3 december 2020

Brancheorganisatie OSB verandert naam in Schoonmakend Nederland

OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) verandert van naam. Vanaf vandaag (donderdag 3 december) heet deze brancheorganisatie Schoonmakend Nederland. Piet Adema, voorzitter van Schoonmakend Nederland, legt uit: “Eind vorig jaar en begin dit jaar bepaalden bestuur en directie een nieuwe strategie. Dichter bij onze leden, de gehele branche beter op de kaart zetten, er zijn voor de hele branche en een blik op de toekomst. Toen kwam plotseling corona om de hoek kijken. We konden onze nieuwe strategie meteen bewijzen en schoonmaak in Nederland op de kaart zetten.”

De leden blijven de basis vormen van de ‘nieuwe’ brancheorganisatie. Zij bepalen de koers, behouden hun ledenvoordelen en extra service, maar Schoonmakend Nederland neemt verantwoordelijkheid voor de hele branche en draagt het grote belang en de waarde van schoonmaak en hygiëne uit.

Adema vervolgt: “De coronacrisis liet wederom zien dat wij een sterke organisatie zijn en een serieuze gesprekspartner voor verschillende partijen op verschillende niveaus, zoals politiek Den Haag, overheden, sociale partners, collega-brancheorganisaties etc. Hierdoor konden wij snel en effectief schakelen en de hele schoonmaakbranche actief ondersteunen in deze moeilijke tijd. Leden en niet-leden wisten ons te vinden. Wij realiseerden ons dat de ingeslagen weg, de juiste weg was.”

Naamswijziging
Bij een nieuwe positionering hoort een naam die daarbij aansluit. “Onze oude naam had altijd extra uitleg nodig. We wilden een naam die niet alleen in één keer duidelijk maakt wie wij zijn, maar ook voor wie wij staan, nu en in de toekomst. Wij zijn Schoonmakend Nederland!”, legt Adema uit.

Drie thema’s
Schoonmakend Nederland richt zich op drie thema’s, die van groot belang zijn binnen de schoonmaaksector:

  1. Arbeidsmarkt en werkgeverschap: (bestaande) belangenbehartiging, vitaliteit en gezondheid;
  2. Ondernemerschap: ondersteunen van bedrijven bij hun groei en innovatie(s) en hulp bij praktische vragen (zoals in de huidige crisis bijvoorbeeld via de corona-helpdesk);
  3. Duurzaamheid: ondersteuning en zichtbaarheid bij de initiatieven op het sociale vlak en bijvoorbeeld gezamenlijk onderzoek naar verduurzaming van onder meer schonere schoonmaakmiddelen en de energietransitie.

Platformen
Eén van de veranderingen die Schoonmakend Nederland doormaakt ten opzichte van haar ‘voorganger’, is het sterker inspelen op de behoeften van de mkb-bedrijven en de zogeheten platformen. In de platformen komen per schoonmaakspecialisme ondernemers bij elkaar. Zo zijn er onder meer platformen voor de reconditionering, glasbewassing en gevelonderhoud, jonge ondernemers, hotelschoonmaak en onderwijs. In de schoonmaaksector zijn er overkoepelend veel overeenkomsten, maar elk specialisme loopt vaak tegen specifieke zaken aan. Door de inrichting van deze platformen is Schoonmakend Nederland beter in staat om (snel) in te spelen op de wensen en behoeften van deze schoonmaakspecialismen.

Meer informatie over Schoonmakend Nederland is te vinden op www.schoonmakendnederland.nl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 augustus 2020

Rob Bongenaar over hygiëne in horeca: “Er is een wereld te winnen. Juist nu meters maken”

“Het is vaak geen onwil maar onkunde. Je komt op plekken en zie, merk en denk je: ‘ze hebben het goed gedaan’, maar soms zie je dat de schoonmaak...

09 april 2020

Ellen Dekkers (RAS) over € 5 miljoen noodsteun coronacrisis: “Bedrijven en medewerkers ondersteunen”

De sociale partners in de schoonmaakbranche (CNV, FNV en OSB) verenigt in de RAS (Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche) nemen diverse maatregelen om de schoonmaak door deze coronacrisis...

02 september 2019

Zomergast Jacco Vonhof (Novon): van glazenwasser naar het geluid van ondernemend Nederland

Jongeren van het platform FM Next Generation zien Jacco Vonhof als influencer. Dat blijkt uit de brainstormestafette op het event bij i-team Global, afgelopen juni, waar influencers een van...

08 mei 2020

OSB alert: “Corona brengt veel onrust: vergeet schoonmakers in zorg en onderwijs niet bij testen op corona”

Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) roept op om bij het testen op Covid-19 in de zorg en onderwijs de schoonmakers niet te vergeten. Jeroen Veldboer (directeur OSB): “In veel...

05 november 2018

Vandaag: Techniek en innovatie centraal op AWOG-bijeenkomst

De wereld van de techniek is flink in beweging. Wat betekent dat voor glazenwassers en gevelbehandelaars? Welke ontwikkelingen en innovaties zijn relevant voor onze branche en bieden kansen? Welke...

27 juli 2020

The future is now (2) Henk Toering: “Huidige schoonmaak businessmodel staat voor lage marges”

“Nieuwe technologieën en methodieken implementeren in het huidige businessmodel is niet sustainable”, overtuigt Henk Toering. “Schoonmaak is een van de grootste sectoren in Nederland. Juist daarom is het delen...

06 december 2018

Cao schoonmaak: werkgevers komen met loonbod van 7,7%

In de vijfde onderhandelingsronde over een nieuwe cao voor de schoonmaak heeft brancheorganisatie OSB een bod voor een driejarige cao aan CNV en FNV uitgebracht. De onderhandelingsdelegatie van de...

26 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met SMB Willems, Vebego, CSU en OSB

In onze themaweek Prachtig onze tweede #nieuwsnotendop met wederom prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste afstand. #zorgvoorelkaar #waarderingvoorelkaar #hartvoorelkaar SMB...

24 maart 2020

Themaweek Prachtig: OSB start actie #SchoonmakersBedankt

Schoonmakers zijn onmisbaar. Dat waren ze al, maar nu in deze tijd helemaal. Waar zorgverleners met hun handen aan het bed strijden tegen het coronavirus, vechten schoonmakers ook dagelijks...

20 december 2018

Onderhandelingsakkoord CAO Schoonmaak

Werkgevers in de schoonmaak (verenigd in brancheorganisatie OSB) en vakbonden CNV en FNV hebben in de nacht van woensdag 19 op donderdag 20 december een onderhandelingsakkoord bereikt over een...