15 oktober 2020

Marjolein Dreef (branchemanager Onderwijs bij CSU): “Veiligheid en welzijn kinderen zijn gebaat bij schone omgeving”

Met ruim 1350 onderwijsgebouwen in haar orderportefeuille heeft CSU in het segment onderwijs een flinke voet aan de grond. Lokalen, kantoorruimtes, garderobes, verkeersruimtes, toiletgroepen: de diversiteit binnen een schoolgebouw is groot. En de frequentie van schoonmaken ook: dagelijks en periodiek. En dan is er nog het coronavirus, die ook op scholen de kop opsteekt. Communiceren en samenwerken blijken in alles zeer belangrijk, maken we uit het gesprek met branchemanager Onderwijs Marjolein Dreef op.

“De hygiëne op een school is enorm belangrijk, mede omdat de veiligheid en welzijn van kinderen en jongeren gebaat is bij een schone omgeving. Daarnaast verschilt de behoefte in schoonmaak per school en segment enorm. Het is altijd maatwerk”, reageert Marjolein Dreef, branchemanager onderwijs bij CSU, op onze vraag: wat maakt scholenschoonmaak tot een specialisme?

Schooltoiletten: de vaak kleinste ruimte met de grootste zorg
Wie scholen en hygiëne verbindt, komt al snel bij het toilet terecht. Zie je verschillen in hygiëne in het algemeen en toilethygiëne in het bijzonder tussen basisonderwijs, midden- en hoger onderwijs? Marjolein: “Jazeker! Het gedrag van de leerlingen bepaalt mede de hygiëne. Het gaat niet alleen om het faciliteren van de juiste dienstverlening en producten, maar ook om het informeren en aanspreken op gedrag. Dat doe je samen met het onderwijs. In het hoger segment zijn wij steeds vaker in gesprek met studenten om te achterhalen hoe zij hygiëne op hun locatie ervaren en zetten we pilots in om een platform te bieden aan goede ideeën die bijdragen aan een schoon, gezonde én leuke omgeving.”

De basis van het toilet moet goed zijn
Praten over het belang van hygiëne en een schone school is belangrijk. Marjolein deelt hoe actief en creatief CSU daarin is: “Door de inzet van nudging en interactief lesmateriaal, maar ook schoonmaken in het zicht van leerlingen, elkaar aanspreken, samen met de school praktische oplossingen aanbieden, zoals voldoende prullenbakken, inspelen op geurbeleving en zorgen dat de schoonmaakkwaliteit en ‑beleving goed blijven. De basis, ofwel het startpunt, moet goed zijn. Dus een fris toilet met schone voegen, voorzien van een hele toiletbril, schone borstelhouder en voldoende toiletpapier. Van daaruit kun je de leerlingen actief betrekken hoe zij het schoon kunnen houden.”

Samen tegen corona
In de huidige tijd van de coronapandemie worden scholen helaas vaak getroffen door een uitbraak van het virus. Wordt de druk op het schoonmaakteam daardoor nog groter? Wat kan eraan worden gedaan? “Het schoonmaakcontract moet ruimte geven voor het daadwerkelijk tegengaan van de besmetting. Als de contactpunten vaker worden schoongemaakt, moet hierover gecommuniceerd worden. Maar het coronavirus laat zich niet tegenhouden door frequentere of andere manier van schoonmaken alleen; het zit ‘m met name in de constructieve aanpak op meer vlakken. Worden het aantal lessen beperkt of verspreid over de dag? Is de manier van lesgeven gewijzigd, moeten leerlingen met elkaars lesmateriaal aan de slag, worden er voldoende ontsmettingsdoekjes aangeboden? We zien dat veel onderwijsklanten zich hierover buigen en op zoek gaan naar de oplossing die past bij de identiteit van de school. Daarbij helpen wij ze proactief. Met name de kwaliteit van de ventilatie geeft nu extra reden tot zorg. Ook hier is goede communicatie over preventieve maatregelen belangrijk om de angst voor (verdere) besmetting weg te kunnen nemen.”

