24 februari 2020

Breedweer en Nelis pakken unieke primeur sociale aanbesteding Hogeschool Utrecht

“Als je dit moment niet bezig bent met betekenisvol ondernemen, dan kun je als schoonmaakbedrijf dadelijk je boeltje opruimen. Aanbestedende diensten leggen steeds meer de focus op sociaal ondernemen.” Met deze boodschap eindigen Jack Stuifbergen van Breedweer facilitaire diensten en Jeffrey Happel van Nelis Company ons gesprek over de gegunde aanbesteding door Hogeschool Utrecht (HU). ‘As we speak’ zijn de teams van de twee ‘socials’ bezig met de glasbewassing van de zeven panden van de hogeschool. In de door HU zelf begeleide aanbesteding was sociaal ondernemen de wens. De gunning aan Breedweer en Nelis is het resultaat en samenwerking de kracht. Een drietrapsraket.

Sociaal aanbesteden, het kan en gebeurt. Of Hogeschool Utrecht de eerste is? Nee, maar in deze vorm glasbewassing en gevelreiniging aanbesteden wel. Jack legt uit: “Hogeschool Utrecht heeft potentiële partijen voorgesorteerd en marktconsultatie verricht op basis van artikel 2.82.” Deze bepaling in de Aanbestedingswet houdt in, dat een aanbestedende dienst bepaalt dat alleen inschrijvingen mogen worden ingediend door bedrijven met minstens 30% gehandicapte of kansarme werknemers. Ondernemingen die daar niet aan voldoen, mogen dus geen inschrijving indienen.

“Juist in het sociale domein moet je elkaar niet beconcurreren.”

“We willen aanbesteden aan partijen voldoen aan dit artikel, gaf de hogeschool aan”, vervolgt Jack van Breedweer facilitaire diensten. “Ik heb me aangemeld voor deze aanbesteding en uitgelegd wie we zijn, wat we doen en wat ons onderscheidt. Nelis was ook aanwezig bij de marktconsultatie. Ik heb toen voorgesteld om op een andere manier aan te besteden. Om daar samen in op te trekken, want juist in het sociale domein moet je elkaar niet beconcurreren. In het aanbestedingsformat is de marktdialoog opgenomen, zodat marktpartijen met de HU en met elkaar in gesprek konden gaan.”

Drietrapsraket
En dat gebeurde met een prachtige gunning van de aanbesteding tot gevolg: zeven panden van de Hogeschool Utrecht met 60.000 m2 glasbewassing en het gevelonderhoud, waarin drie partijen samenwerken: Breedweer, Nelis en Hogeschool Utrecht.

Ian Smeyers, grondlegger van Nelis Company en adviseur sociaal inkopen, haakt aan: “Van bedrijven wordt verwacht dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo is er de Participatiewet en wordt bij aanbestedingen verlangd dat ‘social return on investment’ wordt geleverd. Nelis is optimistisch over de kansen. We zien immers tal van organisaties die van meerwaarde willen zijn voor hun omgeving. Dat kan goed samengaan met zakelijk succes. Sterker nog: om duurzame werkgelegenheid te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn gezonde bedrijven essentieel.”

Breedweer en Nelis pakken primeur
Door de samenwerking met Nelis kunnen we zeggen dat we de enige twee zijn die sociaal ondernemen op deze schaal doen”, vervolgt Jack. De drietrapsraket zit ‘m in elkaar versterken. “Als je niet bereid bent om te delen, kun je niet vermenigvuldigen”, weten Jack en Jeff. “Nelis zet net als wij in op sociaal maatschappelijke impact. Als ondernemer doe je dan iets terug voor de samenleving. Breedweer verkoopt geen dienstverlening of schoonmaakdienst, wij verkopen impact, waardoor onze klant die onze dienstverlening inkoopt ook impact maakt. Kiest een bedrijf of organisatie bewust voor impact maken, dan volgt trots vanzelf en willen zij dit graag aan hun klanten laten zien. Sociaal inkopen vergroot namelijk ook de waarde van de organisatie”, legt Jack uit.

