26 augustus 2018

4e generatie familiebedrijf Hazet-Igefa: “Landelijk bedrijf met internationale uitstraling”

I88 jaar en vier generaties veranderde het familiebedrijf Chemische Fabrieken Hazet van een fabrikant in het mengen van zepen, wassen en veegpoeders in een internationaal facilitair totaalleverancier in de non-foodindustrie. Een ontwikkeling die gepaard ging met fusies en voortschrijdend inzicht in kansen. Zo bracht Wanda van ’t Veer, huidig commercieel directeur van Hazet-Igefa, de tak bedrijfskleding in het bedrijf, omdat zij de vraag signaleerde en oppakte. Schoonmaakjournaal sprak met Wanda over hoe drie bedrijven ineen vloeiden tot het huidige familiebedrijf Hazet-Igefa.

“In 1931 richtte de heer Tanger de Chemische Fabrieken Hazet op. De naam verwijst naar het mengen van zepen, wassen en veegpoeders. 24 Jaar later neemt zoon N.E. Tanger het bedrijf over waarna in 1974 de derde generatie, zoon Peter Tanger, in dienst kwam. “Peter werkt nog steeds bij ons, niet meer als directeur/aandeelhouder, maar wel als betrokken en gewaardeerde collega die van de hoed en de rand weet”, vertelt Wanda.

Een wens werd vervuld
“Het was ook Peter die in 1997 met mijn vader, Frans Groeneveld, in gesprek raakte tijdens een receptie van een gemeenschappelijke klant. Mijn vader was destijds eigenaar van Op den Velde R&K (Reinigingssystemen en Klimaatbeheersing). Het klikte, beiden zagen aanvulling in elkaars bestaan, en Hazet en Op den Velde R&K gingen samen als Hazet met een tweekoppige directie verder. De derde partij die zich aansloot, is het familiebedrijf Wittrock & Uhlenwinkel uit Bremen in Duitsland. Zij maken deel uit van Igefa en INPACS, marktleider in Europa in de schoonmaakbranche. Met deze fusie werd de wens om ook buiten de Nederlandse grenzen te groeien werkelijkheid. Igefa is met 70 vestigingen in 23 Europese landen actief.”

De ‘vierde’ generatie aan het roer
“Met trots vertegenwoordigen wij de Nederlandse afvaardiging van Igefa”, gaat Wanda verder. “Mijn man Marc en ik staan samen aan het roer van ons landelijk bedrijf en met internationale uitstraling. Beiden met behoud van de familiewaarden, want dat maakt je bedrijf anders dan anderen. Wij zijn in 2012 in de directie gekomen. Peter Tanger was al eerder uit de directie getreden, mijn vader nam die taak alleen voor zijn rekening. Dit werd te veel. Het assortiment was door de jaren heen flink uitgebreid en vroeg ook om meer specialistische kennis. Marc en ik werkten beiden al in het bedrijf en werden tot respectievelijk operationeel directeur en commercieel directeur benoemd. Mijn vader bleef algemeen directeur en eindverantwoordelijk, totdat hij met pensioen ging. Op 1 januari 2016 namen Marc en ik het bedrijf over.”

“Voor de toekomst hebben we grootse plannen: we willen volop innoveren en groeien, zonder onze afkomst te verloochenen”

Vernieuwing in het assortiment
“Ik groeide op als enige dochter van een ondernemersgezin en was al jong bekend met het assortiment van Hazet. Dat sprak mij in eerste instantie niet echt aan. Totdat ik zag dat er meer nodig was. We leverden middelen en materialen aan de non-foodindustrie. Er kwam ook vraag naar haarnetten en witte schoenen. Dat hadden we nu net niet. Ik was getriggerd. Mijn vader zei: ‘ga je gang Wanda’. Een nieuwe afdeling, de tak bedrijfskleding was geboren. Het bleef voor ons niet bij die ene nieuwe tak. Door de jaren heen is het assortiment uitgebreid van sanitaire inrichting tot een facilitair totaalpakket voor de non-foodindustrie. We hebben ook veiligheidsartikelen, verpakkingsmiddelen en verhuren en verkopen machines. Sinds kort ook op de consumermarkt, dat is weer even wennen.”

Behoud van familiewaarden
“Wij vinden het belangrijk onze familiewaarden te respecteren en uit te stralen. Wat dat betekent? De sfeer is persoonlijk, waar je maar komt en met wie je ook te maken hebt. Van relaties horen we dat ook terug. Samen met hen creëren we kansen, zo is ons Kärcher Center Noord-Holland en osmose-tankstation ontstaan. Ook de medewerkers noemen betrokkenheid als belangrijke waarde, er zijn veel collega’s met een lang dienstverband, het team is heel divers en we zien ieder als uniek persoon. In Nederland werken we met 70 mensen, internationaal duizenden.”

