15 december 2021

SIEV ziet nieuwe cao als ‘Sterke basis voor toekomst branche’

Op 10 december bereikten de onderhandelingspartijen een principeakkoord voor de Cao voor het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf per 2022. Een cao met een looptijd van 2,5 jaar; korter dan gebruikelijk door het verlengen van de cao van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2021 als gevolg van de coronapandemie. De onderhandelingen hebben onder meer het volgende opgeleverd: de stijging van het uurloon naar €14,00, meer ruimte voor opleiding, ontwikkeling en carrière. Maar ook menselijke maatstaven als eerder stoppen met werken, duurzame inzetbaarheid ter borging van gezond je pensioen in kunnen gaan, instroom van nieuwe medewerkers, en maatschappelijke knelpunten als ziekteverzuim, vergrijzing en een krappe arbeidsmarkt.

“Natuurlijk vinden we het fijn dat er een principeakkoord is bereikt, maar niet over alle punten kunnen we verheugd zijn”, reageert Maurice Rutgrink, SieV-voorzitter en mkb-schoonmaakondernemer. “De loonstijging die verdeeld wordt over 3 jaar, valt binnen onze verwachtingen en de wens van FNV om een bruto-uurloon van € 14,00 te bereiken. Het bevordert absoluut de instroom, iets wat we zeker nodig hebben in deze tijd van arbeidskrapte. Ook de Regeling Vervroegd Uitreden is heel fijn voor de schoonmakers, die dag in dag uit, en velen in alle vroegte, altijd zwaar werk verrichten. En we juichen de terugkomdag Basiscursus Schoonmaak toe, alsook het stimuleren van opleiding en ontwikkeling met het oog op individuele carrière en het behoud van vakkrachten voor onze branche.”

Bereik en begrip
Maurice vervolgt: “Minder blij zijn we met de stijging van de eindejaarsuitkering; in onze ogen heeft deze uitkering het maximum bereikt. Evenmin geldt dat voor de weeklonen; je maakt onderscheid tussen medewerkers, dat geeft gezeur. We ervaren de stijging van de het ziekengeld in het tweede jaar van arbeidsongeschiktheid van 90% naar 100% als tegenvaller. En bij de verhoging van de RAS-premie plaatsen we onze vraagtekens, gezien het kassaldo.”

Ledenwensen
In aanloop naar de cao-onderhandelingen hebben SieV-leden hun inbreng gedaan die verzameld zijn in het SieV Cao Witboek. “We zijn toe aan een modernisering van de cao. Bijvoorbeeld door een betere balans in verantwoordelijkheden, rechten en plichten naar opdrachtgevers en werknemers, maar ook aanpassingen in de cao die ook uitvoerbaar zijn voor mkb-schoonmaakbedrijven met enkele werknemers en niet alleen voor grote schoonmaakbedrijven, een arbeidsovereenkomst met meer aandacht voor de menselijke maat, zoals bescherming en toeslagen, en maatwerk bij contractwisseling. Op veel vlakken is dit bereikt, concluderen we uit het principeakkoord. Daar zijn we verheugd over en we zijn er trots op dat de stem van onze SieV-leden is gehoord”, concludeert Maurice.

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 december 2022

Meest gelezen in november

Benieuwd naar welke artikelen jullie in november 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: 1. Blog...

17 maart 2022

Nocore steunt synergie die jongeren in de schoonmaakbranche brengen

Nocore is één van de supporters van jongerenplatform FM Next Generation. Waarom? Mike Verkuijlen: “Omdat er met deze gevarieerde groep mensen met verschillende functies uit diverse bedrijven flink wat...

29 april 2022

Breedweer wint de dubbel tijdens European Cleaning & Hygiene Awards

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest heeft tijdens het gala van de European Cleaning & Hygiene awards twee hoofdprijzen in de wacht gesleept. De uitreiking van de felbegeerde awards in...

16 juni 2023

#FotoFriday Terugblik De Dag van de Schoonmaker

Het was overweldigend hoeveel bedrijven en organisaties aandacht aan De Dag van de Schoonmaker hebben besteed. Social media stond bomvol met foto’s en filmpjes van schoonmakers die in het...

07 december 2018

Hago wint European Excellence Award in viral communications

De Koningsdagactie van Hago krijgt Europese lof tijdens de uitreiking van de prestigieuze awards voor PR en communicatie in Europa. Ruim een maand geleden werd bekend dat Hago, in samenwerking met...

19 december 2022

Carel Lurvink neemt activiteiten mr. Safe & Clean over

Carel Lurvink heeft de activiteiten van mr. Safe & Clean in Oldenzaal overgenomen. Deze week hebben de directies van beide bedrijven de vereiste stukken ondertekend. Het professionele assortiment van...

31 oktober 2023

HTC Advies, Atir en Consumatics vormen samen CONTRAST

HTC Advies, Atir en Consumatics gaan vanaf 1 november 2023 verder als CONTRAST. Onder deze merknaam gaan de expertisegebieden Facility + Hospitality integraal samenwerken. De consultants van CONTRAST ontwerpen,...

10 november 2022

No-touch blokzeep dispenser wint CSU Innovation Award

Tijdens een spannende finale werd Marcel Magermans met No-touch blokzeep dispenser uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovation Award 2022. De drie finalisten van de vijfde CSU Innovation Award...

15 mei 2023

De NVWA spreekt op Hygieneforum over risico-gestuurd toezicht & het belang van hygiëne in de voedselindustrie

Bernadette Ossendorp is nu ruim een half jaar werkzaam bij de NVWA. In haar rol als Chief Food Safety Officer is zij verantwoordelijk voor het optimaal inzetten van de...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...