4 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen?

‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’. Dat is een uitspraak die ik nog regelmatig hoor. Een andere, veel voorkomende uitspraak is: ‘Het is afgesproken met de klant en hij vraagt er nu naar, dus nu moeten we wel.’
Op die momenten vraag ik mijzelf af: Wat is de essentie van het opleiden van medewerkers? Is dat het volgen van de CAO, het vinkje in het juiste vakje zetten, aan het contract voldoen of ga je juist voor die positieve effecten en zelfs neveneffecten wat een goede opleiding, training of workshop kan brengen voor de deelnemer(s) en voor de organisatie?

Investeren in medewerkers maakt jou als werkgever aantrekkelijk
Wij leiden graag medewerkers op, dat is de core van onze business. Dat doen we met plezier, omdat we weten wat dit ieder kan brengen. Als werkgever haal je en houd je meer kennis in huis. Jouw medewerkers groeien niet alleen zelf, de organisatie groeit mee. Jouw medewerkers presteren beter, leren beter communiceren, wat de onderlinge samenwerking en die met je opdrachtgever versterkt.
En wat denk je van behoud van je medewerkers voor jouw bedrijf? Als je investeert in je medewerkers, hen ziet, hoort en zich laten ontwikkelen, zien ze jou als aantrekkelijke werkgever. Iets wat in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt noodzakelijk is en jou bovendien ook helpt om medewerkers aan te trekken.
Daarbij vragen we ons af wanneer we opfristrainingen gaan geven. Wachten we af tot dit volgens de CAO verplicht wordt of zien we dit als een mooie, terugkerende kans om de kwaliteit op de werkvloer te borgen? Een mogelijkheid om te werken aan hogere medewerkers- en klanttevredenheid, oftewel behoud van medewerkers en opdrachtgevers. Dit laatste geldt ook voor leidinggevenden. Door het opfrissen van onder meer communicatie en leidinggevende vaardigheden, blijven ook zij scherp met aandacht voor de individu.

Ontwikkelen is jezelf overtreffen
Een uitspraak die mij persoonlijk tegen de borst stuit is die van een leidinggevende tegen de medewerker: ‘Doe tijdens de training en het examen precies wat de trainer zegt, maar straks op je werk hoeft dat niet meer.’ Ik vraag me af waarom je zoiets zegt. Ik ga ervan uit dat dit goed bedoeld is, om de medewerker te helpen omdat hij/zij de materie van de training en het examen lastig vindt. Maar ik vraag mij af of degene die dit zegt begrijpt welke boodschap je hiermee afgeeft. Op mij komt dit over als ‘het is leuk dat je je diploma haalt, maar eigenlijk is het onzin wat je geleerd hebt, dus doe maar gewoon wat je altijd al gedaan hebt.’ Hoe vaak is het niet het eerste diploma dat iemand behaalt? Op zo’n bijzonder moment wordt dan tegen je gezegd dat je diploma geen waarde heeft. Niet echt motiverend. Jezelf ontwikkelen is juist jezelf overtreffen, net dat stapje extra doen. Dan is het krijgen van een beloning met een diploma, certificaat of een gemeend compliment een geweldige ervaring die stimuleert.

Oproep voor groei
Ik doe daarom graag de oproep aan jou als werkgever om jouw medewerkers te motiveren en te laten groeien. Laat dit niet alleen afhankelijk zijn van een volgens CAO verplichte training of opleiding (die je uiteraard wel als instrumenten kunt inzetten). Mijn drie tips zijn:

  1. Geef feedback, laat regelmatig weten wat goed gaat en wat beter kan en sta zelf ook open voor feedback vanuit je medewerkers/collega’s.
  2. Deel opgedane kennis met elkaar, moedig aan om opgedane kennis en ervaring te delen met collega’s. Ook kan het leuk en leerzaam zijn wanneer de oudere generatie hun werkervaring deelt met de jongere generatie en andersom.
  3. Schenk aandacht aan ontwikkeling, niet alleen kijken wat de organisatie nodig heeft, maar ook welke behoefte je medewerkers hebben, wat zij zelf willen verbeteren en wat zij daarvoor nodig hebben.

Wat zullen wij oprecht blij zijn als we binnenkort de vraag krijgen: ‘Onze medewerkers hebben gevraagd om een opfristraining, kunnen jullie die voor ons verzorgen?’

Belinda Dekkers
Ul-Team

*Artikel 36 (sub 5) in de CAO (opleiding en ontwikkeling)
De werknemer krijgt binnen 12 maanden na indiensttreding de basis(vak)opleiding aangeboden die gevolgd wordt door het examen bij het RAS-examenbureau. De werknemer moet de opleiding volgen en deelnemen aan het (her)examen.
**Artikel 38 (werkgelegenheid na contractwisseling) in de CAO (sub 2) de werknemer die na 1 jan 2012 nieuw in dienst is getreden-anders dan na contractwisseling- beschikt over een branche erkend diploma

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 februari 2025

Buswassers bij Qbuzz in de knel na aanbesteding

De Provincie Friesland en vervoerder Qbuzz moeten snel in actie komen om de volgens CNV belabberde werkomstandigheden van de ‘buswassers’ te verbeteren. In brieven aan de provincie en aan...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

01 september 2024

Per 1 september geldt er in Belgie een verplichte aanwezigheidsregistratie

In Belgie draait al enkele maanden de officiële aanwezigheidsregistratie op proef. Vanaf 1 september 2024 wordt deze aanwezigheidsregistratie verplicht. Tijdens een overgangsperiode tot 31 december zullen de inspectiediensten begeleiden...

10 juli 2025

Social Cleania vult 4 vacatures van Hijman in

Nieuwe collega’s vinden? Dat kan sneller, makkelijker én betaalbaarder dan je denkt. Dat bewijst de samenwerking tussen Hijman, leverancier voor de schoonmaakbranche, en Social Cleania. In korte tijd werden...

30 oktober 2023

NOVON nodigt jongeren uit voor bezoek aan Open Bedrijvenfestival Zwolle

Op  woensdag 1 november 2023 neemt NOVON deel aan het Open Bedrijvenfestival in Zwolle. Een optie voor jongeren die een uitdaging zoeken als stagiair of voor een nieuwe, eerste,...

23 januari 2024

Nexaro en Groveko gaan strategisch (schoonmaak-)partnerschap aan

Het Duitse Nexaro GmbH en de Nederlandse schoonmaakgroothandel Groveko zijn een partnerschap aangegaan. De fusie met Groveko betekent voor de in Wuppertal gevestigde technologiestart-up Nexaro een uitbreiding van zijn...

01 oktober 2024

Aankondiging uitzending Captains of Cleaning 17 oktober

Op 17 oktober 2024 is Captains of Cleaning terug. Onder leiding van Rens de Jong worden de meest actuele inzichten uit de branche besproken. Bij begrafenissen heb je maar...

28 juni 2023

Partnership CSU en Villa Pardoes voelt als familie

Vlak bij het mooiste sprookjespark van de wereld ligt een bijzondere vakantieverblijf. In Villa Pardoes komen dromen van ernstig zieke jonge kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes uit....

21 februari 2022

Blog: van Passie naar Kwaliteit

Kijkend naar een leeg scherm op mijn laptop gaan mijn gedachte alle kanten op. Waar stopt de passie en waar begint kwaliteit? Deze vraag blijft in mijn gedachte zweven....

01 september 2025

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was hij al verbonden aan Sodexo als Financial Lead...