1 april 2019

CNV deelt Amsterdamse hotels gouden emmers en natte dweilen uit

Hotels in Amsterdam kunnen dinsdagmiddag 2 april rekenen op een bezoekje van CNV Vakmensen. “We delen ‘gouden’ emmers uit aan hotels die de Schoonmaakcode hebben ondertekend. Hotels die hardnekkig blijven weigeren om de code te tekenen, krijgen van ons een natte dweil”, zegt Erik Maas van CNV Vakmensen.

Met de campagne Gouden emmers, natte dweilen vraagt CNV Vakmensen aandacht voor de vaak belabberde positie van hotelschoonmakers. “De werkdruk is hoog en de hotelschoonmakers worden lang niet altijd volgens de cao betaald. Dat komt omdat ze – tegen de regels – vaak per kamer worden betaald in plaats van per gewerkt uur”, zegt Maas.

Emmers en dweilen
Dinsdagmiddag 2 april bezorgt het hotelschoonmakers-team van CNV Vakmensen de eerste gouden emmers en natte dweilen bij hotels in Amsterdam. Maas: “We hebben gouden emmers voor het Amsterdam Tropen Hotel, The Albus Hotel en American Hotel. Bij de hotels die een natte dweil krijgen, gaan we onaangekondigd op bezoek.”

Schrikbarend weinig
CNV Vakmensen spoort hotels aan om hun handtekening te zetten onder de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, kortweg de Schoonmaakcode. “De Schoonmaakcode biedt hotelschoonmakers bescherming tegen uitbuiting”, zegt Maas. “Helaas zijn er tot nu toe schrikbarend weinig hotels die de code hebben ondertekend. Dat moet echt anders. Daarom voeren we nu campagne. We sporen alle hotels aan om zo snel mogelijk hun verantwoordelijkheid te nemen. Door de code te ondertekenen, laten zij zien dat ze de hotelschoonmakers op een eerlijke en nette manier willen behandelen.”

Amsterdam
De campagne Gouden emmers, natte dweilen startte vorig jaar april in Amsterdam. Van de ruim 600 hotels die Amsterdam telt, zijn er sindsdien 62 benaderd met de oproep om de Schoonmaakcode te ondertekenen. Een aantal hotels heeft hier positief op gereageerd. De meeste hotels reageren afwijzend of laten zelfs helemaal niets van zich horen. De campagne gaat voorlopig door en wordt uitgebreid naar andere plaatsen in Nederland.

CNV Vakmensen heeft geregeld contact met de Inspectie SZW en met de gemeente Amsterdam over de kwestie. Maas: “De gemeente heeft vorig jaar beloofd om een actieve rol te spelen in de aanpak van misstanden. Dat is een goede zaak en leidt hopelijk tot concrete en niet-vrijblijvende afspraken met de hotelsector in Amsterdam.”

Meldpunt voor hotelschoonmakers
Voor de schoonmakers heeft de bond een meldpunt, waar zij ervaringen kunnen delen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 december 2019

#nieuwsnotendop directienieuws CSG en TCP, CSU beste schoonmaakidee, samenwerking Burgman en Hygeniq, Victoria in MT1000

Schoonmaakbedrijf Victoria vliegt MT top 1000 binnen Management Team (MT) magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners binnen hun sector. Dit jaar komt Schoonmaakbedrijf Victoria uit Alkmaar binnen...

02 januari 2020

Schoonmaakjournaal Jaarverslag 2019

Ons jaarverslag 2019 is af! Zoooo trots op en dankbaar voor wat we hebben bereikt op onze nieuwe weg als inspiratiebron voor de schoonmaakbranche. Met deze film praten we...

04 april 2019

Groene koplopers: Hygiënepapier.nl pakt ‘groene’ primeur met Bewust Bezorgd!

Steeds meer mensen en bedrijven kopen producten online, ook in de hygiënebranche. Voor het milieu is dat niet verkeerd: de bezorging is vaak efficiënt georganiseerd, waardoor één bestelbusje vele...

11 mei 2023

Forse extra loonsverhoging voor alle schoonmakers

Er komt een forse extra loonsverhoging voor alle schoonmakers in Nederland (in totaal zo’n 120.000). Het gaat om een aanvulling op de nog lopende cao, waarover vakbonden een akkoord...

28 augustus 2024

Siev doet oproep aan FNV en CNV: ‘trek stakingsoproep in’

FNV en CNV doen een oproep om op 9 september te gaan staken. Als branchevereniging SIEV willen wij reageren op de aangekondigde landelijke staking in de schoonmaaksector, georganiseerd door...

16 april 2019

Specialist Nico Bennik (MTS Euro Products): “Poetslappen zijn substantieel onderdeel van onze business”

MTS Euro Products, we kennen het bedrijf als kennispartner en leverancier van (toilet)hygiëneproducten, maar misschien minder of niet van poetspapier en poetslappen. Een gemiste kans, want het 25-koppige team...

01 april 2019

#nieuwsnotendop week 13: Blinck Schoon, FMXXL, Gom, Kärcher en schoonmaakcode

Nieuw Kärcher Center Urk: multibrand-service onder één dak Op 29 maart opende het nieuwe Kärcher Center in Urk feestelijk haar deuren. Door deze nieuwe vestiging (die verband houdt met...

11 oktober 2019

#nieuwsnotendop met AWOG, CNV, EW, Fusernet en Week van de Schoonmaker

In deze #nieuwsnotendop CNV aanpak misstanden uitzendarbeid, EW Facilty Services partner Europese grootste indoor skidorp, Fusernet uit z’n jasje gegroeid, OSB AWOG ledenbijeenkomst over onderscheidend vermogen en de Week...

10 december 2018

Van der Valk Hotel Ridderkerk kiest voor multiservice dienstverlening EW

EW Facility Services is de nieuwe schoonmaakpartner van Van der Valk Hotel Ridderkerk. Vanaf 1 januari is de multiservice facilitair dienstverlener verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 140 hotelkamers,...

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...