14 oktober 2025

Streekvervoer ondertekent de Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Streekvervoerders, vakbonden en opdrachtgevers hebben op 14 oktober 2025 de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Streekvervoer ondertekend. Met deze code spreken de partijen gezamenlijk af om sociaal verantwoord te handelen bij aanbestedingen, uitvoering en samenwerking binnen het streekvervoer.

De Code wordt al 15 jaar in de facilitaire branche gebruikt en heeft onder meer in de schoonmaak, beveiliging, catering en bij de verhuizers positieve impact gehad. Ook de sociale partners in de cao OV omarmen nu de Code. De afspraken in de Code zijn bedoeld om te voorkomen dat onderlinge concurrentie door marktwerking een negatieve invloed heeft op arbeidsomstandigheden en werkdruk.

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag Streekvervoer doet een beroep op alle betrokken partijen om keuzes te maken die bijdragen aan een gezonde, veilige en inclusieve sector. Daarbij ligt de nadruk op:
• een gezonde werkdruk en sociaal personeelsbeleid;
• aanbestedingen waarin kwaliteit zwaarder weegt dan prijs;
• veilige en respectvolle werkomstandigheden;
• aandacht voor diversiteit, inclusiviteit en duurzame inzetbaarheid;
• zorgvuldige invoering van technologische ontwikkelingen;
• en structureel werk voor medewerkers met een vast dienstverband waar dat mogelijk is.

Met de ondertekening bevestigen de partijen hun gezamenlijke inzet voor een duurzame, toekomstbestendige streekvervoersector waarin kwaliteit, samenwerking en maatschappelijke verantwoordelijkheid centraal staan.

De code is ondertekend door:
Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer
FNV
CNV
• Decentrale opdrachtgevers streekvervoer

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 december 2022

#Favorites ‘Glimmers’

In deze feestmaand houden we wel van glimmertjes en lichtjes. En daar past dan zo’n mooie, schone en glimmende vloer ook bij. Het is het resultaat van de gezamenlijke...

28 februari 2023

Uitkomst RAS onderzoek over toekomst van opleiden

In opdracht van de RAS deed het Kohnstamm instituut (in samenwerking met CAOP) onderzoek in de schoonmaakbranche over: hoe ziet toekomstbestendig opleiden en examineren in de schoonmaaksector eruit? Eind...

11 november 2025

UITNODING event FMNextGen op 2 december: intrige, onthullingen en ondernemen

Ontmoeting, intrige, inspiratie en ondernemerslessen, op dinsdag 2 december is FMNextGen te gast bij Spectro in Oss. Het belooft een krachtige middag voor ondernemers en ondernemende medewerkers te worden....

15 september 2025

𝗗𝗶𝗺𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼 𝗚𝗿𝗼𝗲𝗽 𝗯𝘂𝗻𝗱𝗲𝗹𝘁 𝗵𝗮𝗮𝗿 𝗸𝗿𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝗺𝗲𝘁 𝗠𝗧𝗦 𝗘𝘂𝗿𝗼 𝗣𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝘁𝘀 𝗲𝗻 𝗕𝗼𝘀𝗼

Dimensio Groep, Euro Products en Boso slaan de handen ineen. Samen vormen zij dan een organisatie in de markt van professionele hygiëne- en verpakkingsoplossingen, met een gezamenlijke omzet van...

13 maart 2024

Vebego Cleaning Services helpt duizenden ‘aanpakkers’ aan baan

Vebego Cleaning Services gaat samen met onder meer gemeentes, het UWV en werkgeversservicepunten veel meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een vaste baan helpen. Doel is...

28 mei 2024

All Cleaning Products betrekt nieuw pand in Lisse

All Cleaning Products heeft een nieuw onderkomen. Een logische stap om de groei van de groothandel in schoonmaak- en hygiëneartikelen het hoofd te bieden, meent eigenaar Ewout Claassen. “We...

26 juni 2025

Digitale toegankelijkheid verplicht vanaf 28 juni 2025

Per 28 juni moeten websites, webshops, apps en digitale producten voldoen aan de nieuwe Europese toegankelijkheidsregels (European Accessibility Act, EAA). Dit betekent dat digitale middelen ook goed te gebruiken...

14 december 2018

Beercoo’s Ans Hoogvliet: schoonmaaktopper november

“Het is hier altijd netjes en strak schoon. Ans is altijd bereid om iets extra’s te doen.” De collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep, de pandbewoners Novo Nordisk en de initiator...

15 augustus 2019

Ondernemers opgelet: werkgeluk levert ook keiharde munten op

33% verbetering van winstgevendheid, 43% meer productiviteit, 37% meer verkoop en 300% meer innovatie: het zijn enkele opbrengsten van werkgeluk voor organisaties die inzetten op werkgeluk. Hoe vaag, zweverig...

25 juni 2019

Wegens succes geprolongeerd: serie Familiebedrijven

“Vorig jaar initieerden we met succes de serie Familiebedrijven. Deze zomer gaan we weer op zoek naar schoonmaakbedrijven en schoonmaakgelateerde bedrijven met familie in de roots en genen. Familiebedrijven...