25 september 2020

Europees COVID-19 onderzoek AISE: positieve attitude schoonmaken voor betere hygiëne

Uit een grootschalig onderzoek naar schoonmaak- en wasgewoonten en percepties richting de industrie blijkt, dat Europese burgers een vergrote waarde ziet in was- en reinigingsmiddelen. De COVID-19 crisis versterkt de behoefte aan een schoon en hygiëne thuis en in publieke ruimten, om welzijn en een goede gezondheid te bevorderen. Aan het 3-jaarlijkse A.I.S.E.-onderzoek onder 4500 EU-burgers uit 23 landen is in juni een extra meting toegevoegd om eventuele effecten van de COVID-19 crisis in kaart te brengen, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten NVZ.

Ruimte voor verbetering huishoudgewoonten 
Goede hygiëne thuis voorkomt de verspreiding van infectieziekten. Er blijkt daarentegen ruimte voor verbetering in huishoudgewoonten: veiliger opbergen, lagere wastemperaturen, betere dosering en scheiden van verpakking. Helaas ziet nog 34% van de ondervraagde burgers niet in dat zonder was- en reinigingsmiddelen een goede hygiëne niet mogelijk is.

Schoonmaakmiddelen zouden gevaarlijk zijn
Schoonmaak- en reinigingsmiddelen zijn cruciaal om schoon te maken. 65% Van de ondervraagden vindt dat de industrie belangrijke producten aanbiedt, die belangrijk zijn voor goede gezondheid (ten opzichte van 2017 +33%). Toch heerst de tendens dat schoonmaakmiddelen gevaarlijk zouden zijn. Er wordt niet altijd juist schoongemaakt en gereinigd op de noodzakelijke plekken of op een veilige manier. Zo geeft enkel 36% aan dat hij/zij de handen met zeep wast na het niezen en 63% de handen grondig te wassen voor het eten.

Vies voelt oncomfortabel
In publieke ruimten, zoals in openbaar vervoer, scholen en kantoren, vindt men schoon en hygiëne belangrijk en geruststellend. Een vieze winkel laat men bijvoorbeeld oncomfortabel voelen. COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat de behoefte aan schone en hygiënische openbare plekken versterkt is onder de Europese burgers. Men is belust op meer te leren over professionele schoonmaakstandaarden.

Positieve attitude schoonmaken
De cijfers van voor en na de pandemie verschillen aanzienlijk. Op verschillende terreinen (zoals persoonlijke- en omgevingshygiëne) is een stijging zichtbaar in bewustzijn en/of positieve attitude tegenover schoonmaken om tot betere hygiëne te komen.

Deze waardevolle data benadrukt het belang van de industrie haar producten voor huishoudens en de professionele markt. Het onderstreept ook het belang van verdere communicatie over veilig en juist gebruik van deze producten.

Over NVZ
De NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam is de Nederlandse branchevereniging voor importeurs en fabrikanten van was-, reinigings-, onderhouds-en desinfectiemiddelen en schoonmaakmachines. Als kenniscentrum dragen wij bij aan de verspreiding van juiste informatie over het belang en veilig gebruik van producten in onze branche. A.I.S.E. is de internationale opdrachtgever, waarbij de NVZ aangesloten is.

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 april 2024

Bezoek uit Den Haag voor NVZ-lid Spectro

In het kader van de aankomende Europese verkiezingen hebben afgelopen week Gerben Horst, CDA-kandidaat voor het Europees Parlement en Inge van Dijk, Tweede Kamerlid (CDA) een bezoek gebracht aan...

20 juli 2023

“De toekomst vind je in het verleden”

Hans Razenberg is gepromoveerd chemicus die zijn gehele carrière lang hart heeft voor ontwikkelingen in technologie. Hij is 30 jaar betrokken bij NVZ, waarvan 8 jaar als directeur. Per...

08 mei 2020

Gratis NVZ handleiding Hygiëne op scholen

Per 11 mei gaan de scholen weer open, maar kan dat wel op een veilige manier? Gaat het wel goed met de hygiëne op scholen? Om scholen hierin bij...

23 oktober 2019

Blog: Op weg naar 10.000 doden per jaar?

Op de Internationale Dag van het Handen wassen (op 15 oktober) kwamen op de derde editie van het Hygiëneforum nationale en internationale experts samen om te praten over verontrustende...

29 juni 2020

Review FMGezondheidszorg webinar Opschalen naar COVID-19, de 2e golf

“We hebben mensen zien sterven door eenzaamheid.” Dat COVID-19 de wereld op z’n kop heeft gezet, wisten we al, maar de (vaak persoonlijke) bijdragen tijdens het webinar Opschalen na...

16 juni 2020

Webinar FMGezondheidszorg: Opschalen na COVID-19, de 2e golf

Voor het eerst maken we een wereldwijde crisis mee met een enorme impact op onze zorg- en ziekenhuisinstellingen. Dit heeft gevolgen voor onze kijk op crisisbeheersing binnen onze instellingen...

29 maart 2023

Aanmelding Hygiëneforum 2023 is geopend

Op woensdag 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats. Experts uit verschillende vakgebieden gaan in op het thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede...

12 september 2019

#nieuwsnotendop met ATCS, Kärcher, Masterkey, NVZ en Reputatiefabriek

Gunning aanbesteding schoonmaak en glasbewassing van kunstwerk voor Asito en Fortron MasterKey heeft Beeld en Geluid in Hilversum begeleid bij de Europese aanbesteding voor schoonmaak en glasbewassing van haar...

04 april 2023

Markt reinigings- en desinfectiemiddelen blijft komende tijd onder grote druk

Net als vele andere sectoren heeft de markt van reinigings- en desinfectiemiddelen veel te verduren sinds de pandemie en de oorlog. Veel bedrijven zaten het afgelopen jaar in overlevingsmodus,...

27 november 2023

75 jarig NVZ neemt afscheid van Hans Razenberg

Op donderdag 23 november vierde de NVZ haar 75 jarig jubileumfeest in het Centraal Museum Utrecht. Met een algemene ledenvergadering en aansluitend een feestelijk programma met sprekers als Jacco...