17 september 2024

Slechts helft werkend Nederland kent schoonmaker bij naam

Bijna acht op de tien werkende Nederlanders beschouwt schoonmakers als waardevolle collega’s. Toch kent slechts 53 procent de schoonmaker van zijn werkplek bij naam. Ook overweegt ruim de helft van werkend Nederland een andere baan te zoeken als de werkomgeving vies en niet opgeruimd is. Dat blijkt onderzoek van schoonmaakbedrijf Vebego Cleaning Services in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect onder 1.008 werkenden in Nederland.

Uit het onderzoek van een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland komt naar voren dat schoonmakers van wezenlijk belang zijn voor werkenden. 95 procent van de respondenten beschouwt schoonmaak als belangrijk of zeer belangrijk voor hun werkplezier. Werknemers geven aan dat een schone werkomgeving hun productiviteit positief beïnvloedt.

Cruciale schakels
Een vieze en niet opgeruimde omgeving zou meer dan de helft (51 procent) van de werkende Nederlanders aanzetten om naar een andere baan te zoeken. Veruit het grootste deel van de respondenten (92 procent) zegt de werkplek ook nog zelf schoon te houden en meer dan driekwart (77 procent) stoort zich aan troep die collega’s achterlaten. Wel propt iets meer dan een derde van tijd tot tijd afval in de prullenbak als die eigenlijk al vol is.

De gegevens uit het onderzoek sluiten aan op de lijn die Vebego Cleaning Services kiest in haar nieuwe campagne. Aan de hand van de verhalen van collega’s van het bedrijf wordt duidelijk dat schoonmakers cruciale schakels zijn in de maatschappij. “Schoonmakers doen zeer belangrijk werk, dat lang niet altijd zichtbaar is”, zegt Mark Keur, algemeen directeur van Vebego Cleaning Services. “Dankzij het grote vertrouwen in onze 8000 schoonmaakcollega’s, voelen ze zich medeverantwoordelijk voor het welzijn van vele anderen. Ze zorgen ervoor dat het echt schoon is. En dat doet iets positiefs met ons allemaal.” Het oudste schoonmaakbedrijf van Nederland is verheugd dat uit het onderzoek blijkt wat ze al dachten. Keur: “Mensen hechten aan een schone werkplek en schoonmaakwerk is essentieel voor onze samenleving.”

Zelf betalen voor betere schoonmaak
Opvallend is dat 14 procent van de respondenten bereid is maandelijks een geldbedrag te geven om de werkvloer nog schoner en opgeruimder te krijgen. Het gemiddelde bedrag dat zij bereid zijn af te staan voor betere schoonmaak is € 35,95.
Verder verschilt de waardering voor schoonmaak verschilt per regio. In de regio Noord-Nederland bijvoorbeeld, wordt het belang van een schone werkplek extra benadrukt en vindt 56 procent dat zeer belangrijk. Terwijl andere delen van het land schoonmaak als iets minder essentieel ervaren, variërend van 47 tot 49 procent.

Toiletten belangrijker dan bureau
Toch is er nog een wereld te winnen. Ruim de helft (53 procent) van de werkenden geeft wel aan dat de schoonmaakwerkzaamheden het liefst buiten werktijd moeten gebeuren. Daarnaast geeft 47 procent aan dat ze naam van de schoonmaker niet kennen. Keur: ‘Des te meer reden voor ons om onze schoonmakers op de voorgrond te zetten en een gezicht te geven’.
Op de vraag welke plek op het werk het meest belangrijk is om schoon en opgeruimd te hebben, antwoordt 72 procent dat dit de toiletten zijn. De eigen werkplek was voor slechts 15 procent van de respondenten het belangrijkste, gevolgd door de keuken en kantine met 9 procent.
Respondenten werd ook gevraagd wat het meest vieze was dat ze ooit aantroffen op hun werkplek. Smerige wc’s en al dan niet beschimmelde etensresten worden vaak genoemd. Een respondent vond dat schoenafdrukken op de muur de kroon spanden, terwijl een ander het voorbeeld gaf van een nest met honderden kleine spinnetjes die uit een geretourneerd apparaat kwamen gekropen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 augustus 2024

Help jouw medewerkers beter leren lezen en schrijven met de Droombox

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland en voorzitter van de Raad van Toezicht van de Stichting Lezen & Schrijven, weet als geen ander tegen welke uitdagingen mkb’ers aanlopen. Jacco: “De tijd...

24 november 2024

FAVORITES Asito viert 26 x 25 jaar: 650 jaar ervaring

Vrijdag 15 november 2024 was voor Asito een dag om trots op te zijn. Die dag vierde het bedrijf dat maar liefst 26 collega’s 25 jaar in dienst zijn....

30 oktober 2024

PFS GROUP neemt CLEAN SOLUTIONS GROUP BELGIE (EX-SEIFAR) over

PFS GROUP, gevestigd in Antwerpen, heeft CLEAN SOLUTIONS GROUP BELGIË overgenomen, een producent van schoonmaakmiddelen voor de institutionele markt uit Lokeren. Tot vier jaar geleden was het bedrijf bekend...

12 februari 2025

Marco van Dongen benoemd tot Head of Bidmanagement & Solutions bij ISS Facility Services

Per 1 februari 2025 is Marco van Dongen benoemd tot Head of Bidmanagement & Solutions bij ISS Facility Services. Hij gaat leiding geven aan een team van Solutions Managers,...

23 oktober 2025

Lancering nieuwe app voor glas- en gevelbranche: Object RI&E.

In de glas- en gevelbranche zijn veiligheid en efficiëntie van cruciaal belang. Daarom heeft Maurice Rutgrink de Object RI&E (Risico-Inventarisatie en -Evaluatie) app ontwikkeld, speciaal ontworpen om te voldoen...

18 juni 2025

Gezien in de media: Coline Cleans maakt schoon met liefde en zonder oordeel

Jacoline Collee (30) uit Gorinchem, bekend als Coline Cleans, maakt gratis extreem vervuilde woningen schoon van mensen met mentale problemen. Wat begon als vrijwilligerswerk naast haar baan in de...

02 oktober 2024

Woonin gunt MDG Dienstengroep het schoonmaakonderhoud en glasbewassing

“Wij zijn verheugd een nieuwe samenwerking met Woonin aan te kondigen! Na deelname aan een aanbestedingstraject is het schoonmaakonderhoud en de glasbewassing van een perceel in Nieuwegein aan ons...

31 december 2021

Lof der gewone mensen

Het Koekoekmuseum in Kleef presenteert tekeningen als ‘lof der gewone mensen’. De onmisbaren zoals boeren, vissers en dienstmeisjes. Een thema dat goed aansluit bij de huidige tijd, waarin ook...

30 juli 2024

Schoonmakend Nederland spreekt over DBA in NOS-Journaal

Op 29 juli was Rob Rommels, directeur Schoonmakend Nederland te zien in het NOS-Journaal tijdens een reportage over de handhaving van de wet DBA.

04 november 2025

Schoonmakend Nederland kondigt onafhankelijk medewerkersonderzoek aan

In aanloop naar de cao-onderhandelingen in voorjaar van 2026 laat Schoonmakend Nederland weer een onafhankelijk medewerkersonderzoek uitvoeren. Dit onderzoek start in november 2025 en wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Flycatcher....