14 april 2022

“Er zou een checklist ‘goed opdrachtgeverschap’ moeten komen”

Raymond Kouwenberg is sinds 16 maart de nieuwe voorzitter van branchevereniging SIEV. Maar wie is deze nieuwe leider van de mkb-schoonmaakbranchevereniging en wat zijn zijn plannen voor SIEV? Schoonmaakjournaal zocht hem op bij zijn eigen schoonmaakbedrijf Klien in Breda en interviewde een bevlogen ondernemer met een warm hart voor mens en samenleving.

“Ik ben met Klien zo’n zes jaar lid van SIEV”
, antwoordt Raymond Kouwenberg op de vraag naar zijn link met de branchevereniging. “Enige tijd geleden werd ik door Maurice Rutgrink benaderd met de vraag of ik hem wilde opvolgen om SIEV nog beter op de kaart te zetten. Een interessante vraag en ik reageerde er positief op, onder de voorwaarde dat ik eerst mijn functie als gemeenteraadslid zou afronden, per 1 mei 2022. Vervolgens kreeg ik de datum van bestuurswisseling te horen, 16 maart, de dag van de gemeenteraadsverkiezingen. Hoe kan je het op die dag plannen?, berichtte ik Maurice, als gemeenteraadslid staat die dag al weken in mijn agenda geblokt. Maar het is gelukt, ik was erbij.” Inhoudelijke plannen voor de toekomst waren nog niet voorbereid, daar moest eerst tijd in zijn agenda voor vrijkomen. Inmiddels is Raymond gemeenteraadslid af en verdiept hij zich in SIEV.

“Medewerkers hebben mijn vertrouwen én pakken hun eigen verantwoordelijkheid”

Schoonmaakbedrijf Klien
Raymond is een gemakkelijk spreker, hij vertelt uitgebreid over zijn eigen start in de schoonmaakbranche: als student met een bijbaantje en ‘blijven hangen’. Naast zijn HTS-studie Civiele Techniek leerde hij de kneepjes van het schoonmaakvak. In 1997 werd hij aandeelhouder en tien jaar later nam hij Klien over. Een schoonmaakbedrijf waar hij sociaal ondernemen centraal stelt. Hij stelt trots de collega’s voor die op het moment van het interview aanwezig zijn. “Ik ben echt trots op hen, ze zetten zich iedere dag opnieuw voor Klien en de opdrachtgevers in. Met enthousiasme, ze regelen veel zaken zelf. Zij hebben mijn vertrouwen, krijgen hierdoor vrijheid in handelen én pakken hun eigen verantwoordelijkheid.” Dit laatste geeft Raymond tijd om zich naast het ondernemerschap ook in te zetten voor de maatschappij.

Softwaretak Klien-IT
Naast het schoonmaakbedrijf is er ook een softwaretak: Klien-IT. Geboren vanuit een wens van Raymond voor een compleet en gebruiksvriendelijk softwaresysteem. “In 2012 gingen we op zoek naar een softwaresysteem voor Klien. We zagen mooie systemen, op onderdelen, maar niet een totaalpakket mét planning.” Samen met zijn zoon Antonio Kouwenberg besloot Raymond zelf een programma en app te bouwen speciaal voor de schoonmaakbranche, waarin onder meer een bestelfunctie, urenmodule en planning zijn opgenomen. “Bedrijven kunnen met Klien-IT al hun dagelijkse processen verbeteren, digitaliseren en de medewerkers optimaal bedienen. Van een gerenommeerd schoonmaakbedrijf kregen we het compliment dat we ‘iets moois in handen’ hebben.” Antonio brengt Klien-IT nu op de markt, in Nederland en in het buitenland. Het programma is in 6 talen beschikbaar, binnenkort volgen er nog 12 talen.

“Ga zelf de maatschappij in, neem zitting in een bestuur, zet kennis in, doe iets terug voor je omgeving.”

Betrokken ondernemer
Raymond vindt het belangrijk om zich in te zetten voor de maatschappij. “Je kunt hard werken, veel geld verdienen, maar geld maakt niet altijd gelukkig. Welzijn wel, voor jezelf en voor anderen. Daar werk ik graag aan mee.” Sinds vele jaren verzorgt hij huiswerkbegeleiding aan jongeren, daarnaast is hij voorzitter ondernemersorganisatie VNO-NCW regio Breda, bestuurslid van bedrijven vereniging De Mark in combinatie met bestuurslid bij bedrijventerreinvereniging Breda platform en voorzitter bij de Stichting Vrienden van Amphia.

“Ik zit met de top van de regio aan tafel, maar blijf met beide benen op de grond staan, midden in de realiteit van het harde werken van de mensen die aan de basis van de samenleving staan. In de gemeenteraad was ik de enige werkgever. Ik vind het heel belangrijk hen te laten zien welke zaken er bij ondernemers spelen. Er wordt vaak gedacht dat ondernemers genoeg geld hebben, verzekerd zijn tegen tegenvallers en gemakkelijk meer mensen in dienst kunnen nemen. Dan moet ik uitleggen dat de werkelijkheid anders is, dat we wel meer mensen willen aannemen maar dat dit ook grote risico’s met zich meebrengt, zoals twee jaar loon doorbetalen als iemand ziek is of transitievergoeding bij ontslag moeten betalen.”

