Fenna van Ginkel (EW) over scholenschoonmaak en corona: “Dynamiek vraagt om kennis, frisse inzichten en wendbaarheid”
“De vervuilingsgraad is vrijwel nergens dagelijks zo hoog als op een school.” Direct een pittige uitspraak van Fenna van Ginkel, sales consultant Onderwijs bij EW Facility Services. De associatie met de 30-jarige EW Facility Services is van oorsprong hotelschoonmaak en beleving, maar de facilitair dienstverlener versterkte de afgelopen jaren met haar flexibele hospitality-inslag juist ook haar positie in de kantoren en vastgoed, onderwijs, travel, leisure en zorgbranche. Scholenschoonmaak is een specialisme, bevestigt Fenna. Daarom creëert EW Facility Services vanaf de opstart evenwicht tussen kennis, frisse inzichten en wendbaarheid. En dan het schooltoilet. En corona. Uitdagingen te over. “We doen het maximale om eventuele angst weg te nemen en besmettingen te voorkomen. We werken volgens ons Health Stay-protocol en zetten innovaties als gestabiliseerd ozonwater in, dat 99,9% van de bacteriën, virussen en schimmels elimineert. Conciërges, leraren of andere functionarissen nemen soms ook een schoonmaakrol op zich. Alleen komen we er niet, we moeten het echt samen doen.”
“De Katholieke Pabo Zwolle was in 1998 onze eerste opdrachtgever in het onderwijs. En we maken er nog steeds schoon”, begint Fenna ons gesprek met trots. Verder maakt de organisatie bij twee universiteiten, een hogeschool, vier middelbare scholen(groepen) en een basisscholengroep schoon. “Sinds de corona-uitbraak is er veel gebeurd. We hebben bijvoorbeeld een corona-proof schoonmaakprogramma opgesteld met dagelijkse schoonmaak van tafels, stoelen en handcontactpunten en extra nalooprondes van de toiletten. Ook hebben wij bij al onze opdrachtgevers vanuit resultaatgericht inzicht binnen onze werkwijze aanpassingen doorgevoerd. Voor de Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit Maastricht is het schoonmaakprogramma helemaal opnieuw ingericht, mede doordat deze locaties nog steeds veel minder bezet zijn. Dat vraagt om veel flexibiliteit en samenwerking met de locatieverantwoordelijken.”
Evenwicht tussen kennis, frisse inzichten en wendbaarheid
Schoonmaken in het onderwijs blijkt een specialisme, een dagelijkse uitdaging. Fenna vervolgt: “De vervuilingsgraad is vrijwel nergens dagelijks zo hoog als in een onderwijsinstelling. Daarom zetten we vanaf de opstart al ervaren schoonmaakmedewerkers en leidinggevenden in. Met een team van ‘oude en nieuwe’ medewerkers creëer je een evenwicht tussen kennis en frisse inzichten, wat in een school echt nodig is. Daarnaast vraagt de dynamiek van een school om wendbaarheid en goede samenwerking met de conciërges en facilitaire contactpersonen. Van 10-minutengesprekken tot diploma-uitreikingen en van musicals tot Sinterklaas: de vervuilingsgraad en bezetting verschilt van dag tot dag.”
Toilethygiëne, een heikel punt
Uit menig onderzoek blijkt dat toilet en beleving niet echt hand in hand gaan, wat leidt tot angstige leerlingen die niet naar het toilet op school durven en gaan. “Begrijpelijk dat vieze of stinkende sanitaire ruimtes een drempel vormen om op school naar het toilet te gaan”, reageert Fenna. “Je zou denken dat er verschil is tussen basis-, middelbaar en hoger onderwijs, maar wij zien juist vooral veel overeenkomsten Overal is de toilethygiëne een heikel punt. Waar in het basisonderwijs nog vooral ‘ongelukjes’ oorzaak zijn, betreft het in het middelbaar, hoger en universitair onderwijs vooral een gedragsprobleem. We treffen de gekste dingen aan: toiletpapierproppen aan het plafond, resten van een scheerbeurt in de wasbak. En dan bespaar ik je de écht vieze dingen. Onze mensen moeten daar dagelijks mee omgaan en ook dat maakt schoonmaken in het onderwijs tot een apart vak.”
Budget, de bottleneck?
“Wordt de overlast te erg, dan gaan we altijd in overleg met de onderwijsinstelling. Extra nalooprondes kunnen een uitkomst bieden, maar leiden tot meer kosten. En dat is binnen scholen, vanwege budgetten, soms een gevoelig onderwerp. Als wij alleen na schooltijd schoonmaken en de rest van de dag niet aanwezig zijn, hebben we op de dag minder invloed op de hygiëne in de toiletruimten en de beleving daarvan. We kijken dan wat we tóch kunnen doen. Van simpele ideeën, zoals geurbeleving, tot heel creatieve oplossingen, zoals een ontwerpwedstrijd met leerlingen voor de make-over van toiletruimten. De vuistregel is: als iets schoon is, houd je het ook schoon. Daar proberen we een oplossing omheen te bedenken.”
“Laten we onze mensen niet vergeten”
Besmettingsangst voor corona en de toename in aantallen besmettingen in het onderwijs: ze baren zorgen. “We zorgen vooral dat wij binnen de gegeven kaders het maximale doen om besmetting te voorkomen. We hanteren onze Healthy Stay-protocollen over schoonmaakinstructies en persoonlijke veiligheidsmaatregelen. Dat doen we bij al onze opdrachtgevers, want laten we naast de veiligheid van leerlingen, studenten, medewerkers en bezoekers ook onze eigen mensen niet vergeten! Zij moeten vaak aan de slag als er nog gebouwgebruikers aanwezig zijn en ook dat levert besmettingsgevaar op. Daarnaast ondersteunen we zo veel mogelijk en brengen we advies uit. Onze voorwerkers en objectleiders ondersteunen de school met het aanspreken van gebouwgebruikers als zij de regels overtreden. We leveren extra schoonmaakmiddelen, desinfectiezuilen, desinfectie-kits, bureaukaartjes, deurhangers, mondkapjes en schoonmaakinstructies voor als we niet aanwezig zijn.”
Innovaties: gezond en duurzaam
EW Facility Services zet ook innovatieve methodes in en maakt bijvoorbeeld schoon met gestabiliseerd ozonwater. Fenna legt uit: “Dit is een methode waarin water in een High Capacity Unit wordt omgezet in gestabiliseerd ozonwater, dat 99,9% van de bacteriën, virussen en schimmels elimineert. Op deze manier kunnen dagelijkse reinigingsmiddelen worden vervangen door een volledig duurzaam schoonmaakproduct zonder chemicaliën, dat in deze tijd veel toegevoegde waarde heeft.”