10 september 2019

Temperatuur regeert op VSR zomerevent

Vergeet het objectief meten van vingertasten, fijnstofdeeltjes en schoonmaakprestaties: tijdens het Zomerevent van VSR op 4 september ging het over de subjectieve werkbeleving van medewerkers. Zo blijkt temperatuur – een relatief kleine component van de werkplek – van grote invloed op de werkplekervaring, aldus Gideon van der Burg, managing director Benelux bij Leesman. Ook weerman en ondernemer Gerrit Hiemstra benadrukt het belang van temperatuur, maar dan de buitentemperatuur. Hij zet de aanwezigen aan het denken, want ja, het wordt steeds warmer. En ja, dit bedreigt de leefbaarheid op aarde. Gelukkig kunnen we (snel) iets doen. 

De Leesman Index meet het effect van de fysieke werkomgeving en services op de werkplekervaring (productiviteit en trots) van medewerkers. Deze organisatie vroeg tot nu toe 600.000 medewerkers werkend in 4000 gebouwen naar hun werkplek. Dit levert nog altijd waardevolle data op, waaraan je je als organisatie kunt meten.

Effect temperatuur werkomgeving
Gideon van der Burg: “Wij zijn radioloog en geen dokter.” Eén voorbeeld van fysieke omgeving in Leesmans index is temperatuur. 77% van de medewerkers vindt temperatuur belangrijk, terwijl gemiddeld slechts zo’n 30% er tevreden over is. Nog belangrijker uit de lijst componenten vindt men “geconcentreerd kunnen werken aan een bureau”. Ook faciliteiten en services ondersteunen medewerkersactiviteiten en beïnvloeden hun werkplekervaring, zoals toiletten (vindt bijna 74 % belangrijk; 50% is tevreden) en schoonmaak (vindt 75% belangrijk; 62% is tevreden).

De echte revolutie is het sturen op beleving

Van der Burg: “Voorheen werd gestuurd op de knoppen bezetting, kosten, real estate, FM, HR en IT, maar daarboven zit een heel grote knop en die gaat over beleving. Als je zorgt dat mensen trotser en effectiever zijn, dan bereik je meer dan met die knopjes daaronder.”Er blijken 13 superdrivers van invloed op de werkplekervaring. Welke? Lees ze via deze link.

Gerrit Hiemstra: “Het was een warme zomer”
“Als íets door mensen verschillend wordt ervaren, dan is het wel het weer. Wat de één een goede zomer vindt, is voor bijvoorbeeld boeren een slechte zomer. Goed of slecht, het was een warme zomer”, vertelt Gerrit Hiemstra, meteoroloog en weerpresentator bij NOS. De zomer staat op een gedeelde derde plaats sinds 1900, mede het gevolg van klimaatverandering. Volgens Hiemstra moeten dingen veranderen. “Daar hebben mensen soms weerstand tegen. Het gaat erom: waar geef je aandacht aan? Aan de weerstand of aan de mensen die verandering omarmen?”

Zorgelijke temperatuurstijging
Sinds 1970 stijgt de temperatuur. De oorzaak is de CO2-uitstoot, die door industrialisatie de laatste 150 jaar met 45% is gestegen. “Elke dag zorgen 90.000 vliegtuigen, 20.000 zeeschepen en een miljard auto’s voor toenemende aantallen CO2-deeltjes in de atmosfeer”, illustreert en confronteert Hiemstra. “Eén molecuul wordt pas na 100 jaar omgezet in biomassa. De deken van broeikassen wordt dus dikker en de aarde warmer.” En het zorgelijke is dat op de Noord- en Zuidpool dit effect nog sterker is: “Er ligt daar zoveel water in ijs opgeslagen, als alles smelt dan stijgt de zeespiegel met 50 à 60 meter.”

Elfstedenstocht?
Ook in Nederland ervaren we de gevolgen. “Onze winters zijn zachter”, dus acht Hiemstra “een Elfstedentocht niet meer mee te maken”. Hij verwacht meer hitte, minder vorst, in de winter meer regen en in de zomer meer zware buien en tegelijkertijd grotere kans op droogte. Door de stijgende zeespiegel nemen overstromingen toe en daalt land. “Er zijn plekken op de wereld waar het onmogelijk wordt om te wonen. Bijvoorbeeld Jakarta”.

Toch biedt Hiemstra hoop: “We moeten onze persoonlijke carbon footprint verkleinen. Bedrijven zeggen ermee bezig te zijn, maar ik geloof dat mensen eerst individueel de knop om moeten zetten. Dus: bespaar energie (huis isoleren, zonnepanelen), koop minder spullen (een pakketje laten bezorgen door Alibaba kost heel veel energie), eet minder vlees, ga elektrisch rijden (over 10 jaar de norm), stap over op fiets of OV en beperk vliegen.” Ook bedrijven en de overheid kunnen hun steentje bijdragen. Door te investeren in glasvezel kunnen bijvoorbeeld meer mensen thuis werken.

