Bart van Zanten (SC Johnson Professional): ”Zeep en cremes zo aantrekkelijk mogelijk maken”
”Als je in een restaurant naar het toilet gaat, heeft jouw handenwassen een andere functie en frequentie dan de kok in de keuken van dat restaurant die tig keer per dag zijn handen wast. Daar ligt bij ons de uitdaging: de juiste zeep voor het juiste doel ontwikkelen en die zeep zo aantrekkelijk mogelijk maken voor de gebruiker”, legt Bart van Zanten, sales director van SC Johnson Professional. Het familiebedrijf met Amerikaanse roots kennen we allemaal van consumentenproducten als WC Eend, Pledge en Mr. Muscle, maar minder van professionele zeepproducten. ”Gewoonweg omdat we op de professionele markt minder zichtbaar zijn, maar we zijn wel overal aanwezig.” Zeep is van alle tijden, maar de verschillen, trends, het belang en de ontwikkeling zijn groot(s).
Met 130.000 medewerkers wereldwijd en een miljardenomzet is SC Johnson niet ′zo maar′ een speler op de zeepmarkt, het is een wereldleider. ”De grootste fabriek buiten Amerika staat in Mijdrecht“, vertelt Bart, verkoopdirecteur van SC Johnson Professional voor Duitsland, de Benelux, Oostenrijk en Zwitserland, met gepaste trots. Vanuit zijn functie bouwt Bart aan een dicht netwerk van distributeurs in de genoemde landen.
Professioneel netwerk
SC Johnson Professional onderging in de loop der jaren diverse naamswijzigingen, zoals Johnson Wax en Johnson Diversey, maar de eigenaar bleef altijd Fisk Johnson, de 5e generatie van oprichter Samuel C. Johnson. ′A family company′ – het onderschrift dat SC Johnson met trots uitdraagt – is weer opnieuw gaan bouwen aan hun aanwezigheid in de professionele markt door de overname van Deb en later Stoko. ”Met als speerpunt handhygiëne en alle daarbij behorende producten”, legt Bart uit. De professionele tak werkt indirect, dus altijd via distributeurs en groothandels, zoals sanitaire, medische, technische en schoonmaakgroothandels.
Noodzaak en noodzakelijk kwaad
”Zeep heb je in 1000 verschillende soorten, afhankelijk hoe je het gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een verpleegkundige of een monteur, voor de één is desinfecterend van levensbelang en voor de ander vet- en olie oplossend van schonend belang. Wat hebben onze gebruikers echt nodig om hun handen schoon te maken? Dat is voor ons de grote vraag. Handhygiëne in het algemeen is een veel belangrijkere factor dan mensen zich realiseren: in een ziekenhuis is het essentieel, in werkplaats soms noodzakelijk kwaad.”
Dé uitdaging
De uitdaging voor SC Johnson ligt ′m in het ontwikkelen van producten die mensen graag gebruiken. ”We kunnen wel zeggen ′je moet het doen′, maar dat werkt niet. Wij moeten een goed product ontwikkelen wat ze graag gebruiken, dat is de sleutel tot frequenter gebruik van zeep en daarmee een betere handhygiëne.”
Bart vervolgt: “Natuurlijk is het verhaal van het belang van handhygiëne bekend, maar tussen weten en doen zit een verschil. In Amerika maar ook in Duitsland zijn onderzoeken gedaan naar de conditie van de huid versus werkzaamheden. Wist je dat in Duitsland huidziekten de nummer 2 op de lijst van beroepsziekten is? Natuurlijk zijn er parallellen met Nederland. Ben jij in een restaurant, dan was je één keer je handen als je naar het toilet bent geweest, maar de kok in de keuken wel tig keer per dag. Dat is uit hygiënisch oogpunt van belang, maar zijn huid moet ook beschermd worden. We steken daarom veel tijd en energie in de ontwikkeling van zepen die de huid zo veel mogelijk sparen. We brengen daarom het meest milde product.”
Zeep is van alle jaren
”Zeep bestaat al 5000 jaar”, vervolgt Bart. ”Je ervaart ook steeds meer allergische trends als kleurstoffen, parabenen, parfum en conserveringsmiddelen, maar je kunt niet alles eruit halen zonder iets over te houden. Daarnaast blijft geur een belangrijke factor. In Duitsland, Engeland en Amerika hebben we eigen laboratoria. Daar werken we aan producten die door mensen neutraal worden ontvangen. Want ja, zoveel mensen zoveel smaken. En natuurlijk blijft ook zeep inkopen een centenkwestie. Of je zeep voor bij wijze van spreken 40 cent of 40 euro per liter koopt, daar zit uiteraard een kwalitatief verschil in. Maar ook in de professionele sector hangt nog zoveel rotzooi aan de muur of wordt het verkeerde product gebruikt. Volledig onnodig, maar helaas wel onze dagelijkse ervaring.”