9 november 2025

Kennissessie Hygieneforum: Schoonmaak is een sleutel tot gezondheid

“Schoonmaak is geen luxe, maar noodzaak.” Die boodschap klonk luid en duidelijk tijdens de kennissessie van het Hygiëneforum op 5 november 2025. Gezondheid en hygiëne op de werkvloer en de rol van schoonmaak stond daarin centraal. In een volle zaal met vertegenwoordigers van brancheorganisaties, schoonmaakbedrijven, adviesbureaus en facilitaire managers werd het belang van hygiëne op de werkvloer onder de loep genomen. De bijeenkomst werd georganiseerd door NVZ – Schoon | Hygiënisch | DuurzaamSchoonmakend Nederland en Vereniging Schoonmaak Research, en geleid door dagvoorzitter Doekie Terpstra.

   Zichtbaarheid en bewustzijn
Anneroos Blok-de Jong trapte de sessie namens de initiatiefnemers af, met de vraag: “Waarom hebben we voor dit thema gekozen?” Haar antwoord was helder: schoonmaak is meer dan schoon. Het gaat om de zichtbaarheid van schoonmaak en het creëren van meer bewustzijn over de waarde van schoon.”

Drie perspectieven op één thema
De drie sprekers van de ochtend, Ingrid Kornips Moll (Vebego), Roy Roodenburg (PDG Health Services) en Wendela Hooftman (TNO),benaderden het thema vanuit hun eigen expertise. Wat hen verbindt, is de overtuiging dat goede schoonmaak een directe bijdrage levert aan gezondheid, veiligheid én productiviteit.

Ingrid Kornips Moll: “Schoonmaak beïnvloedt gedrag én gezondheid”
Als manager kwaliteit & compliance bij Vebego benadrukte Ingrid dat schoonmaak een stille kracht is in het terugdringen van ziekteverzuim. Ze benoemde hoe regelmatige en gerichte schoonmaak allergenen, micro-organismen en ongedierte weert, en zo bijdraagt aan een veilige en gezonde werkomgeving. Denk aan:

  • Dagelijkse reiniging van contactoppervlakken zoals toetsenborden en deurklinken
  • Hygiëneprotocollen voor sanitair en keukens
  • Specialistische schoonmaak van bijvoorbeeld luchtkanalen

“Schoonmaak beïnvloedt ook gedrag,” stelde Ingrid. “Mensen gedragen zich hygiënischer in een schone omgeving en voelen zich veiliger.” Toch blijft schoonmaak vaak een sluitpost in de begroting. “Dat moet veranderen. Het is tijd dat we schoonmaak als strategisch instrument gaan zien.”

Roy Roodenburg: “Onze werkplek is viezer dan een wc-bril”
Arbeidshygiënist Roy Roodenburg schudde de zaal op met een confronterende stelling: “De gemiddelde werkplek bevat meer bacteriën dan een wc-bril.” Met een filmpje liet hij zien hoe snel een besmetting zich in een half uur kan verspreiden in een groep: heel snel dus. “Goede schoonmaak is cruciaal voor een gezonde en vitale werkomgeving. Er zijn meerdere studies gedaan waarin dit verband wordt aangetoond.”

“In Nederland ligt het gemiddelde ziekteverzuim op 4,7%,” aldus Roy. In de schoonmaakbranche ligt het zelfs op 7,9%. “Goede schoonmaak kan vooral het kortdurende verzuim – zoals griep en maagklachten – aanzienlijk terugdringen.” Daarbij wees hij ook op het psychologische effect: een schone werkomgeving verlaagt stress en verhoogt de productiviteit.

Wendela Hooftman: “Schoonmaak raakt 60% van de verzuimoorzaken”
Wendela Hooftman, senior onderzoeker bij TNO, bracht de harde cijfers over verzuim en de oorzaken ervan in. Jaarlijks kost ziekteverzuim Nederlandse werkgevers zo’n 20 miljard euro. “Van de verzuimklachten is 20% werkgerelateerd, en schoonmaak kan potentieel invloed hebben op 60% van de oorzaken,” stelde ze. Denk aan blootstelling aan stoffen en psychosociale druk.

Toch ziet slechts 3% van de werkgevers besmettingsrisico’s op de werkvloer, terwijl werknemers dat veel vaker ervaren. “Er is dus werk aan de winkel,” concludeerde Wendela. “Meer aandacht voor hygiëne kan een groot verschil maken.”

Hoe nu verder?
Het vraagstuk rondom hygiëne en gezondheid op de werkvloer raakt meerdere disciplines binnen een organisatie: van inkoop en facilitair management tot HR en finance. Het bewijs dat schoonmaak een sleutelrol speelt in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken – zoals het terugdringen van het ziekteverzuim en het vergroten van het welzijn op de werkvloer – ligt er al. Cijfermatig is aangetoond dat investeren in professionele schoonmaak leidt tot minder verzuim onder medewerkers van opdrachtgevers, en daarmee tot aanzienlijke kostenbesparingen.

