15 oktober 2020

Marjolein Dreef (branchemanager Onderwijs bij CSU): “Veiligheid en welzijn kinderen zijn gebaat bij schone omgeving”

Met ruim 1350 onderwijsgebouwen in haar orderportefeuille heeft CSU in het segment onderwijs een flinke voet aan de grond. Lokalen, kantoorruimtes, garderobes, verkeersruimtes, toiletgroepen: de diversiteit binnen een schoolgebouw is groot. En de frequentie van schoonmaken ook: dagelijks en periodiek. En dan is er nog het coronavirus, die ook op scholen de kop opsteekt. Communiceren en samenwerken blijken in alles zeer belangrijk, maken we uit het gesprek met branchemanager Onderwijs Marjolein Dreef op.

“De hygiëne op een school is enorm belangrijk, mede omdat de veiligheid en welzijn van kinderen en jongeren gebaat is bij een schone omgeving. Daarnaast verschilt de behoefte in schoonmaak per school en segment enorm. Het is altijd maatwerk”, reageert Marjolein Dreef, branchemanager onderwijs bij CSU, op onze vraag: wat maakt scholenschoonmaak tot een specialisme?

Schooltoiletten: de vaak kleinste ruimte met de grootste zorg
Wie scholen en hygiëne verbindt, komt al snel bij het toilet terecht. Zie je verschillen in hygiëne in het algemeen en toilethygiëne in het bijzonder tussen basisonderwijs, midden- en hoger onderwijs? Marjolein: “Jazeker! Het gedrag van de leerlingen bepaalt mede de hygiëne. Het gaat niet alleen om het faciliteren van de juiste dienstverlening en producten, maar ook om het informeren en aanspreken op gedrag. Dat doe je samen met het onderwijs. In het hoger segment zijn wij steeds vaker in gesprek met studenten om te achterhalen hoe zij hygiëne op hun locatie ervaren en zetten we pilots in om een platform te bieden aan goede ideeën die bijdragen aan een schoon, gezonde én leuke omgeving.”

De basis van het toilet moet goed zijn
Praten over het belang van hygiëne en een schone school is belangrijk. Marjolein deelt hoe actief en creatief CSU daarin is: “Door de inzet van nudging en interactief lesmateriaal, maar ook schoonmaken in het zicht van leerlingen, elkaar aanspreken, samen met de school praktische oplossingen aanbieden, zoals voldoende prullenbakken, inspelen op geurbeleving en zorgen dat de schoonmaakkwaliteit en ‑beleving goed blijven. De basis, ofwel het startpunt, moet goed zijn. Dus een fris toilet met schone voegen, voorzien van een hele toiletbril, schone borstelhouder en voldoende toiletpapier. Van daaruit kun je de leerlingen actief betrekken hoe zij het schoon kunnen houden.”

Samen tegen corona
In de huidige tijd van de coronapandemie worden scholen helaas vaak getroffen door een uitbraak van het virus. Wordt de druk op het schoonmaakteam daardoor nog groter? Wat kan eraan worden gedaan? “Het schoonmaakcontract moet ruimte geven voor het daadwerkelijk tegengaan van de besmetting. Als de contactpunten vaker worden schoongemaakt, moet hierover gecommuniceerd worden. Maar het coronavirus laat zich niet tegenhouden door frequentere of andere manier van schoonmaken alleen; het zit ‘m met name in de constructieve aanpak op meer vlakken. Worden het aantal lessen beperkt of verspreid over de dag? Is de manier van lesgeven gewijzigd, moeten leerlingen met elkaars lesmateriaal aan de slag, worden er voldoende ontsmettingsdoekjes aangeboden? We zien dat veel onderwijsklanten zich hierover buigen en op zoek gaan naar de oplossing die past bij de identiteit van de school. Daarbij helpen wij ze proactief. Met name de kwaliteit van de ventilatie geeft nu extra reden tot zorg. Ook hier is goede communicatie over preventieve maatregelen belangrijk om de angst voor (verdere) besmetting weg te kunnen nemen.”