Omarm de verandering
De boodschap van Hiemstra roept veel reacties op. Want “in het buitenland is men helemaal niet bezig met het milieu”, “gescheiden afval wordt toch weer op een hoop gegooid’, en: ‘ik kan niet op de fiets naar mijn werk”. Hiemstra zet daar tegenover dat Nederland het op Europees niveau helemaal niet goed doet. Er zijn dus juist veel landen die het beter doen voor het milieu. Bedenk wat jij kunt doen. En dan dringt de beginvraag zich weer op: waar leg je de nadruk: op de weerstand of op het omarmen van wat anders kan?

Samenwerking met ISSA
Het maatschappelijk relevante en leerzame programma zorgde met 80 schoonmaakprofessionals voor een hoge opkomst op het VSR Zomerevent in de  MeetINoffice in Woerden. Ad-interim-voorzitter van VSR Diane van Dijk introduceerde nog een nieuwtje: VSR gaat meer samenwerken met ISSA, de internationale organisatie voor professionele schoonmaak. Michel de Bruin was namens ISSA aanwezig om tijdens de borrel te sparren over kennis delen en elkaar versterken.

Zomerevent zonder broeikaseffect
Voor de verandering was het een keer níet warm op de dag van het VSR Zomerevent. “Maar misschien moeten we daar dus juist blij mee zijn. Het broeikaseffect in de kas op het dak van het gebouw kwam dan ook vooral door de borrelende bezoekers”, aldus sluit het verslag van Inga van Uchelen, tekstschrijver van VSR, af.

Fotografie: Marcel van den Broek

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 juli 2023

VSR Zomerevent: Wat is jouw missie?

VSR nodigt je graag uit voor het VSR Zomerevent dat op woensdagmiddag 6 september a.s. gaat plaatsvinden in het Nationaal Militair Museum in Soest. Het thema is: Wat is...

29 maart 2023

Aanmelding Hygiëneforum 2023 is geopend

Op woensdag 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats. Experts uit verschillende vakgebieden gaan in op het thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede...

27 juni 2024

Doe jij mee aan het VSR-webinar: ‘De schoonmaakbranche, breed uitgemeten’?

VSR nodigt je uit om deel te nemen aan haar webinar over de impact van meetmethoden in de schoonmaaksector op de schoonmaker, eindgebruiker en opdrachtgever, met als titel ‘De...

08 juli 2019

Events pakken hoofdrol in top 5 juni op Schoonmaakjournaal

Juni 2019, het was de maand van evenementen. Veel evenementen. Met de 4e editie van De Dag van de Schoonmaker, het 3e event van jongerenplatform FM Next Generation, de 9e editie van...

27 mei 2020

Welke rol spelen openbare toiletten bij het verspreiden van corona?

De samenleving mag haar deuren fasegewijs openen. Zo ook steeds meer openbare toiletten. Al telt ons land er voor haar 17 miljoen mensen slechts 7000 en zijn volgens de...

02 september 2019

Zomergast Jacco Vonhof (Novon): van glazenwasser naar het geluid van ondernemend Nederland

Jongeren van het platform FM Next Generation zien Jacco Vonhof als influencer. Dat blijkt uit de brainstormestafette op het event bij i-team Global, afgelopen juni, waar influencers een van...

07 augustus 2020

2 september: VSR zomer-webinar met Alpheios ‘De wereld verandert, de mens niet…’

Op woensdag 2 september organiseert Vereniging Schoonmaak Research van 13.00 uur tot 14.30 uur het webinar De wereld verandert, de mens niet… Traditioneel vindt op de eerste woensdagmiddag van...

06 mei 2019

#nieuwsnotendop met Gom, Carel Lurvink, Hago, VSR en Wecovi

Ahold Delhaize zet met Gom stap naar geïntegreerd facilitair beleid Per 1 januari is Gom de nieuwe schoonmaakpartner voor distributiecentra en hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Nederland. Het contract...

20 juni 2019

Veel Hollandse haring op internationaal ISSA event bij gastheer Vendor

ISSA, de wereldwijde association voor de schoonmaakindustrie, groeit qua leden in Nederland. Dat werd op 20 juni bevestigd door de belangstelling voor de inmiddels traditionele haringparty, ditmaal gehost door...

19 april 2020

Sitemark lanceert Covid-19 werkplek hygiëneprogramma

Hebt u al een Covid-19 werkplek-hygiëneprogramma? Sitemark lanceert ‘a best practice solution’: een programma dat geruststelt en veiligheid borgt. Bekijk de introductie van 2,5 minuut van FM Best Practice...