13 december 2018

Digitale doolhof (4): CleanJack: “digitalisering is in moderne schoonmaakpraktijk niet meer weg te denken”

Hoe helpt CleanJack schoonmaakbedrijven met het digitaliseren en analyseren van gegevens? Wat levert het op? In onze serie Digitale doolhof komen een reeks ontwikkelaars en dienstverleners in digitalisering en robotisering aan bod. Ditmaal wijst Niels van den Berg u aan de hand van vijf vragen en antwoorden de weg in het contractmanagementsysteem CleanJack. 

CleanJack is een contractmanagementsysteem voor schoonmaakbedrijven. Schoonmaakbedrijven kunnen via een online dashboard planningen maken en het schoonmaakproces volgen en waar nodig bijsturen.

Wat biedt het contractmanagementsysteem?
Volgens Niels van den Berg, CEO van CleanJack, levert het contractmanagementsysteem, schoonmaakbedrijven belangrijke informatie over de kwaliteit en bestede tijd per klant en locatie. Met deze informatie kan een schoonmaakbedrijf de kosten per klant en locatie meten en het schoonmaakproces slimmer organiseren. “CleanJack maakt communicatie tussen operationele managers, klanten en schoonmakers gemakkelijk.”

Waarin onderscheidt CleanJack zich?
Niels gaat gedreven in op het onderscheiden vermogen: “Robots en digitalisering zijn verschillende dingen. Een robot gaat over de schoonmaakuitvoering. Digitalisering gaat over het verzamelen en analyseren van data en het vervolgens bijsturen en slimmer plannen van de uitvoering. CleanJack verzorgt de digitalisering van het schoonmaakproces. Wij helpen schoonmaakbedrijven met het verzamelen van data en het analyseren van deze data om het werk zo slim en efficiënt te organiseren.”

CleanJack levert een totaaloplossing diebestaat uit de benodigde componenten: hardware, software en connectiviteit. De hardware bestaat uit de CleanJack registratie- en communicatieterminals voor schoonmakers (zowel mobiele terminals als terminals die vast op de werklocatie worden gemonteerd). De software bestaat uit een online dashboard voor managers. Het online dashboard staat in directe verbinding met de registratieterminals van de schoonmakers op de werkvloer. Die directe verbinding wordt verzorgd door mobiele datasimkaarten (connectiviteit, populair ook wel IoT – Internet of Things genoemd). Het systeem biedt dankzij de geïntegreerde datasimkaarten altijd actuele informatie.

Niels: “Wij maken uitsluitend oplossingen voor schoonmaakbedrijven. Hiermee weten schoonmaakbedrijven zich altijd verzekerd van een superdeskundige partner en hoeven zij het wiel niet zelf uit te vinden.”

‘Moeten’ bedrijven mee in het data-driven tijdperk?
“Schoonmaakbedrijven die niet meegaan in digitalisering gaan het op termijn steeds lastiger krijgen”, is Niels van mening. “Het is moeilijk concurreren tegen schoonmaakbedrijven die het werk wel slimmer en efficiënter weten te organiseren. Schoonmaakbedrijven die wel digitaliseren beschikken over betere informatie en kunnen sneller en gemakkelijker het schoonmaakproces organiseren en managen. Digitalisering is in de moderne schoonmaakpraktijk niet meer weg te denken. Digitalisering is allang niet meer alleen weggelegd voor ’the big 5′ onder de schoonmaakbedrijven. Bedrijven als Facility Apps en CleanJack bieden oplossingen, die voor grote en kleine schoonmaakbedrijven praktisch toepasbaar zijn en niet om hoge investeringen vragen.”

Wie zijn er al op de trein van CleanJack gestapt?
“Deze vraag kan ik eenvoudig beantwoorden met een uitnodiging: ga naar www.cleanjack.nl. Ontdek wat er al allemaal mogelijk is of maak gewoon ’s een vrijblijvende afspraak om je goed te laten voorlichten”, besluit Niels.

Over onze serie Digitale Doolhof
In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things (IoT). In het doolhof van data en robots proberen we helderheid te creëren en bedrijven in de schoonmaakbranche de weg te wijzen. Daarom benaderde Schoonmaakjournaal bedrijven, ontwikkelaars en dienstverleners in data en robotisering met vijf vragen voor nu en de (nabije) toekomst. Publicaties vindt u op onze webpagina’s Digitalisering en Robotisering.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 december 2021

Primeur: Makita introduceert eerste professionele robotstofzuiger

Als consument kan je al langer een robotstofzuiger kopen, voor de professionele schoonmaakmarkt was er nog geen versie ontwikkeld. Maar daar komt begin 2022 verandering in. Dan introduceert Makita...

28 mei 2020

OSB roept scholen op: “Blijf deel van lumpsum financiering voor hygiëne inzetten”

Extra schoonmaak in het basisonderwijs loont. Dit blijkt uit een eerste evaluatie van het Platform Onderwijs van OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten). In het Schoonmaakprotocol voor het Basisonderwijs staat...

27 februari 2022

Carnaval in Maastricht

Er wordt weer carnaval gevierd! Dat kun je zien aan alle straatversieringen, mooie etalages en vrolijk uitgedoste carnavalsvierders, maar ook tijdens het werk op de Universiteit van Maastricht. Daar...

29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit...

12 december 2019

Nieuwe RAS directeur Ellen Dekkers over schoonmaak: “Mensen vormen kapitaal en kunnen echt verschil maken”

Per 1 januari 2020 wordt Ellen Dekkers tot directeur van de Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS) benoemd. Huidig directeur Marianne Neuteboom blijft binnen de RAS werkzaam: zij...

30 juni 2020

Bewijst Gom pilot met Tennant robot T7 AMR bij Albert Heijn meerwaarde autonomie reinigen?

Waar de zelfrijdende auto nog altijd wacht op een doorbraak, is autonoom schrobzuigen al werkelijkheid. Bij Gom Offices loopt – beter gezegd: rijdt – een pilot met het nieuwste...

07 april 2020

OSB en RAS volgen met mobiliteitscentrum voor schoonmaakondernemers

OSB, RAS en de sociale partners FNV en CNV zijn op 6 april het Mobiliteitscentrum Schoonmaak gestart om ondernemers in de schoonmaakbranche hulp te bieden tijdens deze coronacrisis. Dergelijke...

15 januari 2019

Ton Rooijakkers over Vakbeurs Facilitair: “Van startup tot volwassen beurs”

“Jij doet iets met potloden en pennen, wij moeten maar eens gaan samenwerken.” Met deze woorden belde Peter Latjes zijn relatie Ton Rooijakkers in 1996. Deze legendarische zin betekende...

03 december 2021

Chocoladeletters voor HEPPIE WEEKEND

Hazet steunt Stichting Het Vergeten Kind op alle mogelijke manieren! Zo ook met de Sinterklaastraktatie voor alle Hazetters: een ‘Het Vergeten Kind’ chocoladeletter van Verkade. Waarmee met elk gekochte...

11 juli 2024

Vergroten welzijn medewerkers cruciaal voor groei Nederlandse bedrijven

ABN AMRO verwacht voor de meeste sectoren herstel in 2024, dat in 2025 verder doorzet. Maar bedrijven kampen wel met structureel tekort aan arbeidskrachten, mede door vergrijzing. Het inzetten...