Maar om écht impact te maken, is een gezamenlijk plan nodig. Dat begint bij het ontwikkelen van één krachtig, gedeeld verhaal. Een verhaal dat verbindt, inspireert en alle betrokken partijen – binnen én buiten de schoonmaakbranche – uitnodigt om samen verantwoordelijkheid te nemen. Want als alle disciplines elkaar weten te vinden, wordt nog zichtbaarder hoe schoonmaak bijdraagt aan het oplossen van organisatievraagstukken zoals verzuim, productiviteit en werkbeleving.

Slotwoord
Anneroos Blok-de Jong sloot de ochtend namens de initiatiefnemers af: “Deze sessie heeft precies de discussie opgeleverd die we hoopten.” Een waardevolle ochtend, waarin schoonmaak niet langer werd gezien als kostenpost, maar als investering in gezondheid, welzijn en werkplezier.

De volgende kennissessie van het Hygiëneforum vindt op donderdag 4 december 2025 plaats (13.30-15.00 uur). Dit is een online bijeenkomst, die gaat over duurzame schoonmaakmiddelen en waar je op moet letten. Meer informatie en aanmelden

 

Bron: Schoonmakendnederland.nl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 december 2018

FNV-schoonmakers voeren Sinterklaas-actie: bazen krijgen het niet meer cadeau

Dinsdag 4 december van 08.30 en 15.30 uur voeren schoonmakers in Groningen actie voor een cao met respect. Ze willen een leefbaar loon, een goede reiskostenvergoeding in de vorm...

22 juni 2023

Praktijkcase: zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Sinds de zomer van 2022 draait bij Q-Park een proef met zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarages. Een uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in...

22 september 2025

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight CVC): “Samen kom je verder: over vertrouwen, verbinding en een blinkend gebouw”

Het mooiste aan schoonmaak is misschien wel dat het nooit alleen over poetsen gaat. Het gaat over mensen. Over de adviseur die met een frisse blik kijkt, de opdrachtgever...

02 oktober 2025

Dorien Botterhuis (Asito) over vrouwelijk leiderschap: “Doe jezelf niet tekort. Geloof in jezelf en grijp kansen”

Hoe ziet vrouwelijk leiderschap eruit in een branche waar veel vrouwen werken, maar voornamelijk mannen op de voorgrond treden? Voor Dorien Botterhuis, Manager Operations Support bij Asito, staat leiderschap...

25 september 2020

Europees COVID-19 onderzoek AISE: positieve attitude schoonmaken voor betere hygiëne

Uit een grootschalig onderzoek naar schoonmaak- en wasgewoonten en percepties richting de industrie blijkt, dat Europese burgers een vergrote waarde ziet in was- en reinigingsmiddelen. De COVID-19 crisis versterkt...

22 mei 2024

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Het inzamelen van plastic afval voelt voor bedrijven soms als een verplichting en brengt bovendien vaak kosten met zich mee. Paardekooper bewijst dat dit ook anders kan met Recylution,...

20 augustus 2024

Zomer-sport-serie (4): Doorwerken, hard sporten en mooie doelen behalen

In de schoonmaakbranche wordt hard gewerkt. Vooral omdat deze wereld zich laat zien als professioneel en de wil heeft om alles tot in de puntjes te regelen. Het doorzettingsvermogen,...

16 juli 2025

𝗢𝗣𝗥𝗢𝗘𝗣: Vebego 𝘇𝗼𝗲𝗸t 𝘃𝗿𝗶𝗷𝘄𝗶𝗹𝗹𝗶𝗴𝗲𝗿𝘀 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗝𝗲𝘂𝗴𝗱𝘃𝗮𝗸𝗮𝗻𝘁𝗶𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱

Ook dit jaar is Vebego Foundation weer te vinden op Jeugdvakantieland: een groot zomerevenement in Ahoy in Rotterdam voor kinderen die niet op vakantie kunnen. En ze hebben jouw...

23 december 2024

Glazenwassers hebben hart voor de zorg (deel 2)

Meerdere glazenwassers gaven gehoor aan de oproep van Schoonmakend Nederland om tussen 9 en 20 december hun Hart voor de Zorg te laten zien. Zij deelden presentjes uit, organiseerden...

28 mei 2024

All Cleaning Products betrekt nieuw pand in Lisse

All Cleaning Products heeft een nieuw onderkomen. Een logische stap om de groei van de groothandel in schoonmaak- en hygiëneartikelen het hoofd te bieden, meent eigenaar Ewout Claassen. “We...