8 april 2025

Terugblik Controleurs- en Inspecteursdag VSR & SSK

Op dinsdag 25 maart 2025 vond – aansluitend aan het Keurmerkhoudersoverleg – de jaarlijkse Controleurs- en Inspecteursdag van VSR en de Stichting Schoonmaakkwaliteit (SSK) plaats in het Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Een bijeenkomst bedoeld om ervaringen uit het werkveld te delen, praktische knelpunten te bespreken en gezamenlijk tot inzichten te komen die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse kwaliteitsmetingen binnen de schoonmaakbranche. De organisatie blikt terug.

De middag begon met een gezamenlijke sessie. Freek Veneman, bestuurslid van VSR , gaf een verhelderende presentatie over het uitvoeren van controles binnen kleine gebouwen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden werd duidelijk dat het controleren van één enkele locatie relatief eenvoudig is: je doorloopt de vaste methodiek van inventarisatie, codering, categoriebepaling en steekproefselectie. Daarbij zijn looptijden en controle-inspanningen goed te beheersen.

Begrip ‘ruimte’ herdefiniëren
Maar de realiteit is vaak complexer. Wat als in een schoonmaakcontract meerdere, verspreid gelegen gebouwen zijn opgenomen? Of als je binnen een wijk of regio met tientallen wooncomplexen of kantoorfilialen te maken hebt? Dan nemen vooral reistijd en logistiek een grote rol in. Een casus toonde aan hoe één contract met 125 locaties leidde tot 29 bezoeken en een controle-inspanning van bijna 4 uur – waarvan slechts een klein deel daadwerkelijke schoonmaakcontrole betrof.

Een slimme benadering bleek het herdefiniëren van het begrip ‘ruimte’. Door wooncomplexen of flats als ‘locatie-ruimtes’ te coderen, kon het aantal benodigde verplaatsingen drastisch worden verlaagd, zonder in te boeten op steekproefgrootte of betrouwbaarheid. Door 6 grotere locaties te selecteren in plaats van 29 verspreide, werd de inspectie-inspanning teruggebracht naar ongeveer 2 uur. Dit illustreert het belang van flexibiliteit en slimme toepassing van de bestaande richtlijnen binnen het VSR-KMS.

Freek Veneman sloot af met een pleidooi voor consequente toepassing van steekproefregels: willekeur is essentieel. Elke afwijking van de afgesproken methodiek – hoe klein ook – kan de betrouwbaarheid van de schoonmaakcontrole ondermijnen.

Praktijkvragen en interactieve discussie
Na het plenaire deel volgde een interactieve discussie in twee parallelle sessies onder leiding van Ineke Meijerink en Lydia Huizinga, beide gewaardeerd VSR-KMS-docent, waarin praktijkvragen uit het werkveld centraal stonden. Deze sessie bracht veel herkenning en zorgde voor levendige uitwisseling tussen deelnemers.

Een terugkerend thema was de interpretatie van contactpunten van eindgebruikers, bijvoorbeeld bij geïntegreerde stopcontacten in bureaus of handdoekautomaten. Wat valt binnen de dagelijkse schoonmaak, en wat niet? De consensus: alleen de delen die duidelijk als dagelijkse contactpunten functioneren (zoals de uitgiftemond van een handdoekautomaat) vallen onder reguliere beoordeling. Alles wat naar de ‘binnenzijde’ neigt, vereist een heldere vermelding in het schoonmaakprogramma of de inventarisatie.

Resultaatgericht vs. inspanningsgericht
Ook de grens tussen resultaatgerichte en inspanningsgerichte contracten werd onder de loep genomen. Resultaatgericht lijkt aantrekkelijk, maar vereist een zeer duidelijke omschrijving van oplevermomenten, verwachte vervuilingsniveaus en frequenties. Controleurs benadrukten het belang van inzicht in het schoonmaakmoment om hervervuiling goed te kunnen inschatten. Dit belang is vooral groot bij scholen, waar de dynamiek overdag groot is en hervervuiling op de loer ligt.

Verder kwamen moeilijk schoon te maken plekken aan bod, zoals hoge kasten, inbouwputjes en zandrijke vloeren in basisscholen. De algemene conclusie: tenzij iets expliciet is opgenomen in het schoonmaakprogramma, kan het niet zomaar worden afgekeurd tijdens een controle. Tegelijkertijd blijft het de taak van de controleur om bijzonderheden te noteren en duidelijke adviezen te geven over afwijkende situaties.