Leerlingen betrekken bij hygiëne
Door de pandemie is schoonmaak en met name hygiëne in een ander daglicht komen te staan. De noodzaak van schoonmaak heeft een boost gekregen en zelfs meer respect. “Dat is heel mooi voor onze branche”, reageert Marjolein, “maar een oplossing voor onderwijs zit ‘m wat mij betreft ook in een andere manier van bekostigen. De budgetten zijn met name in het basisonderwijs laag, waardoor een extra schoonmaakronde om de basis op orde te houden heel lastig wordt. Om een corona-uitbraak tegen te kunnen gaan, staat voorop dat je je houdt aan de richtlijnen van het RIVM en de basisschoonmaak goed is. Je moet leerlingen betrekken bij het doel om als school een schone, prettige en ordelijke omgeving te bieden.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 december 2018

Ronald Goedmakers’ blog Alpheios 60 jaar voert lijst van bloggers 2018 aan

Maar liefst 44 bloggers en vloggers pakten in 2018 pen of filmcamera om jou een inkijkje in hun dagelijks (zakelijk) leven te geven: van feestelijkheden tot meningen, van trends...

16 oktober 2020

Thomas Kraan (Hago) over scholenschoonmaak en plan B: “Tijdens COVID-19 leren schoonmakers op school en leerlingen thuis”

Goed partnerschap was nog niet vaak zo belangrijk als in 2020. Hygiëne staat hoog op alle agenda’s en schoonmaak krijgt een veel prominentere plek in de facilitaire keten. Goed...

07 april 2025

Vernieuwde samenwerking CSU en Koning Willem I College

Al 20 jaar werken CSU en Koning Willem I College samen. En dat blijven we de volgende vier jaar ook weer doen. De medewerkers van CSU gaan op 11...

23 augustus 2019

#filmFriday Nationale Meewerkweek: what’s in it for you?

Weet wat er speelt op de werkvloer; de uitdaging voor de Nationale Meewerkweek. Uit onderzoek van de Nationale MeewerkWeek blijkt dat 39% van het personeel wenst dat de directie...

23 april 2024

Mariken Schoenmakers lid Raad van Commissarissen van Total Care B.V.

Mariken Schoenmakers (54) is op 17 april jl. benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van Total Care B.V. De holding Total Care B.V. bestaat uit de afzonderlijke...

23 juni 2020

John van Hoof over futuristische CSU host Almina: “Wie niet innoveert, verliest relevantie”

Bij schoonmaakbedrijf CSU ervaren bezoekers en medewerkers voortaan een zeer futuristische entree: de eerste groet in het gebouw komt namelijk van een hostess in hologramvorm. Facility host Almina, zoals...

04 februari 2020

Schoonmaakexposanten op Vakbeurs Facilitair: alle dertien goed

Hal 1 bruiste, hal 3 verraste: de 22e editie van de Vakbeurs Facilitair in Jaarbeurs Utrecht zit erop. Een editie met weer (?) minder exposanten, een belevingsuitdagend noviteitenplein en...

18 januari 2019

#nieuwsnotendop week 3: Asito, CSU, ICS Groep en Perfect Vloeronderhoud

Op eigen-wijze brengt Schoonmaakjournaal het nieuws over ontwikkelingen in de schoonmaak- en facilitaire markt. We doen dit niet meer door dagelijks veel contentsnacks aan te bieden, maar door u...

29 januari 2023

#FAVORITES Ga jij ook voorlezen?

Van 25 januari t/m 4 februari zijn de Nationale Voorleesdagen. Help jij CSU om op een leuke en kindvriendelijke manier het belang van handhygiëne onder de aandacht te brengen?...

14 juni 2019

Vakvrouw Gré Ottens is 10e Asito Schoonmaakkracht 2019

Op de Dag van de Schoonmaker is Gré Ottens Asito Schoonmaakkracht 2019 geworden. Van de 10.000 schoonmaakkrachten die Asito rijk is, koos de jury voor Gré vanwege haar tomeloze...