1 januari 2019

Gamechanger Schoonmaakjournaal stapt over op nieuwe soort journalistiek

“Niemand zit te wachten om een persbericht over een samenwerking, gunning, nieuw product of ISO-certificering drie keer of nog vaker per nieuwsbrief te ontvangen of op weer een andere website te lezen. Voor dergelijke contentsnacks hebben we het gewoonweg te druk. Onze fans – de lezers van Schoonmaakjournaal – en wij ook. Wij steken onze tijd liever in exclusieve tekst- en filmproducties. Om ontwikkelingen te volgen en trends te ontdekken. Daar is behoefte aan en daar is aandacht voor, zo bewezen onze 241 exclusieve en eigen tekstproducties in 2018. Hoogtijd voor een nieuwe koers: een nieuwe soort journalistiek in de schoonmaakbranche.”

Esther van der Lelie en Petra de Bruin – die samen de redactie van Schoonmaakjournaal vormen – zijn enthousiast over hun game change. “We krijgen regelmatig te horen: ‘jullie zijn trendsetters, gamechangers. Jullie zijn in 2012 in het gat gedoken van online schoonmaaknieuws brengen.’ Daar zijn we enorm trots op. Dat we trendsetter en gamechanger waren oké, maar we willen het ook blijven. Dus gooien we het roer weer om, en kijkend naar de wereld om ons heen is dat nodig. Onze focus verleggen we van nieuwsbron naar inspiratiebron voor de schoonmaakbranche. Dat betekent dat we in 2019 langzaamaan afscheid nemen van contentsnacks en ons focussen op contentmarketing. Ons motto: als je enkel het nieuws volgt, mis je belangrijke ontwikkelingen.”

Nieuws opsnuiven
De nieuwe aanpak van Schoonmaakjournaal betekent dat pers- en nieuwsberichten welkom zijn, maar dat de redactie deze op eigenwijze in behandeling neemt. Om nieuws op te snuiven. Om trends te ontdekken. Om innovaties te bekijken. Om ontwikkelingen te volgen. “We stappen af van gemiddeld vijf publicaties per dag en gaan voor vijf verhalen per week: elke werkdag zorgen we dat er voor onze bezoekers (of eigenlijk onze fans) en jouw doelgroep om 07.00 uur een inspiratiemoment op de website staat: het verhaal van de (werk)dag. In de vorm van bijvoorbeeld een informatief artikel, trend story, blog, vlog, testimonial, innovatietafelverslag of event (p)review”, illustreert Petra.

Voorbeeld
Het team van Schoonmaakjournaal innoveerde in 2018 met redactionele bijdragen in de vorm van beeld (onder meer met commercials en vlogs) en tekst (onder meer met en innovatietafels en event (p)reviews). Dat leverde al vele inspirerende verhalen van de dag op. Petra geeft een voorbeeld: “Voor Nocore organiseerden we een innovatietafel met als thema Het kantoorloze schoonmaakbedrijf, het nieuwe werken?! Een dergelijk project houdt in dat we samen met onze relatie een thema verzinnen dat het bedrijf en haar doelgroep raakt. We bepalen samen ook de tafelgasten en zetten desgewenst ons netwerk in. Uiteraard zorgen we ook voor een wrapup van het gesprek en een socialmediacampagne. In aanloop naar de Nocore-thematafel interviewden we Tisser en DSO, beide bedrijven hebben een inspiring story. Niet enkel omdat ze nagenoeg kantoorloos werken en succesvol zijn, maar ook omdat zij in hun beleid en aanpak de mens centraal stellen. Dus échte aandacht voor de schoonmaker en geen last van arbeidskrapteproblemen. Hoe fantastisch en inspirerend kan het zijn.”

