11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de oren. Welke trends in 2022 zijn het meest bruikbaar voor de schoonmaakbranche?

 

1. Video’s (en dan vooral kort)
De aandachtspanne van internetgebruikers is steeds korter geworden. Daarom is het niet verwonderlijk dat korte video’s een enorme vlucht hebben genomen. Zo wemelt het bijvoorbeeld op TikTok van de schoonmaakfilmpjes om kijkers te informeren en inspireren. Maak je nog geen bewegend beeld voor je bedrijf? De voorspelling van telecombedrijf Cisco is dat content komend jaar voor 80% procent uit video’s zal bestaan, dus misschien is dit hét jaar om dit ook voor jouw bedrijf te onderzoeken. Natuurlijk kunnen de video’s de kijker naar een product of dienst leiden (zie punt hieronder), maar belangrijk is dat ze daarnaast leuk, informatief en waardevol zijn.

2. E-commerce via sociale media zal verder groeien
Organisaties gebruiken sociale media al langer om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Door de coronapandemie nam de online verkoop via webshops maar ook door platforms zoals Facebook een Instagram toe en de verwachting is dat deze trend in 2022 meer de norm wordt. Groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Google Ad’s, waar je alleen kunt adverteren om de klant naar je product of dienst te leiden, is dat je op sociale media klanten kunt inspireren en dat je meer interactiemogelijkheden hebt.

3. Klanten aan je binden door slow marketing
Natuurlijk is omzet halen essentieel, maar in 2022 wordt het meer dan ooit belangrijk om klanten daadwerkelijk aan je merk of bedrijf te binden en een relatie met ze op te bouwen. Ook deze trend is door de huidige pandemie ingezet, waarin de wereld vertraagde en mensen bewuster in het leven kwamen te staan. Met slow marketing maak je echt een connectie met je doelgroep en staan het delen van kennis, waarden en betekenis centraal. Vertel bijvoorbeeld waarom het schoonmaakvak belangrijk is voor de maatschappij. Of zet medewerkers in het zonnetje door een kort interview met een leuke portretfoto erbij.

4. Gebruik sociale media voor customer service
Klanten stellen steeds vaker vragen via socials. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2023 60% van alle klantenservicevragen online worden behandeld. Een belangrijk onderdeel van de hierboven genoemde klantbinding is een goede online customer service. Voorkom dat klanten hun teleurstelling online uiten door ze op tijd te helpen met hun vraag. Help klanten daarnaast alvast op weg met online FAQ’s op je website of een chatbot voor de meest voorkomende vragen. Dit scheelt een hoop tijd.

5. Instagram en Twitter blijven het meest populair voor B2B
Ondanks dat platforms zoals Pinterest, TikTok en Snapchat flink groeien, blijven vooral Twitter en Instagram ongekend populair voor B2B-gebruik. Volgens softwarebedrijf en marketeer HubSpot worden deze platforms dit jaar zelfs nóg belangrijker voor B2B. De verwachting is dat dit jaar 70% van de ondernemers voor hun B2B investeert in Twitter, ruim 60% in Instagram en 50% in Facebook. Het gebruik van Facebook neemt op dit gebied dus iets af. Een bekend probleem is dat je momenteel genoodzaakt bent te adverteren op Facebook om nog goed vindbaar voor potentiele klanten te zijn.

6. Community’s winnen aan populariteit
Niet nieuw, maar wel populairder dan ooit: besloten community’s. Denk aan Facebookgroepen, maar ook aan Facebook Live en Audio Rooms waar organisaties met hun klanten samenkomen om ervaringen en ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren. Organisaties kunnen deze kanalen gebruiken om hun producten te lanceren en om relevante klanteninformatie op te doen. Ook al neemt het B2B-gebruik van Facebook iets af, klanten of vakgenoten in een intieme setting ontmoeten neemt dus juist wel toe.

7. Lokale targeting stijgt
Bedrijven die meer organische traffic willen, kunnen naast lokale SEO ook gebruik maken van lokale targeting. Door een locatie toe te voegen aan content op sociale media trekt dit een lokaal en dus zeer specifiek publiek aan. Dit is vooral handig wanneer je bedrijf regionaal producten verkoopt of diensten aanbiedt, maar kan ook een uitkomst zijn bij evenementen die je gericht onder de aandacht wil brengen.

8. Inclusiviteit is key
In de afgelopen twee jaar was sociale verantwoordelijkheid door organisaties en bedrijven een hot topic. In 2022 blijft deze trend zich voortzetten. Klanten hebben hoge standaarden en verwachten dat merken zich hier niet alleen voor inzetten, maar zich ook uitspreken over sociale kwesties zoals duurzaamheid en inclusiviteit. Deel dus zeker je sociale missie en andere belangrijke waarden.

Bronnen:
https://influencermarketinghub.com/social-media-trends/
https://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-trends-for-2022-predictions-from-the-pros/
https://www.hootsuite.com/research/social-trends
https://fingerspitz.nl/blog/social-media-trends-2022/

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 december 2021

Fiets voor Samad

Hijman Schoonmaakartikelen B.V. doet aan social return. Deze vult de schoonmaakgroothandel in met Everyday Heroes. Zo heeft Hijman bijvoorbeeld bijgedragen aan een elektrische fiets voor Samad, zodat hij makkelijker zijn...

14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven,...

12 oktober 2022

Ook de Sint Jan in ’s-Hertogenbosch denkt Cradle & Cradle!

Je denkt meteen: Wat heeft dat te maken met GWS dé schoonmaker? Eigenlijk alles. Want als er iets in de regio gebeurt op het gebied van duurzaamheid en schoonmaak...

02 augustus 2022

Inschrijving European Cleaning Awards in aantocht

In 2023 zal wederom een nieuwe uitreiking van de European Cleaning & Hygiene Awards plaatsvinden. De organisatoren hebben spannende plannen voor een spetterend awards-evenement in Dublin op donderdag 5...

03 december 2018

Digitale doolhof (1): LEVIY verbindt en maakt het verschil

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things (IoT). In het doolhof van data en...

30 oktober 2022

#Favorites Mrs. Harris goes to Paris

Zin in een leuke film, met goede afloop? Deze film over schoonmaakster Ada Harris werd gemaakt in samenwerking met Dior en draait nu in de bioscopen. Het verhaal, gebaseerd...

28 januari 2022

Versoepeling quarantaineregels voor schoonmakers

Het kabinet heeft besloten om voor werknemers in essentiële bedrijfsprocessen, zoals de schoonmaak, de quarantaineregels te versoepelen. Schoonmakend Nederland bericht over deze versoepeling die geldt vanaf 26 januari en...

08 mei 2022

Een momentje geluk voor een ziek kind

Maak een selfie met een rode neus, zet deze op LinkedIn met #PolVitasmile en Pollet geeft € 5 per geplaatste foto aan de Belgische Cliniclowns. Doe dit vóór 31...

27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de...

27 mei 2022

Zuiver 10 jaar!

Zuiver opleidingen bestaat 10 jaar! De champagnefles gaat voor dit jubileum open om te proosten op Zuiver, de cursisten, klanten en docenten. Simone van Heck enn Tunç Oztopcu blikken...