18 mei 2020

Consensus ontwikkelt schoonmaakconcept met labtest: H3 Based Cleaning

Enkel reinigen wat vuil oogt met als uitgangspunt de beleving van de pandbewoners/-gebruikers, is simpelweg niet meer afdoende in de hedendaagse (post)corona schoonmaakdienstverlening. Tijden van toen zijn nu drastisch veranderd. Gamechangers in Hygiene & Health, Consensus Group, presenteren daarom een intelligente manier van schoonmaken, die aansluit bij het nieuwe normaal en de noodzakelijke werkelijkheid: H3 Based Cleaning.

De corona-pandemie herinnert ons eraan dat juist de onzichtbare elementen, zoals virussen, schadelijke bacteriën en andere onzichtbare ziektekiemen, een gevaar voor mensen en hun omgeving vormen. Daarom zitten we in een fase die strikte eisen stelt aan de schoonmaakprotocollen en de controles hierop. Maar hoe moeten we ons dit voorstellen? Het antwoord komt van Rob Boele en Frank Laurentius, de directeur-eigenaars van Consensus Group.

Pro-actief en resultaatgericht
“We willen streven naar een H3 Based schoonmaakaanpak: hybrid, hygiene & health based. Daarbij ligt het accent op vaste protocollen en werkprogramma’s die op een optimale manier zorgdragen voor een goede microbiologische schoonmaakkwaliteit. Een pro-actief model met een vast protocol, waarbij alle kritische contactoppervlakken dagelijks gereinigd en ontsmet worden. De overige schoonmaakwerkzaamheden worden nog steeds uitgevoerd op basis van een resultaatgerichte aanpak, waarbij optisch schoon voldoende is. Een hybride-model dus”, legt Frank uit.

Drie speerpunten: hygiëne, pro-actieve ontsmetting en waar nodig desinfectie. “Het doel is een zo’n onvriendelijk mogelijke omgeving voor schadelijke microben te creëren en zo kruisbesmetting via lucht, handen en oppervlakten tot een minimum te reduceren. Dit biedt optimale bescherming op en rondom werkplekken.”

Risicobeheersing
Veelvuldig en minimaal 20 seconden je handen met water en zeep wassen, goed met papier afdrogen, ook na het aanraken van goederen die van buiten komen, blijft belangrijk. Rob: “Bied medewerkers en bezoekers voldoende makkelijk toegankelijke hand-sanitizing of handdesinfectiemogelijkheden aan. Voor de werkomgeving zijn de consequenties een andere vaste pro-actieve manier van schoonmaken van de balie, toetsenborden, deurknoppen, liftknoppen, lichtschakelaars, sanitaire ruimtes en alle andere contactoppervlakken, die regelmatig door verschillende mensenhanden worden aangeraakt. Ontsmetten gaat een stapje verder bij risicobeheersing: sanitizing reduceert namelijk in 30 seconden 99,9% van de meest schadelijke micro-organismen en verlaagt het risico op infecties via oppervlakken.”

Consensus Group heeft met een team van deskundigen haar H3 Based Cleaning-aanpak vastgelegd in schoonmaakprotocollen, werkprogramma’s en een controlesysteem. Welke beschermingsmiddelen moeten ingezet worden? Van handdesinfectie tot zogeheten balie-/bureauspatschermen. “Deze aanpak heeft consequenties voor de taakindeling, ureninzet en inzet van materialen en middelen. In samenwerking met het schoonmaakbedrijf richten we, uiteraard conform de RIVM-richtlijnen en met de nieuwste inzichten, het schoonmaakproces en -methodes opnieuw in”, legt Rob uit.

Nieuwe standaard in schoonmaak
Hygiënisch en risico-eliminerend: hoe kan de schoonmaak van contactoppervlakken op de meest verantwoord wijze uitgevoerd worden? De innovatieve en milieuvriendelijke EnozoPro sprayflacon kan hier aanzienlijk aan bijdragen, legt Frank uit: “De EnozoPRO biedt een op water gebaseerd alternatief voor zo goed als alle dagelijkse reinigingsmiddelen. Door een elektrolyse-celsysteem verandert de fles kraanwater in water gedragen ozon (ozonwater), waarmee maximaal zichtbaar schoon en methodefout-vrij schoongemaakt wordt. Daarnaast verdrijft het ozonwater onaangename geuren, zoals een stinkende afvalbak en urinesteen. En werken met EnozoPRO betekent minder afval, minder waterverbruik, geen gebruik van chemicaliën en minder uitstoot als gevolg van logistieke bewegingen.”

