16 april 2019

Specialist Nico Bennik (MTS Euro Products): “Poetslappen zijn substantieel onderdeel van onze business”

MTS Euro Products, we kennen het bedrijf als kennispartner en leverancier van (toilet)hygiëneproducten, maar misschien minder of niet van poetspapier en poetslappen. Een gemiste kans, want het 25-koppige team zorgt voor een substantieel deel van de € 65 miljoen omzet van MTS Euro Products. “Vanuit ons logistiek centrum in Maassluis bedienen we dagelijks vele klanten in binnen- en buitenland. Ook met poetslappen. We produceren zo’n 50 ton per dag en exporteren onze poetslappen over de hele wereld.” In ons gesprek met Nico Bennik leren we dat de poetslap een hoogwaardig en professioneel product is met een hoge mate van circulariteit en een zeer arbeidsintensieve productie. Poetslappen produceren blijkt een vak!

De lorrenboer of voddenman: iemand die oude kleden opkocht en doorverkocht voor de fabricage van papier of poetskatoen. Met paard en wagen, en later met bakfiets of handkar, een typerend straatbeeld uit de vorige eeuw(en). Wie ouder is dan 55 jaar, kent ongetwijfeld de lorrenboer nog die aan huis jute zakken met oude kleding ophaalde. Maar de welvarende wereld kwam, de voddenman verdween. Hoewel…

Forse inzet, forse productie
“Dertien jaar geleden, in 2006, begon ik bij Gerrit Malipaard. Ik maakte kennis met het poetslappenvak. Kennis met het vak van sorteren en snijden. Van oude kleding naar nieuwe poetslappen. Van hergebruik. Eigenlijk wilde ik iets anders gaan doen en in een andere branche aan de slag gaan, toen Gerrit mij op belde en zei: ‘we gaan de poetslappenmarkt bestieren’. Dat is gebeurd en gelukt”, begint Nico ons gesprek.

Nico begon in 2006 met de inkoop van poetslappen. Inmiddels is zijn scope vergroot, heeft hij een internationale baan en blijken poetslappen een mondiale business: MTS Euro Products verkoopt haar poetsdoeken wereldwijd. Een fors team van 22 m/v’s zet zich daarvoor vijf dagen per week tussen 06.00 en 23.00 uur in twee shifts in, ondersteund door 3 kantoor- en 2 loodscollega’s. Nico reist over de hele wereld voor de in- en verkoop van de poetslappen. “We draaien op drie machines die de poetslappen in verpakkingen van 10 en 25 kg produceren. We snijden en verpakken nu gemiddeld 50 ton per dag.”

Zoveel poetslappen, zoveel doelen
“70 a 80% van onze productie is voor de export. We exporteren naar 37 landen, naar elk Europees land, maar ook naar Japan, Australië en de USA. Onze poetslappen worden overal gebruikt. Heel veel in de industriewereld, zoals in autogarages en machinefabrieken, maar ook schilders gebruiken de poetslappen van MTS Euro Products, bijvoorbeeld om vet- of stofvrij te kunnen werken. En lakens en badstof kleding bijvoorbeeld worden in het buitenland voor schoonmaak gebruikt. ”

Poetslappen al 27 jaar circulair
“Een poetslap wordt gemaakt van oude kleding. De kleding wordt verzameld en vervolgens gesorteerd naar diverse kwaliteiten. De uitgesorteerde kleding is dan nog ongesneden en wordt tijdens het snijproces ontdaan van ritsen en knopen. Tijdens het snijproces sorteren de collega’s op soort stof en kleur, bijvoorbeeld op wit, bont, tricot, katoen, badstof of flanel. We maken wel 64 soorten kwaliteiten.”

“Al 27 jaar zetten wij in op circulair ondernemen.”

“Het mooie is dat het poetslappenvak een echt circulair ingestoken vak is. Al 27 jaar zetten wij in op circulair ondernemen. Er wordt zoveel kleding geproduceerd dat niet verkocht wordt. Die kleding krijgt een tweede leven. Maar er zijn ook stoffen die niet meer geschikt blijken voor kleding. Ze zijn niet draagbaar, maar krijgen wel een tweede leven. Als poetslap.”

