19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der Valk Avifauna.” In februari liet onze redactie co-founder van Leviy, Sebastiaan van der Vinne, aan het woord. Vervolgens vertellen twee relaties over de toepassing van de housekeeping-app in hun hotel en welke invloed dit op hun medewerkers en gasten heeft. Op 28 februari kwam Saqlain Umer van Hotel Jakarta aan het woord. Ditmaal spreekt Sjaak Zevenhoven over zijn ervaringen. Een inspirerend drieluik.

Eind 2017 startte Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn met de schoonmaak in Van der Valk Avifauna. Directeur Sjaak Zevenhoven blikt terug naar de start: “Voor ons was het hotel-schoonmaakonderhoud nieuw, met het contract met Avifauna begon een mooie leerperiode.”

Voordelen werden waarheid
“Een van de zaken die we direct aanpakten, was housekeeping. Alle activiteiten gebeurden nog handmatig, met formulieren. Je had er gewoon een fulltime administratief medewerker voor nodig. Dit moest toch handiger kunnen. Ik ben gaan zoeken voor een efficiënte oplossing en kwam via internet in contact met Leviy. Op basis van de voordelen die Leviy schetste, heb ik de beslissing genomen om met de housekeeping-app te gaan werken. En de voordelen zijn waarheid geworden. Bovendien werken we nu papierloos.”

Oud versus nieuw
Sjaak schetst inzicht: “Ter vergelijking beschrijf ik een dag in de ‘oude’ situatie: de leidinggevende arriveert 30 minuten eerder dan de medewerkers. Zij haalt een lijst, vier A4-printjes, van blijvende/vertrekkende gasten op bij receptie, maakt een verdeling en schrijft handmatig gegevens over op acht nieuwe lijsten voor de schoonmaakmedewerkers. De medewerkers nemen de lijsten in ontvangst en gaan aan de slag. De leidinggevende gaat terug naar de receptie voor een nieuwe statuslijst, gaat met deze lijst de schoonmakers langs en verwerkt handmatig de actuele status over vertrek gasten, of de kamers schoon zijn etc. Deze actuele gegevens geeft zij weer door aan de receptie en begint weer opnieuw. Een omslachtig proces.”

De nieuwe situatie ten opzichte van de oude scheelt zo’n 4 à 5 uur werk per dag voor de leidinggevende.

Optimale aandacht voor de gast
“Nu hebben we de app. Een huidige dag uit het leven van een leidinggevende ziet er heel anders uit. Zij komt 10 minuutjes eerder dan de medewerkers. Op dat moment is het systeem al gevoed vanuit het reserveringssysteem. Zij wijst simpel online de uit te voeren werkzaamheden aan medewerkers toe. De medewerkers klikken op ‘start’ bij aanvang van de kamerschoonmaak, en op ‘stop’ als hij/zij klaar is. Deze info is direct bij receptie in systeem zichtbaar. Als er op dat moment gasten willen inchecken, is duidelijk in welke kamer dat wel/niet kan. Geen onnodige communicatie met wie dan ook nodig. Optimale aandacht voor de gast.”

De nieuwe situatie ten opzichte van de oude scheelt zo’n 4 à 5 uur werk per dag voor de leidinggevende. Zij kan nu doen wat haar functie zegt te doen: leidinggeven aan en ondersteunen van de medewerkers, checken van de kamers, de medewerkers voorzien van goed materiaal. De kwaliteit van de service is hierdoor gestegen”, stelt Sjaak.

Al snel enthousiast
“De overstap naar de app kende een korte gewenningsperiode. Bij de start van het contract met Avifauna hebben we de in dienst zijnde medewerkers overgenomen. Zij moesten natuurlijk even aan het werken met de app wennen, zoals ieder nieuw systeem een verandering betekent. De eerste dagen hadden zij vooral het gevoel enorm gecontroleerd te worden, alsof iedere voetstap geregistreerd werd. Na een week was dit over en omgedraaid in enthousiasme over de duidelijkheid die de app biedt. Zelf gebruik ik de app ook, nu hoef ik niet altijd naar het hotel toe om te weten wat er gebeurt. Ik kan op afstand zien wat de status is. Dat geeft een gevoel van rust.”

