30 juni 2022

Onderzoek hoger onderwijs: Schoon maak je samen

Schoon is (veel) meer dan schoonmaken. Schoon is beleving. Schoon is imago. En schoon is na een pandemie meer dan ooit verbonden aan hygiëne. Het belang is enorm, maar ook ontwikkelingen en innovaties gaan hard. Van data driven tot duurzaamheid. Kortom, reden voor Hago om de markt te bevragen.

Maar liefst 53 MBO, HBO en WO instellingen hebben deelgenomen aan het onderzoek. Het doel van het onderzoek was om inzicht te verkrijgen in de belangrijkste uitdagingen en ontwikkelingen op het gebied van schoonmaak in onderwijsinstellingen. Uit het onderzoek blijkt dat zowel de mens als het milieu enorm belangrijk zijn. Meer respect voor de schoonmaker, duurzame inzetbaarheid en minder negatieve impact op het milieu. Dat zijn dé uitdagingen voor de facilitair manager in het onderwijs.

De schoonmaker centraal

 

In de top 3 van belangrijkste ontwikkelingen staat de schoonmaker centraal. Zowel het respect voor het beroep als de duurzame inzetbaarheid. Een schoonmaker heeft een essentieel beroep, maar studenten en medewerkers van de onderwijsinstelling nemen schoon nog wel eens ‘voor lief’. Het is vanzelfsprekend dat het schoon is. Toch? Om meer respect en begrip voor de schoonmaker te creëren is zichtbaarheid belangrijk, aldus 85% van de bevraagde onderwijsinstellingen. Schoonmakers maken daarom vaker gedurende de dag schoon. Dit zorgt uiteraard voor zichtbaarheid, maar daarnaast ook voor begrip en waardering.

De impact van duurzaamheid

Het belang van duurzaamheid wordt gezien. Het staat op plek 2. Duurzaamheid is echter een breed begrip en voor iedere onderwijsinstelling ligt de nadruk op een ander onderdeel. Voor een ruime meerderheid spelen meetbare aspecten een grotere rol dan abstracte begrippen. Zo vindt 63% dat materiaalgebruik en 57% dat Zero-Waste het belangrijkste zijn. Dit zijn tastbare aspecten. Je kunt doelen stellen op dit gebied, tussentijds meten en helder communiceren over materiaalgebruik en Zero-Waste. Dat wordt door onderwijsinstellingen gewaardeerd.

Het belang en de toekomst van data
Voor veel onderwijsinstellingen is resultaatgericht schoonmaken momenteel de norm. Wat hierbij opvalt is dat 1 op de 5 respondenten het meten van kwaliteit bij resultaatgericht schoonmaken lastig vindt. Datagestuurd schoonmaken wordt daarbij nog niet door iedereen als oplossing gezien. Uit ons onderzoek blijkt dat 40% aangeeft dat datagestuurd schoonmaken efficiënter is. 60% is daar dus nog niet van overtuigd.

Een kwart van de respondenten maakt zich zorgen over het effect van datagestuurd schoonmaken op de autonomie en het werkplezier van de schoonmaker. En dat zorgt voor terughoudendheid. Want begrip, respect en duurzame inzetbaarheid van de schoonmaker zijn belangrijk.

 

 

De rol van communicatie
In een samenwerking is communicatie belangrijk. Dat is een open deur. Ook bij samenwerking tussen schoonmaakleveranciers en onderwijsinstellingen staat het op plek één. En twee! 58% geeft namelijk aan dat zowel proactieve communicatie als eerlijke communicatie de belangrijkste aspecten zijn bij een goede samenwerking. De uitdagingen, waaronder een pandemie en krapte op de arbeidsmarkt, vergroten het nut en de noodzaak van heldere communicatie.

Het onderzoek bevat nog meer interessante uitkomsten. Download het volledige rapport van Hago hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 november 2022

Doe jij mee aan de actieweek glazenwassers hebben hart voor de zorg?

Ook dit jaar is er weer een Actieweek Glazenwassers hebben ❤️ voor de Zorg: dé actieweek waarin glazenwassersbedrijven hun maatschappelijke betrokkenheid tonen en de zorg een hart onder de...

04 april 2024

Female Leaders in Cleaning maakt eerste spreker event bekend: Annemarie van den Thillart

Op 15 mei 2024 vindt tijdens Interclean het allereerste Female Leaders in Cleaning Event plaats. Vandaag kondigt de organisatie met trots de eerste spreker aan voor haar nationale evenement:...

15 mei 2023

De NVWA spreekt op Hygieneforum over risico-gestuurd toezicht & het belang van hygiëne in de voedselindustrie

Bernadette Ossendorp is nu ruim een half jaar werkzaam bij de NVWA. In haar rol als Chief Food Safety Officer is zij verantwoordelijk voor het optimaal inzetten van de...

30 januari 2024

Driekwart mkb-ondernemers positief over bedrijfstoekomst in 2024

Ondanks de onzekere economische omstandigheden is driekwart van de Nederlandse mkb-ondernemers optimistisch gestemd over de toekomst van hun bedrijf. Zes op de tien bedrijven kijken ook positief naar de...

07 maart 2024

Podcast Kraakhelder geeft inclusieve (schoonmaak-)arbeidsmarkt een gezicht

Breedweer Facilitaire Diensten, een social enterprise die schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, lanceert op 7 maart 2024 de podcastserie ‘Kraakhelder’. Inge Diepman praat in de zesdelige...

19 augustus 2022

Inschrijvingen Golden Service Awards 2022 open tot 1 september

De inschrijvingen voor de Golden Service Awards 2022 zijn geopend tot 1 september. Schrijf nu jouw gegadigden voor de titels Schoonmaker, Leidinggevende, Glazenwasser én Schoonmaakteam van het Jaar 2022...

01 februari 2023

Mewa-poetsdoeken worden gemaakt in Europa

Door de covidpandemie is duidelijk geworden hoe kwetsbaar de logistieke systemen van de wereldeconomie wel zijn. Een gevolg daarvan is dat meerdere ondernemingen hun bevoorradingsroutes hebben omgegooid en de...

08 januari 2024

Marco Vegers (Wecovi): “Al 35 jaar een trotse ‘schoonmaakfreak’”

“Het mooie van het schoonmaakvak is dat we altijd de uitdaging hebben om zo duurzaam mogelijk schoon te maken.” Marco Vegers is een gedreven schoonmaakman, een ‘schoonmaakfreak’ zoals hij...

16 februari 2023

Fill it. Drop it. Shake it. Clean it.

Vandaag, 16 februari 2023, is de lancering van EzyQlean: nieuwe, krachtige reinigers in hoogconcentraat, geleverd in plasticvrije sachets waar de gebruiker zelf water aan toevoegt. Ontwikkeld om de impact...

04 januari 2023

Clean Event 2023

Op 18 april 2023 organiseert Clean Mikrocentrum het ‘Clean Event 2023’ voor bedrijven in de industriële en high tech keten. Omdat schone producten een ‘must’ zijn en ook toeleverende...