1 januari 2019

Gamechanger Schoonmaakjournaal stapt over op nieuwe soort journalistiek

“Niemand zit te wachten om een persbericht over een samenwerking, gunning, nieuw product of ISO-certificering drie keer of nog vaker per nieuwsbrief te ontvangen of op weer een andere website te lezen. Voor dergelijke contentsnacks hebben we het gewoonweg te druk. Onze fans – de lezers van Schoonmaakjournaal – en wij ook. Wij steken onze tijd liever in exclusieve tekst- en filmproducties. Om ontwikkelingen te volgen en trends te ontdekken. Daar is behoefte aan en daar is aandacht voor, zo bewezen onze 241 exclusieve en eigen tekstproducties in 2018. Hoogtijd voor een nieuwe koers: een nieuwe soort journalistiek in de schoonmaakbranche.”

Esther van der Lelie en Petra de Bruin – die samen de redactie van Schoonmaakjournaal vormen – zijn enthousiast over hun game change. “We krijgen regelmatig te horen: ‘jullie zijn trendsetters, gamechangers. Jullie zijn in 2012 in het gat gedoken van online schoonmaaknieuws brengen.’ Daar zijn we enorm trots op. Dat we trendsetter en gamechanger waren oké, maar we willen het ook blijven. Dus gooien we het roer weer om, en kijkend naar de wereld om ons heen is dat nodig. Onze focus verleggen we van nieuwsbron naar inspiratiebron voor de schoonmaakbranche. Dat betekent dat we in 2019 langzaamaan afscheid nemen van contentsnacks en ons focussen op contentmarketing. Ons motto: als je enkel het nieuws volgt, mis je belangrijke ontwikkelingen.”

Nieuws opsnuiven
De nieuwe aanpak van Schoonmaakjournaal betekent dat pers- en nieuwsberichten welkom zijn, maar dat de redactie deze op eigenwijze in behandeling neemt. Om nieuws op te snuiven. Om trends te ontdekken. Om innovaties te bekijken. Om ontwikkelingen te volgen. “We stappen af van gemiddeld vijf publicaties per dag en gaan voor vijf verhalen per week: elke werkdag zorgen we dat er voor onze bezoekers (of eigenlijk onze fans) en jouw doelgroep om 07.00 uur een inspiratiemoment op de website staat: het verhaal van de (werk)dag. In de vorm van bijvoorbeeld een informatief artikel, trend story, blog, vlog, testimonial, innovatietafelverslag of event (p)review”, illustreert Petra.

Voorbeeld
Het team van Schoonmaakjournaal innoveerde in 2018 met redactionele bijdragen in de vorm van beeld (onder meer met commercials en vlogs) en tekst (onder meer met en innovatietafels en event (p)reviews). Dat leverde al vele inspirerende verhalen van de dag op. Petra geeft een voorbeeld: “Voor Nocore organiseerden we een innovatietafel met als thema Het kantoorloze schoonmaakbedrijf, het nieuwe werken?! Een dergelijk project houdt in dat we samen met onze relatie een thema verzinnen dat het bedrijf en haar doelgroep raakt. We bepalen samen ook de tafelgasten en zetten desgewenst ons netwerk in. Uiteraard zorgen we ook voor een wrapup van het gesprek en een socialmediacampagne. In aanloop naar de Nocore-thematafel interviewden we Tisser en DSO, beide bedrijven hebben een inspiring story. Niet enkel omdat ze nagenoeg kantoorloos werken en succesvol zijn, maar ook omdat zij in hun beleid en aanpak de mens centraal stellen. Dus échte aandacht voor de schoonmaker en geen last van arbeidskrapteproblemen. Hoe fantastisch en inspirerend kan het zijn.”

