6 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers krijgen bijna 30.000 werknemers in Nederland direct toegang tot de laagdrempelige route naar passende hulp. Daardoor worden schulden verminderd of zelfs voorkomen.

Twintig procent van de Nederlanders heeft aan het eind van de maand nul euro of minder op de bankrekening. Dat probleem treft ook de werkvloer, blijkt uit pilotcijfers van de NSR. Martin Suithoff (directeur NSR): ‘Gemiddeld komt 10% van de werknemers per jaar bij ons op de route terecht voor hulp, dat is veel.’ Daarom slaan facilitair dienstverleners Asito en Facilicom binnen de NSR de handen ineen en roepen zij de branche op om te strijden tegen geldzorgen.

‘Tien procent werknemers krijgt loonbeslag’
De NSR helpt werkgevers om werknemers met geldproblemen te signaleren en begeleidt hen via Geldfit.nl naar adequate hulp. De route is hard nodig, aldus Ron Steenkuijl (directielid ADG Dienstengroep, waar Asito onder valt): ‘Het probleem is groter dan we denken. Per jaar krijgt 10% van onze werknemers loonbeslag opgelegd door incassobureaus. Zij zitten dan al met grote schulden, maar een groot deel van de mensen met geldproblemen komt door schaamte niet eerder bij ons in beeld. Daarom is het belangrijk dat meer organisaties aansluiten op de route.’

Verantwoordelijkheid voor kwetsbare doelgroepen
Werkgevers hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de schuldproblematiek samen aan te pakken, vervolgt Steenkuijl: ‘Zeker binnen onze branche, waar veel mensen met laaggeletterdheid en een migratieachtergond werken. Wij kunnen hen begeleiden naar toegankelijke hulp.’ En daar profiteert iedereen van, zegt Geert van de Laar (CEO Facilicom Group): ‘Het gaat om meer dan productiviteit en ziekteverzuim. Wij willen tevreden, happy personeel, dat lukt niet met geldzorgen. De route is het luisterend oor en duwtje in de rug dat werknemers helpt weer happy te worden. En dat verdient zich terug.’ Het zorgt ook voor behoud van koopkracht: ‘Van 40.000 euro schuld gaat 30 tot 35% naar incassokosten. Een absurd percentage aan geld dat eigenlijk niets waard is’, stelt Steenkuijl.

Schaamte doorbreken
Door schuldschaamte vragen mensen gemiddeld pas na 5 jaar hulp met een opgelopen schuld van 40.000 euro. Van de Laar: ‘Als meer werkgevers aansluiten, maken we geldproblemen beter bespreekbaar en voelt het niet meer als falen.’ Voor zowel werkgevers als werknemers is geldzorgen een ‘bedreigend’ thema. Daarom kunnen werknemers geldzorgen via de NSR anoniem melden. Steenkuijl: ‘Dat verlaagt de drempel. We kunnen eerder hulp aanbieden en beschermen werknemers voor grotere schulden.’

Geldfit.nl
Aangesloten NSR-partners wijzen klanten en/of medewerkers met geldzorgen op de route voor passende hulp. De route leidt hen naar Geldfit.nl, waar zij met een gratis en anonieme test inzicht krijgen in hun financiële situatie. Een vrijblijvend advies verwijst mensen naar de juiste hulp bij hen in de buurt. Inmiddels zijn al ruim 40 bedrijven en 80 gemeenten aangesloten. De lopende overheidscampagne ‘De eerste stap helpt je verder’ moet voor meer landelijke bekendheid zorgen. Suithoff: ‘Hoe meer mensen de route vinden, hoe harder we samen werken aan een Nederland zonder geldzorgen.’

Voor meer informatie: Asito / Facilicom

Let op: dit bericht kunt u nu volledig lezen. Vanaf 1 januari 2022 zal de tekst alleen toegankelijk zijn voor communityleden. Binnenkort volgt meer informatie over het gratis abonnement op ons community schoonmaakplatform.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 juli 2022

Treinschoonmaker wordt commissaris bij Rd4

Tim Edwards werkte 40 jaar als treinschoonmaker en deed daarnaast bestuurservaring op in de vakbond en bij een pensioenfonds. Voor het gemeentebestuur van Heerlen alle reden om hem voor...

09 december 2024

22.000 schoonmakers ontvingen brief Loyaliteitsbonus

22.000 Schoonmakers hebben begin december een brief ontvangen van RAS over de loyaliteitsbonus. In de brief staat hoeveel bonus ze krijgen en van welke werkgever(s). Werkgevers krijgen eveneens een...

23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op...

30 oktober 2023

NOVON nodigt jongeren uit voor bezoek aan Open Bedrijvenfestival Zwolle

Op  woensdag 1 november 2023 neemt NOVON deel aan het Open Bedrijvenfestival in Zwolle. Een optie voor jongeren die een uitdaging zoeken als stagiair of voor een nieuwe, eerste,...

24 augustus 2022

Tork Vision Schoonmaken behaalt GBAC STAR™ accreditatie

De datagestuurde schoonmaakoplossing van Tork is nu GBAC STAR™-geregistreerd. Tork Vision Schoonmaken ontvangt hiermee internationale erkenning voor de beste methoden op het gebied van reiniging, desinfectie en infectieziekten preventie...

10 mei 2019

Katrin inspiratietafel Slimheid rond de toiletruimte

De dichtstbijzijnde schoonmaakwerkwagen ontvangt via een ‘Google Maps’-app een seintje en laat weten in welke toiletruimte het wc-papier bijna op is: de technologische ontwikkelingen gaan enorm snel. Steeds meer...

03 januari 2024

Op 1 januari 2024 is nieuwe loontabel schoonmaak ingegaan

De RAS brengt aan het begin van het nieuwe jaar in herinnering dat er tussentijds nieuwe afspraken zijn gemaakt over de cao-lonen. De eerste wijziging is vanaf 1 november...

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

23 februari 2023

Duurzaamheid en partnership leiden tot verlenging samenwerking AFAS Live en Effektief

Sinds 2007, toen AFAS Live nog de Heineken Music Hall heette, is Effektief verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud op deze locatie. Na het aanbestedingstraject in 2021 succesvol te hebben doorlopen,...

29 juli 2022

Trots

“Man….man….man…wat zijn wij trots op onze vloerspecialisten, vakantiekrachten, oproepkrachten! In 5 dagen tijd hebben ze maar liefst 9.000 m2 linoleumvloeren behandeld (top-coaten) en voorzien van twee nieuwe zijdeglans polymeerlagen....