen in april: GWS dé Schoonmaker, Hygeniq en Schoonmaakgoeroe

In april mochten we ons extra inzetten voor vakspecifieke bijdragen op Schoonmaakjournaal. Dat leverde prachtige, waardevolle en exclusieve artikelen op. Dit is de top 3 meest gelezen op onze...

15 augustus 2024

De productiviteit van de Nederlanders daalt. Wat betekent dat?

De productiviteit van Nederlandse werkenden is het afgelopen decennium nauwelijks meer gegroeid. Vorig jaar was er zelfs sprake van krimp, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor...

14 november 2024

Blog Esther van der Lelie: Vandaag is het Equal Pay Day: is er verschil in loon in schoonmaakland?

Als vrouw ben ik vandaag, op Equal Pay Day 2024, wederom verbaasd dat vrouwen in Nederland nog steeds 12% minder per uur verdienen dan mannen. Dat die loonkloof nog...

21 november 2024

Geberit initieert ‘De jacht op vuile toiletten’

Op 19 november, op Wereld toilet dag, vestigde Geberit opnieuw de aandacht op de zorgwekkende staat van sanitaire voorzieningen in Belgische scholen. Slecht sanitair beïnvloedt de 1,2 miljoen leerlingen...

18 november 2024

#Gezienindemedia: Graffiti op treinen neemt toe en kost NS miljoenen

Het aantal treinen dat wordt beklad met graffiti blijft stijgen, bevestigt NS-woordvoerder Erik Kroeze aan journalist Jim Jansen in een uitzending van NPO1 Radio Spraakmakers Uitzendbureau. Jaarlijks wordt zo’n...