29 februari 2024

Werknemers in 2024: persoonlijke waarden en balans boven carrière

Uit de 21e editie van de Randstad Workmonitor blijkt een duidelijke verandering in loopbaanopvattingen onder werknemers. De traditionele carrièreladder maakt plaats voor persoonlijke groei en voldoening, met een focus op de unieke waarden en ambities van het individu. Dit onderzoek, uitgevoerd onder 27.000 werknemers wereldwijd, inclusief 1000 Nederlandse werknemers, toont een verschuiving naar een meer gepersonaliseerde benadering van professionele ontwikkeling.

Diversiteit en flexibiliteit niet langer wens, maar eis op de werkplek. Werk-privébalans en mentale gezondheid krijgen prioriteit boven traditionele carrièredoelen. Prioriteiten verschuiven van enkel flexibiliteit naar een sterke nadruk op persoonlijke ambities en waarden, met name op het gebied van diversiteit en inclusie. Bijna een derde van de werknemers zou een baan afwijzen zonder leermogelijkheden.

Motivatie en ambitie
Werknemers geven prioriteit aan persoonlijk geluk en mentale gezondheid boven traditionele carrièredoelen. Slechts 45% van de Nederlandse werknemers beschouwt zichzelf als ambitieus in hun carrière en 28% (tegenover 47% wereldwijd) geeft aan meer leidinggevende verantwoordelijkheden te willen opnemen. Dit weerspiegelt een trend waarbij werknemers flexibiliteit, werk-privébalans en mentale gezondheid prioriteren. Belangrijke factoren voor werknemers zijn werk-privébalans (94%), mentale gezondheidsondersteuning en salaris (beide 90%), werkzekerheid (86%), flexibiliteit in werkuren en verlof (80%) en locatie-flexibiliteit (62%), wat duidt op een cultuurverschuiving naar balans en aanpassingsvermogen.

Flexibiliteit
61% Van de Nederlandse werknemers zou een baan afwijzen als deze hun werk-privébalans negatief beïnvloedt. Hieruit blijkt dat flexibiliteit is uitgegroeid tot een cruciale eis, in lijn met de wereldwijde trend van 57%. Verder zou 44% geen baan accepteren zonder flexibele werkuren, terwijl 35% flexibiliteit in werklocatie essentieel vindt. Een derde van de werknemers moet nu vaker op kantoor zijn, maar 25% zou overwegen hun baan op te zeggen als ze meer tijd op kantoor moeten doorbrengen.

Generatieverschillen
Generatie Z beschouwt zichzelf als ambitieuzer dan andere generaties, met 46% die deze mening deelt. Er heerst echter een gevoel van onbegrip bij werknemers ten aanzien van werkgevers, vooral bij jongere generaties. Zo voelt 42% van Gen Z (40% wereldwijd) zich niet begrepen door hun werkgever. Dit gevoel neemt af bij oudere generaties, zoals Millennials (29%, 34% wereldwijd), Gen X (13%, 24% wereldwijd) en Boomers (17%, 21% wereldwijd).

Diversiteit en inclusie
Werknemers geven de voorkeur aan organisaties die hun persoonlijke waarden weerspiegelen en zich actief inzetten voor gelijkheid en begrip. Echter voelt 44% van de werknemers (55% wereldwijd) zich genoodzaakt om bepaalde aspecten van hun identiteit te verbergen op de werkplek.

Uit onderzoek blijkt dat 37% van de Nederlandse werknemers een baan afwijst als zij het niet eens zijn met de standpunten van het leiderschap. Daarnaast zou 31% organisaties vermijden die geen proactieve inspanningen tonen om hun diversiteit en gelijkheid te verbeteren. 27% zou geen baan accepteren bij een bedrijf dat niet overeenkomt met hun sociale en milieugerelateerde waarden.

De top 5 belangrijkste initiatieven op het gebied van gelijkwaardigheid, diversiteit, inclusiviteit en verbondenheid waar werknemers op letten bij werkgevers:

  • Gelijk loon voor gelijk werk (71%, 65% wereldwijd),
  • Een divers personeelsbestand (51%, 42% wereldwijd),
  • Diversiteit in leiderschap (41%, 37% wereldwijd ),
  • Maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven (35%, 36% wereldwijd),
  • Gezinsverlof voor alle werknemers (33%, 45% wereldwijd).

Dit onderstreept het belang voor werkgevers om actief beleid te voeren dat diversiteit, gelijkheid, en inclusie ondersteunt. Werknemers zijn op zoek naar werkgevers die niet alleen een baan bieden, maar ook een positieve bijdrage leveren aan maatschappelijke verandering. Waarbij werknemers worden erkend als volledige individuen met unieke achtergronden en omstandigheden.

