1 januari 2019

Gamechanger Schoonmaakjournaal stapt over op nieuwe soort journalistiek

“Niemand zit te wachten om een persbericht over een samenwerking, gunning, nieuw product of ISO-certificering drie keer of nog vaker per nieuwsbrief te ontvangen of op weer een andere website te lezen. Voor dergelijke contentsnacks hebben we het gewoonweg te druk. Onze fans – de lezers van Schoonmaakjournaal – en wij ook. Wij steken onze tijd liever in exclusieve tekst- en filmproducties. Om ontwikkelingen te volgen en trends te ontdekken. Daar is behoefte aan en daar is aandacht voor, zo bewezen onze 241 exclusieve en eigen tekstproducties in 2018. Hoogtijd voor een nieuwe koers: een nieuwe soort journalistiek in de schoonmaakbranche.”

Esther van der Lelie en Petra de Bruin – die samen de redactie van Schoonmaakjournaal vormen – zijn enthousiast over hun game change. “We krijgen regelmatig te horen: ‘jullie zijn trendsetters, gamechangers. Jullie zijn in 2012 in het gat gedoken van online schoonmaaknieuws brengen.’ Daar zijn we enorm trots op. Dat we trendsetter en gamechanger waren oké, maar we willen het ook blijven. Dus gooien we het roer weer om, en kijkend naar de wereld om ons heen is dat nodig. Onze focus verleggen we van nieuwsbron naar inspiratiebron voor de schoonmaakbranche. Dat betekent dat we in 2019 langzaamaan afscheid nemen van contentsnacks en ons focussen op contentmarketing. Ons motto: als je enkel het nieuws volgt, mis je belangrijke ontwikkelingen.”

Nieuws opsnuiven
De nieuwe aanpak van Schoonmaakjournaal betekent dat pers- en nieuwsberichten welkom zijn, maar dat de redactie deze op eigenwijze in behandeling neemt. Om nieuws op te snuiven. Om trends te ontdekken. Om innovaties te bekijken. Om ontwikkelingen te volgen. “We stappen af van gemiddeld vijf publicaties per dag en gaan voor vijf verhalen per week: elke werkdag zorgen we dat er voor onze bezoekers (of eigenlijk onze fans) en jouw doelgroep om 07.00 uur een inspiratiemoment op de website staat: het verhaal van de (werk)dag. In de vorm van bijvoorbeeld een informatief artikel, trend story, blog, vlog, testimonial, innovatietafelverslag of event (p)review”, illustreert Petra.

Voorbeeld
Het team van Schoonmaakjournaal innoveerde in 2018 met redactionele bijdragen in de vorm van beeld (onder meer met commercials en vlogs) en tekst (onder meer met en innovatietafels en event (p)reviews). Dat leverde al vele inspirerende verhalen van de dag op. Petra geeft een voorbeeld: “Voor Nocore organiseerden we een innovatietafel met als thema Het kantoorloze schoonmaakbedrijf, het nieuwe werken?! Een dergelijk project houdt in dat we samen met onze relatie een thema verzinnen dat het bedrijf en haar doelgroep raakt. We bepalen samen ook de tafelgasten en zetten desgewenst ons netwerk in. Uiteraard zorgen we ook voor een wrapup van het gesprek en een socialmediacampagne. In aanloop naar de Nocore-thematafel interviewden we Tisser en DSO, beide bedrijven hebben een inspiring story. Niet enkel omdat ze nagenoeg kantoorloos werken en succesvol zijn, maar ook omdat zij in hun beleid en aanpak de mens centraal stellen. Dus échte aandacht voor de schoonmaker en geen last van arbeidskrapteproblemen. Hoe fantastisch en inspirerend kan het zijn.”