Schoonmaakjournaal Select
“We denken graag met bedrijven mee in hun marketingstrategie. Wat is hun focus? Wie is hun doelgroep? Wat onderscheidt het bedrijf? Hoe brengen we dat verhaal samen over de bühne? Kortom, co-creatie en futurism”, legt Petra uit. Binnenkort wordt de nieuwe website van Schoonmaakjournaal verwacht. Daarop is er volop ruimte voor het nieuwe podium Schoonmaakjournaal Select. “We geloven niet in het premium-concept van landelijke dagbladen (de lezer betaalt), maar wel in de meerwaarde van goede content (in woord of beeld) voor bedrijven. We geloven dus in jouw verhaal van de dag. En in de bereidheid van bedrijven om voor een of meer edities met ons een samenwerking aan te gaan. Over welk onderwerp? En in welke vorm? Een verhaal, film, vlog, (beeld)innovatietafel, eventpromotie of combinatie? We hebben een ideeën- en prijslijst samengesteld voor Schoonmaakjournaal Select. Dat dit slechts een basis is, mag het feit bevestigen dat we inmiddels bezig zijn met het eerste onderwerp voor 2019, waarmee inspelen op de actualiteit. We hebben vertrouwen in onze nieuwe koers en heel zin in!”

Sparren. Mail, bel of app ons!
Petra de Bruin  T +31(0)6 51 81 46 76

Esther van der Lelie  T +31(0)6 21 23 06 43
[email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...

22 september 2020

Vakantiekoffer met schoonmaaknieuws

Schoonmaakjournaal was even op vakantie, even off line. Onze vakantiekoffer met schoonmaaknieuws pakken we de komende weken graag voor u uit. In oktober volgt meer.

24 februari 2019

#nieuwsnotendop week 8 met Beercoo, Hago, Kärcher, Noorderkwartier, PayOK en Schilten

Schilten Schoonmaak neemt Alcean over Het Dordtse schoonmaakbedrijf Schilten heeft Alclean uit Krimpen aan den IJssel overgenomen. Daarmee versterkt het haar regionale positie in de driehoek Rotterdam, Breda en...

09 januari 2019

Wintergast (6) Madelon van Bemmelen (EW): “Inzet van social influencer per bedrijf’

Madelon van Bemmelen, recruiter van EW Facility Services, vertelt als zesde wintergast over haar ervaringen in 2018 en kijkt vooruit naar nieuwe ontwikkelingen in 2019. “Creating Hospitality is waar...

23 december 2019

#nieuwsnotendop directienieuws CSG en TCP, CSU beste schoonmaakidee, samenwerking Burgman en Hygeniq, Victoria in MT1000

Schoonmaakbedrijf Victoria vliegt MT top 1000 binnen Management Team (MT) magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners binnen hun sector. Dit jaar komt Schoonmaakbedrijf Victoria uit Alkmaar binnen...

25 november 2019

#nieuwsnotendop Uitbreiding Key-Quality, nieuwe identiteit hectas, overname door Gom en nieuw partnership Facility Trade Group

Anouk Rehaen wordt directeur Key-Quality  Onderzoeks-, consultancy- en kwaliteitscontrolebureau in facility management Key-Quality zet volgende stap in haar ontwikkeling. Per 1 maart start Anouk Rehaen als directeur bedrijfsvoering. Anouk...

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...

02 mei 2019

CSU overstijgt omzetgrens 500 miljoen maar ziet winst dalen

In het jubileumjaar 2018 steeg de concernomzet van Total Care – dit zijn de bedrijven CSU Cleaning Services en Tzorg (thuiszorg) – door een sterke autonome groei en overnames...

02 september 2019

Zomergast Jacco Vonhof (Novon): van glazenwasser naar het geluid van ondernemend Nederland

Jongeren van het platform FM Next Generation zien Jacco Vonhof als influencer. Dat blijkt uit de brainstormestafette op het event bij i-team Global, afgelopen juni, waar influencers een van...

30 december 2018

Impressie Vakbeurs Facilitair meest bekeken film op YouTube in 2018

Met 65 filmproducties gaat 2018 als koploper de geschiedenisboeken van Schoonmaakjournaal in. Veruit het leeuwendeel is het werk van Henk Snaterse. Dit zijn de 5 meest bekeken filmproducties op...