Leerlingen betrekken bij hygiëne
Door de pandemie is schoonmaak en met name hygiëne in een ander daglicht komen te staan. De noodzaak van schoonmaak heeft een boost gekregen en zelfs meer respect. “Dat is heel mooi voor onze branche”, reageert Marjolein, “maar een oplossing voor onderwijs zit ‘m wat mij betreft ook in een andere manier van bekostigen. De budgetten zijn met name in het basisonderwijs laag, waardoor een extra schoonmaakronde om de basis op orde te houden heel lastig wordt. Om een corona-uitbraak tegen te kunnen gaan, staat voorop dat je je houdt aan de richtlijnen van het RIVM en de basisschoonmaak goed is. Je moet leerlingen betrekken bij het doel om als school een schone, prettige en ordelijke omgeving te bieden.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 april 2020

John de Hoof (CSU) op BNR Nieuwsradio over innoveren in de anderhalvemetereconomie

Hoe gaan organisaties en in het bijzonder schoonmaakbedrijven om met de anderhalvemetereconomie? Op 24 april sprak Bas van Werven, presentator van de Ochtendspits op BNR Nieuwsradio, met John van...

25 november 2025

Sodexo en CSU starten met innovatieve schoonmaakdiensten op Brainport Industries Campus

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire dienstverlening, per 1 augustus 2025 CSU aangesteld als nieuwe partner voor de schoonmaakactiviteiten. CSU...

17 september 2025

Cengizhan Sari (CSU) is trots op het schoonmaakvak en zijn collega’s

Cengizhan Sari, Ambulant Objectleider CSU toont trots enkele mooie foto’s van een locatie in Den Haag waar ‘zijn’ schoonmakers het schoonmaakonderhoud verzorgen, waaronder het maandelijks reinigen van containers. Met...

23 mei 2022

CSU neemt schoonmaakactiviteiten Veldhuis Schoonmaak over

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten van Veldhuis Schoonmaakbedrijf B.V. uit Hengelo over. Alle 75 medewerkers treden in dienst bij CSU. CSU integreert de activiteiten in zijn huidige organisatiestructuur. De...

23 juni 2020

John van Hoof over futuristische CSU host Almina: “Wie niet innoveert, verliest relevantie”

Bij schoonmaakbedrijf CSU ervaren bezoekers en medewerkers voortaan een zeer futuristische entree: de eerste groet in het gebouw komt namelijk van een hostess in hologramvorm. Facility host Almina, zoals...

17 januari 2019

Benchmark Facilitaire Innovatie: slimme technologie nodig voor beter facilitair beheer

Nederlandse organisaties investeren de komende jaren in hospitality, slimme technologie en data-analyse voor een betere facilitaire dienstverlening en het bieden van een aantrekkelijke werkomgeving. Wel zijn er nog flinke...

30 september 2022

Waardering op de werkvloer

Deze week was de Nationale Meewerkweek. Vele directieleden en leidinggevenden werkten mee op de werkvloer. Zo ook Chahira de Keijzer, Districtsmanager bij CSU Cleaning Services. Met een foto op...

28 oktober 2025

Inschrijving CSU Innovatie Award geopend

De inschrijving voor de 8e editie CSU Innovatie Award is geopend. CSU nodigt start ups, ondernemers, studenten en professionals uit om betekenisvolle innovaties en slimme praktische oplossingen voor de...

10 oktober 2023

Samen zorgen voor een schone school

Tijdens de jaarlijkse kennisbijeenkomst voor VSR-controleurs en inspecteurs op 3 oktober 2023 bracht VSR het schoonmaakkwaliteit-meetsysteem voor basisscholen opnieuw onder de aandacht: het Indicatief Meetsysteem Primair Onderwijs (IMPO). De...

14 juni 2019

Vakvrouw Gré Ottens is 10e Asito Schoonmaakkracht 2019

Op de Dag van de Schoonmaker is Gré Ottens Asito Schoonmaakkracht 2019 geworden. Van de 10.000 schoonmaakkrachten die Asito rijk is, koos de jury voor Gré vanwege haar tomeloze...