19 november 2018

Poetshulpen gevraagd: Assist at Home zet in op persoonlijk en waardering

De vraag naar personeel in de schoonmaaksector is in een jaar tijd met een derde gestegen. Dat blijkt uit cijfers bij de VDAB. Het aantal mensen dat via dienstencheques een poetshulp zoekt, neemt zienderogen toe. Tijdens de Week van de Senioren vraagt Assist at Home aandacht voor twee onmiskenbare tendenzen.

Enerzijds merkt Assist at Home dat oudere mensen vaker een beroep doen op externe huishoudhulp, terwijl anderzijds ook huishoudhulpen verouderen en de instroom van nieuwe poetshulpen stagneert. De vraag is groot, maar poetsvrouwen of –mannen vinden, blijkt moeilijk. En dus zwaaien steeds meer dienstenchequebedrijven met premies, bedrijfswagens en -fietsen en andere voordelen.

Jobs op maat en meer
Ook bij Assist at Home kunnen ze de klantenaanvragen moeilijk bijbenen door dat schrijnend tekort. Vooral mensen tussen 28 en 45 jaar bieden zich minder aan. Het dienstenchequebedrijf wil deze doelgroep beter bedienen met jobs op maat, meer flexibiliteit, aandacht voor de persoonlijke situatie en on-the-job coachings.

Vrager groter dan aanbod
“Veel mensen willen het schoonmaken van hun huis uitbesteden en ook de vraag in onze erkende assistentiewoningen groeit”, zegt Nathalie Van Rompu, directeur van Assist at Home, dat in Vlaanderen 18 dienstenchequekantoren heeft. “De vergrijzing vergroot bovendien de nood aan huishoudhulp zowel bij particulieren als in onze assistentiewoningen. Meer en meer mensen vragen niet alleen poetshulp, maar ook hulp bij koken, boodschappen of andere werkjes. De vraag is groter dan het aanbod want het aantal poetshulpen stagneert, onder meer omdat de job fysiek zwaar is en een lagere sociale status heeft.”

Geloof in persoonlijke begeleiding
Door het gebrek aan poetshulpen is een bikkelharde concurrentiestrijd uitgebroken tussen dienstenchequebedrijven die poetshulpen willen aanwerven. Bedrijfwagens en -fietsen, retentiepremies en bonussen worden ingezet.

“Niet elk bedrijf heeft de middelen om daarin mee te gaan”, zegt Nathalie Van Rompu. “Bij Assist at Home geloven we vooral in persoonlijke begeleiding van onze poetshulpen. We hebben een luisterend oor voor hun problemen en maken tijd om hen persoonlijk te coachen ook. Daarvoor hebben we jobcoaches. Zij leren de hulpen enerzijds goed poetsen, maar zetten anderzijds ook in op communiceren met klanten, leren plannen en opkomen voor zichzelf. Voor oudere werknemers zoeken we bovendien aangepaste en lichtere werkposten. Waardering en welzijn staan bij ons centraal. Met een degelijk loon natuurlijk.”

Op de foto Cynthia Armand (50 jaar)
Ik werk 31 uur per week en dit is een heel afwisselende job. In de zomer kan ik buiten werken, soms kook ik en bij mijn oudste klant drink ik rustig een kopje koffie en hou ik haar gezelschap. Assist at Home houdt rekening met mijn leeftijd. Zo vroeg een klant om op 4 uur tijd 2 verdiepingen te poetsen, maar na een bezoek van de jobcoach oordeelde die toch dat dit te zwaar was. Ik kreeg een andere werkpost. Tot mijn pensioen poetsen? Nee, op termijn zou ik graag administratief werk doen, maar ook dat is bespreekbaar bij Assist at Home. ” 

25 vacatures
Assist at Home is op dit ogenblik op zoek naar minstens 25 medewerkers om bij particulieren of in assistentiewoningen onder beheer van Assist aan de slag te gaan. Ze hopen door hun persoonlijke aanpak onder meer de doelgroep tussen 28 en 45 jaar meer te kunnen bereiken.

Assist at Home – onderdeel van Assist België – organiseert opleidingen voor (nieuwe) werknemers en biedt ook on-the-job coachings met een persoonlijke jobcoach. Het werk blijft bovendien niet beperkt tot poetsen. Huishoudhulpen mogen ook strijken, een maaltijd bereiden, boodschappen doen, iemand gezelschap houden of naar de dokter begeleiden. Het grote voordeel bij Assist at Home is dat je zelf bepaalt wanneer je werkt en hoeveel uren.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 november 2022

Deelname Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023 geopend

Hoe innovatief is facilitair Nederland? Dat onderzoekt schoonmaakbedrijf CSU voor het vijfde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023. In welke mate spelen innovaties en duurzaamheid...

22 september 2019

Week van de Zomergasten

De meteorologische of astronomische zomer van 2019 zit erop. De zomer die de geschiedenis in gaat als de op twee na warmste sinds 1901 met een gemiddelde temperatuur van...

14 februari 2023

Inschrijving ‘ISSA Pulire Product van het Jaar Award’ en Hackathon geopend

Vanaf heden kun je inschrijven voor twee competities die plaatsvinden tijdens de 26e editie van ISSA PULIRE van 9 t/m 11 mei 2023; de eerste is de voor het...

24 september 2019

Chief Happiness Officer Paul Raaijmakers (St. Anna Zorggroep): “Human capital is een groot goed”

Hoe krijg je je personeelsbestand op orde? Hoe krijg je de patiëntbeleving op torenhoog niveau? “Investeren in human capital wordt steeds belangrijker. Human capital is een groot goed, voor...

21 mei 2024

Hoe verloopt de integratie van AIRBO bij Numatic? Een update.

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic AIRBO BV overgenomen. Met deze overname zet het bedrijf de activiteiten voort van de fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers. De overgang...

31 augustus 2023

Het Portret: De tekenende toiletmeester

Clement van Wijk verdient de kost als toiletmeester bij de Hema in Leeuwarden. Tussen het schoonmaken door maakt hij portrettekeningen, van Mona Lisa of prinses Amalia. Klanten poseren soms...

07 april 2020

Volgt legionella corona op als sluipmoordenaar? Houd ‘m nu al buiten!

Een fleurige beurs – de Westfriese Flora in Bovenkarspel, een bubbelbad en een lang niet gebruikte brandslang in stilstaand water: de legionellaramp uit 1999 herinneringen velen zich nog als...

05 november 2018

Onderzoek: verbeterde ergonomie en minder fysieke belasting leiden tot positieve werkefficiëntie

Het Instituut voor Arbeidswetenschappen en Ergonomie van prof.dr.ing. Karsten Kluth van de Universiteit van Siegen heeft halverwege het jaar een ergonomische evaluatie van vloerreinigingssystemen uitgevoerd. Mogelijke stress- en belastingverschillen...

01 mei 2024

Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV behaalt MVO-keurmerk Social Impact Label

MKB Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV heeft met succes het MVO-keurmerk behaald voor hun inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het familiebedrijf met meer dan een...

14 maart 2022

NS Stations continueert samenwerking ICS Groep

NS Stations gunt de Europese aanbesteding voor het schoonmaakonderhoud van 138 stations aan facilitair dienstverlener ICS Groep. Het contract gaat per 1 juli 2022 in voor een periode van...