6 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort erover in de media. Zo ook in de schoonmaakbranche, al wordt deze in het nieuws (bijna) nooit genoemd als een branche met een arbeidskrapte. Toch mogen onze klanten verwachten dat het werk wordt uitgevoerd. De creativiteit van de manager en de schoonmaakvakkrachten dragen bij dat het werk (goed) wordt uitgevoerd. Maar de creativiteit zorgt voor een extra werkdruk bij de vaste schoonmaakmedewerkers. Dat kan ertoe leiden dat goede vakkundige medewerkers kiezen om van baan te wisselen.

Hoe zorg je er in deze situatie voor dat je je medewerkers behoudt? Daar heb ik niet direct een antwoord op, maar we kunnen wel kijken naar wat een schoonmaakmedewerker drijft, zodat je op basis daarvan een goede en veilige werkomgeving kunt creëren.
We kunnen de drijfveren in de volgende categorieën onderverdelen:

1. Financieel
2. Bedrijfscultuur
3. Veilige werkomgeving
4. Persoonlijke situatie

Financieel
Het salaris is een belangrijke drijfveer voor de schoonmaakmedewerker: Wat verdien ik? Wat houd ik over? Binnen de schoonmaak is dit vastgesteld in de CAO. De schoonmaakmedewerker zal bij de concurrent niet meer of minder verdienen Dit is namelijk geregeld in artikel 38 lid 3 dat bij overname de nieuwe werkgever conform de geldende CAO de medewerker hoeft over te nemen en al eventuele extra loon/toeslagen afgekocht dienen te worden door de oude werkgever. Hiermee zal een werkgever zijn schoonmaakmedewerker niet extra financieel belonen met een extra loonsverhoging omdat het afkopen een dure grap is.
Om een schoonmaakmedewerker financieel te ondersteunen als schoonmaakbedrijf is het mogelijk om samen te kijken naar zijn of haar financiële situatie. Mochten er schulden zijn of hoge energienota’s kan de werkgever hier financieel ondersteunen of begeleiding bieden om te voorkomen dat de schoonmaakmedewerker (en zijn of haar gezin) financieel onderuitgaat en schulden op bouwt.

Bedrijfscultuur
De cultuur van een bedrijf is essentieel om de juiste mensen aan het schoonmaakbedrijf te binden. De ene schoonmaakmedewerker voelt zich thuis bij een MKB bedrijf waar iedereen elkaar kent, een andere schoonmaakmedewerker werkt liever bij een landelijk schoonmaakbedrijf waar bijvoorbeeld doorgroei mogelijkheden groter zijn. Het zich thuisvoelen is gekoppeld aan de bedrijfscultuur, dus werven is al meteen zoeken naar bij het bedrijf passende medewerkers.

Veilige werkomgeving
Een schoonmaakmedewerker moet zich veilig voelen binnen een schoonmaakbedrijf. Angst mag geen drijfveer worden/zijn om zijn/haar mening te geven of niet weg durven gaan. Omdat een schoonmaakmedewerker het beste functioneert in een veilige werkomgeving, zal je als werkgever er elke dag aan moeten werken en het binnen de vezels van bedrijf moeten borgen.

Persoonlijke situatie

Op het moment dat de persoonlijke situatie van een schoonmaakmedewerker een negatieve invloed heeft op de uitvoering van zijn/haar werk, dan is de kans groot dat er klachten komen over de kwaliteit van het geleverde schoonmaakwerk. Als schoonmaakbedrijf kan je aan al je schoonmaakmedewerkers vragen wat hun persoonlijke situatie is en of ze ondersteuning nodig hebben, maar dat is haast onmogelijk. Al zijn er schoonmaakbedrijven die hier grote stappen in zetten. Leidinggevende zijn vaak de spil als aanspreekpunt of een duwtje in de rug de juiste richting op, maar deze rol kan er bijvoorbeeld ook een voor HR zijn. Hoe is dit bij jou?

Scholing van schoonmaakmedewerkers

De genoemde drijfveren zijn randvoorwaarde om schoonmaakmedewerkers aan je schoonmaakbedrijf te binden en dat ze zich veilig en fijn voelen binnen de organisatie. Maar ook de mogelijkheid voor een schoonmaker om het schoonmaakvak eigen te maken is een belangrijke voorwaarde. Dat kan door de in de cao-artikel 36 – Opleiding en ontwikkeling -geregelde opleidingen, maar ook met interne opleidingen of door een coachende schoonmaakveteraan. Per persoon zal de wens anders zijn.

