26 mei 2023

#FotoFriday Een uitzonderlijk kunstwerk

Op een damwand in het Luxemburgse Vianden is de afgelopen twee weken een heel bijzonder kunstwerk gecreëerd. In samenwerking met Kärcher en het Luxemburgse energiebedrijf SEO (Société Electrique de l’Our) heeft kunstenaar Klaus Dauven een reverse graffiti, soms ook green graffiti genoemd, gemaakt op het 100 meter brede en 30 meter hoge oppervlak van de damwand bij de Lohmühle. Door achtergebleven vuil op de damwand te verwijderen met een hogedrukreiniger, kwam een tekening tot stand door een gecreëerd contrast tussen het vervuilde en het gereinigde oppervlak. Deze reverse graffiti toont expressieve portretten van arbeiders die betrokken waren bij de bouw van de dam.

“De tekening is bedoeld als eerbetoon aan de arbeiders die de dam bouwden. Dit motief sluit goed aan bij de reeks portretten, die ik eerder creëerde in Bamberg of in de Zuid-Franse havenstad Sète”, zegt Klaus Dauven. “In tegenstelling tot mijn eerdere creaties van bloemen, bomen of dieren op andere dammen, die midden in de uitgestrekte natuur liggen, passen menselijke gezichten hier beter, omdat Vianden zich eerder in een geürbaniseerd gebied bevindt”, vervolgt Dauwen. Net als zijn ander graffiti werk zal ook dit werk na verloop van tijd verdwijnen door verwering en biologische aangroei. Nu beoogt men in eerste instantie het werk op tijd klaar te hebben voor het door ViArt georganiseerde kunstfestival “KonschTour”, waar 80 kunstenaars in het pinksterweekend hun werk in Vianden en omgeving zullen tonen.

“We zijn erg blij met het artistieke ontwerp van de damwand”, zegt Luc Reinig, directeur van SEO. “Deze reverse graffiti geeft een visuele meerwaarde aan de damwand, en is meteen ook een statige eyecatcher in Vianden die bijzonder goed tot zijn recht komt in het panoramisch uitzicht vanaf het aanpalend historisch kasteel.”

 

 

 

 

 

 

De totstandkoming van het kunstwerk
Om de tekening op de dam te plaatsen, abseilden industriële klimmers vanaf de top van de dam naar beneden en brachten ze lijmpunten van biologische klei aan op het vervuilde oppervlak. Ze werden hierbij geflankeerd door landmeters die met behulp van lasertechnologie vanop de grond de juiste locaties op de damwand markeerden. Nadat alle lijmstippen waren aangebracht, werkten de klimmers met hogedrukreinigers het motief uit het vuil, bestaande uit mos, korstmos en schimmelgroei, en dit volgens een “verf op nummer”-principe. Tijdens de werkzaamheden werd speciale nadruk gelegd op een duurzame aanpak: het water voor de hogedrukreinigers werd rechtstreeks uit het reservoir gehaald en de elektriciteit kwam uit de stroomcentrale die zich bevindt aan de voet van de dam. Er werden ook geen reinigingsmiddelen gebruikt. De creatie van dit kunstwerk nam twee weken in beslag. Drie koudwater hogedrukreinigers, vier industriële klimmers, verschillende Kärcher-medewerkers en de kunstenaar zelf waren betrokken bij de totstandkoming.

Over Klaus Dauven
Klaus Dauven werd geboren in Düren op 6 juni 1966. Hij studeerde aan de kunstacademies in Düsseldorf, Münster en Aix-en-Provence. Zijn focus lag sinds de beginfase op tekeningen. In 1997 ontdekte hij de techniek van “reverse graffiti”, waarbij hij tekeningen maakte met een stofzuiger of een hogedrukreiniger door patina te verwijderen. Sindsdien heeft hij zich intensief in deze techniek verdiept. Tot zijn beroemdste en meest ambitieuze werken behoren tekeningen op damwanden in Duitsland, Frankrijk, Japan en Zuid-Korea. In 2021 tekende hij in Frankrijk het monumentale werk “La Fôret” op de 400 meter brede en 100 meter hoge damwand van Lac de Vouglans in het Juragebergte.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 mei 2024

Vebego Cleaning Services blijft voor schone graffiti-loze treinen zorgen

Vebego Cleaning Services mag ook de komende jaren de graffiti verwijderen van de NS-treinen. Vanaf 1 maart is het nieuwe contract met de NS ingegaan voor in ieder geval...

26 april 2023

Kärcher en TTS Cleaning sluiten strategisch partnerschap

Kärcher en TTS Cleaning zijn een nauwe samenwerking aangegaan. Beide partners bundelen hun middelen en vakkennis om klanten over de hele wereld hun assortiment producten en diensten aan te...

15 juli 2025

Leer Ward van Zanten (Kärcher) kennen als nieuw lid FMNextGen

Ook Ward van Zanten is onlangs lid geworden van ons jongerenplatform FMNextGen. Een netwerk voor jonge professionals in de schoonmaak- en facilitaire branche. Om elkaar te ontmoeten, ideeën uit...

16 december 2021

Verlenging contract Kärcher en Effektief

Negen jaar geleden sloegen Kärcher Nederland en schoonmaakbedrijf Effektief voor het eerst de handen in elkaar, na de aanbestedingen van ZIggoDOme en AFAS Live. Het begin van een mooie...

31 augustus 2023

Het Portret: De tekenende toiletmeester

Clement van Wijk verdient de kost als toiletmeester bij de Hema in Leeuwarden. Tussen het schoonmaken door maakt hij portrettekeningen, van Mona Lisa of prinses Amalia. Klanten poseren soms...

09 februari 2024

#FotoFriday WOW schoonmaak-kunstwerken

WOW wat een gaaf project! Karcher en Gros Hygiene hebben samen mooie kunstwerken laten ontwerpen. Karcher deelt op LinkedIn trots foto’s van de trolleys en meldt: “Collega Mike van...

14 mei 2024

Robotstofzuiger Kira CV 50 van Kärcher valt tweemaal in de prijzen

Tijdens de uitreiking van de Innovation Awards op de openingsochtend van Interclean 2024 viel Kärcher tot tweemaal toe in de prijzen. De nieuwe KIRA CV 50 robotstofzuiger won de...

10 april 2019

Bunzl Belgium Expo viert lustrum op 7, 8 en 9 mei

Op dinsdag 7, woensdag 8 en donderdag 9 mei 2019 organiseren Global Net, King Belgium, Polaris en Variapack voor de 5de keer de Bunzl Belgium Expo in Tour & Taxis in Brussel. De Bunzl Belgium...

04 september 2024

Kärcher opent nieuw Europees servicecenter

Om te kunnen blijven beantwoorden aan de toenemende wensen en eisen van de markt, heeft Kärcher eind vorig jaar een nieuw Europees servicecenter geopend. Het gloednieuwe complex in Ahorn...

12 november 2023

#Favorites Kärcher veegmachines in muzikale videoclip

“Een kleine acht weken geleden kregen wij de vraag vanuit WILLEMSKANTINE of wij wilde meewerken aan een videoclip voor een uniek muzikaal project”, vertelt Jop Kuster, marketingmanager van Kärcher. Die...