19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der Valk Avifauna.” In februari liet onze redactie co-founder van Leviy, Sebastiaan van der Vinne, aan het woord. Vervolgens vertellen twee relaties over de toepassing van de housekeeping-app in hun hotel en welke invloed dit op hun medewerkers en gasten heeft. Op 28 februari kwam Saqlain Umer van Hotel Jakarta aan het woord. Ditmaal spreekt Sjaak Zevenhoven over zijn ervaringen. Een inspirerend drieluik.

Eind 2017 startte Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn met de schoonmaak in Van der Valk Avifauna. Directeur Sjaak Zevenhoven blikt terug naar de start: “Voor ons was het hotel-schoonmaakonderhoud nieuw, met het contract met Avifauna begon een mooie leerperiode.”

Voordelen werden waarheid
“Een van de zaken die we direct aanpakten, was housekeeping. Alle activiteiten gebeurden nog handmatig, met formulieren. Je had er gewoon een fulltime administratief medewerker voor nodig. Dit moest toch handiger kunnen. Ik ben gaan zoeken voor een efficiënte oplossing en kwam via internet in contact met Leviy. Op basis van de voordelen die Leviy schetste, heb ik de beslissing genomen om met de housekeeping-app te gaan werken. En de voordelen zijn waarheid geworden. Bovendien werken we nu papierloos.”

Oud versus nieuw
Sjaak schetst inzicht: “Ter vergelijking beschrijf ik een dag in de ‘oude’ situatie: de leidinggevende arriveert 30 minuten eerder dan de medewerkers. Zij haalt een lijst, vier A4-printjes, van blijvende/vertrekkende gasten op bij receptie, maakt een verdeling en schrijft handmatig gegevens over op acht nieuwe lijsten voor de schoonmaakmedewerkers. De medewerkers nemen de lijsten in ontvangst en gaan aan de slag. De leidinggevende gaat terug naar de receptie voor een nieuwe statuslijst, gaat met deze lijst de schoonmakers langs en verwerkt handmatig de actuele status over vertrek gasten, of de kamers schoon zijn etc. Deze actuele gegevens geeft zij weer door aan de receptie en begint weer opnieuw. Een omslachtig proces.”

De nieuwe situatie ten opzichte van de oude scheelt zo’n 4 à 5 uur werk per dag voor de leidinggevende.

Optimale aandacht voor de gast
“Nu hebben we de app. Een huidige dag uit het leven van een leidinggevende ziet er heel anders uit. Zij komt 10 minuutjes eerder dan de medewerkers. Op dat moment is het systeem al gevoed vanuit het reserveringssysteem. Zij wijst simpel online de uit te voeren werkzaamheden aan medewerkers toe. De medewerkers klikken op ‘start’ bij aanvang van de kamerschoonmaak, en op ‘stop’ als hij/zij klaar is. Deze info is direct bij receptie in systeem zichtbaar. Als er op dat moment gasten willen inchecken, is duidelijk in welke kamer dat wel/niet kan. Geen onnodige communicatie met wie dan ook nodig. Optimale aandacht voor de gast.”

De nieuwe situatie ten opzichte van de oude scheelt zo’n 4 à 5 uur werk per dag voor de leidinggevende. Zij kan nu doen wat haar functie zegt te doen: leidinggeven aan en ondersteunen van de medewerkers, checken van de kamers, de medewerkers voorzien van goed materiaal. De kwaliteit van de service is hierdoor gestegen”, stelt Sjaak.

Al snel enthousiast
“De overstap naar de app kende een korte gewenningsperiode. Bij de start van het contract met Avifauna hebben we de in dienst zijnde medewerkers overgenomen. Zij moesten natuurlijk even aan het werken met de app wennen, zoals ieder nieuw systeem een verandering betekent. De eerste dagen hadden zij vooral het gevoel enorm gecontroleerd te worden, alsof iedere voetstap geregistreerd werd. Na een week was dit over en omgedraaid in enthousiasme over de duidelijkheid die de app biedt. Zelf gebruik ik de app ook, nu hoef ik niet altijd naar het hotel toe om te weten wat er gebeurt. Ik kan op afstand zien wat de status is. Dat geeft een gevoel van rust.”

