9 november 2021

Monumentaal kunstwerk

Kunstenaar Klaus Dauven bracht in het Franse Jura een ‘reversed graffiti’ kunstwerk aan op de 110 meter hoge en 430 meter lange muur van de stuwdam Vouglans. Met deze techniek wordt een patroon gecreëerd door te spelen met het contrast tussen gereinigde oppervlakken en oppervlakken waar nog vuil is achtergebleven. Dat gebeurt door het vuil selectief te verwijderen. Wat overblijft is het silhouet van een bos. Het spectaculaire kunstwerk werd mede mogelijk gemaakt door Kärcher en het Franse energiebedrijf EDF (Électricité de France). Bekijk de video over de realisatie van het kunstwerk:

Grootste ‘reversed graffiti’ kunstwerk tot nu toe
Het kunstwerk op de stuwdam van Vouglans is het vijfde project waaraan Klaus Dauven en Kärcher hebben samengewerkt. Het is bovendien het grootste ‘reversed graffiti’ kunstwerk dat tot nu toe gemaakt werd. “Het is voor ons altijd weer bijzonder wanneer Klaus Dauven onze toestellen gebruikt om een meesterwerk te creëren”, bevestigt Hartmut Jenner, CEO en voorzitter van de raad van bestuur van Alfred Kärcher SE & Co. KG.

Bossilhouet met indruk van diepte
Bij de keuze van zijn ontwerp liet Klaus Dauven zich inspireren door het bosrijke landschap van de Jura. “Ik vind het passend dat het overgebleven vuil niet over het hele oppervlak van de dam verspreid is, maar het oog als het ware naar het midden van de muur zuigt. Op die manier weerspiegelt het silhouet van het bos de vorm van de vallei zelf, waardoor van veraf een prachtige illusie van diepte ontstaat”, legt Klaus Dauven uit. Net als zijn andere werken waarbij hij gebruikmaakt van ‘reverse graffiti’ zal ook dit kunstwerk mettertijd verdwijnen als gevolg van verwering en organische groei.

Ontwerp komt tot leven
Om het patroon op de muur van de dam te maken daalden industriële klimmers van de bovenste rand van de dam af naar beneden en brachten ze meer dan 2.500 stippen van organische boetseerklei op het met vuil bedekte oppervlak aan. Ze kregen daarbij de hulp van meettechniekers die met lasers vanaf de grond aanduidden waar de boetseerklei precies moest komen. Nadat ze alle kleistippen hadden aangebracht, gebruikten de klimmers hogedrukreinigers om de stippen met elkaar te verbinden en het ontwerp in het vuil te spuiten, dat voornamelijk bestond uit mos, korstmossen en zwammen. Alle werken werden met de grootste zorg en zo duurzaam mogelijk uitgevoerd. Zo werd het water voor de hogedrukreinigers rechtstreeks uit het stuwmeer gehaald en werd de stroom opgewekt door de waterkrachtcentrale van de stuwdam. Er werden bovendien geen schoonmaakmiddelen gebruikt. Uiteindelijk hadden de vier koudwaterhogedrukreinigers, zes industriële klimmers, verschillende medewerkers van Kärcher en de kunstenaar zelf in totaal vier weken nodig om het meesterwerk te creëren.

Over Klaus Dauven
Klaus Dauven (1966) studeerde aan de kunstacademies van Düsseldorf, Munster en Aix-en-Provence en legde zich van meet af aan toe op tekenen. In 1997 ontwikkelde hij de ‘reversed graffiti’ techniek, waarbij hij een stofzuiger of hogedrukreiniger gebruikt om tekeningen te maken door het patina van een oppervlak te verwijderen. Sindsdien heeft hij deze techniek van zijn hand verder verfijnd. Zijn bekendste en grootste werken zijn te bewonderen op verschillende stuwdammen in Duitsland, Japan en Zuid-Korea. In 2018 maakte hij nog ‘Les Gens’ (‘Mensen’) op de pier in de haven van het Franse Sète.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 april 2019

Top 3 maart op Schoonmaakjournaal: Dag van de Schoonmaker, Salubris en Leviy

In de schoonmaak draait het om de mensen op de werkvloer, de vakgiganten die dagelijks zorgen voor hygiëne, schoon en beleving. Het wordt vaak geroepen, maar niet altijd uitgedragen....

01 februari 2022

Geen 1,5 meter alsjeblieft

Humor in coronatijd, daar houden we van. Deze foto kwam de redactie tegen op social media en heeft ‘m even ‘geleend’ om deze in onze rubriek ‘foto’s & films’...

04 oktober 2021

Onderhandelingen nieuwe cao Schoonmaak van start op 4 oktober

Op maandag 4 oktober zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao Schoonmaak van start gegaan. Een cao die geldt voor de 125.000 schoonmakers in Nederland “Wij hebben tijdens de...

31 oktober 2021

Opruimen met ‘Kunst aan (de) kant!’

Hoe we ook ons best doen om het netjes te houden, het leven blijft een chaos. Maar daar is heel goed wat aan te doen. Van kerstboom tot parkeerterrein...

08 juni 2023

Women in Cleaning Interclean Amsterdam

“We nodigen alle vrouwen uit de hygiëne-, gezondheids- en horeca-industrie van over de hele wereld uit om samen te komen en samen te werken om een verschil te maken”,...

30 november 2023

EW en Rotterdam The Hague Airport in de race voor Best Practice Award

7 December 2023 wordt een spannende dag voor de zes schoonmaakteams die zijn genomineerd voor de Best Practice Award 2023. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag zal op die middag het...

24 juli 2019

Sociaal en duurzaam ondernemen: Kärcher helpt met recyclage festivalmateriaal

Een vertrouwd beeld helaas: elk jaar opnieuw laten festivalgangers bergen afval en spullen achter. Maar op enkele Belgische festivals krijgen die spullen nu een tweede leven via het project...

25 november 2021

Forbo zorgt voor 95% minder vocht en vuil en tot 65% tijdbesparing

Forbo Flooring breidt haar collectie schoonloopvloeren uit met Coral Bright, Coral Interior en het Pro-Fit Quattro losleg installatiesysteem. Met de verschillende matten en het vloerensysteem stopt volgens Forbo 95%...

30 juni 2022

Onderzoek hoger onderwijs: Schoon maak je samen

Schoon is (veel) meer dan schoonmaken. Schoon is beleving. Schoon is imago. En schoon is na een pandemie meer dan ooit verbonden aan hygiëne. Het belang is enorm, maar...

11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de...