Gen Z op de werkvloer: ze zijn niet lui, maar zoeken de juiste begeleiding
De zogenoemde Gen Z-stare, de emotieloze blik van jongeren op de werkvloer, leidt vaak tot kritiek. Jongeren uit deze generatie (1997-2015) zouden ongeïnteresseerd en lui zijn. Onterecht, stelt hospitalitytrainer Tanja Schilthuizen, zo is te lezen in een artikel op De Ondernemer. “Het grootste probleem ligt niet bij de jongeren, maar bij hoe we ze begeleiden.”
Volgens Tanja Schilthuizen missen jongeren vaak ervaring in sociale interactie. Hun afstandelijke houding komt voort uit onzekerheid en gebrek aan coaching. “We leren ze wel hoe een kassa werkt, maar niet hoe je een klant begroet of bedankt.”
Met haar HEP-theorie (hoffelijkheid, emotie en pro-activiteit) laat Tanja zien dat elke generatie kan leren klantgericht te communiceren. Dat vraagt om duidelijke kaders en uitleg van leidinggevenden: waarom bepaald gedrag belangrijk is, hoe het bijdraagt aan klantloyaliteit én hoe medewerkers er zelf meer werkplezier door ervaren.
tanja benadrukt dat Gen Z juist digitaal sterk en leergierig is. “Ze zijn niet verloren. Het is aan leidinggevenden om tijd te nemen voor training en coaching. Dan verdwijnen de starende blikken vanzelf.”
Lees het volledige artikel op De Ondernemer hier.