25 september 2019

Werner & Mertz investeert 30 miljoen in grootste fabriek recycled verpakkingen

Europees fabrikant van duurzame schoonmaakproducten Werner & Mertz investeert 30 miljoen euro in zijn nieuwe productiesite in het Duitse Mainz. Daarmee investeert Werner & Mertz opnieuw fors in de uitbreiding van haar duurzame productie en productiecapaciteit. De nieuwe productiehallen blinken net zoals het productenassortiment uit op het vlak van duurzaamheid. Tegelijkertijd huisvest de nieuwe site ook APLA, die de verpakkingen uit 100% gerecycleerd plastic produceert voor Werner & Mertz. Hierdoor levert Werner & Mertz wederom een bijzondere bijdrage tot schonere oceanen.

Steeds meer consumenten en bedrijven over heel Europa kiezen voor ecologische en duurzame schoonmaakproducten. Zo mocht Werner & Mertz voor zijn consumentenmerk Frosch en voor zijn green care Professional-producten voor de professionele markt in 2018 bijna 400 miljoen euro omzet optekenen. Door te investeren in de nieuwe productie-eenheid kan Werner & Mertz aan de groeiende vraag voldoen, de productie op korte termijn verdubbelen en een maatschappelijk verantwoorde rol spelen met concrete acties, binnen de huidige klimaatdiscussie en tegen de plasticsoep.

Verdubbeling productiecapaciteit
Werner & Mertz’ partner voor de verpakkingen van de schoonmaakproducten, APLA, verhuist mee naar de nieuwe site. “Samen met APLA creëren we de grootste productielocatie ter wereld voor verpakkingen uit gerecycled plastic,” zegt Chris De Vuyst, General Manager Werner & Mertz Benelux. “Vandaag hebben we al 300 miljoen gebruikte PET-flessen ingezameld en gerecycled tot de gekende Werner & Mertz verpakkingen – een wereldrecord in 100% gerecycled plastic”

Circulaire economie die écht werkt
“Wij maken er werk van dat onze verpakkingen gemaakt worden van plastic dat na gebruik verzameld en herwerkt wordt tot 100% gerecycled plastic. De oplossing voor schone oceanen ligt eerst en vooral op het land. Ons doel is de biologische en verpakkingslussen gesloten te houden, zo kunnen ze niet als afval in de natuur of in de oceanen terecht komen. Enkel zo kan de circulaire economie écht werken!” verduidelijkt Chris De Vuyst.

Duurzame en energie-efficiënte bouw
Voor Werner & Mertz was het belangrijk dat de nieuwbouw dezelfde duurzaamheid uitstraalt als haar producten. Zo is het gebouw opgetrokken uit gerecycleerd beton en het dak – van 4000 m2 – is voor 2/3de bedekt met 455 fotovoltaïsche modules. Die voorzien de koeleenheden van stroom. Daarnaast wordt het gebouw verwarmd door middel van warmteterugwinning en een warmtenetwerk. Aanwezigheidssensoren en LED-verlichting zorgen dan weer voor een heel laag energieverbruik.

Groen gebouw met een platinum LEED-certificatie
Het nieuwe gebouw is volledig ontworpen volgens de normen van de LEED-platinum-certificering. LEED staat voor ‘Leadership in Energy and Environmental Design’ en is wereldwijd de standaard voor de verificatie van ecologische gebouwen. Zo genieten werknemers van een uitstekende luchtkwaliteit dankzij een krachtig ventilatiesysteem. Ze kunnen ook genieten van de Japanse daktuin die dienst doet als binnenplaats. Ook is het gebouw uitgerust met duurzaam kantoormateriaal en zijn er 26 parkeerplaatsen met laadstation voor elektrische voertuigen van het personeel voorzien.

“De nieuwbouw van Werner & Mertz heeft een ongekend en ambitieus energieconcept, wat niet vaak te vinden is voor productie-eenheden. Het is voortreffelijk geïsoleerd en kent een efficiënt warmterecuperatiesysteem. Bovendien is er voor de werknemers een aangename werksfeer,” besluit De Vuyst.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 oktober 2022

#FilmFriday: van duurzaamheid naar circulariteit

In de afgelopen week heeft Werner & Mertz meerdere berichten gedeeld over haar streven naar circulariteit. Eerder dit jaar konden de bezoekers van hun stand op Interclean in Amsterdam...

03 maart 2022

Dubbel feest voor Dennis Koekenbier

Voor operationeel directeur Militex, Dennis Koekenbier, is 2022 een dubbel feestjaar. Hij viert niet alleen zijn 30-jarig werkjubileum bij de producent van reinigingsmiddelen in IJmuiden. Het is dit jaar...

25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat...

29 oktober 2019

28 november: FMGezondheidszorg symposium Circulariteit, pak je kansen

Gezonde en duurzame zorg, je kunt er niet omheen. Werk je al circulair? Doe je mee aan Green Deal 2.0? Of trek je een eigen plan? Op donderdagmiddag 28...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

27 oktober 2019

Greener Packaging Award bekroning en erkenning voor Werner & Mertz

Schoonmaakspecialist Werner & Mertz heeft de Greener Packaging Award gewonnen. Werner & Mertz wint de prijs voor haar verpakkingen van de Well Feel-flessen, gemaakt uit 100% gerecycleerd plastic. De...

25 oktober 2021

10 PET-flessen in een schoonloopmat

CWS  brengt twee nieuwe duurzame schoonloopmatten op de markt: GreenMats en GreenPremium Mats. Deze schoonloopmatten bestaan uitsluitend uit gerecycled polyester. Per vierkante meter mat worden ongeveer 10 afgedankte PET-flessen...

26 april 2019

#filmFriday Spectro energieneutraal per drone bekeken

“We verrichten continu inspanningen om ons bedrijf duurzaam in te richten, want je kunt geen mooie producten in een vieze fabriek maken”, overtuigt Laurens Metternich, CEO van Spectro. De...

25 april 2019

Co-creatie: Werner & Mertz en Mondi veranderen samen toekomst verpakking

Schoonmaakproducent Werner & Mertz en Mondi, een verpakkings- en papierbedrijf, hebben samen een recycleerbare, flexibele verpakking voorgesteld. Ze deden dat tijdens de tweede Packaging Summit in München. Werner &...

08 november 2019

Vlog 9 Voorstander Schoonmaak Vakdagen Wecoline: “Gek van water”

Een heldere, duurzame boodschap die verder gaat dan de plastic soep, ook de Allure-lijn én een primeur op de Schoonmaak Vakdagen. En Marco Vegers, key accountmanager van Wecoline, doet...