10 oktober 2022

1nergiek en NLR: “Een pareltje qua partnership”

“We maken al 44 (!) jaar gebruik van de diensten van 1nergiek. Verschillende mensen op verschillende niveaus bel en spreek ik, van de schooncollega’s op de locaties tot aan de algemeen directeur. Het contact is breed, transparant en niet eenzijdig”, reageert Peter Verheul, Head of Real Estate & Facility Management bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Peter is duidelijk over 1nergiek: “Betrouwbaarheid, juiste prijs-kwaliteitverhouding en een bekende en lange relatie met de schoonmakers”. Algemeen directeur van 1nergiek Laetitia Simonis vervolgt: “Onze samenwerking is gestoeld op meedenken en meedoen met meer dienstverlening, én vooral op vaste medewerkers, aandacht en ontwikkeling voor de mensen, met drie generaties schooncollega’s (moeder, dochter en kleindochter) als ultieme bevestiging voor duurzaam partnership. Kortom, goed voorbeeld voor anderen en van ketensamenwerking en duurzaamheid. Ongetwijfeld is 1nergiek daarom tot de finale doorgedrongen voor de Best Practice Award 2022.”

Een Best Practice is een samenwerking tussen partijen (minimaal twee) volgens het gedachtegoed van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag: fair zaken doen met oog voor ieders belangen met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk. Het thema voor de Best Practice Award 2022 is: duurzame arbeidsverhoudingen met aandacht voor de duurzame inzetbaarheid van de schoonmaker, glazenwasser en/of specialist.

3 generaties werken bij NLR
“Een team van 5 à 6 medewerkers van 1nergiek voert de dagelijkse schoonmaakdienstverlening op de twee locaties van NLR in Amsterdam en Marknesse uit, onder aansturing van een facility coördinator. Zij zijn op beide locaties verantwoordelijk voor de aansturing van onze schooncollega’s op de werkvloer, afstemming met NLR over onze dagelijkse dienstverlening en de coördinatie van diverse facilitaire werkzaamheden vanuit NLR”, vertelt Laetitia Simonis. “Beide locaties zijn complex door de diverse beveiligingslevels en (merendeel projectmatige) werkzaamheden ter plaatse. Ook de collega’s van NLR zelf staan in nauw contact met hun ‘eigen vaste’ schooncollega van 1nergiek. Velen hebben namelijk hun eigen ‘werkgebied met specifieke wensen en protocollen’.”

Duurzame inzet
“Onze schoonmaak, glas- en gevelreiniging is in de loop der tijd uitgebreid met ongediertebestrijding, onderhoud van binnen- en buitengroen en we bekijken hoe we gezamenlijk kunnen optrekken op duurzaamheidsgebied, bijvoorbeeld door gescheiden afvalinzameling en de afvalstromen met behulp van een afvalscan”, legt Laetitia uit.

NLR en 1nergiek zien het partnership als een duurzame relatie, want je moet het onderhouden én bijhouden. Peter reageert: “Partnership is heel belangrijk voor mij: in goede en slechte tijden meehelpen en ondersteunen. Ik geloof niet in het doen van een tender om de twee jaar; ik geloof niet in diensten op basis van een goedkope prijs, wel in diensten op basis van betrouwbaarheid, afspraken, positief meedenken, gevraagd en ongevraagd adviseren.”

Pareltje voor de schoonmaak
Laetitia sluit af: “Bijzonder in de huidige tijd, waarin veel draait om kostenbesparing en efficiëntie, waardoor de zorg en verantwoordelijkheid voor de medewerkers vaak naar de achtergrond verdwijnt. Er heerst een gevoel van trots op hetgeen we samen hebben bereikt en gaan bereiken. Uniek en zeer codewaardig. Dit verhaal is terecht een ‘pareltje in de schoonmaakvoorleesboeken!”

Op 27 oktober 2022 zal de Best Practice Award worden uitgereikt in Green Village in Nieuwegein. Benieuwd naar wie naast 1nergiek en NLR genomineerd zijn voor deze Award? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 februari 2024

#FAVORITES Handboek duurzaam ondernemen

Minder kosten, meer klanten en geëngageerde medewerkers. Wat zijn voor jou de belangrijkste acties om je bedrijf te verduurzamen? Hoe kan je medewerkers engageren en de markt overtuigen? Hoe evolueer...

11 oktober 2021

Filmtip: The Maid

Netflix heeft een nieuwe serie: The Maid. De serie gaat over een jonge moeder, die na een gewelddadige relatie een baan als schoonmaakster vindt. Ze vecht om haar kind...

20 januari 2023

Nicolien Peters nieuwe directeur Total Care

Nicolien Peters is begin januari benoemd tot Directeur Start-Ups bij Total Care, de organisatie die bestaat uit de afzonderlijke bedrijven CSU (schoonmaak), Tzorg (thuiszorg) en Zizo (particuliere schoonmaak en...

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

27 november 2022

#Favorites ‘Ma part du gâteau’

We hebben weer een film ontdekt met een hoofdrol voor de schoonmaak. ‘Ma part du gâteau’ is een Franse film van Cédric Klapisch (2011) waarin France ‘werkster’ wordt bij...

13 september 2022

Samen eten

Deze week is het de week van Samen eten & Asito, voorheen het event Nationaal Integratie Diner. Op diverse locaties in het land proeven collega’s, klanten en relaties samen...

26 juli 2022

Doe mee met de Nationale MeewerkWeek

Na twee jaar afwezigheid kan de zesde editie van de Nationale MeewerkWeek eindelijk plaatsvinden. Van 26 september tot en met 30 september 2022 werken directeuren, CEO’s en managers weer...

18 januari 2022

Doe mee met trendsessie Instagram

Wil jij (gratis) tips & trucs voor succes op Instagram? Ben je benieuwd naar de nieuwste trends op dit social kanaal? En wil je weten hoe goed in te...

12 augustus 2019

Themaweek Week van het Werkgeluk: boost voor positiviteit

Werkgeluk, bedrijfscultuur, bedrijfsresultaat, faillissement: ze hebben wel degelijk een relatie met elkaar. In deze Week van het Werkgeluk duiken we daarop in; een themaweek om blij en gelukkig van...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...