8 juni 2020

Ralph Vodegel (Katrin): “De meerwaarde van hygiënepapier in het toilet krijgt eindelijk erkenning”

Jarenlang, nee decennialang, wordt er al strijd gevoerd tussen leveranciers en sponsors van onderzoeken naar handdroging. Welk systeem is het meest hygiënisch: papier, katoen, luchtdroging? Logisch, want hygiëne is het waar het in een toiletgroep of washroom om draait. Natuurlijk spreekt ieder voor zijn eigen gewin, dus worden er aspecten als duurzaamheid of snelheid op high traffic-locaties aangehaald en opgevoerd. Alle onderzoeken en sponsoring ten spijt, maar in deze tijd van corona is binnen enkele maanden de waardering, het geloof en vertrouwen in handdroging met papier ontstaan. In de consumenten- en professionele markt doet hygiënepapier nu eens te meer zijn naam eer aan: papier dat zorgt voor hygiëne. Hoe graag willen we dit?! Metsä Tissue ziet dat ook nog eens bevestigd door de erkenning voor de EcoVadis Platium medal rating, vertelt Ralph Vodegel, sales director Professional Benelux: “Na Brons, Zilver en Goud hebben we in april de allerhoogste Platium rating in de duurzaamheidsranking van EcoVadis ontvangen. We zijn er heel trots op.”

Voor wie EcoVadis niet kent, het is een partner in het beoordelen van bedrijven op de mindset en inzet van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Opgericht in Parijs in 2007 heeft EcoVadis al meer dan 65.000 organisaties uit 160 landen en 200 bedrijfstakken gescand op MVO aan de hand van criteria, zoals beleid, initiatieven en resultaten op het gebied van milieu, arbeidsomstandigheden, eerlijke handelspraktijken en supply chain. ”Coca Cola, Nestlé, Mars, Heineken, Nokia, Air France/KLM Group, Toyota; alle klinkende namen. Wij mogen ons daar als Metsä Tissue onder scharen. Hoe groot kan een erkenning zijn”, reageert Ralph enthousiast. “Metsä Tissue scoort in de EcoVadis-beoordeling tot de beste 1% (n=65.000+) van alle onderzochte organisaties, evenals tot de beste 1% (n=320+) van onze bedrijfstak.”

”Men ziet enkel de meerwaarde van hygiënepapier”
Haken we met Ralph aan op de huidige situatie door Covid-19, de veranderende wereld, de zorg om hygiëne en angst om besmetting, dan komt ons gesprek uiteraard terecht op het populaire papieren handdoekje. ”De zorgsector zag het al – de garantie voor veiligheid en hygiëne – maar door corona, hoe naar deze ziekte en hoe groot de impact van dit virus ook is, wordt dit eenmalig gebruikte product voor handdroging collectief omarmd. De hele wereld volgt nu in rap tempo; alle tegenwerpingen van toen, zoals veel afval en productiekosten, zijn er niet meer, men ziet enkel de meerwaarde van hygiënepapier: hygiëne, maar ook gemak en minder logistieke handeling.”

Onderzoeken bewezen het al, deze pandemie overtuigt
Vele jaren geleden bewezen de onderzoeken van de Vereniging Schoonmaak Research over toilethygiëne het al: ”Gebruikers van toiletten kunnen worden besmet en bij een onjuist hygiënische gedrag een infectie oplopen.” En de elektrische heteluchtdrogers hadden ook weinig fans: ze kunnen voor een sterke toename zorgen van het aantal bacteriën op de handen, na het wassen. De drogers besmetten tevens de wasruimten waarin ze zijn geïnstalleerd”, aldus concludeerde VSR in 2013.

In 2018 kwam SF2H, de Franse vereniging voor ziekenhuishygiëne, met een nieuwe richtlijn voor handhygiëne, waarin de vereniging uitdrukkelijk afraadt elektrische handdrogers te gebruiken als handdroogmethode in toiletruimten in ziekenhuizen. In plaats daarvan adviseert SF2H het gebruik van papieren wegwerpdoeken als de meest doeltreffende manier om de handen te drogen en de kans op verspreiding van micro-organismen na een toiletbezoek te minimaliseren. “Natuurlijk kregen we met dit soort onderzoeken en richtlijnen onze overtuiging over papieren handdoekjes bevestigd, maar de inkopers en gebruikers moeten het wel willen. Daar is ook logica voor nodig en misschien wel angst. Al is angst een slechte raadgever.”

