23 december 2024

Global Health & Safety Award voor Essity Hoogezand

Essity Hoogezand heeft op 12 december 2024 de Global Health & Safety Award 2024 gewonnen. Deze award wordt jaarlijks intern toegekend aan de best presterende fabriek van Essity die wereldwijd het hoogste scoort als het gaat om een veilige en gezonde werkomgeving. Samen met de fabriek in Calí, Colombia, heeft Hoogezand laten zien dat het behoort tot de absolute top van Essity’s wereldwijde netwerk van meer dan 100 productielocaties.

Bij Essity draait veiligheid niet alleen om regels en procedures, maar om het creëren van een cultuur waarin medewerkers zich gesteund en verantwoordelijk voelen. Hoogezand heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een voorbeeld van hoe een veilige werkomgeving medewerkers inspireert en verbindt.
Tijdens de uitreiking van de award werd de fabriek in Hoogezand dan ook geroemd om de betrokkenheid van al haar werknemers bij een cultuurtransformatie. De fabriek is volgens de jury een rolmodel in haar soort en een plek waar andere fabrieken van kunnen leren.

Frank Pörteners, Site Manager Hoogezand: “Ik voel mij ongelooflijk vereerd en ik ben trots op ons team. Dit is een bekroning van de inzet van iedereen die elke dag bijdraagt aan onze veiligheidscultuur. Samen bouwen we aan een werkomgeving waarin zorg voor elkaar centraal staat.”

ICare: een cultuur van veiligheid en zorg
Hoogezand’s succes is mede te danken aan het wereldwijde ICare-programma van Essity, dat twee jaar geleden werd gelanceerd. Het programma stelt medewerkers centraal en benadrukt het belang van teamwork in het realiseren van een veiligheidscultuur. ICare moedigt collega’s aan om actief bij te dragen, zowel door alert te zijn op onveilige situaties als door elkaar te ondersteunen: ‘I care for you, you care for me.’ Dankzij alle gezamenlijke inspanningen en het ICare-programma heeft Hoogezand ook een record bereikt: op 18 december heeft de fabriek het eerdere record van 523 dagen ongevalvrij verbroken. Dit zijn omgerekend meer dan 2 miljoen werkuren.

Het doel van het ICare-programma is om veiligheid een teamdoel te maken; Hoogezand zet zich zo in voor een werkomgeving waarin iedereen een actieve rol speelt in het creëren van een veiligheidscultuur. In de afgelopen jaren werden diverse activiteiten ontplooid die bijdragen aan een veiligere werkomgeving. Medewerkers werden getraind in de ICare manier van werken en elke nieuwe medewerker start met een veiligheidstraining.

Verder is er veel aandacht voor leiderschap op de vloer om veiligheid centraal te stellen in alles wat plaatsvindt. Via interne communicatie wordt gewerkt aan bewustwording, bijvoorbeeld met een ludieke ‘back to work’ campagne die na de zomervakantie gelanceerd werd om medewerkers te attenderen op veiligheidsregels. Ook werd er geïnvesteerd in een veiligere werkomgeving op het hele terrein.

Frank Pörteners: “Als onderdeel van een wereldwijde leidende organisatie op het gebied van gezondheid en hygiëne, hechten wij uiteraard veel waarde aan een veilige en gezonde werkomgeving. De Global Health & Safety Award weerspiegelt niet alleen de prestaties van Hoogezand, maar ook Essity’s bredere ambitie om werkplekken wereldwijd veiliger te maken. Veiligheid is niet alleen een indicator van stabiliteit, maar staat ook symbool voor ons streven: elke medewerker gezond naar huis.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 september 2024

Gaby Westelaken (GWS dé Schoonmaker): “Zonder onze mensen geen bedrijf, dus we doen er alles aan om te zorgen dat ze blijven”

In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit medewerkers aan je bedrijf te binden. Een vacature is immers niet zomaar weer ingevuld. Zet in op een werkvloer waar...

20 september 2024

Slim de klanttevredenheid verhogen

Hygiëne is onmisbaar. Maar het wordt eigenlijk pas gemist als het er niet is. Om ervoor te zorgen dat hygiëne er altijd is, creëert Tork slimme manieren voor efficiënt...

04 april 2025

“Ik heb er de kracht weer voor” Kärcher start campagne hogedrukreiniger met Gerard Joling

Kärcher heeft, om te benadrukken dat er volgens het bedrijf op het vlak van hogedrukreinigers maar één keuze mogelijk is, samen met Ad Alliance en Gerard Joling een unieke campagne...

18 juni 2025

Gezien in de media: Coline Cleans maakt schoon met liefde en zonder oordeel

Jacoline Collee (30) uit Gorinchem, bekend als Coline Cleans, maakt gratis extreem vervuilde woningen schoon van mensen met mentale problemen. Wat begon als vrijwilligerswerk naast haar baan in de...

26 juni 2024

Jack Stuifbergen genomineerd voor Changemaker Award 2024

“Onze schoonmakers zijn onze HELDEN, maar we hebben meer helden… Onze directeur Jack Stuifbergen is genomineerd voor de Changemaker 2024 Award en daar zijn wij ontzettend trots op!” Dit...

31 oktober 2025

#PODCAST Tork lanceert podcast over de ‘Hospitality van het kleinste kamertje’

Op 27 oktober 2025, heeft Tork de nieuwe podcastserie ‘Hospitality van het kleinste kamertje’ gelanceerd , waarmee het merk inclusieve hygiëne centraal stelt. Het doel is om het taboe...

28 november 2024

Maak kennis met Cristiana (Vebego), medeverantwoordelijk voor productieve kantoordagen van 95 collega’s

Cristiana zorgt er dagelijks voor dat de bureaus, werkkamers, vergaderzalen, keuken en toiletten in het kantoor van Vebego in Eindhoven netjes zijn. Dankzij haar inzet werken haar 95 collega’s...

01 mei 2025

Asito zet met circulaire handschoen flinke stap richting duurzaamheidsdoelstelling

Vanaf 1 mei 2025 introduceert Asito officieel de circulaire handschoen als nieuwe standaard in haar schoonmaakdienstverlening. Met deze stap onderstreept het bedrijf haar ambitie om in 2030 volledig circulair...

03 april 2025

Rolf Jorna (Asito) en Gemmie Heerens (ISS) winnaars HRtop100 Awards

‘Wat is uw kijk op werken en organiseren in de toekomst? Hoe denken HR-vakgenoten daarover?’ Dat zijn de onderwerpen waarover HR-directeuren eens per jaar met elkaar praten tijdens de...

27 september 2024

FOTOFRIDAY: De duurzame dispensers van Tork

“Het klopt dat onze dispensers van kunststof zijn. Niet zo duurzaam, zou je denken? Toch wel”, erkent Mayke Groenendaal, Customer Marketing Activation Manager Tork Benelux. Mayke: “Ik leg onze...