Raymond beveelt de overheid aan om meer ondernemers bij hun plannen te betrekken voor een betere connectie met de dagelijkse praktijk. En om ambtenaren en raadsleden verplicht stage te laten lopen bij bedrijven. Aan ondernemers en studenten doet hij een oproep: “Geef niet af op overheid of gemeentelijke instellingen, doe mee, ga zelf de maatschappij in, neem zitting in een bestuur, zet kennis in, doe iets terug voor je omgeving.”

“Er zou een checklist ‘goed opdrachtschap’ moeten komen”

Plannen SIEV
Raymond licht nadenkend zijn plannen als nieuwe voorzitter van SIEV toe: “Voorop staat het behartigen van de belangen van de mkb-schoonmaakbedrijven. Een bijzondere branche met prachtige en sociale ondernemers die veel meer aandacht verdienen. Verder moet ik nog leren hoe de hazen lopen, want ik heb nog niet aan de onderhandelingstafel gezeten. Als bestuurder vind ik het belangrijk keuzes op de inhoud te gaan maken, samen met de andere bestuursleden Laetitia, Frank, Antoine en Rolien. Gezamenlijk met onze leden kunnen we nog beter belichten welke mooie mensen er in de branche werken en voor wie onze branche een kans is om werk te vinden. Helaas heeft de schoonmaak toch te vaak het dirty-work-stigma en worden medewerkers door sommige opdrachtgevers met de nek aangekeken. Verschrikkelijk dat dit nog steeds gebeurt, daar heb ik zo’n hekel aan. Het is belangrijk om hen juist te waarderen als vakmensen. Er zou een checklist ‘goed opdrachtgeverschap’ moeten komen. Het schoonmaakbedrijf beoordeelt dus de opdrachtgever. En zonder goede beoordeling geen schoonmaak door gecertificeerde schoonmaakbedrijven.”

“De komende tijd zal ik mij gaan verdiepen in de materie, de cao en wie er aan de onderhandelingstafel zitten. Graag maak ik met de verschillende partijen kennis, voor een sterke verbinding en het samen versterken van de branche. Zo ook met Schoonmakend Nederland, om samen op te trekken, maar ieder met een eigen doel.“ Tot slot richt Raymond zich tot de leden van SIEV: “Laat je horen, als bestuurder wil ik weten wat de mening van onze achterban is.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juni 2025

Personeelskrapte zorgt voor minder ongelijkheid op de werkvloer

Het grote tekort aan personeel zorgt voor een positieve bijwerking: de ongelijkheid op de arbeidsmarkt wordt kleiner. Vooral vrouwen, jongeren en werknemers van buitenlandse komaf krijgen betere kansen op...

07 oktober 2022

Deel 1 – Arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl groot succes

Deel één van de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl van Schoonmakend Nederland is ten einde. Een groot succes. Klik op deze videolink en krijg een indruk van de campagne en hoe succesvol...

22 juni 2023

Hoe los jij schoonmaakuitdagingen slim op?

“Ben je al bekend met de handige mogelijkheden van ‘BOMA in the Pocket’? Deze app is speciaal ontwikkeld om jouw schoonmaakroutine te vereenvoudigen en te verbeteren.” BOMA vertelt je...

20 augustus 2023

Schoonmaakbaan stijgt in populariteit onder jongeren

Het Financieele Dagblad kopt op zondag 20 september met het artikel: ‘Je bent jong en je wilt wat: werken als schoonmaker’. In het artikel gaat het FD in op...

28 oktober 2022

#FotoFriday: Een heerlijke wasdag

Het team van Qleaning en vaste partner Clean Up Facilities hadden afgelopen week een heerlijk wasdag bij het Stadhuis van Deventer. Deze mooie foto getuigt van het teamwerk. Eigenaar...

08 mei 2019

Spreker #FMNextGen event Alicia de Graaff: “Schoonmaak als onderscheidend element van je organisatie”

Beleef de passie, maak impact met facilities! “Hoe kun je schoonmaak inzetten als onderscheidend element van je organisatie of bedrijf? Er zijn voldoende aansprekende voorbeelden en onderzoeken die bewijzen...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

17 maart 2022

Nocore steunt synergie die jongeren in de schoonmaakbranche brengen

Nocore is één van de supporters van jongerenplatform FM Next Generation. Waarom? Mike Verkuijlen: “Omdat er met deze gevarieerde groep mensen met verschillende functies uit diverse bedrijven flink wat...

03 juli 2019

FD: “Het wordt tijd om de bezem uit de kast te halen”

Wat is er toch aan de hand met onze grote schoonmaakbedrijven? Columnist Bartjens van het Financieele Dagblad vraagt het zich af. In zijn column De bezem erdoor beschouwt hij...

28 december 2021

Van studentenhuisvesting naar hotel in 1 dag

In Amsterdam is het flexibelste hotel van Nederland gevestigd. Acht maanden per jaar huisvest Hotel Casa 359 studenten en 159 reguliere hotelgasten onder één dak. De overige vier maanden...