3 december 2020

Brancheorganisatie OSB verandert naam in Schoonmakend Nederland

OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) verandert van naam. Vanaf vandaag (donderdag 3 december) heet deze brancheorganisatie Schoonmakend Nederland. Piet Adema, voorzitter van Schoonmakend Nederland, legt uit: “Eind vorig jaar en begin dit jaar bepaalden bestuur en directie een nieuwe strategie. Dichter bij onze leden, de gehele branche beter op de kaart zetten, er zijn voor de hele branche en een blik op de toekomst. Toen kwam plotseling corona om de hoek kijken. We konden onze nieuwe strategie meteen bewijzen en schoonmaak in Nederland op de kaart zetten.”

De leden blijven de basis vormen van de ‘nieuwe’ brancheorganisatie. Zij bepalen de koers, behouden hun ledenvoordelen en extra service, maar Schoonmakend Nederland neemt verantwoordelijkheid voor de hele branche en draagt het grote belang en de waarde van schoonmaak en hygiëne uit.

Adema vervolgt: “De coronacrisis liet wederom zien dat wij een sterke organisatie zijn en een serieuze gesprekspartner voor verschillende partijen op verschillende niveaus, zoals politiek Den Haag, overheden, sociale partners, collega-brancheorganisaties etc. Hierdoor konden wij snel en effectief schakelen en de hele schoonmaakbranche actief ondersteunen in deze moeilijke tijd. Leden en niet-leden wisten ons te vinden. Wij realiseerden ons dat de ingeslagen weg, de juiste weg was.”

Naamswijziging
Bij een nieuwe positionering hoort een naam die daarbij aansluit. “Onze oude naam had altijd extra uitleg nodig. We wilden een naam die niet alleen in één keer duidelijk maakt wie wij zijn, maar ook voor wie wij staan, nu en in de toekomst. Wij zijn Schoonmakend Nederland!”, legt Adema uit.

Drie thema’s
Schoonmakend Nederland richt zich op drie thema’s, die van groot belang zijn binnen de schoonmaaksector:

  1. Arbeidsmarkt en werkgeverschap: (bestaande) belangenbehartiging, vitaliteit en gezondheid;
  2. Ondernemerschap: ondersteunen van bedrijven bij hun groei en innovatie(s) en hulp bij praktische vragen (zoals in de huidige crisis bijvoorbeeld via de corona-helpdesk);
  3. Duurzaamheid: ondersteuning en zichtbaarheid bij de initiatieven op het sociale vlak en bijvoorbeeld gezamenlijk onderzoek naar verduurzaming van onder meer schonere schoonmaakmiddelen en de energietransitie.

Platformen
Eén van de veranderingen die Schoonmakend Nederland doormaakt ten opzichte van haar ‘voorganger’, is het sterker inspelen op de behoeften van de mkb-bedrijven en de zogeheten platformen. In de platformen komen per schoonmaakspecialisme ondernemers bij elkaar. Zo zijn er onder meer platformen voor de reconditionering, glasbewassing en gevelonderhoud, jonge ondernemers, hotelschoonmaak en onderwijs. In de schoonmaaksector zijn er overkoepelend veel overeenkomsten, maar elk specialisme loopt vaak tegen specifieke zaken aan. Door de inrichting van deze platformen is Schoonmakend Nederland beter in staat om (snel) in te spelen op de wensen en behoeften van deze schoonmaakspecialismen.

Meer informatie over Schoonmakend Nederland is te vinden op www.schoonmakendnederland.nl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 maart 2020

#nieuwsnotendop Coronavirus en schoonmaak

De uitbraak van het coronavirus en de toename van het aantal besmettingsgevallen wereldwijd en in Nederland is al weken het gesprek van de dag. Kijken we naar onze branche...

13 juni 2019

#nieuwsnotendop met Atir, Diversey, Dolmans, Rietbroek en Zone3

Diversey en Dolmans kiezen voor een goed gevoel Dolmans heeft ongeveer 2000 specialisten die met alle zorg, aandacht en vakmanschap facilitaire diensten verlenen. Dolmans koos voor Diversey voor het...

05 oktober 2020

RTL Nieuws in gesprek met Piet Adema (OSB) over oplossing voor minder kantoorschoonmaak

Meer thuiswerken, minder kantoorschoonmaak. “Dat raakt schoonmaakbedrijven. Een oplossing kan zijn als bedrijven het schoonmaken van de thuiswerkplek van hun personeel gaan betalen. Sommige opdrachtgevers van schoonmaakbedrijven zijn daar...

06 november 2018

Terugblik AWOG-bijeenkomst Techniek & Toekomst: van glazenwasser naar drone-piloot?

Blijven we ladderen? Of gaan we met drones ramen zemen? En welke kanskaarten liggen op tafel voor glasbewassing met microbiologische reinigers? In De Machinist in Rotterdam – waar van...

27 juli 2020

The future is now (2) Henk Toering: “Huidige schoonmaak businessmodel staat voor lage marges”

“Nieuwe technologieën en methodieken implementeren in het huidige businessmodel is niet sustainable”, overtuigt Henk Toering. “Schoonmaak is een van de grootste sectoren in Nederland. Juist daarom is het delen...

08 augustus 2019

#nieuwsnotendop: cybercriminaliteit, groen toiletpapier en werkgeluk

OSB-ledenbijeenkomst: Wapen je schoonmaakbedrijf tegen cybercriminaliteit Cybercriminaliteit: iedere ondernemer moet zich hiervan bewust zijn en maatregelen nemen, in het belang van het bedrijf. Omdat cybercriminaliteit ook schoonmaakbedrijven treft, organiseert...

01 december 2019

#nieuwsnotendop met winnaars Asito, Wenting en NH, gunning Forton, AWOG glazenwassersweek, Facilicom feest en OSB nieuws

Golden Service Awards voor Wenting, Kolkman en NH Amsterdam Schiphol Airport De jury van de Golden Service Awards (GSA) heeft op 28 november tijdens een feestelijk diner de winnaars...

10 december 2019

Erik te Brake (VNO-NCW en MKB Nederland): “Inbesteden gebeurt op basis van vooroordelen”

“Een van de aannames is dat inbesteden betere arbeidsvoorwaarden zou opleveren. Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsvoorwaarden niet beter, maar juist slechter worden. Dat zie je ook in de...

07 april 2020

OSB en RAS volgen met mobiliteitscentrum voor schoonmaakondernemers

OSB, RAS en de sociale partners FNV en CNV zijn op 6 april het Mobiliteitscentrum Schoonmaak gestart om ondernemers in de schoonmaakbranche hulp te bieden tijdens deze coronacrisis. Dergelijke...

28 maart 2019

Oud-OSB-voorzitter Hans Simons overleden

Oud-voorzitter van ondernemersvereniging OSB Hans Simons (71) is overleden. Hans was van 2009 tot juni 2015 voorzitter en is als een van de initiatiefnemers van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag...