30 augustus 2023

Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry

Numatic heeft een eigen clean-fluencer ingeschakeld. Het bedrijf is een samenwerking gestart met de Rotterdamse Poetsqueen. Een enthousiaste dame die van schoonmaken houdt en hierover vertelt op social media. Zij is fan van de Henry- en Hetty stofzuigers en zal tips over de inzet en het gebruik van deze stofzuigers delen met haar volgers, een groep trouwe consumenten én professionele schoonmakers.

Marketingmanager Numatic, Mirjam Adelmund, vertelt enthousiast over de nieuwe samenwerking. “Wij zochten naar een andere manier van het promoten van onze stofzuigers. Om de grillige consument te benaderen is in deze tijd meer nodig dan verkoop via winkels, online en adverteren. We hebben veel uitgeprobeerd, ook met bekende Nederlanders. Dan was de attentiewaarde voor een tijdje goed, maar op den duur vervloog deze weer. Van ‘schieten met hagel’ zochten we een manier om onze doelgroep meer direct te kunnen blijven aanspreken. Op social media zagen we de posts van de Rotterdamse Poetsqueen over het schoonmaken thuis. In de reacties op haar posts over stofzuigen werden regelmatig onze stofzuigers genoemd, in positieve zin zoals: ‘goed merk’, ‘fijne stofzuiger’, ‘blij met mijn Hetty’. Haar volgers hebben allemaal iets met schoonmaak, is dus exact onze doelgroep. Ook haar manager, Robert Tammens, was het opgevallen dat ons merk naar voren kwam. Zo zijn we met elkaar in contact gekomen.”

Wie is de Poetsqueen?
De Poetsqueen heet officieel Charo Walop en heeft in de afgelopen jaren als socialmediafenomeen een enorme fanbase opgebouwd: een community op Facebook met 43.000 volgers die elkaar heel de dag door schoonmaaktips geven. Daarbij 224,1K volgers en 2,6 mio likes op haar eigen TikTok kanaal en 141K volgers op Instagram (@rotterdamse.poetsqueen). Ook heeft zij een podcast ‘Niet lullen maar poetsen’.
Haar volgers waarderen haar tips voor schoonmaak. Zij heeft met haar eerlijkheid een enorme en trouwe fanbase opgebouwd. Dit blijkt uit de reacties: ‘bedankt dat je er altijd bent’, door jouw tips heb ik weer overzicht in huis.’’ Zij beantwoordt alle vragen en reacties zelf.

Oprechte samenwerking
Mirjam vertelt verder: “Robert had creatieve ideeën voor ons eigen TikTok kanaal myhenry_nl.” Hij vroeg Mirjam en haar collega’s of zij die uitdagingen aan durfden, want deze ideeën zijn anders dan anders en af en toe zelfs gek. Numatic besloot er voor te gaan, het contract werd getekend. “Belangrijk om hierbij te noemen is dat de Poetsqueen achter de stofzuigers van Numatic staat. Ze krijgt van veel partijen goede aanbiedingen voor samenwerking, maar gaat niet in zee met iedereen en zegt gerust nee als het product haar niet aanstaat. Ze wil geen onzin verkopen. Onze stofzuigers vindt ze goede producten.”

Spannende start
Voor Numatic was de stap naar een samenwerking met een cleanfluencer best spannend. Hoe zouden de winkeliers die nu de Henry’s en Hetty’s verkopen reageren? Dit pakt positief uit. Mirjam legt uit: “De aandacht die de Poetsqueen aan de stofzuigers geeft is een aanvulling op hun eigen promotie activiteiten, het versterkt het merk online. De meeste winkels liften op deze aandacht mee en reposten haar posts met de tip ”bij ons in de winkel verkrijgbaar’.”
Het weekend waarin de samenwerking bekend werd gemaakt, leverde voor de MyHenry socialmedia kanalen van Numatic direct resultaat op. “Het filmpje was binnen no time 100.000 keer bekeken. Ons TikTok kanaal heeft inmiddels 10.000 volgers en 100.000 likes. En meerdere orders volgden.”


Wat gaat de Poetsqueen voor Numatic doen?