Nieuwe medewerkers
Heb je toch nieuwe medewerkers nodig, hoe werf je deze dan? In de huidige arbeidskrappe markt een uitdaging. Want hoe krijg je werkzoekenden enthousiast om voor het schoonmaak vak te kiezen? Hoe kunnen we jonge mensen laten zien hoe mooi ons vak is? Hoe kunnen we laten zien dat je binnen onze branche een mooie carrière kan maken? Dat je als praktisch ingesteld persoon je kan opwerken van schoonmaker tot districtsmanager. Dat je ook kan kiezen om je te specialiseren in een van de deelvakgebieden binnen de schoonmaakbranche. Een pasklaar antwoord op deze vraag is er niet, maar ieder schoonmaakbedrijf kan zelf stappen zetten door naar praktisch ingestelde scholen te gaan om het schoonmaakvak onder de aandacht te brengen. Of bijvoorbeeld door open vakdagen/bedrijfsdagen te organiseren. Hoe pak jij dat aan? Suggesties zijn welkom en wie weet kunnen we een idee gezamenlijk oppakken en lokaal/regionaal/landelijk uitrollen?

Uiteindelijk draait erom dat een medewerker gelukkig is. Of dit nu een bestaande of nieuwe medewerker is. Want een blije medewerker is een goede schoonmaker. En met veel gelukkige schoonmakers wordt kwalitatief goed werk verricht en levert tevreden opdrachtgevers op. Daarom sluit ik mijn blog af met één conclusie en oproep: investeer in jouw (nieuwe) mensen. Dat is essentieel voor ons vak!

Reageren mag!
Edgar van Engelen
Clear4Clean/Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 november 2023

Qualis Insight introduceert MVO Social Impact Label

Het jaar 2023 was en is voor Qualis Insight spannend met nieuwe uitdagingen. Na de overname door Edgar van Engelen is er een reeks belangrijke audit- en certificeringsprojecten opgestart....

10 april 2024

Schoonmaak Vakdagen 2024 richten zich ook op Belgische exposanten

Op 5 en 6 november 2024 zullen de jaarlijkse Schoonmaak Vakdagen weer plaatsvinden. Ditmaal met ook een focus op Belgische exposanten, want deelname aan de vakdagen is voor bedrijven...

11 september 2025

Anne-Marie van Eijden-Jansen nieuwe directeur UL-Team: “De klik was er meteen”

Per 1 september heeft Anne-Marie van Eijden-Jansen het directeursstokje van opleidingsbureau UL-Team overgenomen van Belinda Dekkers-Schwartz. Een nieuwe naam bij het opleidingsbureau, maar geen onbekende in de schoonmaakbranche. Met...

11 november 2024

Tork lanceert Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem

Met haar nieuwe Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem helpt Tork de efficiëntie van facilitair managers en hun teams verbeteren en de impact op het milieu verminderen. Het hulsloze toiletpapier zorgt...

14 mei 2025

Hijman behaalt CO₂-Prestatieladder niveau 3

Met trots meldt  Hijman Schoonmaakartikelen uit Amsterdam dat het bedrijf is gecertificeerd voor niveau 3 van de CO₂-Prestatieladder. Een belangrijke mijlpaal, maar volgens de groothandel vooral een bevestiging dat...

14 maart 2024

Asito stelt Adriaan Belonje aan als CEO

Schoonmaakorganisatie Asito, onderdeel van ADG dienstengroep, stelt Adriaan Belonje (49) aan als nieuwe CEO. Hij volgt Bob Mols op die per 1 april 2024, na zeven jaar de organisatie...

23 januari 2024

Robert Stelling deelt ‘10 sparkling trends’ die de schoonmaak in 2024 transformeren

Robert Stelling, directeur Interclean Amsterdam, deelt in deze eerste maand van het nieuwe jaar zijn 10 voorspellingen en trends voor de schoonmaakbranche in 2024. Laat je inspireren. “Innovatie is...

14 april 2025

Schoonmakers Helpling hebben recht op werknemersbescherming

De Hoge Raad oordeelt in een uitspraak die op 11 april 2025 is bekendgemaakt dat Helpling geen digitaal prikbord voor schoonmakers bij particuliere huishoudens is, maar gewoon een uitzendbureau....

18 maart 2025

Blog Laura de la Mar (Gastvrijheid in bedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

"Sinds kort werkt er een nieuw schoonmaakbedrijf in ons kantoorpand. Bijna dagelijks zie ik dezelfde schoonmaakmedewerker. Vanaf dag één viel me iets op: ze maakte liever geen contact. Op...

24 september 2025

Purus Innovation Award 2025 (CMS Berlijn): dit zijn de zes winnaars

Op 22 september, tijdens de eerste dag van CMS Berlijn, werden de Purus Innovation Awards 2025 uitgereikt. Een prijs die vernieuwende oplossingen in de sector beloont. In zes categorieën...