Support en ontwikkeling
“Tijdens de opstart hebben we op support en ondersteuning van Leviy mogen rekenen. Ik had zelf nog wat op-en aanmerkingen. De jongens van Leviy luisterden goed en droegen direct oplossingen aan. Zo zie je dat het systeem in ontwikkeling is. Leviy is een fijne partij om mee samen te werken. En we breiden deze samenwerking uit, het volgende hotel komt eraan!”

Op de foto Sjaak Zevenhoven en Herma Penders, hoofd housekeeping Van der Valk Avifauna. De foto is gemaakt door Hester Sier.

Over de Leviy housekeeping app
Een tevreden gast; dat is waar het in een hotel om draait. Om een gast een fijne beleving te kunnen geven, is het noodzakelijk dat de hotelprocessen optimaal verlopen. Hoe kun je deze processen efficiënt inrichten zodat medewerkers hun volledige focus op de gast kunnen richten? Met inzicht in kwaliteit, voortgang en onderhoudsproblemen. Ook met betrekking tot schoonmaak en onderhoud. Leviy biedt met zijn housekeeping-app een oplossing voor hotels.

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 maart 2020

Jack Stuifbergen genomineerd voor ABN Amro verkiezing Meest groene ondernemer

Voor overtuigde ‘believers’ in duurzaamheid, voor snelle ‘clickers’: je hebt tot vandaag (9 maart) tot 12.00 uur de kans om te stemmen op Jack Stuifbergen. Jack is genomineerd voor...

28 februari 2020

Schoonmaakondernemersvereniging SieV organiseert themadag Arbeidskrapte

Schoonmaak is de basis voor de samenleving, voor alles en iedereen, overal en altijd. Daarvoor waren, zijn en blijven heel veel handjes nodig. Want schoonmaak is van alle tijden....

04 december 2022

#Favorites ‘Glimmers’

In deze feestmaand houden we wel van glimmertjes en lichtjes. En daar past dan zo’n mooie, schone en glimmende vloer ook bij. Het is het resultaat van de gezamenlijke...

26 november 2018

Carel Lurvink workshops: “Disposable cleaning voor hoge hygiënestandaarden”

De eerste workshops bij Carel Lurvink over disposable cleaning in november, waren een groot succes. Ruim 60 bezoekers kwamen naar de servicecenters in Enschede, Hilversum en Winschoten om zich...

20 juli 2025

Boekentip: ‘Het komt zoals het komt en zo komt het!’ – een ontroerende dichtbundel van Edgar van Engelen

Na het verlies van zijn oudste zoon Koen vond Edgar van Engelen woorden voor het verdriet dat lange tijd onzichtbaar bleef. In ‘Het komt zoals het komt en zo...

07 mei 2023

Zwemles voor medewerkers

In het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) is een pilot gestart met zwemles voor volwassenen. Medewerkers van Hago Zorg die graag willen (leren) zwemmen, kunnen zich gratis aanmelden. Vervolgens volgen...

04 juli 2025

EW Facility Services blinkt uit in MT500: ‘Aandacht is de sleutel tot langdurige relaties’

Een plek in de prestigieuze MT500-lijst is een mooie erkenning, maar geen doel op zich. Dat zegt Janneke Verkerk, directeur van EW Facility Services. Toch valt er voor het...

13 juni 2022

Pensioen is leuk, denk mee!

Je hoort niet vaak dat pensioen leuk is. Daar wil het Pensioenlab verandering in brengen. Hoe? Door jongeren mee te laten denken over de actuele vraagstukken, door hen mee...

24 augustus 2023

Good Roll introduceert eigen ontwerp

Jouw zakelijke droom voor een eigen ontwerp toiletpapier kan uitkomen. 𝗧𝗵𝗲 𝗚𝗼𝗼𝗱 𝗥𝗼𝗹𝗹 maag het mogelijk.  Creative Lex Rijkers Meinen van The Hague’s Finest kon deze kans niet voorbij...

15 april 2020

Rechtspraak: Schiphol mocht schoonmaker toegangspas niet afpakken

Schiphol heeft een schoonmaker onterecht zijn toegangspas tot de luchthaven afgepakt. Dat oordeelde het Gerechtshof in Amsterdam dinsdag. De man mocht sinds eind 2018 niet meer werken op het...