“Zij zal gaan posten over onze stofzuigers, video’s delen waarin ze werkt met bijvoorbeeld George en uitleg waarvoor je deze stofzuiger goed kunt gebruiken, met tips erbij”, legt Mirjam uit. “Maar ook hele praktische tips, zoals ‘zo vervang je je stofzak’, of uitleggen welke stofzuigermond je het beste voor welke klus kunt gebruiken. Wij bespreken ideeën, maar zij geeft er op haar eigen manier invulling aan. En dat is de reden waarom zij zoveel volgers heeft.”

Nog meer nieuws en oproep
“In februari 2024 kan je de Poetsqueen ook op onze stand op de Huishoudbeurs ontmoeten. En we denken er ook aan om een vertaalslag van de inzet van de Poetsqueen van de consumenten- naar de professionele schoonmaakmarkt te maken. Ze heeft onder haar volgers al veel professionele schoonmakers en dit kunnen er alleen maar meer worden.
Misschien willen we haar wel een dag bij een schoonmaakbedrijf inzetten om haar ervaringen te delen via haar media.” Mirjam besluit met de oproep: `Interesse om hieraan mee te werken? Laat het ons weten!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 februari 2020

Blog Imago schoonmaak

Ja, we weten het allemaal: onze schoonmaakbranche loopt niet over van een positief imago. Zo ook Zeeland, de provincie waar ik sinds 3,5 jaar met trots woon. Maar de...

16 april 2024

Paul Fok: “SIEV hoort aan tafel bij Cao-onderhandelingen”

De Cao-onderhandelingen in de schoonmaakbranche zijn in volle gang. Begin mei worden de besprekingen hervat. SIEV is niet uitgenodigd om aan de besprekingen aan tafel deel te nemen. “Bijna...

18 maart 2022

Nieuwe voorzitter Geschillencommissie RAS

Met ingang van 1 maart is Ralph Jan van der Ham benoemd als voorzitter van de Geschillencommissie RAS. Hij volgt hiermee Jasper van der Beld op, die onlangs is...

11 februari 2019

Blog: Vieze plekjes

Wat zijn de jakkie-jakkie plekken die je zoal in het dagelijkse leven tegen kunt komen? Waar loop je een verhoogd risico om ziekmakende bacteriën en virussen tegen het lijf...

06 november 2023

Empowerment van vrouwen in de schoonmaakindustrie

Empowerment van vrouwen wint steeds meer aan populariteit en dit is ook van groot belang in de schoonmaakindustrie. Vrouwen nemen steeds vaker leidinggevende posities in op de werkvloer, in...

02 juni 2023

Carel Lurvink gaat dichter bij huis produceren

Onlangs zette Carel Lurvink een handtekening voor een kavel op bedrijventerrein Jufferbeek-Zuid in Oldenzaal. In het jaar dat het familiebedrijf 130 kaarsjes uitblaast spreidt het zijn vleugels uit naar...

26 juni 2019

Boom voor overstap van papieren naar elektronische dienstencheque

Het dienstenchequebedrijf onder Groep Ubuntu x 8K plant een boom voor elke klant die overschakelt van papieren naar elektronische dienstencheques. Knack.be kondigt dit groene en duurzame nieuws aan op...

22 maart 2022

Clean up your routine met Greenspeed

Schoonmaken doen we allemaal regelmatig. Want een hygiënische werkplek zorgt voor meer werkplezier! Greenspeed ontwikkelt al meer dan 25 jaar duurzame schoonmaakmiddelen voor de professionele markt en is sinds...

21 augustus 2019

#nieuwsnotendop Blinck, European Awards, ISS en Schoonmaak Vakdagen

Blinck wint aanbesteding dieptereiniging keukens UvA en HvA Schoonmaakbedrijf Blinck is in opdracht van CIRFOOD – een van de grootste Italiaanse bedrijven in catering – gestart met de jaarlijkse...

25 november 2022

Gratis budgetcoaching voor schoonmakers

De energierekening stijgt en ook de boodschappen kosten steeds meer geld. Schoonmakers die niet meer weten hoe zij alles moet betalen en zich wellicht zorgen maken of al schulden...