15 oktober 2020

Marjolein Dreef (branchemanager Onderwijs bij CSU): “Veiligheid en welzijn kinderen zijn gebaat bij schone omgeving”

Met ruim 1350 onderwijsgebouwen in haar orderportefeuille heeft CSU in het segment onderwijs een flinke voet aan de grond. Lokalen, kantoorruimtes, garderobes, verkeersruimtes, toiletgroepen: de diversiteit binnen een schoolgebouw is groot. En de frequentie van schoonmaken ook: dagelijks en periodiek. En dan is er nog het coronavirus, die ook op scholen de kop opsteekt. Communiceren en samenwerken blijken in alles zeer belangrijk, maken we uit het gesprek met branchemanager Onderwijs Marjolein Dreef op.

“De hygiëne op een school is enorm belangrijk, mede omdat de veiligheid en welzijn van kinderen en jongeren gebaat is bij een schone omgeving. Daarnaast verschilt de behoefte in schoonmaak per school en segment enorm. Het is altijd maatwerk”, reageert Marjolein Dreef, branchemanager onderwijs bij CSU, op onze vraag: wat maakt scholenschoonmaak tot een specialisme?

Schooltoiletten: de vaak kleinste ruimte met de grootste zorg
Wie scholen en hygiëne verbindt, komt al snel bij het toilet terecht. Zie je verschillen in hygiëne in het algemeen en toilethygiëne in het bijzonder tussen basisonderwijs, midden- en hoger onderwijs? Marjolein: “Jazeker! Het gedrag van de leerlingen bepaalt mede de hygiëne. Het gaat niet alleen om het faciliteren van de juiste dienstverlening en producten, maar ook om het informeren en aanspreken op gedrag. Dat doe je samen met het onderwijs. In het hoger segment zijn wij steeds vaker in gesprek met studenten om te achterhalen hoe zij hygiëne op hun locatie ervaren en zetten we pilots in om een platform te bieden aan goede ideeën die bijdragen aan een schoon, gezonde én leuke omgeving.”

De basis van het toilet moet goed zijn
Praten over het belang van hygiëne en een schone school is belangrijk. Marjolein deelt hoe actief en creatief CSU daarin is: “Door de inzet van nudging en interactief lesmateriaal, maar ook schoonmaken in het zicht van leerlingen, elkaar aanspreken, samen met de school praktische oplossingen aanbieden, zoals voldoende prullenbakken, inspelen op geurbeleving en zorgen dat de schoonmaakkwaliteit en ‑beleving goed blijven. De basis, ofwel het startpunt, moet goed zijn. Dus een fris toilet met schone voegen, voorzien van een hele toiletbril, schone borstelhouder en voldoende toiletpapier. Van daaruit kun je de leerlingen actief betrekken hoe zij het schoon kunnen houden.”

Samen tegen corona
In de huidige tijd van de coronapandemie worden scholen helaas vaak getroffen door een uitbraak van het virus. Wordt de druk op het schoonmaakteam daardoor nog groter? Wat kan eraan worden gedaan? “Het schoonmaakcontract moet ruimte geven voor het daadwerkelijk tegengaan van de besmetting. Als de contactpunten vaker worden schoongemaakt, moet hierover gecommuniceerd worden. Maar het coronavirus laat zich niet tegenhouden door frequentere of andere manier van schoonmaken alleen; het zit ‘m met name in de constructieve aanpak op meer vlakken. Worden het aantal lessen beperkt of verspreid over de dag? Is de manier van lesgeven gewijzigd, moeten leerlingen met elkaars lesmateriaal aan de slag, worden er voldoende ontsmettingsdoekjes aangeboden? We zien dat veel onderwijsklanten zich hierover buigen en op zoek gaan naar de oplossing die past bij de identiteit van de school. Daarbij helpen wij ze proactief. Met name de kwaliteit van de ventilatie geeft nu extra reden tot zorg. Ook hier is goede communicatie over preventieve maatregelen belangrijk om de angst voor (verdere) besmetting weg te kunnen nemen.”

