5 september 2024

Ondernemers bieden oplossingen voor verminderen regeldruk

Regeldruk vormt al jaren het grootste knelpunt voor ondernemers. De veelheid aan regels en nationale koppen zet een rem op ondernemerschap en schaadt onze concurrentiepositie. Zo meldt MKB Nederland. Zij biedt ondernemers de handreiking ‘Beter Geregeld’ aan met concrete oplossingen voor het verminderen van regeldruk. Het rapport is een verdere uitwerking van de Ondernemersagenda ‘Vernieuwen, Versnellen, Verbinden’ dat voorzitter MKB-Nederland, Jacco Vonhof, op 27 augustus 2024 overhandigde aan de minister van Economische Zaken Dirk Beljaarts.

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “Ondernemers zien de regeldrukkosten en rapportageverplichtingen de laatste jaren explosief toenemen. Ze besteden steeds meer tijd en geld om te bewijzen dat ze aan de regels voldoen. Dat kan zo niet langer. Ondernemers hebben de oplossingen in huis voor veel grote maatschappelijke opgaven, maar dan moeten ze daar wel de ruimte voor krijgen. Handhaaf regels en pak excessen aan, maar ga daarbij uit van vertrouwen in plaats van wantrouwen. Met een beetje meer vertrouwen in burgers en ondernemers kan flink het mes in het aantal regels. Deze handreiking doet concrete voorstellen om de regeldruk aan te pakken en het is goed dat het nieuwe kabinet hier ook echt werk van wil maken.”

Nederland loopt uit de pas in Europa

Het handboek bevat een aantal concrete voorbeelden op het gebied van doorgeslagen regeldruk waar ondernemers dagelijks tegenaan lopen. Zo is Nederland het enige land in Europa waar ondernemers verplicht externe toetsing moeten inhuren voor de Risico-Inventarisatie & Evaluatie – waarbij dat ook nog eens door drie verschillende deskundigen moet worden getoetst. Dit is een extra kostenpost van 500 miljoen voor ondernemers.

Maar ook de manier waarop we in Nederland toezicht houden zet onze ondernemers onnodig op achterstand. Zo moeten Nederlandse importeurs van groente- en fruit hun geïmporteerde producten verplicht laten testen bij één nationaal laboratorium, waarbij hun Belgische collega’s kunnen kiezen uit verschillende commerciële laboratoria met lagere tarieven (die vaak ook nog eens Nederlands zijn). Hierdoor liggen de kosten in Nederland drie tot vijfmaal hoger en dreigen importstromen te worden verlegd van Rotterdam naar Antwerpen.

Meetbare reductiedoelstellingen
De meest effectieve methode voor het aanpakken van regeldruk zijn meetbare reductiedoelstellingen. Voor het gehele bedrijfsleven zou er een nullijn moeten gelden (one in, one uit). Voor individuele sectoren is het MKB-Indicatorprogramma een succesvolle methode gebleken om regeldruk op kosten en werkbaarheid in kaart te brengen. Dit programma is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van EZ, MKB-Nederland en enkele branches waarbij vijf vergelijkbare bedrijven binnen een sector worden doorgelicht. Voor deelnemende sectoren is regeldrukreductie van -25% haalbaar.

Volg ATR-adviezen op
Het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) is in het leven geroepen om politiek en overheid te adviseren over regeldrukeffecten van voorgenomen wet- en regelgeving. Ondanks dat meer dan de helft van adviezen negatief is (!), gaat het merendeel gewoon door. Voor het verminderen van regeldruk is het essentieel dat het ATR een groter mandaat krijgt, haar adviezen worden opgevolgd en dat er veel scherper getoetst wordt op regeldruk in de beginfase.

Bron: MKB-Nederland

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 mei 2025

Medewerkers CONTRAST Lisanne Hanneman en Maarten van Hussen nu ook partners in het bedrijf

Bij CONTRAST Facility + Hospitality ondertekenen consultants Lisanne Hanneman en Maarten van Hussen deze maand hun partnercontract. Daarmee zet CONTRAST een volgende stap in participatie van medewerkers. Managing partner...

28 oktober 2024

Wereldberoemde Aneeshwar Kunchala (9 jaar) op CSU Congres 12 november

De 9 jarige jonge natuurbeschermer en documentairemaker Aneeshwar Kunchala komt naar Nederland. Hij geeft een keynote op het door schoonmaakbedrijf CSU georganiseerde congres ’Facility CS’ op 12 november in...

28 oktober 2024

Jacco Vonhof: “Ondernemen moet weer leuker en makkelijker worden”

‘Nederland let op uw zaak!’ Die waarschuwing uitte voorzitter Jacco Vonhof tijdens het jaarcongres van MKB-Nederland in oktober in Zwolle." Hij vreest voor verlies van het ondernemerschap dat Nederland...

22 januari 2025

CSU 12 jaar op rij Top Employer: “Elk jaar beter”

Voor het twaalfde jaar op rij is schoonmaakbedrijf CSU verkozen tot Top Employer, een erkenning voor opvallend goed werkgeverschap. Danielle Justus, HR-Directeur bij CSU, benadrukt het belang: “We zijn...

10 december 2019

Erik te Brake (VNO-NCW en MKB Nederland): “Inbesteden gebeurt op basis van vooroordelen”

“Een van de aannames is dat inbesteden betere arbeidsvoorwaarden zou opleveren. Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsvoorwaarden niet beter, maar juist slechter worden. Dat zie je ook in de...

29 mei 2025

Carel Lurvink introduceert CaluGreen NEXT: reinigers zonder gevarensymbolen

Carel Lurvink lanceert met CaluGreen NEXT een nieuwe generatie professionele reinigers die veilig in gebruik zijn en effectief reinigen. Uniek aan deze lijn is dat alle producten volledig labelfree...

15 september 2024

Van het ene naar het andere familiebedrijf. Spectro neemt Eenzet over

In juli 2024 publiceerden we al de overname door Spectro van Militex per 5 juli 2024. Enkele dagen eerder, op 1 juli 2024, blijkt er al een andere overname...

17 december 2024

Hoe staat het met de hygiene op Horecava 2025?

Van 13 tot en met 16 januari 2025 is het weer zover: Horecava 2025. Deze grootste horecabeurs van Nederland brengt niet alleen chefs en horecaondernemers samen, maar ook de...

29 oktober 2024

Robin (Biga Groep) ging van springplank naar droombaan

Robin (23) kreeg een half jaar geleden een vast contract bij zwembad Dijnselburg in Zeist en werkt daar als toezichthouder en in de schoonmaak. Als klein jongetje droomde hij...

04 april 2025

“Ik heb er de kracht weer voor” Kärcher start campagne hogedrukreiniger met Gerard Joling

Kärcher heeft, om te benadrukken dat er volgens het bedrijf op het vlak van hogedrukreinigers maar één keuze mogelijk is, samen met Ad Alliance en Gerard Joling een unieke campagne...