Non touch dispensers: ook dat is infectiepreventie
Ralph vervolgt: “Hoe beter je de papierproducten en dispensers regelt, des te lager zijn het ziekteverzuim, de schoonmaakkosten en het papierverbruik. Belangrijk is wel dat de papieren handdoekjes zodanig zijn gevouwen dat je voorganger jouw handdoekje niet aanraakt en jij niet het volgende papieren handdoekje. Bij een Interfold handdoekje hangt het nieuwe handdoekje al klaar voor de volgende gebruiker. Dus altijd een nieuw en schone handdroging ter beschikking. Dat geldt ook voor dispensers: zorg voor dispensers die gebruikers in jouw washroom niet aan hoeven te raken. Ook dat is infectiepreventie.”

Over Metsä Tissue
Metsä Tissue, onderdeel van Metsä Group, is van oorsprong Fins en is een van de grootste hygiënepapier-producenten in Europa met 2750 medewerkers, tien fabrieken in Finland, Zweden, Duitsland, Slowakije en Polen en € 1 miljard omzet. Metsä Tissue gebruikt als voorloper in de bio-economie hernieuwbaar hout uit duurzaam beheerde noordelijke bossen. Onder de merknaam KATRIN biedt men een uitgebreid assortiment hoogwaardige tissuepapier producten en dispenser-lijnen.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 december 2022

‘’We willen menstruatiearmoede uit de taboesfeer halen’’

CWS heeft een nieuw product gelanceerd: de CWS tampondispenser – in samenwerking met Period Pack. Deze nieuwe dispenser maakt tampons in sanitaire ruimtes gratis beschikbaar. CWS wil hiermee bijdragen...

10 februari 2020

Gunning toilethygiëne SWO De Wolden Hoogeveen aan Exclusiva en Katrin: beleving, gemak, duurzaam

Kwaliteit, dienstverlening, efficiëntie en kostenbesparing zijn de vier pijlers van Samenwerkingsorganisatie (SWO) De Wolden Hoogeveen. “Omdat de overheid er voor de inwoner is, dat is onze uitdaging én kracht”,...

03 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder...

02 april 2019

Even voorstellen: Hygiënepapier.nl, de online nummer 1 in de Benelux

Maak kennis met Hygiënepapier.nl, de nummer 1 van de Benelux als het gaat om de online verkoop van hygiënepapier. Maar hoe is het bedrijf gekomen waar het nu is,...

04 februari 2019

Blog: Verfrissen, verrassen, verrijken…

Mijn vader zei het vroeger al tegen mij: “wie niet groot en sterk is, moet slim zijn”.  Met deze boerenwijsheid hebben we de afgelopen jaren binnen Uniqcare werk gemaakt...

22 oktober 2019

Nieuw concept Hygiënepapier.nl: luchtverfrissers op abonnementsbasis

Hygiënepapier.nl is bezig met een nieuw concept, namelijk abonnementen op luchtverfrissers. Zo kunnen bedrijven voortaan altijd in een lekker frisse lucht zitten en hoeven medewerkers zich geen zorgen meer...

21 januari 2020

WasZeker: nieuw wasproces Asito en Marbell zorgt voor hygiëne, voorraad en enthousiasme

Bij het schoonmaken van complete ziekenhuizen komt behoorlijk wat organisatorisch werk kijken. Zo moet er nagedacht worden over hygiëne-eisen, patiëntveiligheid en het inrichten van het wasproces. Bij een klant van Asito,...

23 mei 2024

Tork experts over hygiënenorm en optimalisatie tijdens Interclean 2024

Van 14 t/m 17 mei 2024 was Tork aanwezig op Interclean 2024, ’s werelds belangrijkste beurs voor schoonmaak- en hygiëneprofessionals. Op de stand werden diverse nieuwe producten en services...

22 oktober 2021

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand………

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand🪞 Wie is de knapste Tiemersma-specialist van het land? Voor Bewegingscentrum Leeuwarden reinigde het team van Schoonmaakbedrijf Tiemersma de fitnessvloeren. Ter plekke werd deze originele...

27 oktober 2021

De kunst van glazenwassen

In het Depot van museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is glazenwassen tot ‘kunst’ verheven. Kijk hoe de glazenwassers van Mommers Schoonmaak hun kunsten tonen. Oproep: Heb jij ook...