25 september 2020

Europees COVID-19 onderzoek AISE: positieve attitude schoonmaken voor betere hygiëne

Uit een grootschalig onderzoek naar schoonmaak- en wasgewoonten en percepties richting de industrie blijkt, dat Europese burgers een vergrote waarde ziet in was- en reinigingsmiddelen. De COVID-19 crisis versterkt de behoefte aan een schoon en hygiëne thuis en in publieke ruimten, om welzijn en een goede gezondheid te bevorderen. Aan het 3-jaarlijkse A.I.S.E.-onderzoek onder 4500 EU-burgers uit 23 landen is in juni een extra meting toegevoegd om eventuele effecten van de COVID-19 crisis in kaart te brengen, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten NVZ.

Ruimte voor verbetering huishoudgewoonten 
Goede hygiëne thuis voorkomt de verspreiding van infectieziekten. Er blijkt daarentegen ruimte voor verbetering in huishoudgewoonten: veiliger opbergen, lagere wastemperaturen, betere dosering en scheiden van verpakking. Helaas ziet nog 34% van de ondervraagde burgers niet in dat zonder was- en reinigingsmiddelen een goede hygiëne niet mogelijk is.

Schoonmaakmiddelen zouden gevaarlijk zijn
Schoonmaak- en reinigingsmiddelen zijn cruciaal om schoon te maken. 65% Van de ondervraagden vindt dat de industrie belangrijke producten aanbiedt, die belangrijk zijn voor goede gezondheid (ten opzichte van 2017 +33%). Toch heerst de tendens dat schoonmaakmiddelen gevaarlijk zouden zijn. Er wordt niet altijd juist schoongemaakt en gereinigd op de noodzakelijke plekken of op een veilige manier. Zo geeft enkel 36% aan dat hij/zij de handen met zeep wast na het niezen en 63% de handen grondig te wassen voor het eten.

Vies voelt oncomfortabel
In publieke ruimten, zoals in openbaar vervoer, scholen en kantoren, vindt men schoon en hygiëne belangrijk en geruststellend. Een vieze winkel laat men bijvoorbeeld oncomfortabel voelen. COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat de behoefte aan schone en hygiënische openbare plekken versterkt is onder de Europese burgers. Men is belust op meer te leren over professionele schoonmaakstandaarden.

Positieve attitude schoonmaken
De cijfers van voor en na de pandemie verschillen aanzienlijk. Op verschillende terreinen (zoals persoonlijke- en omgevingshygiëne) is een stijging zichtbaar in bewustzijn en/of positieve attitude tegenover schoonmaken om tot betere hygiëne te komen.

Deze waardevolle data benadrukt het belang van de industrie haar producten voor huishoudens en de professionele markt. Het onderstreept ook het belang van verdere communicatie over veilig en juist gebruik van deze producten.

Over NVZ
De NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam is de Nederlandse branchevereniging voor importeurs en fabrikanten van was-, reinigings-, onderhouds-en desinfectiemiddelen en schoonmaakmachines. Als kenniscentrum dragen wij bij aan de verspreiding van juiste informatie over het belang en veilig gebruik van producten in onze branche. A.I.S.E. is de internationale opdrachtgever, waarbij de NVZ aangesloten is.

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 mei 2025

Kennissessie desinfectiemiddelen op 14 mei: zekerheid in gebruik en inkoop

Op 14 mei 2025 organiseert NVZ samen met Schoonmakend Nederland en VSR een online kennissessie over desinfectiemiddelen. Desinfectie roept veel vragen op. De één zweert erbij, de ander ziet...

09 januari 2024

Interview Marten Kops (NVZ): “De komende 10 jaar komt er heel veel op onze sector af”

Marten Kops nam in juli 2023 officieel de directeursfunctie van de NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam over van Hans Razenberg. Hij werkt al 12 jaar bij de...

08 juni 2020

Garantie Covid-19 veilige entree: Perfect Desinfectiezuil ontsmet handen en mobieltje, en meet lichaamstemperatuur

De Perfect Desinfectiezuil doet zijn naam eer aan: in het woud der desinfectiezuilen die nu in de hele wereld als paddenstoelen uit de grond schieten, is deze desinfectiezuil perfect....

20 juli 2023

“De toekomst vind je in het verleden”

Hans Razenberg is gepromoveerd chemicus die zijn gehele carrière lang hart heeft voor ontwikkelingen in technologie. Hij is 30 jaar betrokken bij NVZ, waarvan 8 jaar als directeur. Per...

08 oktober 2021

4e Hygiëneforum: onwennig en vertrouwd

‘Zijn jullie na de lockdowns ook voor het eerst weer buiten? Het lijkt wel een schoolreisje’, opende dagvoorzitter Thomas Hoogendoorn op maandag 4 oktober 2021 het Hygiëneforum in RAI...

22 juni 2022

Kamerbezoek bij Multifill

Het is tijd dat de politiek prioriteit gaat geven aan strategische autonomie en het MKB herkent als onmisbare motor. Branchevereniging van reinigings- en desinfectiemiddelen NVZ nam daarom contact op...

14 juli 2020

Primeur in aanbesteding Schouw On!ine, voordelen voor opdrachtgever en opdrachtnemer

Bijzaak, partner voor facilitaire vraagstukken, introduceert Schouw On!ine: de nieuwe, moderne en toekomstbestendige manier van schouwen en informatie-uitwisseling tijdens Europese en onderhandse facilitaire tendertrajecten. Met het nieuwe concept Schouw...

24 april 2024

Bezoek uit Den Haag voor NVZ-lid Spectro

In het kader van de aankomende Europese verkiezingen hebben afgelopen week Gerben Horst, CDA-kandidaat voor het Europees Parlement en Inge van Dijk, Tweede Kamerlid (CDA) een bezoek gebracht aan...

11 juli 2022

Neem de COVID-basismaatregelen weer in acht

Schoonmakend Nederland doet de oproep om de Covid-basismaatregelen weer in acht te nemen, omdat in de afgelopen weken het reproductiegetal (R) weer ruim boven de 1 is gestegen. Hieruit...

20 april 2020

Marcel in het Veld van ecologische schoonmaakproducent Hygeniq ziet jarenlange mondiale zoektocht voor iedereen beloond

“Op 28 februari hoorden we het nieuws over de eerste coronapatiënt in Nederland. We hebben die vrijdagmiddag direct het MT bij elkaar geroepen en stelden onszelf de vraag: waar...