17 november 2021

Schoonmakend Nederland tegen uitbreiding CTB/invoering 2G naar werkplek

Schoonmakend Nederland heeft groot bezwaar tegen uitbreiding van de coronapas (CTB)  of invoering 2G op de werkplek. Daarom heeft zij de Kamercommissies die hier invloed op hebben, afgelopen maandag een brandbrief gestuurd. De brief vind je hier.


In het kort meldt Schoonmakend Nederland:

Vooropgesteld zijn we voor een schone, gezonde en veilige werkomgeving. Sterker nog, we zetten ons hier als schoonmaakbranche, met inachtneming van de geldende hygiëneprotocollen en aangescherpte maatregelen, dagelijks actief voor in.

  • We zijn tegen uitbreiding van de CTB of invoering 2G op het werk. Het verplicht gebruik van het CTB en ook de keuze voor 2G in de relatie tussen werkgever en werknemer is in onze sector zeer lastig organiseren.
    • Relatief grote groep medewerkers in onze branche is niet gevaccineerd.
    • Dagelijks testen zorgt voor een onwerkbare situatie, met hoger ziekteverzuim en daardoor hogere werkdruk voor gevaccineerde medewerkers tot gevolg. Negatieve effecten die we in de huidige arbeidsmarktkrapte in de cruciale beroepen, waaronder ook de zorg, moeten voorkomen.
    • Onze medewerkers kunnen moeilijk thuiswerken; grootste deel van ons werk voeren we uit bij derden/op locatie.
    • Leidt tot polarisatie aan de voordeur tussen opdrachtgever (die het wel verplicht stelt aan zijn medewerkers) en de schoonmaakmedewerker (leverancier).
  • Los van bovengenoemde punten zijn wij van mening dat het niet aan werkgevers/opdrachtgevers is om de discussie te voeren over wel/niet gevaccineerd aan het werk.
  • Ons voorstel: afzien van wetsvoorstel voor uitbreiding CTB (al dan niet in combinatie met 2G) naar de werkplek of expliciet uitluiten van cruciale beroepen, zoals de schoonmaak. Uit respect voor onze onmisbare medewerkers, in het belang van onze economie, en, last but not least, in het belang van een gezonde, goed functionerende samenleving.

Meer weten over de ontwikkelingen en maatregelen rond corona?
Schoonmakend Nederland organiseert op 24 november a.s. van 9:00-9:30 uur weer een online open conferentie over corona. Om jullie bij te praten over de ontwikkelingen en maatregelen rond corona en zorgen en tips te delen.
Ondernemers uit de schoonmaakbranche (leden én niet-leden) kunnen kosteloos deelnemen. Meld je hier aan.

bron: www.schoonmakendnederland.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 mei 2019

Week van de Circulariteit

In deze tijd van schaarste, ook aan tijd, een succesvolle kennisdag organiseren over circulariteit, dat lukte de Vereniging Schoonmaak Research vorige week. Het zegt iets over onze interesse in...

23 april 2019

Numatic trakteert bezoekers Dealerdagen op primeur: werkwagens van gerecycled kunststof

De dealerdagen van Numatic krijgen dit jaar een bijzonder tintje, een duurzame touch. Tijdens deze dagen (van maandag 6 tot en met vrijdag 10 mei) verrast het bedrijf in...

16 december 2022

#FotoFriday Glazenwassers hebben ❤️voor de zorg

Van 12 tot en met 23 december 2022 is het de actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’. Dé actieweek waarin glazenwassersbedrijven hun maatschappelijke betrokkenheid tonen en de zorg...

30 december 2018

Blog: Oh, wat een jaar!

Anna Nooshin, Alexander Klöpping, Art Rooijakkers, Berget Lewis, Joseph Oubelkas, Lucille Werner, Maarten Bouwhuis, Maarten van der Weijden, Nico Dijkshoorn, Prinses Laurentien, Rens de Jong; deze BN’ers en andere...

17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal...

01 november 2021

Blog: op weg naar het eerste schoonmaak-community-nieuwsplatform

In haar laatste blog vertelde Petra de Bruin over het overdragen van de fakkel van Schoonmaakjournaal aan een nieuwe redactie. Trots kan ik jullie laten weten dat ik het...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

15 december 2021

Vileda Professional webinar over ergonomie in de schoonmaak wijst uit: 87% vindt het kan beter

Juist op het moment dat de nieuwe schoonmaak cao wordt afgetikt, volgt de uitnodiging voor het Vileda Professional webinar Ergonomie in de schoonmaak. Want ja, duurzame inzetbaarheid om onze...

30 maart 2022

Groen is goed doen

Bij Carel Lurvink gaan duurzaam ondernemen en bedrijfseconomisch rendement hand in hand. Voor deze schoonmaakgroothandel hoort maatschappelijk verantwoord ondernemen bij een professionele en duurzame vorm van ondernemerschap. Dat komt...

17 oktober 2021

‘Tribute to Cleaning’ op Dutch Design Week

Barbora Stredova wil schoonmaak zichtbaar maken en het de waardering geven die het verdient. Zij heeft een ‘Tribute to Cleaning’ gemaakt. Met dit project is zij afgestudeerd aan de...