Plattegronden helpen met bepalen ruimtegrenzen
Een interessant discussiepunt was het belang van plattegronden. Hoewel niet verplicht, zijn deze in de praktijk onmisbaar voor het juist bepalen van ruimtegrenzen – vooral bij grotere panden met meerdere verdiepingen en vloeren. Zonder plattegrond wordt het lastig om bijvoorbeeld vloervlekken correct toe te wijzen aan specifieke oppervlakken.

Tot slot kwamen specifieke vragen aan bod zoals de bereikbaarheid van schoon te maken objecten binnen ARBO-regels, en de controle van segmenten binnen lockers of toiletgroepen. Telkens bleek weer: goede vakkennis, heldere afspraken en documentatie in het programma zijn de sleutel tot eerlijke en consistente controles.

De Controleurs- en Inspecteursdag 2025 was daarmee niet alleen leerzaam, maar vooral ook een praktische dag vol herkenning, discussie en samenwerking. Met nieuwe inzichten, gedeelde dilemma’s en concrete handvatten keren de deelnemers terug naar hun werkveld – klaar om hun controles nóg scherper en doeltreffender uit te voeren.

 

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 augustus 2025

Maak kennis met Achint Atwal als nieuw lid FMNextGen

Naast Ton Funke, Leslie Okyere en Ward van Zanten is ook Achint Atwal (Balans) dit jaar lid geworden van ons jongerenplatform FMNextGen. Een netwerk voor jonge professionals in de...

20 mei 2019

Asito lanceert digitaal service platform en slaat efficiëntie- en serviceslag

Schoonmaakbedrijf Asito slaat een enorme efficiëntieslag bij grote objecten als Schiphol met een nieuw online navigatieplatform. Op het Asito Digitaal Service Platform worden facilitaire verstoringen op een digitale kaart uitgezet,...

09 november 2022

550 mensen te gast op jubilarissenfeest Facilicom Group

Familiebedrijf Facilicom Group uit Schiedam zette afgelopen donderdag ruim 550 gasten in het zonnetje tijdens het jubilarissenevent in het Beatrix Theater in Utrecht. Dit jaar zijn binnen Facilicom Group...

21 januari 2025

BLog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Dagschoonmaak als norm

“Dinsdag 14 januari waren we als Codekamer Schoonmaak bijeen voor onze jaarlijkse overleg over de plannen voor het nieuwe jaar. Met veel energie hebben we vooruitgekeken en teruggeblikt op...

11 april 2024

Hoe staat het met de voorbereidingen én voorpret van Interclean?

Nog enkele weken, dan vindt Interclean 2024 plaats. Een vakbeurs dat zich heeft doorontwikkelt tot een social festival event. Waar mensen van binnen én buiten de schoonmaak, ervaringen en...

02 juni 2025

FMG-deelnemers stappen op circulaire waarde: de R-ladder

“Nature is speaking”, de natuur spreekt: als jij niet voor mij zorgt, zorg ik niet voor jou”; het startfilmpje van Gerdi Broers van Intrakoop na het welkomstwoord van Judit...

20 februari 2025

Fraude in schoonmaaksector: keiharde concurrentie leidt tot misstanden

Op 13 februari publiceerde Het Parool een artikel over Fraude in de schoonmaaksector. Waarin wordt beschreven hoe gerenommeerde hotels en restaurants in Amsterdam structureel frauderende schoonmaakbedrijven inhuren om tegen...

15 januari 2025

BOMA innoveert de schoonmaak met robots bij Sportbedrijf Rotterdam

Sportbedrijf Rotterdam en BOMA werken al meer dan 3 jaar samen. Een van de grootste stappen die samen zijn gezet, is de implementatie van schoonmaakrobots zoals de LeoScrub. Nel...

12 mei 2020

Geen Interclean, vandaag wel Innovation Awards Verkiezing

Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan voor de competitie op Interclean Amsterdam 2020. Ondanks dat...

02 november 2022

Nocore maakt zich hard voor betere online veiligheid

Softwareleverancier Nocore zet zich in voor een betere cybersecurity zodat klanten op een duurzame manier online beveiligd zijn. Zo is het bedrijf onder meer verzekerd tegen cybersecurity en is...