Verrassend verbaasd
“Wat mij het meest heeft verbaasd? De verschillende markten en de doeleinden van poetslappen. Maar ook de omvang van de markt. Gerrit Malipaard begon ooit met poetsdoeken, met lokale verkoop aan garages en  scheepvaartindustrie. Hij heeft zelf nog ingepakt en startte een snijfabriek in het buitenland. De productie lag toen op 200 ton per maand.”

“Wij bieden convenience. Dat is onze meerwaarde.”

Over de overeenkomst tussen poetslappen en toiletpapier zegt Nico: “Elk bedrijf dat poetslappen verkoopt heeft ook toiletpapier nodig, daar zag Gerrit kansen.” Dat die kansen benut zijn, mag duidelijk zijn. Maar dat scherpte ook in het poetslappenvak nodig is, onderschrijft Nico ook: “We zien zeker concurrentie vanuit Oost-Europa en het Midden-Oosten voorbijkomen. Maar we winnen het met onze voorraad, we kunnen snel leveren. En we leveren een goede, constante kwaliteit poetslappen, in mooie verpakkingen. Elke markt heeft zijn kenmerken met eigen specifieke wensen. Wij bieden convenience. Dat is onze meerwaarde.”

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 mei 2024

Zo zorgt Tork voor meer tevreden medewerkers

De tevredenheid van medewerkers hangt nauw samen met de hygiëne op de werkplek. Wist je dat 86% van de werknemers op kantoor hygiëne zelfs het belangrijkste aspect vindt van...

02 januari 2020

#nieuwsnotendop EW wint aanbesteding, factsheet WAM, 1e Whiz stofzuigcobot op Horecava en miljoenen voor taalscholing  

Nationale Theater kiest voor multiservice aanpak EW Facility Services Ruim 680 voorstellingen per jaar, wekelijks meer dan 4200 bezoekers en medewerkers over de vloerm en 7 locaties in Den...

14 februari 2024

MTS Euro Products verwelkomt Damian Armitage

Op 1 april verwelkomt MTS Euro Products Damian Armitage als hun nieuwe Exportmanager. Damian stapt na bijna twee decennia over van de Greenspeed International familie naar een tweede schoonmaakfamilie: MTS...

28 mei 2019

#nieuwsnotendop Base Packaging, FNV, Fusernet, SieV en Sodexo

Sodexo gaat op weg naar wegwerpplasticvrije restaurants In de Week van Circulariteit pakt de redactie het facilitaire bredere bericht van Sodexo graag mee, want de dienstverlener in Quality of...

20 juli 2020

#nieuwsnotendop Schoonmaakbedrijf te koop, nieuwbouw MTS Euro Products en nieuwe CEO Diversey

Zuidhollands Glas-/gevelbedrijf te koop Company Cure, specialist in bedrijfsovername, biedt een schoonmaak/glas- en gevelreinigingsbedrijf in de regio Zuid-Holland aan. Het bedrijf noteert een omzet van € 4,5 miljoen per...

22 juli 2019

Uitbreiding exportteam MTS Euro Products met FMNextGen’er Dirk Roelofsen

“Ons nieuwe jaar is net begonnen”, bruist Sander Ekhart, commercieel directeur van MTS Euro Products, door de telefoon als we hem op maandag 1 juli in de vroege ochtend...

19 juli 2019

Online expertpagina Poetslappenhulp begin revolutie Hygiënepapier.nl

Sneller, makkelijker en vooral zo goedkoop mogelijk: het bestellen van hygiëneproducten mag niet te veel tijd en geld in beslag nemen. “Nog elke dag zijn we bezig met het...

29 augustus 2023

Nooit meer het toilet schoonmaken?!

Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...

01 januari 2019

Gamechanger Schoonmaakjournaal stapt over op nieuwe soort journalistiek

“Niemand zit te wachten om een persbericht over een samenwerking, gunning, nieuw product of ISO-certificering drie keer of nog vaker per nieuwsbrief te ontvangen of op weer een andere...

27 mei 2020

Blog: Washroom doolhof

Is een washroom, een toiletruimte met één of meer toiletten, een doolhof? Nee, je vindt er zeker je weg wel, maar je moet wel de juiste stappen volgen om...