Schoonmaakjournaal Select
“We denken graag met bedrijven mee in hun marketingstrategie. Wat is hun focus? Wie is hun doelgroep? Wat onderscheidt het bedrijf? Hoe brengen we dat verhaal samen over de bühne? Kortom, co-creatie en futurism”, legt Petra uit. Binnenkort wordt de nieuwe website van Schoonmaakjournaal verwacht. Daarop is er volop ruimte voor het nieuwe podium Schoonmaakjournaal Select. “We geloven niet in het premium-concept van landelijke dagbladen (de lezer betaalt), maar wel in de meerwaarde van goede content (in woord of beeld) voor bedrijven. We geloven dus in jouw verhaal van de dag. En in de bereidheid van bedrijven om voor een of meer edities met ons een samenwerking aan te gaan. Over welk onderwerp? En in welke vorm? Een verhaal, film, vlog, (beeld)innovatietafel, eventpromotie of combinatie? We hebben een ideeën- en prijslijst samengesteld voor Schoonmaakjournaal Select. Dat dit slechts een basis is, mag het feit bevestigen dat we inmiddels bezig zijn met het eerste onderwerp voor 2019, waarmee inspelen op de actualiteit. We hebben vertrouwen in onze nieuwe koers en heel zin in!”

Sparren. Mail, bel of app ons!
Petra de Bruin  T +31(0)6 51 81 46 76

Esther van der Lelie  T +31(0)6 21 23 06 43
[email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 december 2019

Nilfisk Liberty SC50: baanbrekende robotica

De afgelopen jaren was veel te doen rondom autonome reiniging, waarbij grote spelers belangrijke voordelen verwachten. Velen keken uit naar het moment van consistente reiniging en een hogere productiviteit...

14 maart 2019

Greenspeed op The Cleaning Show in Londen

The Cleaning Show is het grootste evenement in het Verenigd Koninkrijk dat zich focust op schoonmaak en hygiëne. Dit jaar vindt het evenement plaats van dinsdag 19 tot donderdag 21...

02 januari 2020

Schoonmaakjournaal Jaarverslag 2019

Ons jaarverslag 2019 is af! Zoooo trots op en dankbaar voor wat we hebben bereikt op onze nieuwe weg als inspiratiebron voor de schoonmaakbranche. Met deze film praten we...

02 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari...

26 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met SMB Willems, Vebego, CSU en OSB

In onze themaweek Prachtig onze tweede #nieuwsnotendop met wederom prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste afstand. #zorgvoorelkaar #waarderingvoorelkaar #hartvoorelkaar SMB...

03 april 2019

Nieuwe VSR-brochure Meten van schoonmaakkwaliteit over afspraken en uitvoering

Hoe weet ik of de schoonmaak goed wordt uitgevoerd? Deze hamvraag beantwoordt VSR in haar nieuwe brochure Meten van schoonmaakkwaliteit. De brochure is met name bedoeld om (potentiële) opdrachtgevers...

05 april 2019

Top 3 maart op Schoonmaakjournaal: Dag van de Schoonmaker, Salubris en Leviy

In de schoonmaak draait het om de mensen op de werkvloer, de vakgiganten die dagelijks zorgen voor hygiëne, schoon en beleving. Het wordt vaak geroepen, maar niet altijd uitgedragen....

04 april 2019

Groene koplopers: Hygiënepapier.nl pakt ‘groene’ primeur met Bewust Bezorgd!

Steeds meer mensen en bedrijven kopen producten online, ook in de hygiënebranche. Voor het milieu is dat niet verkeerd: de bezorging is vaak efficiënt georganiseerd, waardoor één bestelbusje vele...

02 september 2019

Zomergast Jacco Vonhof (Novon): van glazenwasser naar het geluid van ondernemend Nederland

Jongeren van het platform FM Next Generation zien Jacco Vonhof als influencer. Dat blijkt uit de brainstormestafette op het event bij i-team Global, afgelopen juni, waar influencers een van...

23 december 2019

#nieuwsnotendop directienieuws CSG en TCP, CSU beste schoonmaakidee, samenwerking Burgman en Hygeniq, Victoria in MT1000

Schoonmaakbedrijf Victoria vliegt MT top 1000 binnen Management Team (MT) magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners binnen hun sector. Dit jaar komt Schoonmaakbedrijf Victoria uit Alkmaar binnen...