19 november 2018

Poetshulpen gevraagd: Assist at Home zet in op persoonlijk en waardering

De vraag naar personeel in de schoonmaaksector is in een jaar tijd met een derde gestegen. Dat blijkt uit cijfers bij de VDAB. Het aantal mensen dat via dienstencheques een poetshulp zoekt, neemt zienderogen toe. Tijdens de Week van de Senioren vraagt Assist at Home aandacht voor twee onmiskenbare tendenzen.

Enerzijds merkt Assist at Home dat oudere mensen vaker een beroep doen op externe huishoudhulp, terwijl anderzijds ook huishoudhulpen verouderen en de instroom van nieuwe poetshulpen stagneert. De vraag is groot, maar poetsvrouwen of –mannen vinden, blijkt moeilijk. En dus zwaaien steeds meer dienstenchequebedrijven met premies, bedrijfswagens en -fietsen en andere voordelen.

Jobs op maat en meer
Ook bij Assist at Home kunnen ze de klantenaanvragen moeilijk bijbenen door dat schrijnend tekort. Vooral mensen tussen 28 en 45 jaar bieden zich minder aan. Het dienstenchequebedrijf wil deze doelgroep beter bedienen met jobs op maat, meer flexibiliteit, aandacht voor de persoonlijke situatie en on-the-job coachings.

Vrager groter dan aanbod
“Veel mensen willen het schoonmaken van hun huis uitbesteden en ook de vraag in onze erkende assistentiewoningen groeit”, zegt Nathalie Van Rompu, directeur van Assist at Home, dat in Vlaanderen 18 dienstenchequekantoren heeft. “De vergrijzing vergroot bovendien de nood aan huishoudhulp zowel bij particulieren als in onze assistentiewoningen. Meer en meer mensen vragen niet alleen poetshulp, maar ook hulp bij koken, boodschappen of andere werkjes. De vraag is groter dan het aanbod want het aantal poetshulpen stagneert, onder meer omdat de job fysiek zwaar is en een lagere sociale status heeft.”

Geloof in persoonlijke begeleiding
Door het gebrek aan poetshulpen is een bikkelharde concurrentiestrijd uitgebroken tussen dienstenchequebedrijven die poetshulpen willen aanwerven. Bedrijfwagens en -fietsen, retentiepremies en bonussen worden ingezet.

“Niet elk bedrijf heeft de middelen om daarin mee te gaan”, zegt Nathalie Van Rompu. “Bij Assist at Home geloven we vooral in persoonlijke begeleiding van onze poetshulpen. We hebben een luisterend oor voor hun problemen en maken tijd om hen persoonlijk te coachen ook. Daarvoor hebben we jobcoaches. Zij leren de hulpen enerzijds goed poetsen, maar zetten anderzijds ook in op communiceren met klanten, leren plannen en opkomen voor zichzelf. Voor oudere werknemers zoeken we bovendien aangepaste en lichtere werkposten. Waardering en welzijn staan bij ons centraal. Met een degelijk loon natuurlijk.”

Op de foto Cynthia Armand (50 jaar)
Ik werk 31 uur per week en dit is een heel afwisselende job. In de zomer kan ik buiten werken, soms kook ik en bij mijn oudste klant drink ik rustig een kopje koffie en hou ik haar gezelschap. Assist at Home houdt rekening met mijn leeftijd. Zo vroeg een klant om op 4 uur tijd 2 verdiepingen te poetsen, maar na een bezoek van de jobcoach oordeelde die toch dat dit te zwaar was. Ik kreeg een andere werkpost. Tot mijn pensioen poetsen? Nee, op termijn zou ik graag administratief werk doen, maar ook dat is bespreekbaar bij Assist at Home. ” 

25 vacatures
Assist at Home is op dit ogenblik op zoek naar minstens 25 medewerkers om bij particulieren of in assistentiewoningen onder beheer van Assist aan de slag te gaan. Ze hopen door hun persoonlijke aanpak onder meer de doelgroep tussen 28 en 45 jaar meer te kunnen bereiken.

Assist at Home – onderdeel van Assist België – organiseert opleidingen voor (nieuwe) werknemers en biedt ook on-the-job coachings met een persoonlijke jobcoach. Het werk blijft bovendien niet beperkt tot poetsen. Huishoudhulpen mogen ook strijken, een maaltijd bereiden, boodschappen doen, iemand gezelschap houden of naar de dokter begeleiden. Het grote voordeel bij Assist at Home is dat je zelf bepaalt wanneer je werkt en hoeveel uren.

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 december 2022

#FilmFriday Minicollege Liminaliteit

Verandering vindt plaats in het ondertussen. Daar is een woord voor: Liminaliteit. Cultureel antropologe Danielle Braun vertelt je daarover meer in haar minicollege.  “Het oude normaal is niet meer....

17 januari 2025

SBLPlus verrast ‘sterren van de werkvloer’ met gouden enveloppe loyaliteitsbonus

De medewerkers van  SBLPlus werden verrast met een goed gevulde 'gouden' enveloppe en een mooi boeket bloemen. Op deze manier deelden directie en management van het schoonmaakbedrijf de loyaliteitsbonus...

16 januari 2024

Horecava 2024 laat zien hoe snel verandering gaat, ook in hygiene

“Een goede Horecava betekent een goed jaar” stelt een exposant van de organisatie van de Horecava, de professionals horeca-vakbeurs die van 8 t/m 11 januari plaatsvond in RAI Amsterdam. Deze...

06 oktober 2023

The Good Roll eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld

In een tijdperk waarin multinationals domineren laten The Good Roll en de World Fair Trade Organization (WFTO) een moedig geluid horen. Stel je voor: toiletpapier dat verder gaat dan...

31 oktober 2023

Nocore organiseert vernieuwde Superuser-bijeenkomst voor haar klanten

Nocore kondigt de Superuser-bijeenkomst van dit jaar aan. Deze dag, gepland op dinsdag 28 november in het H20 Esports Centrum in Purmerend, belooft anders te zijn dan voorgaande jaren...

30 oktober 2022

#Favorites Mrs. Harris goes to Paris

Zin in een leuke film, met goede afloop? Deze film over schoonmaakster Ada Harris werd gemaakt in samenwerking met Dior en draait nu in de bioscopen. Het verhaal, gebaseerd...

03 augustus 2023

Stichting The Wave zorgt voor circulair succes tijdens Euro Hockey League

Wie dit voorjaar de finaleronde van de Euro Hockey League in Amstelveen bezocht, kon er niet omheen: naast hockey stond ook circulariteit hier centraal. Stichting The Wave voerde een...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

29 januari 2025

Top 10 schoonmaaktrends voor 2025

De professionele schoonmaak- en hygiëne-industrie ondergaat een opmerkelijke transformatie, door innovatie, veranderende behoeften en een groeiende focus op duurzaamheid. In 2025 staan schoonmaakbedrijven voor nieuwe kansen en uitdagingen die...

21 april 2025

Podcastserie ´Kwaliteitscriteria bij aanbestedingen en contractmanagement´

Binnenkort lanceert de Code Schoonmaak een serie podcasts waarin ze dieper ingaat op het thema kwaliteit van werk bij aanbestedingen en contractuitvoering. Ben jij als schoonmaakbedrijf/opdrachtgever/intermediair betrokken bij aanbestedingen-...