Schoonmaakjournaal Select
“We denken graag met bedrijven mee in hun marketingstrategie. Wat is hun focus? Wie is hun doelgroep? Wat onderscheidt het bedrijf? Hoe brengen we dat verhaal samen over de bühne? Kortom, co-creatie en futurism”, legt Petra uit. Binnenkort wordt de nieuwe website van Schoonmaakjournaal verwacht. Daarop is er volop ruimte voor het nieuwe podium Schoonmaakjournaal Select. “We geloven niet in het premium-concept van landelijke dagbladen (de lezer betaalt), maar wel in de meerwaarde van goede content (in woord of beeld) voor bedrijven. We geloven dus in jouw verhaal van de dag. En in de bereidheid van bedrijven om voor een of meer edities met ons een samenwerking aan te gaan. Over welk onderwerp? En in welke vorm? Een verhaal, film, vlog, (beeld)innovatietafel, eventpromotie of combinatie? We hebben een ideeën- en prijslijst samengesteld voor Schoonmaakjournaal Select. Dat dit slechts een basis is, mag het feit bevestigen dat we inmiddels bezig zijn met het eerste onderwerp voor 2019, waarmee inspelen op de actualiteit. We hebben vertrouwen in onze nieuwe koers en heel zin in!”

Sparren. Mail, bel of app ons!
Petra de Bruin  T +31(0)6 51 81 46 76

Esther van der Lelie  T +31(0)6 21 23 06 43
[email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 januari 2019

Onderzoek onder gemeenten: in 2015-2017 meer inbesteding schoonmaak

Van afvalvoorziening tot schoonmaak, van onderhoud aan overheidsgebouwen tot catering: overheden hebben 93 verschillende activiteiten die ze kunnen in- of aan- c.q. uitbesteden. Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat...

27 september 2019

Zomergast Steve Jobs: “Don’t Sell Products, Sell Dreams”

“Steve behoorde tot de grootste Amerikaanse vernieuwers – moedig genoeg om anders te denken, brutaal genoeg om te geloven dat hij de wereld kon veranderen en getalenteerd genoeg om...

08 februari 2019

#nieuwsnotendop week 6 met Visschedijk, Hazet, Dolmans, CSU, GOM, Dreumex en EW

Koploper inclusiviteit Visschedijk erkend met PSO 30+ certificaat Visschedijk (schoonmaak-, catering- en facilitaire services) heeft het PSO 30+ certificaat behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO), ontwikkeld door TNO...

03 maart 2019

#nieuwsnotendop week 9: Asito, Carel Lurvink, HeyDay, ISSA, OSB, SieV en Werner & Mertz

Donderdag 21 maart: algemene ledenvergadering SieV Barak Z van het Waterliniemuseum in Bunnik is de locatie waar op donderdag 21 maart vindt de algemene ledenvergadering van mkb-branchevereniging SieV (Schoonmaken...

28 mei 2019

#nieuwsnotendop Base Packaging, FNV, Fusernet, SieV en Sodexo

Sodexo gaat op weg naar wegwerpplasticvrije restaurants In de Week van Circulariteit pakt de redactie het facilitaire bredere bericht van Sodexo graag mee, want de dienstverlener in Quality of...

02 september 2019

Zomergast Jacco Vonhof (Novon): van glazenwasser naar het geluid van ondernemend Nederland

Jongeren van het platform FM Next Generation zien Jacco Vonhof als influencer. Dat blijkt uit de brainstormestafette op het event bij i-team Global, afgelopen juni, waar influencers een van...

30 december 2018

Live tweet CSU-jubileumcongres toptweet 2018

Events waren er vele in 2018 en vaak verzorgde de redactie liveblogs in de vorm van Tweets. “Ons Twitteraccount met 3161 volgers is een van de 7 media van...

23 december 2019

#nieuwsnotendop directienieuws CSG en TCP, CSU beste schoonmaakidee, samenwerking Burgman en Hygeniq, Victoria in MT1000

Schoonmaakbedrijf Victoria vliegt MT top 1000 binnen Management Team (MT) magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners binnen hun sector. Dit jaar komt Schoonmaakbedrijf Victoria uit Alkmaar binnen...

05 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford...

01 juli 2019

Zomergast Tugrul Cirakoglu (Frisse Kater): expert en menslievende influencer in extreme reiniging

Met 10,8K volgers op Facebook, 35 vlogs op YouTube die 10K views halen en een kop ‘Schoonmaakbedrijf ruimt 150 kilo poep uit badkamer op’ elders in de media ben...