6 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers krijgen bijna 30.000 werknemers in Nederland direct toegang tot de laagdrempelige route naar passende hulp. Daardoor worden schulden verminderd of zelfs voorkomen.

Twintig procent van de Nederlanders heeft aan het eind van de maand nul euro of minder op de bankrekening. Dat probleem treft ook de werkvloer, blijkt uit pilotcijfers van de NSR. Martin Suithoff (directeur NSR): ‘Gemiddeld komt 10% van de werknemers per jaar bij ons op de route terecht voor hulp, dat is veel.’ Daarom slaan facilitair dienstverleners Asito en Facilicom binnen de NSR de handen ineen en roepen zij de branche op om te strijden tegen geldzorgen.

‘Tien procent werknemers krijgt loonbeslag’
De NSR helpt werkgevers om werknemers met geldproblemen te signaleren en begeleidt hen via Geldfit.nl naar adequate hulp. De route is hard nodig, aldus Ron Steenkuijl (directielid ADG Dienstengroep, waar Asito onder valt): ‘Het probleem is groter dan we denken. Per jaar krijgt 10% van onze werknemers loonbeslag opgelegd door incassobureaus. Zij zitten dan al met grote schulden, maar een groot deel van de mensen met geldproblemen komt door schaamte niet eerder bij ons in beeld. Daarom is het belangrijk dat meer organisaties aansluiten op de route.’

Verantwoordelijkheid voor kwetsbare doelgroepen
Werkgevers hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de schuldproblematiek samen aan te pakken, vervolgt Steenkuijl: ‘Zeker binnen onze branche, waar veel mensen met laaggeletterdheid en een migratieachtergond werken. Wij kunnen hen begeleiden naar toegankelijke hulp.’ En daar profiteert iedereen van, zegt Geert van de Laar (CEO Facilicom Group): ‘Het gaat om meer dan productiviteit en ziekteverzuim. Wij willen tevreden, happy personeel, dat lukt niet met geldzorgen. De route is het luisterend oor en duwtje in de rug dat werknemers helpt weer happy te worden. En dat verdient zich terug.’ Het zorgt ook voor behoud van koopkracht: ‘Van 40.000 euro schuld gaat 30 tot 35% naar incassokosten. Een absurd percentage aan geld dat eigenlijk niets waard is’, stelt Steenkuijl.

Schaamte doorbreken
Door schuldschaamte vragen mensen gemiddeld pas na 5 jaar hulp met een opgelopen schuld van 40.000 euro. Van de Laar: ‘Als meer werkgevers aansluiten, maken we geldproblemen beter bespreekbaar en voelt het niet meer als falen.’ Voor zowel werkgevers als werknemers is geldzorgen een ‘bedreigend’ thema. Daarom kunnen werknemers geldzorgen via de NSR anoniem melden. Steenkuijl: ‘Dat verlaagt de drempel. We kunnen eerder hulp aanbieden en beschermen werknemers voor grotere schulden.’

Geldfit.nl
Aangesloten NSR-partners wijzen klanten en/of medewerkers met geldzorgen op de route voor passende hulp. De route leidt hen naar Geldfit.nl, waar zij met een gratis en anonieme test inzicht krijgen in hun financiële situatie. Een vrijblijvend advies verwijst mensen naar de juiste hulp bij hen in de buurt. Inmiddels zijn al ruim 40 bedrijven en 80 gemeenten aangesloten. De lopende overheidscampagne ‘De eerste stap helpt je verder’ moet voor meer landelijke bekendheid zorgen. Suithoff: ‘Hoe meer mensen de route vinden, hoe harder we samen werken aan een Nederland zonder geldzorgen.’

Voor meer informatie: Asito / Facilicom

Let op: dit bericht kunt u nu volledig lezen. Vanaf 1 januari 2022 zal de tekst alleen toegankelijk zijn voor communityleden. Binnenkort volgt meer informatie over het gratis abonnement op ons community schoonmaakplatform.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 oktober 2022

“Numatic kiest voor Netto 0 in 2035”

Numatic doet een mooie duurzaamheidsbelofte: ‘Netto nul in 2035’. De fabrikant en distributeur van professionele schoonmaakmachines en –materialen én de consumentenstofzuigers Henry en Hetty, zet zich full focus in...

07 februari 2023

College Tour met Jacco Vonhof

Schoonmakend Nederland en lobby. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en belangrijk voor haar leden. Maar wat is nu precies lobby, hoe werkt het en welke onderwerpen zet jij...

02 mei 2022

EW zet nieuwe stap en scherpt positionering aan

“We creëren een vijfsterren gastvrijheid voor iedereen. Met elkaar doen we het iedere dag nóg beter.” De wereld is continu in beweging en schoonmaakorganisatie EW beweegt mee. Iedere dag...

01 juni 2023

The Original: groen, efficiënt en gezond

Greenspeed bracht in 1995 als éérste in de Benelux de microvezeltechniek op de professionele schoonmaakmarkt met de Greenspeed Original. “De kwaliteit was meteen spot on, daarom kennen we de...

06 mei 2022

Samen ‘spelen’

Als een kind en een schoonmaakrobot elkaar vinden, dan is het ‘schattig’ Boma(Robotics). Wil jij ook een mooie foto om met de bezoekers van Schoonmaakjournaal delen? Stuur deze naar...

04 maart 2022

SIEV blikt terug op bijzonder 2021

SIEV jaarverslag 2021: bijzondere terugblik op bijzonder jaar “2021 was een bijzonder jaar, dat weten we allemaal. Nog steeds overheerste corona, dat hebben we gevoeld als land, maatschappij, mens...

05 november 2021

WhiteVision helpt repeterende administratieve handelingen de wereld uit

WhiteVision en Nocore hebben een premium partnership. Samen bieden ze een totaaloplossing voor het digitaliseren van de inkomende documentenstroom in de schoonmaakbranche. De bedrijven hebben de handen ineengeslagen en...

21 maart 2019

ADG Dienstengroep congres No guts, no glory: the movie

Wie toonden hun guts en en deelden hun glory? Een wrapup van het grootse ADG Dienstengroep-jubileumcongres No guts, no glory op 19 maart met een indrukwekkende en inspirerende line-up....

25 mei 2022

“Robots kunnen bijdragen aan een hoop werkvreugde”

BOMA verkoopt al bijna vijftig jaar schoonmaakartikelen aan de professionele schoonmaakbranche en heeft enkele jaren geleden ook gerobotiseerde machines aan het assortiment toegevoegd. Zijn robots volgens Guus Nieuwlaat, country...

03 juni 2022

Ken je Sammy al?

Deze schoonmaakheld leert kinderen op een speelse manier over hygiëne en maakt hen bewust over hun eigen rol bij het schoonhouden van hun klas. Het doel? Een veilige, hygiënische...