“Een aantal jaren geleden hebben we gezamenlijk met het team de kernwaardes van Hazet Nederland bepaald: betrokkenheid, duidelijkheid, kwaliteit, respect, succes, vertrouwen en plezier. Ieder team mocht een van deze kernwaarden uitbeelden. Toen zagen we een enorme creativiteit ontstaan, zo leuk. De vrachtwagenchauffeurs plakten een vrachtwagen vol met A4-tjes om het woord DUIDELIJKHEID uit te beelden. De magazijnmedewerkers vormden met middelen het woord SUCCES. Uit een toetsenbord werden de lettertoetsen gehaald om het woord PLEZIER te spellen. Van alle beelden met woorden hebben we een  collage gemaakt, die in alle kantoren hangt.”

Plannen voor de toekomst
“Voor de toekomst hebben we grootse plannen: we willen volop innoveren en groeien, zonder onze afkomst te verloochenen. Met behoud van de familiewaarden het iedere keer nog beter doen. Nieuwe mogelijkheden zoeken, samen met relaties verbinding aangaan, nieuwe stippen op de horizon zetten. Om het bedrijf gezond door te zetten. Of er een 5e generatie komt, weet ik echt nog niet. Onze dochter is 4 jaar. Ja, ze groeit op tussen de schoonmaakartikelen, net zoals ik, maar zij zal haar eigen keuzes gaan maken. Wie weet.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juli 2019

Partners Hazet en Hotel Okura Amsterdam gaan verwachting gasten overtreffen

Per 1 augustus gaat Hazet een driejarig partnership aan met het internationale vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam. “De toegevoegde waarde van onze service, flexibiliteit en vooruitstrevende IT-oplossingen passen uitstekend bij...

17 oktober 2019

De sterren van BOMA machinery live in actie op Schoonmaak Vakdagen

“BOMA is niet zomaar een groothandel. Nee, wij leveren een oplossing voor alle facetten van de schoonmaak op het gebied van middelen en materialen. Dus het houdt niet op...

09 januari 2019

Nieuwe duurzaamheidswebsite Hazet weerspiegelt milieuvriendelijke activiteiten

Als familiebedrijf neemt Hazet haar maatschappelijke verantwoordelijkheid erg serieus. “Door constant aan duurzame procesoptimalisaties te werken, kunnen wij een bijdrage leveren aan een veiligere en schonere wereld voor de...

12 september 2019

Glenn Laurentius (Piecom) over Schoonmaak Golfdag: “Aandacht belangrijke focus”

Als vanzelfsprekend raakte Glenn Laurentius besmet met het ‘schoonmaakvirus’; Glenn is namelijk de derde Piecom-generatie, na het initiatief van opa en oma tot een schoonmaakbedrijf dat uitgroeide tot een...

06 april 2022

𝐀𝐥𝐥 𝐂𝐥𝐞𝐚𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐏𝐫𝐨𝐝𝐮𝐜𝐭𝐬 5 jaar!

Totaalleverancier All Cleaning Products uit Lisse viert haar 5-jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn delen ze hun jubileum trots met een foto van het team en het bericht:...

04 november 2019

#nieuwsnotendop met Asito, Facilicom, Facility Group Nederland, Hazet, ISSA en Werner & Mertz

Asito pakt gunning Stedelijk Museum De schoonmaak van het Stedelijk Museum in Amsterdam is per 1 november gegund aan Asito. Een sterke visie op kwalitatieve aspecten als resultaatgericht schoonmaken,...

21 december 2018

#filmFriday Jan Hilvert Hammenga (XO Hotels Couture) over Hazet: “Partner en adviseur”

De samenwerking tussen XO Hotels Couture en Hazet gaat verder terug dan het hotel oud is. Bijzonder. Waarom Jan Hilvert Hammenga, hotelmanager Hazet als partner in schoonmaak en advies...

08 oktober 2019

Hazet Duurzaamheidsdag: ‘let’s talk about plastic’ en meer

Wat wordt er bedoeld met de nieuwe Single Use Plastic-wetgeving die in 2021 in gaat? Hoe kunnen bedrijven hier tijdig op inspelen? Welke circulaire recyclingsprogramma’s kun je implementeren. En...

12 oktober 2021

Zonnepanelen voor Hazet

In de ‘Week van de duurzaamheid’ showt schoonmaakgroothandel Hazet haar eigen zonnepanelen’park’ op het dak van het hoofdkantoor in Zaandam. Een mooie duurzame ontwikkeling waarvan we graag een foto...

29 november 2019

#filmfriday Hazet voldoet aan de wensen van ViVa! Zorggroep

“Onze organisatie ging andere eisen stellen aan de dienstverlening, met name op het gebied van afleveren, aflevertijd, prijzen, maar ook aan aangeboden assortimenten en de hoeveelheid manco’s. Alles wat...