2 juli 2019

Clear4Clean vaart met ecolabel haar eigenwijze koers

Clear4Clean zet weer een nieuwe stap. “Per 1 mei zijn we verhuisd naar ons nieuwe kantoor aan de Kamelingh Onnesweg 14 in Dordrecht en nu komen met ons eigen ecolabel Greensweep”, vertelt Edgar van Engelen, directeur van Clear4Clean, met gepaste trots. De voorstander van reiniging met stoom, water en kracht zet daarmee een (eigen)wijze stap, want het Clear4Clean ecolabel beperkt zich niet tot één productgroep en maakt certificering voor mkb’ers en eenmanszaken financieel mogelijk.

Clear4Clean is niet een vast hokje te plaatsen. Edgar: “We zijn schoonmaakadviseur, schoonmaakopleider en kwaliteitsinspecteur, maar eigenlijk zijn we veel meer. Dat is niet te vatten binnen de vaste kaders”, introduceert Edgar. Sinds de start in 2012 vaart Clear4Clean haar eigen koers. “We benaderen de schoonmaak vanuit onze eigen visie, kennis en inzicht. Al vanaf de eerste dag heeft de zorg voor de aarde meegewogen in onze adviezen en de keuze voor schoonmaakmiddelen en -technieken. We willen dat onze klanten weten dat de zorg voor de aarde in ons DNA zit en als een groene veeg door onze diensten gaat. Met ons eigen ecolabel  GreenSweep is ons DNA nu ook visueel zichtbaar.”

Concrete vertaling van groene visie
Deze groene visie vertaalt zich nu nog concreter in het Clean4Clean GreenSweep ecolabel. Edgar: “De meeste ecolabels zijn voor een vaste productgroep zoals reinigingsmiddelen, maar omdat wij een vrij breed dienstenpakket hebben, geldt dat niet voor ons. GreenSweep is in eerste instantie alleen bedoeld voor onze diensten,  waarmee we onze klanten overtuigen van onze ecologisch visie en werkwijze. GreenSweep is niet gebaseerd op een erkende norm, maar op onze uitgekiende visie op ecologisch verantwoord werken.”

“GreenSweep is voor de eenmanszaak, de mkb’er die ook erkenning wil voor haar duurzame werkwijze”

GreenSweep juist voor mkb’ers
“De vervolgstap is om het label aan schoonmaakbedrijven te verstrekken, die zich op verantwoorde wijze inzetten met een beperkte belasting van het milieu”, vervolgt Edgar. “Zie GreenSweep als een eerste stap voor die bedrijven, die niet de financiële middelen hebben voor dure labels en certificeringen. De eenmanszaak, de mkb’er die ook erkenning wil voor haar duurzame werkwijze. GreenSweep is laagdrempelig. Ik merk dat hier behoefte aan is: een betaalbare certificering met onafhankelijke controle. GreenSweep kan voor schoonmaakbedrijven dus een toekomstige opmaat zijn naar een normering als ISO of OSHAS.”

Onafhankelijk van merk en leverancier
Clear4Clean is onafhankelijk en niet gebonden aan een merk of leverancier. “Iedere locatie en iedere klant heeft zijn of haar eigen wensen, eisen en uitdagingen. Wij staan open voor nieuwe technieken en innovaties die de schoonmaakkwaliteit verbeteren en vriendelijk en zeker minder belastend zijn voor het milieu. We kijken onder meer naar de beperking van afval van verpakkingen van schoonmaakmiddelen en -materialen, alternatieven voor plastic afvalzakken, de ecologische opbouw van reinigingsmiddelen en breder. Wij brengen dit soort groene kansen in beeld en ondertussen kunnen onze klanten zich bezighouden met hun core business.”

Ecologisch verantwoorde aanbestedingen
Bij aanbestedingen die Clear4Clean begeleidt voor opdrachtgevers of -nemers, worden de meest ecologisch verantwoorde adviezen geven. Bekend is dat Edgar reinigingstechnieken gebaseerd op stoom, kracht en water een warm hart toedraagt; in 2017 schreef hij er al een column voor Schoonmaakjournaal over: Stoomreiniging op schoonmaakerepodium. Is chemie toch noodzakelijk, dan adviseert Clear4Clen de minst belastende chemie voor het milieu. Haar verantwoorde inzet uit zich ook tijdens haar trainingen en opleidingen: Clear4Clean werkt louter met ecologisch verantwoorde schoonmaakproducten en doceert en enthousiast cursisten ook voor het reinigen met stoom, kracht en water.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 januari 2023

Consensus Group en Gumdrop samen ‘in kauwgom’

Een nieuw paar laarzen of een telefoonhoesje van kauwgomafval? Dankzij een samenwerking tussen de Consensus Group en Gumdrop kan kauwgom worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Hier kunnen vervolgens nieuwe...

26 juni 2022

Van taxichauffeur naar crime-scene cleaner

Wat gebeurt er met een plaats delict wanneer de politie is vertrokken? Wat kom je zoal tegen en wat komt erbij kijken om een dergelijke plek schoon te maken?...

18 december 2021

Vebego neemt Hectas over

Per 1 januari 2022 neemt Vebego de hectasbedrijven in Nederland, Duitsland en Oostenrijk over van familiebedrijf Vorwerk uit Duitsland, onder voorbehoud van goedkeuring door het Duitse Kartellamt. “Vebego wil...

03 juni 2022

Ken je Sammy al?

Deze schoonmaakheld leert kinderen op een speelse manier over hygiëne en maakt hen bewust over hun eigen rol bij het schoonhouden van hun klas. Het doel? Een veilige, hygiënische...

22 januari 2020

Blog: Married at first sight

Ik lees graag artikelen dat een schoonmaakbedrijf een aanbesteding heeft gewonnen. Met trots wordt er dan zinnen gebruikt als: “Uit de aanbesteding zijn we als beste uit de bus...

15 april 2022

Numatic laat Alphen schitteren

Jeff Hicks, Wim Holleman, Anja van Eijk, Hadassa Windhorst, Ravna de Jong, Erik van Kampen en Gilbert de Vos hebben afgelopen week Alphen aan den Rijn een beetje schoner...

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...

21 mei 2020

Lekker lang leesweekend: 6 leestips over gratis geld, arbeidsmarkt, #hackthecrisis en toekomst

Een lekker lang weekend met mooi weer. Vanuit de tuinstoel met een andere blik naar de (schoonmaak)wereld kijken. Zes leestips: “Onze toekomst zonder nood- en steunmaatregelen van de overheid....

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

05 februari 2020

MAS neemt Zone3 over: nieuwe sterke combinatie in metropool Amsterdam

De Amsterdamse onderneming MAS en facilitair bedrijf Zone 3 slaan de handen ineen. De activiteiten van Zone3 worden ondergebracht in een vennootschap binnen de MAS Groep, MAS Zone3. Met...