23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito en HEYDAY Facility Management. In de komende periode is beduidend meer aandacht voor thema’s als gezondheid, welzijn en digitalisering. Duurzaamheid zakt tijdelijk, maar zal naar verwachting in 2023 terugkeren bovenaan de lijst. Het onderzoek brengt, naast de trends, ook de huidige en toekomstige veranderingen in de facilitaire dienstverlening als gevolg van de coronacrisis in kaart.

De resultaten van de eerste Benchmark Facility Management geven een goed beeld van de getroffen maatregelen om een veilige werkomgeving te creëren in tijden van corona en laten zien voor welke uitdagingen organisaties de komende periode staan. Bovendien geeft het onderzoek een inkijkje naar de toekomst: hoe gaat corona het facilitaire vakgebied structureel veranderen?

Eerste impact, terugkeer naar werkplek en toekomst
De antwoorden zijn gegeven door mensen uit de praktijk. 219 vakgenoten waren bereid om hun ervaringen, kennis en verwachtingen te delen. De resultaten zijn geanalyseerd door specialisten en uitgewerkt in drie categorieën: de eerste impact, de terugkeer naar de werkplek en de toekomst.

Eerste impact
De uitbraak van corona heeft de nodige aandacht gevraagd van de facilitaire afdelingen. Er is snel geschakeld om mensen vanuit huis te kunnen laten werken en al dan niet in samenwerking met de leveranciers is de dienstverlening aangepast. 72,5% heeft dit in samenwerking met een facilitair dienstverlener opgepakt. Opmerkelijk is dat kleine organisaties (met minder dan 50 werknemers) meer moeite hebben gehad om te schakelen. Het onderzoek laat zien dat vooral zichtbare en representatieve diensten, zoals catering, gastvrijheidsdiensten en travel management, zijn afgeschaald en dat preventieve diensten, zoals schoonmaak, beveiliging, technisch beheer en onderhoud, weinig negatieve of juist positieve impact hebben gehad.

Terug naar de werkplek
Veel organisaties hebben in hun pand maatregelen genomen om een veilige werkomgeving te creëren. Het gaat hierbij vooral om het aanbrengen van looproutes (75,8%), het plaatsen van afstandtekens/signing (73,6%) en het plaatsen van afscheidingsschermen (57,2%). Het aanpassen van de openingstijden van het pand is geen populaire maatregel. De bezetting in het pand is voor veel organisaties een aandachtspunt. Op veel locaties is de maximale bezetting naar beneden bijgesteld en wordt het aantal personen in het pand bijgehouden. Bij 56% van de respondenten is bezoek in het pand niet of nauwelijks toegestaan. Als er bezoek komt, wordt dit in de helft van de gevallen vooraf aangemeld.

De toekomst
De pandemie heeft geleid tot een lage bezetting in de kantoren. In juni was de gemiddelde bezetting slechts 35,6%. Uit de benchmark blijkt dat er veel onduidelijkheid is over de groei van de bezetting, maar men verwacht niet terug te komen op de oude bezettingsgraad. Medio 2021 is de verwachting dat de nieuwe bezetting normaliseert, ruim 20% lager dan voor corona. Uit de trendanalyse komt naar voren dat gezondheid en welzijn, kostenmanagement, digitalisering en de inzet van technologie de trendlijst voor de komende tijd aanvoeren. Als het gaat om kosten, voorziet bijna de helft van de respondenten geen grote wijziging in het budget (tussen 5% krimp en 5% groei).

Het rapport
Deze eerste Benchmark facility management staat volledig in het teken van de coronacrisis. De initiatiefnemers Asito en HEYDAY willen in de toekomst met meer periodieke benchmarks een platform creëren waar (facilitair) specialisten vaker onderling kennis kunnen delen rondom een specifiek thema.

Wil je de volledige resultaten inzien? Je kunt het rapport hier downloaden.

HEYDAY en Asito zijn beide zelfstandig opererende dochters van de ADG dienstengroep. De dienstengroep met ongeveer 50.000 medewerkers en een omzet van bijna een miljard euro, biedt een stevige financiële basis

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 april 2020

Sitemark lanceert Covid-19 werkplek hygiëneprogramma

Hebt u al een Covid-19 werkplek-hygiëneprogramma? Sitemark lanceert ‘a best practice solution’: een programma dat geruststelt en veiligheid borgt. Bekijk de introductie van 2,5 minuut van FM Best Practice...

15 april 2023

‘De vakbond die je cao regelt? Dat is bijna ouderwets.’

Een vragenlijst om de wensen van alle werkgevers te peilen. Het is een van de nieuwe manieren waarop werkgevers en werknemers tegenwoordig tot afspraken komen. Staan de vakbonden binnenkort...

07 november 2022

“Dankzij deze beurs laat je jouw schoonmaakteam beter en efficiënter presteren”

15 en 16 november 2022 staan in het teken van de Schoonmaak Vakdagen. Deze vakbeurs voor Nederland en Vlaanderen biedt met een volle beursvloer én zeer interessant kennisprogramma een...

15 april 2024

ISS ondertekent Amsterdams Stagepact MBO

In bijzijn van Koningin Máxima werd op 9 april 2024 het Amsterdams Stagepact MBO gelanceerd. ISS is één van de medeondertekenaars van dit convenant. Het Stagepact is een samenwerking...

13 november 2024

Dolmans en Trition openen pand in Groningen

In de eerste week van november 2024, openden Dolmans en Trition feestelijk hun nieuwe pand in Groningen. “Ondanks dat onze collega’s hier al enige tijd aan het werk zijn,...

18 oktober 2024

De waarde van datagestuurd schoonmaken

Wil je de schoonmaakkwaliteit verbeteren, efficiënter werken, voldoen aan nieuwere hygiëne-vereisten én de klanttevredenheid verhogen? Dat kan met Tork Vision Schoonmaken.  Tork Vision Schoonmaken* maakt gebruik van de...

17 september 2024

Cao schoonmaak- en glazenwassersbedrijf is algemeen verbindend verklaard

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de cao schoonmaak- en glazenwassersbedrijf algemeen verbindend verklaard. Dit betekent dat met ingang van 5 september 2024 alle bedrijven die onder...

06 februari 2024

Van Oord kiest voor EW Facility Services als haar schoonmaakpartner

Met ingang van 1 februari 2024 is EW Facility Services de nieuwe schoonmaakpartner van Van Oord. Naast de borging van kwaliteit, overtuigde de visie op duurzame inzet van mensen...

14 november 2023

Finalist Best Practice Award 2023: CSU en Hogeschool van Amsterdam

De samenwerking tussen CSU en de Hogeschool van Amsterdam heeft één van de zes finaleplaatsen van de Best Practice Award 2023 behaald. Lees hier mee over deze samenwerking. De...

28 november 2019

28 november: podium voor Schoonmaakteam, Leidinggevende en Schoonmaker van het Jaar

Vandaag is het feest in Buitenplaats Kameryk in Kamerik. Daar worden namelijk drie prijzen uitgereikt: de Schoonmaker van het Jaar, het Schoonmaakteam van het Jaar en de Leidinggevende van...