“Het is bijzonder dat Nelis en Breedweer elkaar gevonden hebben: een unieke primeur in sociaal aanbesteden in glas en gevel”

De twee ‘socials’ – Nelis en Breedweer – steken hun dienstverlening beide in op sustainability development goals, met doelstellingen als zero waste, ketensamenwerking en duurzame inzetbaarheid van middelen en mensen. Die doelen hebben Jeffrey en Jack ook over de bühne gebracht door gastcolleges op de Hogeschool Utrecht te geven. “Circulariteit was de insteek. De groep studenten Technische Bedrijfskunde stonden daar eerst wat sceptisch tegenover. Maar circulariteit en duurzaamheid is een van de SDG’s. Je denkt dan misschien direct aan een elektrische auto, maar duurzaamheid zit ‘m ook in mensen. Er wordt minder nagedacht over hoe we sociaal kunnen ondernemen in relatie tot arbeidskrachten. In het gastcollege hebben we dat naar voren gebracht, natuurlijk ook de sociale impact op business modellen, hoe kun je sociaal ondernemen werkbaar maken? Het is fantastisch dat we van HU de ruimte krijgen om dit soort dingen op te pakken en dat we een groep studenten kunnen triggeren.”

Wat maakt een aanbesteding sociaal?
Het is bijzonder dat Nelis en Breedweer elkaar gevonden hebben: een unieke primeur in sociaal aanbesteden in glas en gevel. “We stappen af van enige concurrentie. We hebben namelijk een maatschappelijk doel voor ogen. De inschrijving moet natuurlijk ook sociaal zijn, en de uitvoering. We vinden het prachtig dat de HU ervoor koos om daarover in gesprek te gaan. Zij vinden het nodig om impact te maken en stappen weg van boeteclausules. Daarmee geef je je doelgroep echt kansen.”

Jeffrey en Ian: “Hogeschool Utrecht, Breedweer en Nelis, het is een echte samenwerking. Geen opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie. Maar samen in sociaal ondernemen staan. En er samen voor gaan. Dat lukt.” “Laat ons als voorbeeld dienen. Kun je het als ondernemer niet of niet alleen? Ga samenwerken”, daagt Jack tot slot uit.

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 november 2023

Sustainable Schoonmaaktoppers genomineerd

Jaarlijks wordt de ABN AMRO Duurzame 50 award uitgereikt aan koplopers die samenwerking, creativiteit en vernieuwing nastreven. Hoe mooi is het dat ook twee koplopers uit de schoonmaakbranche hiervoor...

12 juli 2019

#filmFriday CSU Innovatieaward: wie maakt impact in de facilitaire branche?

Ben jij klaar voor een megaversnelling van jouw innovatie? Schoonmaakbedrijf CSU daagt inspirator en innovators uit voor de CSU Innovatieaward 2019 scherper op morgen. Met een pitch op Circuit...

19 februari 2020

Blog: Stiefkind van het aanbesteden (2)

Stiefkind, hoezo? Het stellen van vragen is naar mijn idee te vaak een stiefkind van het aanbesteden. Terwijl het belang van het stellen van vragen groot is. Als Aanbestedingsspecialist...

06 februari 2020

Nelis ontmoet Marc Rutte: “Je krijgt ze steeds hoger opgeleid onder aan je ladder!”

Hoe bijzonder kan het zijn… “Onze minister president Marc Rutte bezocht op 5 februari samen met een delegatie bestaande uit Prins Christiaan en Hans Biesheuvel van ONL, de Energie...

17 december 2018

100-jarige Nelis Company: “Kopje koffie glazenwasser? Met een koekeloerdertje”

Sociaal glazenwassersbedrijf Nelis Company bestaat in 2018 precies 100 jaar en lanceert ter ere van deze mijlpaal een nieuw sociaal koekje bij de koffie: de Koekeloerdertjes. “We moeten namelijk...

18 juni 2020

Blog: En dan nu naar het weer!

Aan het einde van elk journaal een vaste afsluiting van het dagelijks nieuws. Alle ellende en bijzondere gebeurtenissen ten spijt, we willen weten hoe nat we worden als we...

06 juni 2019

Het tij is gekeerd: Codecommissie trekt gele kaart Europese Commissie in

“Wij zullen de principes van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in toekomstige aanbestedingen toepassen en onze werknemers voorlichten over de Code.” De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf reikte...

06 februari 2019

Nieuw: overheidsopdracht voor schoonmaak militaire gebouwen

De ministerraad gaat op voorstel van minister van Defensie Didier Reynders akkoord met de lancering van een meerjarige overheidsopdracht van diensten voor de huishoudelijke schoonmaak van de militaire gebouwen in de kwartieren...

11 februari 2020

Nieuw Comite van Aanbeveling voor sociaal beleid 500.000 facilitaire dienstverleners

Om het appèl van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op marktpartijen, opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs te versterken, is deze maand een vooraanstaand Comité van Aanbeveling opgericht. De Code is sinds...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...