Bewijzen is in de huidige coronatijd nog belangrijker
Frank reageert:Diverse Amerikaanse onderzoeken, labtesten en rapporten bewezen, dat watergedragen ozon in staat is om 99,9% van de veel voorkomende microben te doden, waaronder E-coli, Salmonella, Legionella, MRSA, Listeria en Staphylococcus.”

Meten is weten? “Zeker. Resultaten meten helpen ons om de nieuw gestelde standaard in schoonmaak aan te houden. In hoeverre de hygiëneresultaten op microbiologisch niveau daadwerkelijk worden behaald, kunnen we vaststellen via onze meetmethode, een micro-biologisch H3 gebaseerd meetsysteem. Tegelijk met de bestaande VSR-meting van het schoonmaakresultaat vindt er namelijk een microbiologische swap-meting plaats op de kritische contactoppervlakken”, vertelt Rob.

Via moderne technologie en zogeheten swaps wordt er in een verantwoorde steekproef gemeten op de aanwezigheid van microben op de kritische contactoppervlakken. Het gerenommeerde , onafhankelijke laboratorium Technolab, een ketenpartner van Consensus Group. verzorgt het op kweek zetten en het microbiologisch onderzoek van de swap-monsters op aantal en soort microben en of deze binnen dan wel buiten de officiële tolerantiegrens vallen.

Rob tot slot: “Een Consensus H3 based swap-meting behelst een rondgang, visuele controle met ultraviolet licht, het laboratoriumonderzoek en een uitgebreide rapportage. De rapportage bevat tevens adviezen voor verbetermaatregelen op de schoonmaak en het gehanteerde schoonmaakprotocol, alsmede – zo nodig – adviezen over verdergaande beschermingssmiddelen. En zo is de cirkel van veilig schoonmaken en veilig voelen rond.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 oktober 2020

Frank Laurentius (Consensus Group): “Investering en effecten op milieu en resistentie maken EnozoPRO populair”

“Zonder innovatie kom je niet aan tafel”, weet Frank Laurentius van Consensus Group. En hij ervaart het ook, want ‘the gamechanger in hygiene & health’ zit aan tafel. Bij...

25 mei 2020

#hackcorona inventarisatie schoonmaak kwaliteitsmetingen

Kunnen we met kwaliteitsmetingen de hedendaagse eis voor een hygiënisch veilige (werk)omgeving waarborgen? Is de meest gebruikte VSR-kwaliteitsmeting afdoende om virussen en bacteriën te constateren? Biedt de nieuwe Atir...

02 maart 2020

2 april: gamechanger Qualis organiseert kennissessie kwaliteitaudits ‘Changing the game, changing the name’

Wie de vergelijking met de bouwtechnische keuring van Vereniging Eigen Huis maakt, heeft dé perfecte metafoor te pakken: onafhankelijk, onpartijdig, objectief. Het zijn containerbegrippen, maar zeker van toepassing op...

10 mei 2022

Smart deurklink verkleint de kans of ziektes

Meer mensen gaan naar kantoor en het creëren van een veilige werkomgeving blijft dan ook nog steeds cruciaal. Zieke werknemers kosten bedrijven immers geld. Hoe zorgen we er met...

21 februari 2020

Kijktip: zo werkt de nieuwe standaard in schoonmaak Enozopro

Enozopro, de nieuwe naam voor de magische sprayflacon Hygiea, haalt 99,9% van de bacteriën weg. Hoe werkt deze nieuwe standaard in de schoonmaak? Maak in 35 seconden kennis.  ...

08 december 2022

Women in cleaning

Consensus Group lanceert ‘Women in Cleaning’. Een platform en e-book om de verhalen van vrouwen in de schoonmaakbranche te delen. “In de loop der jaren hebben we samengewerkt met...

12 september 2019

Glenn Laurentius (Piecom) over Schoonmaak Golfdag: “Aandacht belangrijke focus”

Als vanzelfsprekend raakte Glenn Laurentius besmet met het ‘schoonmaakvirus’; Glenn is namelijk de derde Piecom-generatie, na het initiatief van opa en oma tot een schoonmaakbedrijf dat uitgroeide tot een...

21 november 2018

Samen met Alpheios zet Broeders van Liefde in op nieuwe dienstverlening

De Broeders van Liefde – al meer dan 200 jaar aanbieder van onderwijs en zorg – kiest voor een samenwerking met Alpheios voor een periode van zes jaar. Alpheios...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Nieuwe generatie aan zet

“Vakantie werk in schoonmaak? Natuurlijk zeggen mijn kinderen zie hier de volgende generatie aan het werk bij Bumé Bouw en Onderhoud.” deelt Richard Hommerson, commercieel directeur/mede-eigenaar bij Hommerson Schoonmaakbedrijf,...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...