Toekomstbestendige vaardigheden
In een tijdperk waarin balans en persoonlijke waarden centraal staan, zien werknemers de ontwikkeling van toekomstbestendige vaardigheden, zoals kunstmatige intelligentie, als essentieel. 57% van de Nederlandse werknemers gelooft dat hun werkgever hen helpt bij het ontwikkelen van dergelijke vaardigheden, en 31% zou geen baan accepteren zonder mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. Dit onderstreept het belang van voortdurende training en persoonlijke ontwikkeling in de moderne werkplek.

Training en bijscholing worden vooral gezien als de verantwoordelijkheid van de werkgever (41%). De top leer- en ontwikkelingsgebieden waarin werknemers interesse hebben, zijn coaching en mentoring (31%), welzijn en mindfulness (25%), en communicatievaardigheden (23%). Deze trends tonen een duidelijke verschuiving naar een werkomgeving waarin balans, flexibiliteit en persoonlijke ontwikkeling belangrijker zijn dan enkel focus op carrière maken.

Oscar van Mourik, gedragswetenschapper bij Randstad Groep Nederland, geeft aan: “Als gedragswetenschapper bij Randstad signaleer ik in de Workmonitor 2024 belangrijke trends. Werknemers, vooral Generatie Z, leggen nu meer nadruk op persoonlijke waarden en een gezonde werk-privé balans, ten koste van traditionele carrièredoelen (bijvoorbeeld financiële groei en verticale vooruitgang). Generatie Z verwacht tevens meer betrokkenheid van werkgevers bij diversiteit en inclusiviteit, maar geeft aan een kloof te ervaren op deze gebieden. Over het geheel genomen illustreren deze bevindingen een gebrek aan begrip tussen werkgevers en de jongste generatie op de werkvloer. Dat betekent dat werkgevers de nieuwe prioriteiten van talent dienen te erkennen voor het creëren van een toekomstgerichte en -bestendige werkomgeving.

Bron : Randstad

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 november 2022

Hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen voor ISS

Facilitair dienstverlener ISS heeft de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen behaald. ISS Nederland behoort hiermee tot de 10% best presterende bedrijven op het gebied van Diversiteit &...

28 juni 2024

FMG-seminar: “Gefeliciteerd, je hebt nu een 1e veranderplan in handen”

Wat een aansprekend en veranderlijk thema… Aansprekend veranderen. Waarom? Veranderen is een constante in het werk van de facility managers in de gezondheidszorg FMGezondheidszorg. Hoe geef je leiding aan...

26 augustus 2024

𝐍𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐞𝐢𝐧𝐝𝐭𝐞𝐫𝐦𝐞𝐧 opleidingen in de maak

RAS laat weten dat er nieuwe eindtermen worden opgesteld door bedrijven uit de sector die beschrijven wat een medewerker moet kennen en kunnen om zijn/haar functie goed te kunnen...

09 december 2019

King Belgium bezoekt Metsä Tissue fabriek: “Zeer indrukwekkend”

“Een beeld – of in dit geval een bezoek – zegt meer dan 1000 woorden. Er is veel te vertellen en te laten zien. Daarom nodigen we regelmatig relaties...

19 december 2023

RAS deelt uitkomsten onderzoek ‘oplopende leeftijd’ tijdens congres in 2024

Het afgelopen jaar heeft Déhora in opdracht van RAS onderzoek gedaan naar de vraag of de medewerkers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche een grotere werklast ervaren naarmate zij ouder...

16 augustus 2024

Burgman viert 2 x 10 jaar toewijding: Marnix Verhaar en Mike Voges

Burgman vertelt dat zij op 22 april en 12 juni 2024 twee bijzondere mijlpalen vierden: het 10-jarig dienstverband van salesmanager Marnix Verhaar en account manager Mike Voges. “Marnix Verhaar...

04 april 2024

Al 60 schoonmaakbedrijven en eigendiensten waarderen hun schoonmakers

Zonder schoonmaak geen veilig ziekenhuis. Op een schaal van 10 zijn alle schoonmakers een 11! Voor sommigen misschien onzichtbaar, voor ons absoluut onmisbaar! Samen glans creëren. Het is kraakHELDER,...

07 november 2022

“Je moe(d) lef tonen naar wat jij belangrijk vindt”

Sinds september 2022 is Innovi supporter van FM Next Gen. Commercieel directeur Judith Holtkamp vertelt waarom de specialist in duurzame reinigingsoplossingen ervoor kiest om het jongerenplatform in de schoonmaakbranche...

16 juli 2023

#FAVORITES: Valerie’s Happy Restroom

Ga je op reis? Wil je je voorbereiden met een glimlach op je gezicht? Bekijk dan het filmpje van toiletschoonmaakster Valerie. Dit filmpje van een vrolijke toiletbeleving is tijdloos....

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...