9 januari 2020

Toekomst Schoonmaak Jan van Triest (Biofriends): “Traditionele schoonmaak gaat verdwijnen”

“Er gaat veel gebeuren. We zullen veel meer gaan kijken naar de complete schoonmaakprocessen in plaats van enkel naar producten”, reageert Jan van Triest van Biofriends op onze vraag: de schoonmaak 5 jaar later? In onze themaserie Toekomst van schoonmaak bieden we dit virtuele vakmediapodium onder andere aan Charles Scholte van SVS, Rogier Moorman van Numatic, Ronald Boesjes van i-team Global en Karoline de Koning van Yask. Ditmaal gaan we met Jan van Triest in gesprek, een schoonmaakspecialist in hart en nieren met één focus: de mens!

“Traditionele schoonmaken gaat verdwijnen”, stelt Jan. Niet verwonderlijk om die uitspraak uit zijn mond te horen vallen, want wie Jan kent, weet dat hij zich al bijna 30 jaar met volle overtuiging inzet om schoonmaak naar een hoger plan te tillen. Niet voor niets betitelt hij zichzelf als Solution Driven Creative Cleaning Consultant op LinkedIn.

Residuvrij reinigen
Biofriends staat voor residuvrij reinigen, C3C cleaning: reinigen zonder dat er iets over- of achterblijft na een reinigingshandeling. C3C cleaning is een eigentijds én vooruitstrevend concept, maken we uit Jans woorden op: “Stilstand is achteruitgang. Je moet vooruit. Voor je mensen, je bedrijf, het vak. Daarom zullen de komende vijf jaar meer innovaties hun intrede doen. Ook trainingen zullen innoveren.”

Over dat laatste vertelt Jan: “Trainingen op basis van virtual reality hebben de toekomst. We merken dat nu al, we werken met heel simpele productfilmpjes van 15 a 20 seconden. We delen die filmpjes via WhatsApp met de Happy Cleaners op de werkvloer met informatie en instructies, die belangrijk zijn om een proces goed te laten verlopen. En het is bewezen: onze methode goed toepassen betekent minder werkdruk en minder zwaar werk. Hoe belangrijk is dat in deze en aankomende tijd van arbeidskrapte en duurzame inzet.”

Traditionele schoonmaak verdwijnt…
…maar wat verwacht Jan dan wel de komende vijf jaar op ons pad? “Je kunt hoog en laag springen, maar er gaat veel veranderen in het gebruik van chemie voor het reinigingsproces. Chemie roept steeds meer weerstand op, vaak vanuit de opdrachtgevers. Ik kreeg onlangs nog een telefoontje van een facilitair manager van een grote groep kinderdagverblijven. ‘We willen geen chemie meer in de kasten, maar het moet wel schoon’, zei hij. Dat is voor ons een wassen neus. Wil je als schoonmaakbedrijf, producent of groothandel wachten op dergelijke vragen van opdrachtgevers? Of sla je op de trom en laat je van je horen?”

“Meer doen met minder materialen, dat is de tendens”

De meerwaarde van één systeem
“Wij geven meerwaarde, ook in materialen. Laatst was er bij CSU een wedstrijd onder schoonmakers voor het beste idee van het jaar. Een daarvan was: één steel voor alles. Nou, wij hebben één systeem voor alles. Of je nu wilt stofwissen, moppen, zand vegen, wanden, plinten of trappen reinigen of vloeren droogtrekken. Meer doen met minder materialen, dat is de tendens. Hoeveel win je als contractcleaner als je 100 panden moet bevoorraden en het aantal producten van 80 naar 30 terug kunt brengen? Het belang van een vervoerder of logistieke groothandel ligt natuurlijk in het liefst zo veel mogelijk vervoeren, zij zitten niet op dergelijke ontwikkelingen te wachten. Toch zijn er al Reflex Partners en groothandels die zich wel durven te onderscheiden in meer met minder materialen. Regionale partijen, die wel het lef en de innovatie kracht hebben.”

“Happy Cleaners is ons stokpaardje”
Biofriends groeit zo’n 10 a 15% per jaar. “We laten zien dat meer met minder echt werkt. Dat je als schoonmaakbedrijf simpelweg beter voor mens, milieu en materialen kunt zijn. Wie kan dat het beste waarmaken? Biofriends! Hoe? We gebruiken minder (schoonmaak)middelen, zorgen voor gezondere mensen en meer rendement. Happy Cleaners is niet voor niets ons stokpaardje. Daar doen we het voor, want zonder mensen geen schoonmaakbedrijf, -business en -branche. Nu niet en over 5 jaar niet.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 december 2019

3e Schoonmaak Vakdagen komt eraan: 10 en 11 november 2020

Na de succesvolle tweede editie van de Schoonmaak Vakdagen keert hét schoonmaakevenement voor Nederland en Vlaanderen terug: de Schoonmaak Vakdagen 2020 vinden plaats op dinsdag 10 en woensdag 11 november...

28 oktober 2021

“Yes, we mogen weer, dus kom naar de Schoonmaak Vakdagen!”

Op 9 & 10 november vinden de Schoonmaak Vakdagen plaats. De eerste beurs in schoonmaakland die na alle coronaperikelen weer kan plaatsvinden. Samen met beursmanager Lisanne Andeweg blikken we...

08 april 2020

CSU onderzoek: 91% Nederlanders vindt schoonmaak ook in toekomst onmisbaar

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een...

13 mei 2020

Gerard Spoor (Carling Opleidingen) over schoonmaken in het nieuwe normaal: “Wat mensen vaak niet voor elkaar kregen, lukt corona wel”

Verandert schoonmaak na corona of toch niet? Er wordt heel veel geschreven over schoonmaak in relatie tot corona. Zeker ook als het gaat om het schoonmaken en desinfecteren. Nu...

07 december 2023

Nellen Schoonmaakdiensten en CSU winnen Best Practice Award 2023

De tiende Best Practice Award is uitgereikt. Op 7 december 2023 kon de finale van deze jubileumeditie van de awards gevolgd worden bij InnStyle in Maarssen én via een...

27 april 2020

Ondernemersvereniging OSB ontwikkelt schoonmaakprotocol anderhalvemetereconomie

Met man en macht heeft de OSB gewerkt aan een schoonmaakprotocol in de anderhalvemetereconomie. OSB stelt deze kosteloos en voor iedereen beschikbaar en kondigt op haar website aan: “De...

23 december 2019

Toekomst schoonmaak Ronald Boesjes (i-solution): “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties”

Gemak is het ‘een ding’. Gemak waar het in de wereld om draait. Als we ons oor bij enkele schoonmaakrelaties te luisteren leggen, naar 5 jaar later kijken en...

20 december 2019

Leen Camerlynck (CleanDeal) over toekomst schoonmaak: “Prijzenoorlog of onderscheidende factor?”

Wat staat de schoonmaak te wachten? Vijf jaar geleden daagde onze filmer Henk Snaterse Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier...

07 augustus 2019

Vandaag: Marketingcafé, de basis voor boost Schoonmaak Vakdagen

Co-creatie is de rode lijn door de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen, die op 12 en 13 november in Expo Houten plaatsvindt. Om dit bijzondere en waardevolle vakevent...

02 januari 2020

Schoonmaakjournaal Jaarverslag 2019

Ons jaarverslag 2019 is af! Zoooo trots op en dankbaar voor wat we hebben bereikt op onze nieuwe weg als inspiratiebron voor de schoonmaakbranche. Met deze film praten we...