9 november 2022

Allemaal Winaars!

Vier finalisten, een volle zaal met nerveuze aanhang en een dagvoorzitter met humor. Drie ingrediënten voor een écht feest. Lees en kijk nogmaals mee op foto en film naar de negende uitreiking van de Best Practice Award van de Code Schoonmaak die op 27 oktober 2022 plaatsvond. Met een zaal vol winnaars waaruit 1Nergiek en NLR als dé best practice van het jaar werd gekozen.

Nog niet eerder zat de zaal bij de uitreiking van de Best Practices zo vol met schoonmakers, leidinggevenden, managementleden, opdrachtgevers, en juryleden en organisatoren. Presentator Richard de Hoop leidde als zeer enthousiasme dagvoorzitter alle deelnemers door de middag heen. Na een introductie van Bert van Boggelen, de nieuwe voorzitter van Code Schoonmaak, draaide de middag verder om de best practices van de finalisten. Elke finalist presenteerde zijn best practice via een korte trailer en een pitch van twee minuten. Na de pitch stelde de jury enkele vragen.

De trailers en pitch waren een genot om naar te kijken en te luisteren. Omdat het trotse gevoel via beeld en podium direct de zaal instroomde. Omdat iedere finalist dat op geheel eigen wijze deed. Met beleving en humor. En met aandacht voor alle betrokkenen.

Het was voor de juryleden een pittige taak om uit de vier finalisten een overall winnaar te kiezen. Ze bogen zich over de cases van:

Universiteit Utrecht en Asito bundelen hun krachten in het programma Kracht. Via dit programma kunnen medewerkers van Asito zich ontwikkelen. Dit kan onder andere door het volgen van opleidingen. Uit de pitch blijkt dat dit bij sommigen van hen leidt tot grote ambities. Zo is Burak door alle trainingen die hij heeft gevolgd overal inzetbaar. Zijn doel is om leidinggevende te worden.
Bekijk de beelden: https://vimeo.com/766041253

De Gemeente Deventer en Qleaning zorgen ervoor dat Oekraïense vluchtelingen kunnen werken in de schoonmaak. Door ze enerzijds snel een bsn nummer te verstrekken en anderzijds een schoonmaaktraining aan te bieden én een werkplek.  Bij de pitch vertellen Maria en Elena via tolk Olga dat werken belangrijk voor hen is. In een wereld van onzekerheid is werken een positieve ervaring voor hen. Zij halen daarbij het Oekraïense spreekwoord aan: Werken maakt een mens mooier.
Bekijk de film: https://vimeo.com/766042259

Bij de Johan Cruijff ArenA en CSU draait de best practice om taakverbreding. Schoonmakers krijgen de mogelijkheid om mee te helpen bij andere werkzaamheden zoals het opbouwen van podia en timmerwerk. Zo breiden zij hun ervaring uit, ook buiten de schoonmaak. Umut en Halil doen mee aan die taakverbreding. Zij vertellen in de pitch dat zij ambitie hebben om zich te ontwikkelen. Beiden vinden het belangrijk om hiermee een goed voorbeeld te zijn voor andere medewerkers.
Geniet van de beelden: https://vimeo.com/766041632

1Nergiek en NLR werken al meer dan 40 jaar met elkaar. De NLR houdt er niet van om steeds opnieuw te moeten aanbesteden omdat het ergens anders misschien goedkoper is. Kwaliteit is belangrijk. Het partnership tussen beide partijen lijkt een beetje op een goed huwelijk. De medewerkers laten dit zien met letters. Elke letter staat voor een kenmerk van de samenwerking. Een aantal van deze kenmerken zijn: uitdaging, relatie, aandacht (voor de mens), plezier, team en samenwerken. De letters samen vormen de woorden Duurzaam Partnership.
Bekijk hun filmpje: https://vimeo.com/766040921

Het juryberaad duurde drie stemrondes om de uitslag te bepalen. Bert van Boggelen lichtte de moeilijke keuze toe: “alle best practices zijn mooie voorbeelden van de Code en hebben iets positiefs. Alle trailers zijn leuk om te zien en in alle pitches is de boodschap goed overgebracht.” Uiteindelijk maakte hij de winnaar onder veel tromgeroffel bekend: 1Nergiek en NLR. Het team sprong een gat in de lucht!

Bij de andere drie finalisten heerste ook blijheid. “Ook wij zijn winnaars”, vertelde Anajah Quentin van Qleaning. “Het is voor ons als relatief kleine partij al een enorme eer om als finalist op dit podium te mogen staan.”

Elke finalist kreeg een award uitgereikt en poseerde voor de fotocamera. Met een borrel werd de bijeenkomst vervolgens afgesloten.

Bekijk de foto’s:


 

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juli 2019

Meest populair op LinkedIn 1e halfjaar 2019: Sander Haas over 10 jaar Asito verkiezing

Als contentmarketeer en inspiratiebron publiceert het redactieteam van Schoonmaakjournaal bijna werkdagelijks een select artikel. Een interview, blog, filmproductie of best practice. In het eerste halfjaar van 2019 behaalde het...

24 april 2019

CNV start rechtszaken voor werknemers met spookcontract

CNV Vakmensen start rechtszaken namens werknemers met een slapend dienstverband. “We voeren inmiddels al enkele maanden een campagne richting werkgevers om een einde te maken aan slapende dienstverbanden. We...

07 november 2018

Mona Pieters wint CSU en Qmusic winactie Feestje op je werk

Mona Pieters is de hoofdprijswinnaar van CSU’s winactie Feestje op je werk. De winactie is onderdeel van de hernieuwde sponsoring van het schoonmaakbedrijf aan de spannende Qmusic radioquiz Het...

25 juli 2023

Doe je mee aan de Beach Cleanup 2023?

Zwerfafval op stranden en in zee is een groot probleem. Hoewel uit onderzoek blijkt dat de Noordzee de afgelopen jaren steeds schoner wordt, is het probleem nog lang niet...

03 juni 2022

Ken je Sammy al?

Deze schoonmaakheld leert kinderen op een speelse manier over hygiëne en maakt hen bewust over hun eigen rol bij het schoonhouden van hun klas. Het doel? Een veilige, hygiënische...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Tahir viert 30 jaar dienstverband bij ASKO

“Onze collega Tahir is maar liefst 30 jaar in dienst bij Asko!”,  deelt Asko Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten. Van harte gefeliciteerd! “We verrasten hem bij de klant met bloemen en...

23 mei 2023

Versterken diversiteit en gelijkheid in schoonmaak

Martine Mallee, oprichtster van Women in Cleaning, gelooft sterk dat de schoonmaakindustrie naar een hoger niveau kan worden getild door te laten zien wat we met elkaar doen om...

29 mei 2024

Gezien in de media: Seepje zegt Sorry

‘In een paginagrote advertentie in de Volkskrant, Trouw en Het Parool biedt Seepje zijn excuses aan. De handzeep blijkt namelijk niet 100 procent natuurlijk, maar ‘slechts’ 99,3 procent. En...

09 januari 2024

Interview Marten Kops (NVZ): “De komende 10 jaar komt er heel veel op onze sector af”

Marten Kops nam in juli 2023 officieel de directeursfunctie van de NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam over van Hans Razenberg. Hij werkt al 12 jaar bij de...

18 januari 2019

#nieuwsnotendop week 3: Asito, CSU, ICS Groep en Perfect Vloeronderhoud

Op eigen-wijze brengt Schoonmaakjournaal het nieuws over ontwikkelingen in de schoonmaak- en facilitaire markt. We doen dit niet meer door dagelijks veel contentsnacks aan te bieden, maar door u...