Support en ontwikkeling
“Tijdens de opstart hebben we op support en ondersteuning van Leviy mogen rekenen. Ik had zelf nog wat op-en aanmerkingen. De jongens van Leviy luisterden goed en droegen direct oplossingen aan. Zo zie je dat het systeem in ontwikkeling is. Leviy is een fijne partij om mee samen te werken. En we breiden deze samenwerking uit, het volgende hotel komt eraan!”

Op de foto Sjaak Zevenhoven en Herma Penders, hoofd housekeeping Van der Valk Avifauna. De foto is gemaakt door Hester Sier.

Over de Leviy housekeeping app
Een tevreden gast; dat is waar het in een hotel om draait. Om een gast een fijne beleving te kunnen geven, is het noodzakelijk dat de hotelprocessen optimaal verlopen. Hoe kun je deze processen efficiënt inrichten zodat medewerkers hun volledige focus op de gast kunnen richten? Met inzicht in kwaliteit, voortgang en onderhoudsproblemen. Ook met betrekking tot schoonmaak en onderhoud. Leviy biedt met zijn housekeeping-app een oplossing voor hotels.

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 januari 2025

Gom en Havenbedrijf Rotterdam verlengen samenwerking

In december 2024 hebben Gom en het Havenbedrijf Rotterdam officieel hun nieuwe schoonmaakcontract ondertekend. Het contract, dat betrekking heeft op maar liefst 62 locaties, is het resultaat van een...

12 augustus 2025

i-team Global presenteert nieuw partnernetwerk en i-mops op CMS Berlijn

Stap de toekomst binnen met een reeks nieuwe toevoegingen aan de geavanceerde reinigingstechnologieën van i-team Global. Dit omvat de evolutie van hun uitvinding: de i-mop. i-team heeft zijn ondersteuningsnetwerk...

27 juli 2023

Facilicom Group en Stichting Nelis zetten samen talent in

Facilicom Group en Stichting Nelis, onderdeel van sociale onderneming Nelis Company, gaan samenwerken. Er is op het thuishonk van Stichting Nelis een overeenkomst getekend waarin de stichting 50 kandidaten...

01 november 2018

Maastricht, Súdwest-Frylân en Veere zijn gemeenten met Schoonste Winkelgebieden

Op 30 oktober vond de bekendmaking van de Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden plaats, een jaarlijks initiatief van NederlandSchoon. De gemeente Maastricht werd door NederlandSchoon bekroond tot de winnaar in...

29 november 2021

BOMA opent eerste woonzorgcentrum

Op maandag 6 december 2021 opent BOMA haar eerste woonzorgcentrum. Waarom? Omdat de totaalleverancier geen enkele schoonmaakuitdaging uit de weg wil gaan. “De stap naar een woonzorgcentrum waarin alle...

11 september 2025

Anne-Marie van Eijden-Jansen nieuwe directeur UL-Team: “De klik was er meteen”

Per 1 september heeft Anne-Marie van Eijden-Jansen het directeursstokje van opleidingsbureau UL-Team overgenomen van Belinda Dekkers-Schwartz. Een nieuwe naam bij het opleidingsbureau, maar geen onbekende in de schoonmaakbranche. Met...

28 augustus 2025

Terug-van-vakantieblues: 6 tips om het vakantiegevoel langer vast te houden

Na de zomervakantie weer terug aan het werk? Voor veel mensen is het herkenbaar: je komt uitgerust en met frisse energie terug, maar de volle agenda en stapels werk...

18 februari 2025

Gezien in de media: Jack Stuifbergen (Breedweer) “Alle mensen verdienen een plek waar ze tot hun recht komen”

“Diversiteit en inclusie in alles wat je doet integreren, maakt ondernemen niet alleen leuker maar ook toekomstbestendiger," vertelt Jack Stuifbergen van Breedweer enthousiast op Openhiring.nl. "Een succesvolle onderneming draait...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Schoonmaker van het Jaar Jan Harkema krijgt gepersonaliseerde stofzuiger

Weska Schoonmaakproducten feliciteert de winnaar van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar: Jan Harkema van SVP Schoonmaakdiensten. Als cadeau ontving hij een gepersonaliseerde Numatic stofzuiger. Nu kan...

19 juni 2023

Blog: Over hoofddoekje en sopdoekje

Het is ongeveer vijfentwintig jaar geleden dat ik tijdens een lezing over carrière mogelijkheden voor ( allochtone) vrouwen in de schoonmaak de boude stelling poneerde :” een hoofddoekje blijft...