8 november 2023

FD: ‘Bedrijven zijn cruciaal bij aanpak van laaggeletterdheid’

In het Financieele Dagblad verscheen op 7 november een interview met Mariette Hamer, vertrekkend voorzitter Stichting Lezen en Schrijven en haar opvolger en voorzitter MKB-Nederland, Jacco Vonhof,  over het betrekken van bedrijven bij oplossingen voor laaggeletterdheid. Een groep van 2,5 miljoen mensen in Nederland waarvan gevreesd wordt dat die groeiende is.

“Bedrijven hebben veel te winnen als ze werk maken van de lees- en schrijfvaardigheden van hun werknemers.” Dat zegt mkb-voorman Jacco Vonhof, die Mariette Hamer opvolgt als voorzitter van de Stichting Lezen en Schrijven in het FD-artikel. “Ik wil in de strijd tegen laaggeletterdheid een trots boegbeeld zijn namens alle ondernemers.”

“In Nederland zijn er 2,5 miljoen mensen die laaggeletterd door het leven gaan. ‘Het is ongelooflijk hoe goed mensen dat verborgen houden. Het maakt ze kwetsbaar en geïsoleerd”, zegt Mariette. “Grofweg een op de zes volwassenen kampt met deze problemen en in sommige wijken zelfs een op de drie. Nederland heeft een groot probleem, stelt de bestuurder. ‘In de verkiezingen gaat het over bestaanszekerheid. Lezen is daarvoor cruciaal. Dat niet kunnen, leidt sneller tot armoede, schulden en andere problemen.”

Samen gaan Mariette en Jacco in op de verschuivende verantwoordelijkheid voor de aanpak van laaggeletterdheid van gemeenten naar inburgering en de oprichting van de Stichting Lezen & Schrijven door prinses Laurentien twintig jaar geleden, op de vrees dat er door lerarentekorten de groep van laaggeletterden groeit en hoe werkgevers een rol zouden kunnen spelen bij het verbeteren van de taal bij hun medewerkers.

Jacco praat als eigenaar van een schoonmaakbedrijf over zijn eigen ervaringen waar hij weerstand en successen ziet. Hij krijgt steun in zijn strijd van Frans Bauer die in zijn tv-programma Leven zonder Letters volwassenen bezoekt die hun hun laaggeletterdheid vaak lang verborgen hielden. Mariette benoemt ook de ontwikkelingen in de politiek: ‘”Tien partijprogramma’s noemen gelukkig plannen tegen laaggeletterdheid. Maar slechts vier hebben een programma dat ook de minder goede lezers werkelijk kunnen lezen. Er is dus werk aan de winkel.’

Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 april 2024

#FOTOFRIDAY Cursisten tonen trots hun vak

“Hoe leuk is dit?! Geregeld ontvangen wij foto’s van mensen die onlangs een opleiding bij ons hebben gevolgd en hetgeen zij tijdens de opleiding hebben geleerd, in de praktijk...

21 mei 2023

Seepje zonder microplastics

Het duurzame zeepmerk Seepje krijgt een officiële erkenning van de Plastic Soup Foundation in de vorm van het Zero Plastic Inside-certificaat. Als eerste wasmiddelmerk. Dat betekent dat alle producten...

06 november 2023

Blog: Tien jaar Code Verantwoordelijk Marktgedrag

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag bestaat inmiddels ruim tien jaar. Een jubileum én goed moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Voorzitter Geert van de Laar zet in...

11 december 2019

Huishoudhulpen opnieuw in actie voor #deftigloon

Opnieuw voeren huishoudhulpen deze week actie voor #deftigloon. Op 28 november kwamen ze op straat om een loonsverhoging van 1,1% te eisen. “Een week later blijkt dat ze geen...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...

06 oktober 2023

The Good Roll eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld

In een tijdperk waarin multinationals domineren laten The Good Roll en de World Fair Trade Organization (WFTO) een moedig geluid horen. Stel je voor: toiletpapier dat verder gaat dan...

27 februari 2019

Gerrit Malipaard over groei MTS Euro Products: “Familiewaarden, service en innovaties”

In onze nieuwe themaserie ‘Blurring of Blokker-syndroom?’ gaan we op zoek naar de nieuwe (schoonmaak)economie. De deeleconomie met impact. Met circulariteit. Met uitdagingen en keuzes om mee te kunnen...

01 mei 2024

Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV behaalt MVO-keurmerk Social Impact Label

MKB Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV heeft met succes het MVO-keurmerk behaald voor hun inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het familiebedrijf met meer dan een...

16 oktober 2023

Meclean: “De Schoonmaak Vakdagen zijn de enige relevante nationale vakbeurs”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen voor de vijfde keer plaats. Een jubileumeditie. Exposanten vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren.  Dit keer...

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...