Leerlingen betrekken bij hygiëne
Door de pandemie is schoonmaak en met name hygiëne in een ander daglicht komen te staan. De noodzaak van schoonmaak heeft een boost gekregen en zelfs meer respect. “Dat is heel mooi voor onze branche”, reageert Marjolein, “maar een oplossing voor onderwijs zit ‘m wat mij betreft ook in een andere manier van bekostigen. De budgetten zijn met name in het basisonderwijs laag, waardoor een extra schoonmaakronde om de basis op orde te houden heel lastig wordt. Om een corona-uitbraak tegen te kunnen gaan, staat voorop dat je je houdt aan de richtlijnen van het RIVM en de basisschoonmaak goed is. Je moet leerlingen betrekken bij het doel om als school een schone, prettige en ordelijke omgeving te bieden.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 augustus 2022

CSU doet de groetjes met 10 jaar sponsoring ‘Het Geluid’

CSU is dit jaar voor de tiende keer de trotse sponsor van ‘Het Geluid’ van Q-Music. Het intrigerende spel waarbij je kunt raden WAT het geluid is dat QMusic...

12 oktober 2020

Fenna van Ginkel (EW) over scholenschoonmaak en corona: “Dynamiek vraagt om kennis, frisse inzichten en wendbaarheid”

“De vervuilingsgraad is vrijwel nergens dagelijks zo hoog als op een school.” Direct een pittige uitspraak van Fenna van Ginkel, sales consultant Onderwijs bij EW Facility Services. De associatie...

12 oktober 2021

Sporten voor het goede doel

Op 8 & 9 oktober vond Marathon Eindhoven plaats. Medewerkers van CSU en Tzorg deden hieraan mee. Zij liepen niet alleen voor zichzelf maar ook voor Villa Pardoes. Met...

24 maart 2019

#nieuwsnotendop week 12: Blinck Schoon, CSU, Forbo, Hago en facility trends

Forbo doet licht uit tijdens Earth Hour Op zaterdag 30 maart doet Forbo voor de zesde keer in successie mee aan Earth Hour: om 20.30 uur doet Forbo het...

05 augustus 2025

𝗚𝗼𝗺, 𝗔𝘀𝗶𝘁𝗼 𝗲𝗻 𝗖𝗦𝗨 𝘁𝗲𝗸𝗲𝗻𝗲𝗻 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗲𝘃𝗲𝗿𝗸𝗹𝗮𝗿𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗱𝘂𝘂𝗿𝘇𝗮𝗺𝗲 𝘀𝗮𝗺𝗲𝗻𝘄𝗲𝗿𝗸𝗶𝗻𝗴

Op dinsdag 5 augustus hebben Gom, Asito en CSU Cleaning Services een intentieverklaring ondertekend om structureel samen te werken aan circulariteit en hergebruik in de schoonmaakbranche. Hoewel de schoonmaakbedrijven...

07 november 2018

Mona Pieters wint CSU en Qmusic winactie Feestje op je werk

Mona Pieters is de hoofdprijswinnaar van CSU’s winactie Feestje op je werk. De winactie is onderdeel van de hernieuwde sponsoring van het schoonmaakbedrijf aan de spannende Qmusic radioquiz Het...

12 november 2024

De CSU Innovatie Award 2024 gaat naar DialogueTrainer

DialogueTrainer heeft op 12 november de CSU Innovatie Award 2024 gewonnen.  Het simuleren van gesprekken met een virtuele gesprekspartner maakt DialogueTrainer tot een krachtige tool voor de ontwikkeling van...

30 oktober 2023

#ONDERZOEK: Hoe innovatief is facilitair Nederland?

CSU start voor het zesde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024. Dit jaar gaat het schoonmaakbedrijf een stap verder: met het onderzoek ‘Van Facilitair naar...

10 oktober 2023

Samen zorgen voor een schone school

Tijdens de jaarlijkse kennisbijeenkomst voor VSR-controleurs en inspecteurs op 3 oktober 2023 bracht VSR het schoonmaakkwaliteit-meetsysteem voor basisscholen opnieuw onder de aandacht: het Indicatief Meetsysteem Primair Onderwijs (IMPO). De...

19 november 2018

5e Hospitality Congres van 50-jarige CSU prikkelt alle zintuigen

Waar kan een congres met de titel The inspiring hospitality journey beter plaatsvinden dan in de Efteling? Het sfeervolle theatercomplex van ’s lands populairste familiepark was op 8 november...